Ukendt lyddæmper på revolver?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Lycon » 26. apr 2019, 04:08

Jeg så tilfældig en Youtube video om blandt andet tunnel rats i Vietnam. En ung mand posere med en revolver med lyddæmper og et ukendt aggregat monteret oven på revolveren. Jeg har aldrig set noget tilsvarende men det er indlysende at det er for at skåne hørelsen på "rotten". Hans pandelampe ser ud til at kunne tændes og slukkes med en kontakt placeret i munden! Mit bud er at det er et hjemmesnedkereret setup, men måske det er et approberet sæt jeg bare ikke har hørt om før.

Tunnel Rat.jpg
Hele billedet kan ses i videoen her 5 Worst Combat Roles From History.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Ras.Killing » 26. apr 2019, 05:12

Mit umiddelbare bud er at det er en Colt/S&W M.1917 revolver.

En efterfølgende søgen på wikipedia giver følgende:
...The M1917s were even used by the "tunnel rats" during the Vietnam War.
Og under tunnel rats kan man læse:
Typically, a tunnel rat was equipped with only a standard issue M1911 pistol or M1917 revolver,a bayonet, a flashlight, and explosives.

Many tunnel rats reportedly came to dislike the intense muzzle blast of the relatively large .45 caliber round, while the .45's loud report could often leave one temporarily deaf when fired in a confined space. Consequently, some preferred to clear tunnels armed with a .38 Special revolver equipped with a sound suppressor and other non-standard weapons.
Så vi er nok ude i non-standard udstyr :???: hvilket gør det svært at spore sig nærmere ind på.

Min første tanke var også, at lyddæmper på en revolver slet ikke giver mening (Nagant undtaget)... men det er nok for at fjerne mundingsflammen og ikke lyden.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Ras.Killing » 26. apr 2019, 05:30

Ras.Killing skrev:
26. apr 2019, 05:12
Min første tanke var også, at lyddæmper på en revolver slet ikke giver mening (Nagant undtaget)... men det er nok for at fjerne mundingsflammen og ikke lyden.
Ved eftertanke virker det nok heller ikke så meget på mundingsflammen :neutral:

924D5CF4-F07D-42D1-97FC-D99FFC0AC917.jpeg

Jeg kan ikke se formålet med den lyddæmper der :???:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Lycon » 26. apr 2019, 05:39

Ras.Killing skrev:
26. apr 2019, 05:30
Ved eftertanke virker det nok heller ikke så meget på mundingsflammen :neutral:
Naa nu er det heller ikke en standard .38/200 S&W der skydes med på billedet der. :biggrin:
Jeg tror såmænd nok at sådan en potte vil tage det værste af mundingsknaldet. Patronen i sig selv var jo subsonisk.

Nå "kassen" oven på revolveren ser jeg nu er et tactical light (high-intensity aiming light).
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Ras.Killing » 26. apr 2019, 05:46

Lycon skrev:
26. apr 2019, 05:39
Ras.Killing skrev:
26. apr 2019, 05:30
Ved eftertanke virker det nok heller ikke så meget på mundingsflammen :neutral:
Naa nu er det heller ikke en standard .38/200 S&W der skydes med på billedet der. :biggrin:
Jeg tror såmænd nok at sådan en potte vil tage det værste af mundingsknaldet. Patronen i sig selv var jo subsonisk.

Nå "kassen" oven på revolveren ser jeg nu er et tactical light (high-intensity aiming light).
Jeg tror på meget begrænset til ingen effekt :smile:

Det svare til at montere en mundingsbremse lige inden sin lyddæmper. Det mellemrum der er imellem tromle og forcing cone er på ingen måde tæt... og slet ikke på en gammel udpint milspec M.1917 :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 3. feb 2009, 21:22
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 54 times

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Gustloff » 26. apr 2019, 06:14

"Si Vis Pacem, Para Bellum".

