Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hylstr

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Lars D Hansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20. apr 2013, 20:41
Interesser: Baneskydning
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hylstr

Indlæg af Lars D Hansen » 7. sep 2017, 14:42

Hej

Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hylstre??
Håber I kan hjælpe :smile:
Senest rettet af Refraktorius 7. sep 2017, 14:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift skiftet til den fremragende linje fra indlægget. Læs gerne opslaget i small talk.
Med Venlig Hilsen Lars

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hyl

Indlæg af HappyNanoq » 7. sep 2017, 14:57

Thorup Genladning producerer dem med jagtkugler, vist endda på nye Norma-hylstre (uden at jeg ved det præcist.!)
http://www.explosive.dk/Ammo/index.htm

Ellers burde det være muligt at finde dem i de originale gamle fra 40'erne (korrosive) og normalt også fra midt til sidst 60'erne (65-67).
Ved ikke lige med de gamle fra 40'erne, men dem jeg har brugt fra Okt/Nov '66 de virker stadig formidabelt af en gammel patron at være.
Bare de har været opbevaret stabilt, naturligvis.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hyl

Indlæg af FraBjerget » 7. sep 2017, 15:06

Fandt dies til 800-900 ved grauwolf.net engang.
Hylstre fra 1920-1940 fra div steder.
Fænghætter ved korsholm.
så helt umuligt er det ik.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hyl

Indlæg af Hønsetyv » 7. sep 2017, 16:52

En ting er vigtig ved genladning:

De originale rifler var fremstillet efter den Østrigske model.
En rifling der er meget dyb (oftest er en Dansk med moderne rifling (efter 1923) ca. .318/327) og en kugle der falder midt imellem.
Det for at det jernkappede projektil ikke skal skabe for meget modstand og dermed for højt tryk. Man kompenserede for det lille projektil ved at lave det uden boattail og med åben bund så det vil ekspandere under skudafgivelse.

Så man kan ikke bare lade 2 og 5 være lige og så lade med .323 projektiler og forvente det skyder super.
CH4D diesæt er skod og sizer hylsterhalsen til døde efter få omladninger, jeg ved det for jeg har et!
RCBS er sagen men de er holdt op med at fremstille custom diesæt så det er nok med at være hurtig.
Originale hylstre er med Berdan hætte og ikke bare lige for almindelige dødelige.


The 8x58R Danish (and Swedish) cartridge was developed in the era of BP, with the change over to Smokeless (or semi-smokeless) Powder. Bullets were cylindrical and long, whilst Grooves were deep (BP Practice). Excess Friction from a Long bearing surface on the Lands was reduced by making the Bullet of a diameter intermediate between Bore (8mm-.315" ) and Groove depth (.329-.330"). This Principle was used on all the 1886-1890s Long cylindrical bullets with Metal Jackets...The Flat or concave Base of the Bullet "Upset" to fill the grooves and give Obturation ("Base Upset Obturation") and created a driving Band effect, whilst the rest of the cylinder was lightly engraved with the rifling.
This Method of combining Bullet and rifling is usually called "the Austrian Technique" as Steyr was the first to manufacture rifles to this system in 1888. It will be found in all "8mm" Rifles, mm 7,62 (Russian), and in the Commission 88 (Germany). In effect, all rifles with long, RN, heavy Ball cartridges.

So to fit a bullet for the 8x58R Danish/Swede, one needs a RN, Flat Based .324" Bullet; if one wants to use a Spitzer Boattail, then one must use a .329" Bullet ( Boat Tails don't "Base upset obturate", so a BT .323 or .324 would suffer "Windage" and subsequent inaccuracy.) This was found in 1930 ( Austria) with the improvement of the .324" 8x50R to the Spitzer .329" 8x56R ( with Boat tail...the reduced contact area and the boat tail both required the "Upsize" to prevent windage.
Now: to get Bullets for .324 in the 8x58R...use RN Jacketed Flat based "8mm" bullets, or make your own Spitzer BT by sizing down Hornady .338" in a Lee .329" Sizing die and use a strong (Cast iron/steel) O-frame Press; or cast and size Lead to .329"
Or buy .329" 8mm M30 S bullets from AV Ballistics Technical Services (Australia)...CNC turned Brass to M30 (8x56R Profile, but 172 grains only...60/40 Brass vs. 205gn Lead core steel jacket Milsurp.) Or even Pull down 8x56R ammo for the .329" FMJs.
Best for the M1895 Swede RB in 8x58R is the RN FB .324 diameter Jacketed, or the Cast Lead at .329"; although later used with the improved Spitzer 8x58R later in its life, the RB prefers the (milder) Loads of the RN Bullet....and the rifles are too nice to use with spitzer bullets..."out of Character" and "out of Era".
Doc AV
AV Ballistics Technical Services
Brisbane Australia.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hyl

Indlæg af FraBjerget » 7. sep 2017, 17:22

Har som sagt også et ch4d die sæt og oplever ikke det samme.
Men jeg er ik i tvivl om kvaliteten ik den samme som andre kendte mærker.
Synes dog de er brugbare

Bruger gamle hylstre og har afskudt de samme 4-5 gange og mangler stadig at se et flækket hylster fra min riffel.
Men ja, hvis du vil skyde fornuftigt med en m.89 vil jeg kigge efter en med moderne rifling.
Hvis piben er skiftet er det stemplet oven på løbet. Og mener de er med 4 riflinger og de gamle med 6.
Men det kan hønsetyv eller andre nok svare på.

Men når det spiller med de gamle gevær er det en fornøjelse at skyde med dem.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Lars D Hansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20. apr 2013, 20:41
Interesser: Baneskydning
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Er det helt umuligt at få Ammo i 8x58rd, og hvor finder man evt. dies så man selv kan lade hvis man finder nogle hyl

Indlæg af Lars D Hansen » 7. sep 2017, 17:30

Tak for svarene :smile:
De skal bruges i en RPLT 42, hvis det bliver aktuelt og være spidsskarp.
Med Venlig Hilsen Lars

Besvar