Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Patricko1203
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. dec 2018, 19:14
Interesser: Historiske våben
Geografisk sted: Hillerød

Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af Patricko1203 » 10. dec 2018, 19:32

Hej NVF.
Jeg er en Dreng på 16 år der altid har været meget historie interesseret og våben interesseret.
Jeg har fra næsten helt lille haft en interesse i historiske våben. Især tyske og østrig-ungarske pistoler og riffler fra ww1 og mellemkrigstiden har altid interesseret mig. jeg regner med det nok ikke kan lade sig gøre som 16 årig eller kan det? har tidligere i mit liv dyrket præcisionskydning med almindelige kaliber 22. riffel og syntes det var rigtig fedt men blev desværre nød til at stoppe da transporten ikke kunne lade sig gøre længere. så mit spørgmsål lyder Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?
på forhånd tak :smile:
Senest rettet af Refraktorius 10. dec 2018, 20:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift skiftet til fremragende linje fra indlægget

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af Refraktorius » 10. dec 2018, 20:39

Velkommen.

Du må ikke andet end at samle på dem. Du må ikke skyde med dem.
Derudover er der ret stramme begrænsninger på hvilke nyere våben man kan få på samlertilladelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af Kar 98 » 10. dec 2018, 20:48

Tag kontakt til nærmeste historiske skytteforening , de kan hjælpe dig hvis du også vil bruge dem
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af Langenge » 10. dec 2018, 20:55

Som udgangspunkt dækker en samlertilladelse ikke våben med model/produktionsår nyere end 1889
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af ESAF » 10. dec 2018, 21:54

Langenge skrev:
10. dec 2018, 20:55
Som udgangspunkt dækker en samlertilladelse ikke våben med model/produktionsår nyere end 1889
Og derudover marinerevolver m1891, Schouboe-pistol m1903 og dansk Remington 1867/93, 1867/96 og 1867/97. Du kan også samle på haglgeværer, og her er ingen begrænsning. Jeg kan ikke huske hvad aldersgrænsen er for samlertilladelsen.

Det er i øvrigt modelår der refereres til, du kan således godt have en 89er fra ‘40erne på samlertilladelse.

Hvis du ønsker et bredere spektrum til rådighed samt mulighed for at skyde med skidtet (du har faktisk pligt til det hvis du vælger denne løsning) kan du som sagt melde dig ind i en historisk skytteforening, så kan du få våbnene på SKV2, den kan du med formandens godkendelse, forældre/værges underskrift og en ren straffeattest få fra du er 16 år :thumbup:

Held og lykke med det! :mrgreen:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af Bofhenator » 10. dec 2018, 22:10

ESAF skrev:
10. dec 2018, 21:54
så kan du få våbnene på SKV2, den kan du med formandens godkendelse, forældre/værges underskrift og en ren straffeattest få fra du er 16 år :thumbup:

Held og lykke med det! :mrgreen:
"Kun" rifler og haglbøsser, ikke pistoler.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af ESAF » 10. dec 2018, 23:51

Bofhenator skrev:
10. dec 2018, 22:10
ESAF skrev:
10. dec 2018, 21:54
så kan du få våbnene på SKV2, den kan du med formandens godkendelse, forældre/værges underskrift og en ren straffeattest få fra du er 16 år :thumbup:

Held og lykke med det! :mrgreen:
"Kun" rifler og haglbøsser, ikke pistoler.
Nå ja, for helvede.
De er da heller ikke lavet for at være simple de regler :impatient:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?

Indlæg af Christian » 11. dec 2018, 13:00

Patricko1203 skrev:
10. dec 2018, 19:32
Hej NVF.
Jeg er en Dreng på 16 år der altid har været meget historie interesseret og våben interesseret.
Jeg har fra næsten helt lille haft en interesse i historiske våben. Især tyske og østrig-ungarske pistoler og riffler fra ww1 og mellemkrigstiden har altid interesseret mig. jeg regner med det nok ikke kan lade sig gøre som 16 årig eller kan det? har tidligere i mit liv dyrket præcisionskydning med almindelige kaliber 22. riffel og syntes det var rigtig fedt men blev desværre nød til at stoppe da transporten ikke kunne lade sig gøre længere. så mit spørgmsål lyder Hvordan (og hvornår) kan man starte som samler og hvad må man på en samlertilladelse?
på forhånd tak :smile:
Velkommen på NVF - her finder du svar på alt muligt :smile:
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Besvar