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Ras.Killing » 26. apr 2019, 06:59

Gustloff skrev:
26. apr 2019, 06:14
Her kan læses mere om revolveren:

https://www.range365.com/suppressed-38- ... in-vietnam
Citat fra link:
Three units that tested the kit reported that the suppressor was ineffective (the fact that they packaged it with a set of ear plugs should tell you how much confidence even the kit's designers had in the suppressor), but the report notes the users were forced to use full-load ammo instead of the recommended half-loads, which weren't available—though it's doubtful it would have made much difference. Suppressors don't work very well on revolvers because of all the gas and flash that escapes via the cylinder gap instead of being directed out the muzzle.
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Lycon » 26. apr 2019, 21:05

Ras.Killing skrev:
26. apr 2019, 06:59
Gustloff skrev:
26. apr 2019, 06:14
Her kan læses mere om revolveren:

https://www.range365.com/suppressed-38- ... in-vietnam
Citat fra link:
Three units that tested the kit reported that the suppressor was ineffective (the fact that they packaged it with a set of ear plugs should tell you how much confidence even the kit's designers had in the suppressor), but the report notes the users were forced to use full-load ammo instead of the recommended half-loads, which weren't available—though it's doubtful it would have made much difference. Suppressors don't work very well on revolvers because of all the gas and flash that escapes via the cylinder gap instead of being directed out the muzzle.
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
Ja jeg må jo bøje mig, men alligevel når nu revolversættet var special konstrueret til formålet, kunne man så ikke tænke sig at man har mindsket tromle og pibeafstanden til et minimum, som man blandt andet kan gøre på Dan Wessons revolvere? (Du kan nok se at jeg ikke helt er rullet om på ryggen endnu)

Drøn ærgerligt at man i Danmark ikke lovligt kan lave forsøg med det set-up. Jeg ser virkelig mulighederne for en spændende artikel på området. Gad vide hvorfor de ikke bare hentede nogle af Welrødderne frem fra lageret, de havde jo rigeligt i både 7,65mm (.32ACP) og 9mm Parabellum? Måske de har været så hemmelige stadigvæk, at ingen vidste de eksisterede. :biggrin:

Og hvad er ideen med den M29 S&W i .44 hvor patroner var ladt op med 15 stk tungstenkugler og kun drevet af primeren? Det kan da højst have været irriteret for øjnene.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Refraktorius » 26. apr 2019, 21:11

Hvis man løber ind i en af de lokale (på klods hold) nede under jorden, så tror jeg ikke at at tanken om et repetervåben med “alternativ ergonomi” er drømmen.

Noget i stil med en afkortet lyddæmpet stengun kunne give mere mening.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Ukendt lyddæmper på revolver?

Indlæg af Lycon » 26. apr 2019, 21:26

Lycon skrev:
26. apr 2019, 21:05
Ja jeg må jo bøje mig, men alligevel når nu revolversættet var special konstrueret til formålet, kunne man så ikke tænke sig at man har mindsket tromle og pibeafstanden til et minimum, som man blandt andet kan gøre på Dan Wessons revolvere? (Du kan nok se at jeg ikke helt er rullet om på ryggen endnu)
Fandt dette på S&W forummet der linkes til i artiklen:
Rainbow Demon på S&W forum skrev:There were a few Revolvers specially made with zero cylinder gap and a simple maxim type silencer. These had to be so closely fitted that cylinder drag jammed them up after only a few shots.
Enough gas escaped that the shot wasn't truly silent, but muffled enough that you didn't get ruptured eardrums and there was no flash or dust kicked up in the shooters face.
I've only seen photos of one of these in what appeared to be a field trial.

I've experimented with custom fitting C&B Colt and .38 generic revolver cylinders for zero gap. Its not easy but the process is pretty straight forwards and greatly reduces flash at the gap, it noticably improved accuracy in each case.

Lathe turning the face of the cylinder is the first step, Its suprising hown many have dished chamber mouths.

PS
By "zero gap" I mean no measurable gap using any commonly available shims. Less than .001
Nu har jeg også læst mig til at den .44 patron var piston driven, det vil sige at det var mere end en primer og gassen blev så fanget inde i hylstret. Samme system som den russiske PSS pistol anvender.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar