Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Noname » 14. jun 2017, 11:23

Halløj i forrummet.

Denne lidt for mig, specielle MILLS er dukket op, og bemalingen undrer mig.
Da denne bemaling ikke ser ud som noget man selv har foretaget, er der nogen der kan hjælpe med oplysninger.
Mvh
NONAME
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Noname » 14. jun 2017, 11:24

Beklager men billedet ville ikke med, venligst slet. :-)
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Refraktorius » 14. jun 2017, 11:41

Nu har du jo pirret nysgerrigheden.

Prøv igen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Noname » 14. jun 2017, 12:04

Jeg prøver igen, og håber det bedste.
NONAME
Vedhæftede filer
.jpg
Mills.jpg
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Refraktorius » 14. jun 2017, 15:35

Umiddelbart ligner det en "No 23 Mk II" (altså en ældre model)

Har du et billede med "ørerne og bøjlen"?

De er anderledes end på en no 36, se eksempelvis billeder her:
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30022776


Men bundpropgevindet er ens, så folk kan have byttet propper i vildskab.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af HappyNanoq » 14. jun 2017, 16:46

De er ellers skægge at læse om, når de sådan dukker op i en tråd her - og man ikke ved ret meget om dem. :)


Sjovt at læse om mærkningerne, såsom farve omkring "maven" indikerer typen af sprængstoffet, rødt bånd om bunden indikerer detonator og sprængstof er klar (live granat), evt krydser indikerer om granaten er gjort tæt (fugttæt) for brug i tropiske områder.

Og at de forskellige Mills-granater som Refrak er inde på, alle er lavet med det samme gevind, så stumper til én granat også passer over på en anden type


Den grå farve er rimelig standard og vist bare for at beskytte materialet, da det er støbejern.

Så umiddelbart ser det ud til at mærkningen er (ikke bare rødt bånd, men rødmalet bund) at den skulle være monteret med detonator og sprængstof - altså "live"/klargjort til brug.

Også skæg detalje at 23'eren er den første de laver om til "riffel"-granat, ved at man skruer en stang i bundproppen - og benytter en "blank"-patron til at affyre den med. Denne løsning havde svagheden at man skulle trække splitten og affyre våbnet umiddelbart efter.
Senere går man så over til et affyringsaggregat som holder håndtaget på granaten, så man kan trække splitten - vente den tid man har behov for, for at pege granaten i den rigtige retning og så affyre når det er nødvendigt.
Stangen har åbenbart været i metal, og man fandt ud af at det sled meget på løbet at affyre granater på den måde.

:smile: Spændende spændende. :thumbup:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af ReneKJ » 14. jun 2017, 16:54

HappyNanoq skrev: Også skæg detalje at 23'eren er den første de laver om til "riffel"-granat, ved at man skruer en stang i bundproppen - og benytter en "blank"-patron til at affyre den med. Denne løsning havde svagheden at man skulle trække splitten og affyre våbnet umiddelbart efter.
Senere går man så over til et affyringsaggregat som holder håndtaget på granaten, så man kan trække splitten - vente den tid man har behov for, for at pege granaten i den rigtige retning og så affyre når det er nødvendigt.
Vent lidt, siger du at man lod håndtaget flyve, og derefter skulle man til at sigte og skyde?
Det lyder godt nok ubehageligt :shock:

Jeg har i hvert fald ikke lyst til hverken at prøve det, eller være i nærheden når det bliver gjort.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Noname » 14. jun 2017, 16:58

Tak for svar, jeg tager et billede af øjer mv. i morgen.
Ja der findes ufattelig mange forskellige og har selv set 30. forskellige, med farver og et-to eller 3. røde krydser på.
Men her driller farven altså.
Noname
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af HappyNanoq » 14. jun 2017, 17:03

ReneKJ skrev: Vent lidt, siger du at man lod håndtaget flyve, og derefter skulle man til at sigte og skyde?
Det lyder godt nok ubehageligt :shock:

Jeg har i hvert fald ikke lyst til hverken at prøve det, eller være i nærheden når det bliver gjort.
Ja, sådan læser jeg det - at man i starten, da man ville udvikle en riffel-granat :
- Ladede riflen med en speciel-ladet "blank" patron - stillede riflen med kolben i jorden.
- Satte håndgranaten incl påmonteret metalstang ind i løbsmundingen og tiltede riflen i den retning man gerne ville sende granaten afsted i.
- Så trak man splitten, så håndtaget fløj af og granatens tændsats blev aktiveret - og først DA trykkede man af på aftrækkeren og sendte den afsted.
Granaten ville sprænges uanset om man havde trykket på riflen aftrækker eller ej, og deri så man et forbedringsgrundlag.

En senere udvikling blev så en "kop" der holdt håndtaget, så splitten kunne trækkes uden at håndtaget fløj af og tændsatsen derfor ikke blev slået an.
Tændsatsen blev så først aktiveret, når man trykkede af på aftrækkeren, og granaten kom fri af "koppen" så håndtaget kunne flyve af.
:thumbup:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Noname » 14. jun 2017, 18:12

Her er en 23, monteret på Lee Enfield.
Vedhæftede filer
Mills_No23_Rifle_Grenade.jpg
Mills_No23_Rifle_Grenade.jpg (25.34 KiB) Vist 12584 gange
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Noname » 14. jun 2017, 18:15

Her er selve pinden på, men jeg tror ikke på den med man trak splitten og så skød, det må være en And.
Vedhæftede filer
437f8530107338a0adb9466b4bf0afe4.jpg
437f8530107338a0adb9466b4bf0afe4.jpg (7.69 KiB) Vist 12582 gange
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af BUMUS » 14. jun 2017, 22:56

Den er god nok. Træk splitten og så affyr granaten. Affyr den med splitten i, så sker der jo ikke så meget.

Dan

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Lycon » 14. jun 2017, 23:15

BUMUS skrev:Den er god nok. Træk splitten og så affyr granaten. Affyr den med splitten i, så sker der jo ikke så meget.
Det er klart den ikke skal affyres med splitten isat, det er alle vist klar over. Spørgsmålet går på om der i den tidlige version var en granatstol der kunne holde bøjlen på plads efter at splitten er trukket som på billedet nedenfor, så man havde alt den tid i verden der var brug for til at rette ind og affyre, eller om bøjlen sprang af når splitten blev trukket, hvorefter man kun havde 3-4 sekunder til at rette geværet ind og få det affyret.
Jeg tror ikke på den sidste løsning, jeg er overbevist om at man havde en granatstol udviklet allerede fra første prototype.
Billede
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af NSander » 14. jun 2017, 23:47

Her er en video fra forgoten weapons. Træfsikker op til 200yards står der, det lyder utroligt.
https://www.forgottenweapons.com/smle- ... her-video/

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af HappyNanoq » 15. jun 2017, 15:00

Kan bare huske at jeg læste det to steder, da jeg søgte lidt info om den - bare fordi det var spændende at læse om.


Her er det godt nok fra Wikipedia som jeg normalt ikke vil citere fra - men læste noget meget lignende på et historisk site også, men det site kan jeg ikke genfinde, da jeg er røget på en anden citrix-server i morges, så historikken ligger i en anden browser. Kiggede ellers i min browserhistorik, men kan ikke genfinde det i dag.


Det er vel muligt med begge hænder på granaten, at trække splitten samtidig med at man holder håndtaget - hvorved man kan rette riflen ind med den ene hånd på riflen og den anden på granaten, så retningen af hele setuppet bliver som man ønsker det.

Og ved affyring flytte hånden direkte fra granaten til aftrækkeren for at sende granaten afsted.
Om det har været tanken fra udvikleren kan vel egentlig godt ske - men husker bare at nedenstående (stadig Wikipedia) stod lidt ud for mig, og jeg syntes det var sært/sjovt.
Men det lader til at de ret hurtigt udviklede en "kop"/cup, eller "cradle" som holdt på håndtaget når splitten var trukket. Jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at koppen/cradlen kom i samme ombæring som riffelgranaten.
The Mills bomb was developed into a rifle grenade by attaching a metallic rod to its base. This rod-type rifle-grenade had an effective range of about 150 yards. The operating procedure was to insert the Mills bomb rod down the barrel of a standard rifle, put a special blank cartridge in the rifle chamber, place the rifle stock on the ground, then pull the Mills Bomb safety pin, releasing the safety spoon and immediately fire the rifle. If the soldier did not launch the grenade quickly, the grenade's fuse would time out and explode. The British soon developed a simple cradle attached to the rifle's bayonet fixing to hold the safety-spoon in place and prevent accidental detonations.[8] However, it was found that the repeated launching of rod-type grenades caused damage to the rifle's barrel.

