STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Helgus » 19. maj 2019, 13:53

Jeg har haft en Stv40 stående og fik mig taget sammen til at købe en ny kopimontage. Jeg ved at de stv’er der er særligt lavet til montager har en split der kan låse dem fast på de modeller der er udvalgt til finskytter. Min har selvfølgelig furer i begge sider til montagen, men den kan ikke komme helt ind og låses med splitten. Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?
Senest rettet af Refraktorius 20. maj 2019, 09:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: STV 40 kikkertmontage

Indlæg af Roflz » 19. maj 2019, 14:15

Jeg klemte lidt på skinnerne på montagen ved hjælp af en skruestik(bruges den metode skal man passe på ikke kun at klemme på spidserne af montagearmenee). Derefter bankede jeg montagen på med en nylonhammer.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: STV 40 kikkertmontage

Indlæg af Helgus » 19. maj 2019, 15:44

Tak Roflz
Men den kan vel ikke komme helt ind?

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: STV 40 kikkertmontage

Indlæg af Roflz » 19. maj 2019, 19:19

Jeg vil da mene den kan komme så langt ind som det er "meningen". Det afhænger jo lidt af om man er overivrigt med at klemme armene på montagen. Det er lang tid siden jeg havde den på min da den kikkert jeg købte var lidt.. ustabil.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: STV 40 kikkertmontage

Indlæg af 100Radsbar » 20. maj 2019, 08:55

Hvis du smider et par billeder i tråden kan det hjælpe med at se om den sidder som den skal.


Eller sagt på en anden måde :smile: :
:photo:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Helgus » 21. maj 2019, 17:49

Hej 100Radsbar - her er lidt billeder.
Jeg tør snart ikke presse eller banke mere på montagen.(uden kikkert på!)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af 100Radsbar » 22. maj 2019, 22:01

Tak for billederne :smile:

Den runde tap/dims der stikker ud bagved, der burde på indersiden være et rundt stykke metal, en studs kunne man kalde den.
Den burde du kunne trykke ind, da der sidder en fjeder inde bagved.

Hvis du ikke kan trykke den ind, så kan det være at den er låst af en skrue. Hvis du fjerner kikkerten fra montagen, så skulle der gerne være en skrue som du kan løsne.

Hvis du løsner den skulle det være muligt at skubbe montagen længere frem, når den er der hvor den skal være kan du stramme skruen så skulle den holde studsen inde i montagen på plads.

Håber det hjælper, smid gerne flere billeder her i tråden. Det er sgu en fin riffel :smile: :thumbup:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Helgus » 24. maj 2019, 19:33

Tak 100Radsbar - jeg går straks i gang! Rigtig god vejledning. Jeg sender billeder.
Ja den er pæn og må ha været et arsenalvåben. Som ny på dette sted er jeg rigtig glad for hjælp. Det er vel 5 år siden at økonomi og interesse faldt sammen, og det er blevet til: en Garand, 2 US carbine ( en halv og en repeter ), Hakim halvauto, sks halv auto,
Remington 17/53, Mosin 44, Mosin med kikkert,
Stv40, mauser 98 og det var nok det.
Elsker det!!! Og jeg har øje på et par til.
Hold krudtet tørt og humøret højt !!

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Helgus » 24. maj 2019, 19:41

Glemte Enfield Jungle carbine. Det som at lade i smeltet smør!!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af 100Radsbar » 27. maj 2019, 16:33

Ja man bliver hurtigt bidt af de gamle krigsheste :biggrin:

Har selv 3 styk Mosin Nagant:

- Tula 1933 (Med Repro PE Kikkert montage, og repro PE kikkert)
- Izhevsk 1891/59 (Kort udgave)
- Ungarsk Mosin (Årgang 1952, så vidt jeg husker, den skal der monteres en PU kikkert montage på)

1 styk K98k (Mærket TGF fra 1950)
1 styk M1 Carbine (Winchester fra 1944, i repeter)

Solgte så min SVT-40 for at få råd til min Tigr/SVD.

Er du nået videre med projekt kikkert sigte? :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Helgus » 1. jun 2019, 16:35

Ja man elsker deres historie og gør sig tanker om hvad de har været igennem.
Jeg havde fået fat i en kikkert med traditionel sidemontage til en Mosin n. Min våbensmed ringede til mig efter at han skulle sætte den på. Det ville han ikke da mosinen var meget speciel og han ville ikke ødelægge den. Jeg prøver at sætte nogle billeder på mm. Håber I kan hjælpe med dens historie. Den måler 104 cm.
Billeder lige om lidt!

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Hvor er denne Mosin n fra ?

