Søger dokumenter og fotos vedrørende KGHs våben

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Søger dokumenter og fotos vedrørende KGHs våben

Indlæg af ESAF » 14. okt 2018, 09:34

Til en længere artikel, jeg er ved at forfatte, søger jeg dokumenter fra forsvaret, KGH og lignende som kan dokumentere antal, betingelser, priser og meget andet vedrørende de skydevåben som er solgt til Grønlænderne gennem KGH (Kgl. Grønlandske Handel) og fra hæren til KGH.
Jeg samler selv på våben, ammunition og effekter vedrørende dette emne og enhver oplysning er mig til nytte. Også gerne tegninger ellet arbejdsbeskrivelser som er sendt til de bøssemagere som skulle ændre sigtemidler på rolling block og 53/17 samt ompibe visse af 89erne til 11,4 mm.)
Er der nogen der har information om hvilke forladere der blev solgt/udleveret syd for Thule inden 1867erne kom derop? I bogen "Grønlandske fangere fortæller" beskrives brugen af ladestok og Peter Freuchen fortæller hvordan det i mange år kun var danskerne i Grønland der havde adgang til bagladere.
Hvilke år blev de forskellige rifler handlet? osv osv.
Hvilke år blev de navnkundige Stevens model 94 solgt (og hvorfor er kaliber 16 fremherskende deroppe)?

Derudover søger jeg detaljerede billeder af en grønlandiseret rolling block (primært sigtemiddel) og af whitworth grønlænderriflen fra slut-60erne.

Som sagt, enhver oplysning eller dokumentation er velkommen. En del af det har jeg måske i forvejen men det kan jeg selv sortere :)

På forhånd mange tak.

Information såsom billeder, pdfer mv. kan sendes på email (oplyses via PB) og dokumenter og billeder som udlånes i papirform kan sendes med posten, jeg betaler naturligvis frankeringen.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar