Ferie på Kreta Juli 2017

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Ferie på Kreta Juli 2017

Indlæg af Lycon » 4. aug 2017, 13:33

For første gang i vores tilværelse var familien på charterferie, det er sgu specielt må jeg sige og ikke lige min kop the. Jeg er typen der stort set altid er iført nej-hatten, så for at få det bedste ud af det havde jeg researchet lidt omkring øen for at finde nogle seværdigheder, der måske vil kunne leve op til min standard.

Jeg var jo ikke ubekendt med øens historie under W.W.II og de to besættelser, først fra Italienernes side, og i 1941 fra tysk side. En af historiens største faldskærm indsættelser skete på denne lille Ø. 500 stk. Junker 52 maskiner smed omkring 10.000 tyske faldskærmstropper ned på øen, og det var bestemt ikke en ubetinget success.
Vi startede med at køre til den tyske kirkegård hvor der lå 4400 faldne tyskere. De fleste fra de første 3 dage af invasionen.
Tysk_Kirkegaard (1).jpg
Tysk_Kirkegaard (2).jpg
Dagen efter gik turen til den britiske kirkegård hvor der ligger omkring 1600 allierede soldater. Begge kirkegårde var ualmindelig pænt holdt, og jeg kunne da heller ikke undgå at føle vemod når jeg gik langs gravene og læste titlen og dødsdagen for soldaterne. De var sjældent over 25 år gamle, og mange helt ned til kun 17 år.
Britisk_Kirkegaard (1).jpg
Britisk_Kirkegaard (2).jpg
Britisk_Kirkegaard (3).jpg
Her hvor gravstenene står helt tæt, er det en hel flybesætning (Polsk) der ligger begravet. Dem var der nogle stykker af.
Ved et tilfælde fandt vi en privat samler der kaldte sin samling for Askifou War Museum. Han havde en 40mm Bofors anti-luftskytskanon stående i sin indkørsel. Huset var spækket med våben og effekter fra slaget om Kreta. Desværre er hans eneglske lige så godt som mit græske, så vi fik ikke alverden ud af samtalen. Det var først da jeg fortalte min ven om mine sproglige udfordringer at løsningen lå lige for. Han spørger blot hvorfor jeg ikke brugte Google translate? Jeg kunne i ro og mag have skrevet mine spørgsmål, få dem oversat til græsk og visa versa. Men den tanke strejfede mig ikke. :oops: Beliggenhed: Breddegrad: 35°17'44.20"N Længdegrad: 24°11'10.02"Ø
Askifou_War_Museum (1).jpg
Askifou_War_Museum (4).jpg
Askifou_War_Museum (2).jpg
Askifou_War_Museum (3).jpg
Askifou_War_Museum (5).jpg
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
OvePedersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 25. nov 2005, 15:30
Interesser: Jagt, natur mm.
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 1 time

Re: Ferie på Kreta Juli 2017

Indlæg af OvePedersen » 4. aug 2017, 14:59

Har også besøgt dette lille museum her i juli, hans store datter havde fri og hendes udmærkede engelsk gjorde at både spørsmål og svar gik op i en højere enhed. Det er en overdådig samling og derfor et besøg værd hvis man alligevel er på øen. De to kirkegårde, den tyske i Marleme og den engelske ved Souda er begge et besøg værd, men som Lycon skriver så er det noget trist at se alderen på disse unge soldater.
Mvh. O.P.
Den der lytter, sidder og tænker på noget andet.


Medlem af DJ. !!! Selvfølgelig.

Larsph
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. feb 2016, 18:40
Interesser: Historisk og PRS
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Ferie på Kreta Juli 2017

Indlæg af Larsph » 4. aug 2017, 18:03

Operation Varsity i 1945 er den største luftbårne operation til dags dato https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Varsity ikke tyskernes operation Mercur.

Hvis det interesser dig mere vil jeg anbefale Antony Bevoor Crete 1941 giver en fantastisk indsigt fra begge sider.

Mvh.
Lars

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Ferie på Kreta Juli 2017

Indlæg af Lycon » 4. aug 2017, 18:47

Larsph skrev:Operation Varsity i 1945 er den største luftbårne operation til dags dato https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Varsity ikke tyskernes operation Mercur.

Hvis det interesser dig mere vil jeg anbefale Antony Bevoor Crete 1941 giver en fantastisk indsigt fra begge sider.
Tak for korrektionen, jeg har tilrettet mit oprindelig indlæg. :razz:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Larsph
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. feb 2016, 18:40
Interesser: Historisk og PRS
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Ferie på Kreta Juli 2017

Indlæg af Larsph » 4. aug 2017, 19:44

Tak :-) er lidt nørdet med min WW2 historie.

Her er lidt mere information omkring operation Merkur.

Nøglen til tyskernes sejr på Kreta var den lille lufthavn i Maleme, der ligger ved foden af Hill 107 (den tyske kirkegård) og den allierede øverstbefalende General løjtnant Freyberg manglede modangreb, da tyskerne fik kontrol over Maleme lufthavn og begyndte at flyve forstærkninger ind fra to Gebergjaeger regimenter. Det er et klassisk eksempel på militær inkompetence. Freyberg var velinformeret om detaljerne i den tyske angrebsplan ned til sidste detalje da englænderne havde brudt Luftwaffe's Enigma koder og havde briefet Freyberg. Churchill sendte følgende besked til Freyberg (It will be a fine opportunity to kill the German parachute troops).
Det maritime museum i Chania har også en udmærket udstilling omkring slaget som kan anbefales.

Mvh.
Lars

Besvar