Bevæbningen af det danske politi

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Slettet bruger

Bevæbningen af det danske politi

Indlæg af Slettet bruger » 15. aug 2004, 15:09

hej,
nogen der har overblik over hvilke pistoler, det danske politi anvendte under 2. verdenskrig?
Jeg mener det var bla. Browning model 1910/22, men at der også var mindst en model mere, ikke nødvendigvis en Browning.
med venlig hilsen
neuhof

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 15. aug 2004, 16:21

Hej ven og tak for sidst :)

Kan muligvis godt skaffe en optegnelse, men er ret sikker på der var adskellige modeller. Mit mor havde et hotel i Løkken som fik nyt tag. I denne forbindelse fandt håndværkerne to 7,65 pistoler, politi ID etc. indrullet i gamle aviser. Historien melder at det var to betjente som blev skjuldt oppe under taget indtil fiskere fra Løkken kunne transporterer dem til Sverige. Kan ikke huske hvad modeller 7,65'erne var, men det var ikke 1910/22

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 60 times
Been thanked: 138 times

Pol. bevæbning

Indlæg af Kar 98 » 15. aug 2004, 17:22

Jeg har en gammel artikel fra Politihistorisk årbog fra 1989 om politiets bevæbning , hvor der står at det hovedsagentlig var FN 1910 og FN 1922 som de var bevæbnet med men også Walther PP blev brugt står der at læse i " Politiets tjenestlige benyttelse af skydevaaben" af 20. april 1941.

Kar 98

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 15. aug 2004, 20:17

Browning 1910 / Browning 1910/22 og Beretta model 34 stemplet RPLT samt en enklet dansk pistol 10/21 også stemplet RPLT Og en Walther PP Alle i 32 ACP med undtagelse af Beretta model 34, da den var i 380 ACP. Samme pistol har jeg set brugt som officerspistol til enkelte søofficerer. Ydermere har de haft en Otterup model 39 eller er det 41 karabin i kaliber 8x58rd
Mvh Great Dane

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 16. aug 2004, 14:17

Så vidt jeg kan forstå, brugte det danske politi flere forskellige pistoler under krigen. Bl.a. Husqvarna m/40, som var en licensproduceret Lathi.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 16. aug 2004, 16:26

byf43 skrev:Så vidt jeg kan forstå, brugte det danske politi flere forskellige pistoler under krigen. Bl.a. Husqvarna m/40, som var en licensproduceret Lathi.
Den kom kortvarigt forbi efter krigen, med den hjemvendende hærstyrke men var aldrig ment som bevæbning af dansk politi...Tror egentligt heller ikke den eksisterer med et RPLT stempel.
Mvh Great Dane

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 16. aug 2004, 20:39

Tak for hjælpen -
M/40 pistolen har jeg engang set med RPLT "stempel", det var vel nærmere en ordentlig "nedfræsning", ovenikøbet markeret med hvidt.
Det pyntede ikke ligefrem :shock:
Kunne man forestille sig at den er blevet inddraget til brug i politiet, efter Den Danske Brigade var blevet nedlagt, eller forsvandt RPLT stemplingen med udgangen af krigen?
Der er ikke megen klarhed over perioden frem til SIG 210, hvem havde hvad, hvem "arvede" hvad af hvem?
Alle informationer modtages med interesse.
Med venlig hilsen
neuhof
PS det her er noget sjovere end at være medlem af VHS :eek:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 16. aug 2004, 22:28

Neuhof skrev:Tak for hjælpen -
M/40 pistolen har jeg engang set med RPLT "stempel", det var vel nærmere en ordentlig "nedfræsning", ovenikøbet markeret med hvidt.
Det pyntede ikke ligefrem :shock:
Kunne man forestille sig at den er blevet inddraget til brug i politiet, efter Den Danske Brigade var blevet nedlagt, eller forsvandt RPLT stemplingen med udgangen af krigen?
Der er ikke megen klarhed over perioden frem til SIG 210, hvem havde hvad, hvem "arvede" hvad af hvem?
Alle informationer modtages med interesse.
Med venlig hilsen
neuhof
PS det her er noget sjovere end at være medlem af VHS :eek:
En ordentlig "nedfræsning"....Tænk jeg synes de plejer at være stemplet så nydeligt.

