Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Scooterskytten » 26. feb 2021, 01:41

Hejsa NVF
Jeg er helt ny herinde så jeg vil blot lige introducere mig selv og fortælle lidt omkring min interesse.

Jeg har altid været fascineret af historier omkring modstandsbevægelsen i Danmark. Som barn læste jeg ofte tegneserier omkring specialtropperne fra USA og deres historier.

I 2016 dør min morfar. Til familiens store overraskelse finder vi nogle papirer fra Frihedsmuseet hvor han bekræfter hans rolle som modstandsmand i Brande. Jeg var målløs. Jeg havde godt nok snakket med ham om Flammen og Citronen og om at de havde været i Brande og Fredericia (har familie i Fredericia). Jeg spurgte om han kendte dem: "Ja!"... "ok, kendte du dem sådan personligt?"... "Ja!"... "Ok er det noget du vil uddybe?"... "Nej det er jeg ikke. Det finder du ud af når jeg ikke er her mere". Derfor gjorde det MEGET indtryk på mig at finde papirerne fra Frihedsmuseet at han havde været modstandsmand under krigen.

Samtidig med at vi finder de papirer, finder vi også en brevvægt som jeg kan huske at have leget med som barn - bl.a. spillet bowling med... Da vi finder papirerne beslutter vi os også for at ringe til Politiet angående "bowlingkuglen"... Det var nemlig en Mills granat. Der var ingen tændsats i den, men der var stadigvæk 70 gram TNT. Så da EOD folkene hentede den, var de så nervøse for at den skulle sprænge at de tog trappen ned fra 4 sal i stedet for elevatoren :).

Morfar havde ifølge papirerne fra Frihedsmuseet, været med til at trykke illegale papirer/blade, samt havde deltaget i et våben introduktionsmøde. Den sidste del undrede mig MEGET, fordi han var uddannet soldat fra Odense i 1939. I marts 1940 vandt han endda præmien for bedste "Kompagni Skytte". Han havde derudover også speciale som Granadér. Hvad skulle han bruge et våben introduktionsmøde til? Derfor gik jeg igang med at grave ned i hele historien, og har fundet ud af en hel masse ting omkring både hans rolle, men også hans 2 brødres rolle som modstandsfolk i Brande.
En detalje er at de i Brande lavede 196 sprængninger. Det er i sig selv noget af en bedrift fordi det ifølge de officielle tal er en af de grupper som har lavet flest sprængninger overhovedet. Men fordi de i gruppen, havde meget stor respekt for menneskeliv så ringede de advarsler ind hver eneste gang. Det betyder at der i Brande skete meget stor materiel skade, men ikke en eneste tysker blev dræbt. Det er en af de ting som betyder ret meget for mig.

Midt i hele den her undersøgelse af morfars rolle, opstod der en lille drøm. Det kunne være sjovt at skyde sådan en Krag Jørgensen m89 riffel som han også har skudt med. Så jeg begyndte at undersøge om mulighederne for at gøre netop det. Derfor meldte jeg mig i november ind i den lokale skytte klub og har fået min SKV6 tilladelse og min samlertilladelse. Når jeg finder den rigtige riffel, så søger jeg SKV2 tilladelse så jeg kan komme til at skyde med den :).

Derfor er mit spørgsmål 2 ting. Jeg har læst i nogle af de tråde her at nogen ligger inde med billeder og andet info fra Odense og Brande under krigen. Jeg får også brug for at finde en m89 riffel - rigtigt gerne med noget historie. Der er "deadline" dog først til April/Maj så jeg har ikke så travlt der.

Til sidst vil jeg bare sige at jeg glæder mig til at blive en aktiv del af gruppen her.

Mvh Michael
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Lycon » 26. feb 2021, 01:53

Mbechmann skrev:
26. feb 2021, 01:41
Morfar havde ifølge papirerne fra Frihedsmuseet, været med til at trykke illegale papirer/blade, samt havde deltaget i et våben introduktionsmøde. Den sidste del undrede mig MEGET, fordi han var uddannet soldat fra Odense i 1939. I marts 1940 vandt han endda præmien for bedste "Kompagni Skytte". Han havde derudover også speciale som Granadér. Hvad skulle han bruge et våben introduktionsmøde til?
:welcome:

Det kom et utal af våben- og sabotagemateriel ned fra himlen, og langt det meste havde man aldrig set før i Danmark, eller nogle andre steder for den sags skyld. En introduktion til de våben, og det sabotagemateriel de skulle anvende virker som en god ide på mig, uagtet den tilegnede danske militærerfaring.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Scooterskytten » 26. feb 2021, 02:09

Lycon skrev:
26. feb 2021, 01:53
:welcome:

Det kom et utal af våben- og sabotagemateriel ned fra himlen, og langt det meste havde man aldrig set før i Danmark, eller nogle andre steder for den sags skyld. En introduktion til de våben, og det sabotagemateriel de skulle anvende virker som en god ide på mig, uagtet den tilegnede danske militærerfaring.
Det er rigtigt nok, men det virkede meget underligt i mine øjne. Det var det der satte hele min undersøgelse igang. Jeg har sidenhen fundet nogle håndskrevet papirer fra en anden modstandsmand i Brande, hvor netop sådan et møde blev beskrevet i detaljer. Det viser sig at som du siger, så gennemgår de kort fx engelske maskingevær. På de papirer fylder det ca ½ A4 side. De sidste 7 A4 sider er detaljer omkring Brande gruppens opbygning, en angrebsplan imod Gestapos hovedkontor i Brande + hvordan Frihedsrådet skulle sammensættes (og ja, der er også en kæmpe historie gemt der).

Ud fra de papirer så har min morfar været en del af Commando gruppen, som har fungeret som både instruktør og som bodyguards for "høje" herre i Brande.

En anden lidt sjov detalje, er at i alle de bøger jeg har fundet omkring Brande gruppen, så er tingene beskrevet på en lidt speciel måde. Fortælleren siger: "Vi var 7 mand til at gøre det er og det. Hans, som arbejdede der, og var gift med den og den, og havde de børn + Jesper, som arbejdede der, og var gift med den og den, og havde de børn + osv osv lige indtil de kommer til det sidste 2 personer: Derudover var der 2 personer som vi dog ikke kan huske hvem er". I brevet til Frihedsmuseet beskriver morfar netop 1 af de situationer meget kort. Derfor har vi konkluderet at det er fordi han ikke ønskede at det skulle ud med hvad han havde lavet. Hans ene bror var iøvrigt i samme Commando gruppe som ham, og hans sidste bror var i en helt anden gruppe - og som i øvrigt var bankassistent og havde adgang til en kopimaskine hvor han bl.a. trykte sange til "Al Sang" aftnerne.

Mvh Michael
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
KEP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. feb 2008, 18:20
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af KEP » 26. feb 2021, 07:35

Hej Michael.

Jeg er brandit og kan ikke sige meget andet end det du sikkert kan finde rundt omkring på nettet. Jeg har dog et eller andet sted i gemmerne en PDF udgave af bogen om "Modstandsbevægelsen i Brande" som jeg mener blev udgivet engang i 80'erne. Hvis du sender en PB med din email så ser jeg lige om jeg ikke kan få den fundet. Måske der står noget om din Morfar deri?

En skam Brande Museum skal flyttes de havde tidligere en rigtig fin samling taget museets størrelse i betragtning, men nu må vi se hvor meget der er tilbage engang når de åbner igen...

Jor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. sep 2012, 18:03
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: vestfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Jor » 26. feb 2021, 09:07

Du kan også bare købe bogen modstandsbevægelse i brande

https://www.saxo.com/dk/modstandsbevaeg ... SX77229054

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Scooterskytten » 26. feb 2021, 13:43

KEP skrev:
26. feb 2021, 07:35
Hej Michael.

Jeg er brandit og kan ikke sige meget andet end det du sikkert kan finde rundt omkring på nettet. Jeg har dog et eller andet sted i gemmerne en PDF udgave af bogen om "Modstandsbevægelsen i Brande" som jeg mener blev udgivet engang i 80'erne. Hvis du sender en PB med din email så ser jeg lige om jeg ikke kan få den fundet. Måske der står noget om din Morfar deri?

En skam Brande Museum skal flyttes de havde tidligere en rigtig fin samling taget museets størrelse i betragtning, men nu må vi se hvor meget der er tilbage engang når de åbner igen...
Jeg har faktisk flere bøger omkring Brande:
"Derfor måtte vi Sejre". Det var den første bog jeg købte, og den har i den grad været guld værd. Der er både min morfar og hans 2 brødre nævnt.