The British subsequently developed a cup-type launcher to replace the rod-type rifle-grenade. In this design, a can-shaped launcher was attached to the muzzle of the rifle and a gas check disc was screwed onto the base of the grenade before the grenade was placed in the launcher. The safety pin could then be removed as the launcher cup kept the safety-spoon in place. The operator inserted the blank cartridge into the rifle before setting the stock, angled on the ground to absorb the recoil of the weapon. When the cartridge was fired it pushed the grenade out of the cup releasing the spoon. The cup-type launcher could launch the grenade about 200 yards. Lee–Enfield rifles equipped with the cup launcher were modified with copper wire wrapped around the stock, to prevent the wood from cracking under the increased recoil. If necessary, both the rod and the gas check grenade could be thrown as a standard hand-grenade.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Lycon » 15. jun 2017, 17:21

HappyNanoq skrev:Kan bare huske at jeg læste det to steder, da jeg søgte lidt info om den - bare fordi det var spændende at læse om.
Det kan da lade sig gøre, men så tror jeg mere den har været to-mands betjent. Men uanset er det for stupid. Jeg forestiller mig at man i tilfælde af en dud patron, eller patronen ikke er kamret, hurtig kan blive presset på tiden. :getout: :blowingup:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af HappyNanoq » 15. jun 2017, 17:55

Der skal GODT nok tænkes i procedurer dér... :TOS: Hvis det vitterlig er lavet uden cradle/cup først.
Hvilket jeg heller ikke håber er tilfældet.


:giggle:

Betjeningsmanual Mills type 23, brugt som riffelgranat.......
- Lyder NOGET som helst unormalt .. så :getout:

:nolisten: NOT recommended.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af Refraktorius » 15. jun 2017, 21:48

Det kan ikke udelukkes at det har været tilfældet i begyndelsen.

Håndgranaten blev først moderne da første verdenskrig for alvor var kommet i gang, og mange af de første konstruktioner var mildest talt frygtelige.

Sikkerhed for kasteren, kompleksitet og sikkerhed for at den rent faktisk virkede, var noget der skulle udvikles på.
Mills granaten var en af de første (hvis ikke den første), som kombinerede en enkel konstruktion og betjening med en høj grad af sikkerhed for både kasteren og for at den virkede.

Behovet har klart været til stede: Få vippet granaten længere væk!
At man har startet med ideen om en pind ned i løbet med granaten siddende på, Arne trækker splitten og Bent fyrer den afsted, er absolut ikke umuligt.
Men det har været en møgløsning. Det er "første forsøg på at løse problemet" ofte.....
Så det er nærliggende at der hurtigt er blevet forbedret på konceptet.


Tidlige håndgranater havde også lange forsinkelser. Formodentligt for at gøre dem sikrere for kasteren, da der var en vis usikkerhed på, hvor præcis man kunne lave timingen af brandrøret.
Det gjorde så bare, at ham man smed den efter, havde tid til at smide den tilbage igen.


Gode designs tager tid at lave. Og ofte ændrer og udvikler opgaven sig med tiden.
Bare det at der introduceres en løsning kan få opgaven til at ændre sig, og den kan også få helt nye opgaver til at opstå.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Specielt malet MILLS håndgranat, nogen som ved noget

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2017, 22:47

Jeg kan huske at have læst om forskellige "katapulter" til at kaste granater med
Der er f.eks. beskrivelsen af den her
Once it was properly set, the gunner (ideally a 2-man team, but it could be operated solo) would use the hand cranks to drawn the grenade cup back to the stop. Then he would set a grenade in the cup, strike its friction igniter, and pull the release trigger on the Arbalete to let it fly. ).
https://www.forgottenweapons.com/larbal ... -a-dimphy/

Så det er vel ikke utænkeligt at de har brugt samme princip da de begyndte at bruge geværer til affyringen.

Besvar