Klarhed indtil SIG 210..Hvad mener du?

Jeg tror man har taget hvad der var for hånde indtil det nyoprettede politikorps havde et overblik over bevæbningen. Dvs at der nok har været et par "huskyer" imellem, samt tyske efterladenskaber. Jeg har et par gange set P38 pistoler fra hjemmeværnet der først blev oprettet i 1949, og de har blot været givet i mangel af nyindkøb- og hvad skulle man også købe nyt for, der var rigeligt af godt skydegrej. Forsvaret klarede sig i perioden 45-49 med de tyske efterladenskaber, samt de Browning M46 pistoler de nåede at få-og ikke at forglemme 1910/21 pistolerne.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 60 times
Been thanked: 138 times

Politiets bevæbning

Indlæg af Kar 98 » 16. aug 2004, 22:34

I føromtalte artikel fra Politihistorisk Årbog siges der at Husquarna M 40 har været anvendt af politiet i stor stil og jeg ved fra en nuværende PB at da han gik på politiskolen for ca 35 år siden brugte de M 40 i skydeundervisningen !

Kar 98

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 16. aug 2004, 22:40

Hej GD, blot at der hersker mange myter og "jeg tror nok hjemmeværnet først havde dem, men så osv...."
SIG 210 bliver vel indført i 1949, og indtil da klarede man sig med hvad der der var på hylderne.
Jeg synes blot det er lidt "sjovt" eller hvad man vil kalde det, at vi kender alt det tyske grej, næsten ned til det sidste codebogstav, men perioden 1945 til ca 1950 herhjemme hører til de mere uudforskede.
Der må have været en masse forskelligt grej, men det meste af det tyske, blev det ikke ekspederet i Nordsøen af vores "venner" Englænderne?
med venlig hilsen
Neuhof

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 16. aug 2004, 23:12

Hej Neuhof

Jeg er ikke sikker på at det er så ubeskrevet, men mon ikke det blot er fordi at det har ligget gemt væk i årevis uden den store bevågenhed. Jeg har selv haft og skudt en del med model 46 Browning Hi-power, så den er der ikke så møj tvivl om. Fra min gamle overværkmester Jacobsen fra min læretid af, fik jeg lidt at vide om hvad de lavede i "gamle" dage på våbenarsenalet. Der var mange tyske sager i brug, blandt andet i 45-47 maskingeværer i kaliber 8x57 IS(mg 38-42). Senere blev disse ompibet til kal. 30, for til sidst at komme i en ny version af amerikansk fabrikat. Der var en masse i omløb i politi og forsvar, og især politiet benyttede sig efter krigen af blandt andet US-30m1 karabinen som erstatning af 8x58 karabinen. Sidstnævnte og Krag Jørgensen karabiner røg i stort antal til østfronten til bevæbning af (tror det var) jugoslaverne eller serberne. Jeg vil lige kigge efter en bestemt bog jeg nåede at kopiere lidt fra, da jeg mener der er lidt omkring hvad forsvaret ellers havde i brug udover model 46 Hi power
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Nahpatronen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 11. mar 2004, 10:36
Geografisk sted: Randers området
Kontakt:

Indlæg af Nahpatronen » 19. aug 2004, 09:20

Jeg tror ikke Gev. M/89 kom så langt som til Østfronten. Det blev vist fortrinsvis brugt til 3. og 4. rangs tropper, f.eks. dem der gik vagt ved jernbanerne. Jeg læste fornyligt at 100 mand i Berlin - da russerne nærmede sig - hver fik udleveret et Gev. M/89 - samt 20 patroner til DELING. Ikke alene var det danske gevær ikke så godt som de fleste andre. Det brugte også en speciel patron, og for ikke at skabe fyrsyningsproblemer udleveredes geværet ikke til fronttropper.
Jeg har en taske til en P08 / Luger. Inden i er mærket Aarhus politi Vaabenkammeret. Jeg har fået at vide at Århus Politi, vist i 1936 fik 6 P08. Disse våben er sikkert overført til Rigspolitiet, da det kommunale politi forsvandt i slutningen af 30'erne og blev erstattet af Rigspolitiet.
nahpatronen

Besvar