Er der nogen der ved hvor man kan skaffe 8mm Lebel Ball N i DK?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Bennike
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 10. maj 2016, 22:33
Interesser: Militære skydevåben 1865-1950
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Er der nogen der ved hvor man kan skaffe 8mm Lebel Ball N i DK?

Indlæg af Bennike » 23. feb 2020, 22:10

Ja, jeg lader selv. Sorry, det er 40,3 gr VV 140N. I virkeligheden bruger jeg bare 40 gr. Hylstre og projektiler køber jeg hos Grauwolf i Tyskland. Man kan godt bestille warer og bede dem om at vente med at sende varen, indtil indførselstilladelsen er blevet udstedt.

40,3 er den anbefalede ladning i det omtalte nummer af Visier.

http://www.tiropratico.com/ammunition/p ... lebel.html angiver denne ladning som max. Dette italienske site har mange frit tilgængelige ladedata. Desværre er det under opbygning, så ved nogle kalibre står der kun data for hylsteret.

De første patroner købte jeg hos Hunters House. Det var 20 stk pakker fra PPU.

Jeg bruger projektiler med en diameter på .323 for ikke at have alle mulige projektiler (som jeg jo alligevel har købt en beholdning af,f.eks. .327). Jeg havde det problem, at projektilet ikke sad fast nok. Derfor købte jeg en factory crimp die fra Lee. Det løste problemet. :biggrin:
"And on the third day God created the Remington bolt action rifle...Amen."

"If shooting glasses had always been worn, it is reasonable to assume that many [...] injuries would have been prevented or reduced in severity." (Maj.Gen. Julian S. Hatcher)

Latrocinor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. maj 2017, 13:20
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Er der nogen der ved hvor man kan skaffe 8mm Lebel Ball N i DK?

Indlæg af Latrocinor » 13. jun 2020, 08:00

Så kom jeg endeligt i hus med at få ladet 8 mm Lebel.

Jeg endte med 41g 140N og et ppu .327 projektil i ppu hylstre.

Det kommer afsted med cirka 650 m/s hvilket er lidt langsommere end jeg havde regnet med, men gruppen er ganske pæn på 50m.

IMG_20200610_193455.jpg
IMG_20200604_205013.jpg

Besvar