Indlæg af Helgus » 1. jun 2019, 16:40

:numberone:
Vedhæftede filer
26B40FF3-CD62-4E62-BD06-B8C63AA9CEF2.jpeg
E34EC54F-A972-47C9-90D7-44A7C72480D5.jpeg
D6BFF43F-11B8-4B5A-B6DA-4923A95BECD0.jpeg
6E8F9A86-4FC0-49B5-836E-0EF208443964.jpeg
24E13A56-15C2-47ED-BE81-B1BEF9610A1B.jpeg

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af 100Radsbar » 1. jun 2019, 21:05

Helgus skrev:
1. jun 2019, 16:35
Ja man elsker deres historie og gør sig tanker om hvad de har været igennem.
Jeg havde fået fat i en kikkert med traditionel sidemontage til en Mosin n. Min våbensmed ringede til mig efter at han skulle sætte den på. Det ville han ikke da mosinen var meget speciel og han ville ikke ødelægge den. Jeg prøver at sætte nogle billeder på mm. Håber I kan hjælpe med dens historie. Den måler 104 cm.
Billeder lige om lidt!
Hvordan går det med SVT'en og kikkert montagen? :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Jsne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 12. sep 2005, 21:01
Geografisk sted: Espergærde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Jsne » 2. jun 2019, 13:07

Hej Helgus

Din SVT40 mangler en ting for at være en rigtig Sniper.
Så der er en ting du skal have lavet:
Som 100Radsbar skriver er der en lille fjederbelastet plug bagest i montagen. Den lille spidse skrue er ikke til at justere på
men skal blot være skruet i bund.
Skinnerne skal kun være så stramme at montagen ikke har noget slør man kan kører frit frem og tilbage.
nu fjerner du den lille tværpind.
Skubber montagen så langt frem som muligt med håndkraft inklusiv fjederspænding fra fjederen bag pluggen.
Med en lille rundfil markere du i gennem hullet til tværpinden hvor der skal files en lille fordybning.
Den skal kun files akkurat så stor at tværpinden lige præcis passer.
Det er meningen at fjederspændingen holder den korrekte spænd på montagen i længderetningen.

SVT40 var aldrig en særlig god sniper. Den skyder OK med kikkert på. Men lever ikke op til Sniper standard. Heller ikke WW2 sniper standard.


MVH
JSNE
Vedhæftede filer
DSC01102.JPG
DSC01102.JPG (57.05 KiB) Vist 14364 gange
DSC01103.JPG
DSC01103.JPG (58.39 KiB) Vist 14364 gange

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Superliga » 3. jun 2019, 00:58

Helgus skrev:
1. jun 2019, 16:35
Ja man elsker deres historie og gør sig tanker om hvad de har været igennem.
Jeg havde fået fat i en kikkert med traditionel sidemontage til en Mosin n. Min våbensmed ringede til mig efter at han skulle sætte den på. Det ville han ikke da mosinen var meget speciel og han ville ikke ødelægge den. Jeg prøver at sætte nogle billeder på mm. Håber I kan hjælpe med dens historie. Den måler 104 cm.
Billeder lige om lidt!
Den er en kinsesisk licenskopi af M44 og er benævnt Type 53. Stemplet "26" i en trekant er fra fabrikken i Chongqing, produceret i 1960, nogle af de sidste inden de gik over til SKS og AK47 kopier (Type 56).
Det skulle være en solid version, træet er vist ret holdbart og egner sig til jungle, om end det ikke er det pæneste.

Så er der lidt at gå på jagt med på google, der er ret meget info om mosin nagant´er, da de er billige og pisse sjove at skyde med :numberone:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af 100Radsbar » 3. jun 2019, 10:29

Jsne skrev:
2. jun 2019, 13:07
Hej Helgus

Din SVT40 mangler en ting for at være en rigtig Sniper.
Så der er en ting du skal have lavet:
Som 100Radsbar skriver er der en lille fjederbelastet plug bagest i montagen. Den lille spidse skrue er ikke til at justere på
men skal blot være skruet i bund.
Skinnerne skal kun være så stramme at montagen ikke har noget slør man kan kører frit frem og tilbage.
nu fjerner du den lille tværpind.
Skubber montagen så langt frem som muligt med håndkraft inklusiv fjederspænding fra fjederen bag pluggen.
Med en lille rundfil markere du i gennem hullet til tværpinden hvor der skal files en lille fordybning.
Den skal kun files akkurat så stor at tværpinden lige præcis passer.
Det er meningen at fjederspændingen holder den korrekte spænd på montagen i længderetningen.

SVT40 var aldrig en særlig god sniper. Den skyder OK med kikkert på. Men lever ikke op til Sniper standard. Heller ikke WW2 sniper standard.


MVH
JSNE
Som JSNE skriver så blev den "skrottet" som sniper riffel. problemet var at skæfte og riffel ikke var tilpasset hinanden særlig godt.
Så riflen's første skud ville få den til at flytte sig i skæftet, så det første skud var ikke præcist nok til at ramme der hvor man sigtede, ofte var det en vertikal unøjagtighed, hvor den så vidt jeg husker skød for højt.
Hvis man får riflen beddet 100% i skæftet, så burde det hjælpe på præcisionen.
Jeg mener at have læst at de brugte birketræ klodser, eller lignende for at minimere at riflen flyttede sig når man skød.

Hvis man kan finde et AVT skæfte (Fuld auto versionen) så er den nok bedre at bedde, da træet er tykkere i skæftet. De tyndere skæfter flækkede ofte når man havde den på fuld-auto.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: STV 40 kikkertmontage: Hvordan sikrer jeg at montagen ikke flytter sig ved skud?

Indlæg af Helgus » 13. jun 2019, 09:48

Tak 100Radsbar og JSNE - jeg har søgt efter krigsbilleder med montage på stv’en. Der er ikke mange og som I siger den blev skrottet som sniper. Tyskerne kaldte den alligevel for “Stalingradschreck”, så den har gjort sin pligt uden.

Besvar