"Minder fra en Svunden tid" Tage Larsens erindringer. Tage Larsen var min morfars delingsfører og det er faktisk ham der ofte beskriver at der var 2 andre med, som han overhovedet ikke kan huske noget omkring. Flere af de situationer har min morfar beskrevet ganske kort, så han har helt sikkert været med der sammen med hans ene bror.

"Modstandsbevægelsen i Brande". Den er rigtigt god, men der er en del mangler i den bog. Der er ting som jeg har fundet ud af fra andre kilder, som slet ikke er nævnt deri.

"Danmarks Frihedskamp". Der står en del i de hæfter omkring Brande gruppen. Det her er også de helt tidlige fortællinger, så der er også ting deri som ikke står andre steder.

Derudover har jeg købt 2 forskellige "lots" fra andre modstandsfolk i Brande. Det er bl.a. deri at introduktionsmødet står beskrevet i detaljer.

Ud over de ting, har jeg en stor samling bøger omkring modstandsbevægelsen i Danmark generelt. Men jeg er altid på jagt efter mere info :)
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Lycon » 26. feb 2021, 18:02

Lige et sidespring. Hvis nogle af jer støder på fortællinger om brugen af den "lydløsepistol" (Welrod) i og omkring Brande egnen, hører jeg meget gerne herom. :bowdown: Jeg researcher distributionen, samt brugen af pistolen under W.W.II i Danmark.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af HR » 26. feb 2021, 19:48

Mbechmann skrev:
26. feb 2021, 01:41
Hejsa NVF
Jeg er helt ny herinde så jeg vil blot lige introducere mig selv og fortælle lidt omkring min interesse.
.....
Mvh Michael
Min farfar gik under jorden i 1943. Han blev taget af gestapo den 3. Maj 1945 i et baghold og sat i Fredericia arrest. Men da fængselsbetjenten kunne se hvilken vej pilen pegede åbnede han alle celler og gik hjem. Så farfar gik fra Fredericia hjem til gården ved Viuf. Senere tog han sine to sønner med i Mindelunden, hvor pælen stadig stod. Her græd den gamle, og det var ikke lige noget han ellers brugte i offentlighed. Det er stort set hvad vi ved. Han har aldrig talt om det, hvilket absolut ikke er usædvanligt for de mænd.
Velkommen til :razz:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Scooterskytten » 26. feb 2021, 20:16

Det er faktisk ikke første gang jeg hører den historie omkring folk der blev fængslet i Fredericia kort inden krigens afslutning. Min morfar beskrev i brevet til frihedsmuseet følgende:

En oplevelse her fra Fredericia:
Der boede en maler Olsen på Riddersgade, en dag, han ikke var hjemme, kom tyskerne og ville hente ham, så der stod en stor flok og så på, Medens de undersøgte lejligheden, kom han hjemad, hvor han mødte flokken på den ene side. Han spurte, hvad der foregik her, hvor de sagde, det var ham, de var ude efter. Derefter gik han udenom og så fra den anden side. Der spurte han også, hvad det var, der foregik. De sagde: Er du tosset, det er dig, de er ude efter, så forsvandt han under jorden.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Krag Jørgensen m89 + Odense og Brande modstandsgruppe?

Indlæg af Scooterskytten » 26. feb 2021, 21:26

I skal også lige se et super godt billede af min morfar og jeg, da vi var på besøg hos min fætter i Californien i 2012. Min fætter havde denne luftriffel som vi skød til måls med efter dåser der stod ca 100 meter væk. Jeg kunne ikke ramme noget som helst, men så spurgte jeg morfar om han ville prøve. Han kunne næsten ikke løfte riflen, så jeg hjalp ham. Derefter skød han 10 skud - og ramte 10 forskellige dåser. Jeg var totalt målløs. Hans kommentar var: "Ikke så dårligt når det nu trods alt er over 40 år siden jeg sidst har skudt". Det måtte jeg jo give ham ret i.

Skal lige siges at på dette tidspunkt var morfar 92 år gammel, havde været igennem en 7-dobbelt bypass i hjertet, samt havde problemer med synet... Så nej, det var bestemt ikke så dårligt endda...

Dette billede betyder vildt meget for mig af denne grund.
Morfar skytte 2012 Californien.jpg
Morfar skyder efter dåser i USA
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Besvar