Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2023, 19:44

Har over en periode holdt øje med diverse salgssider, i jagten på en ældre riffel til et par årlige hyggeskydninger på skydebanen.

Øjnene faldt for nogle dage siden på en Mauser, som jeg netop har fået hammerslag på ved Laurtiz. Beskrivelsen er dog sparsom!
Lauritz skrev:Mauser jagtriffel cal. 8 x 57 JS med repeterlås og indv. magasin
Jeg er ikke ekspert i de gamle krigere, men jeg føler mig ret sikker på, at det er en eller anden variation af Mauser 98 som er ombygget til en jagtriffel. Ombygningen ser ud til at være lavet pænt og uden efterfølgende modificeringer.

Om det reelt er en Mauser eller et andet fabrikat aner jeg ikke. Der er (umiddelbart) ingen synlige stempler på hverken lås eller pibe - ud over nummeret 842 og 8x57 JS. Det er dog mit indtryk, at det ikke var unormalt at fjerne eventuelle stempler i forbindelse med ombygningen til jagtriffel?

Skæftet ser ligeledes ud til at være et modificeret skæfte fra en kriger? Måske noget fra en K98 eller variation af samme.

Kan man ud fra overstående og auktionens billeder komme med nærmere info? Det er ikke vigtigt :smile: men bare for sjov.

Billederne kan ses her (uploader dem ikke direkte til NVF grundes copyright): https://www.lauritz.com/da/auktion/maus ... Id=8207318
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af FrederikF » 4. feb 2023, 19:50

Meget let ombygget 98k.
Svært at sige noget om fabrik, da den er slebet ned for stempler (hvis du ikke ser andet end det du beskriver).
Til den pris skulle du have lavet en annonce herinde :blink:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2023, 20:08

FrederikF skrev:
4. feb 2023, 19:50
Meget let ombygget 98k.
Svært at sige noget om fabrik, da den er slebet ned for stempler (hvis du ikke ser andet end det du beskriver).
Til den pris skulle du have lavet en annonce herinde :blink:
Ja jeg har sikkert givet for meget for den :smile: men fred nu være med det. I sidste ende er det ikke så afgørende, om den koster 500, 1.000 eller 1.500kr.

Den faldt til gengæld nogenlunde inde for rammerne af hvad jeg søgte. En ældre ''krigsriffel'' der kun er lettere ombygget, så fornemmelsen stadig er rigtig, men til en anden pris end de originale rifler.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Deepo » 5. feb 2023, 15:28

Det er stadig muligt at få et "ordentligt" skæfte til den, så alt håb er ikke tabt endnu :)
Sigtemidlerne er lidt sværere at gøre noget ved, men måske er det også muligt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ras.Killing » 5. feb 2023, 15:41

Deepo skrev:
5. feb 2023, 15:28
Det er stadig muligt at få et "ordentligt" skæfte til den, så alt håb er ikke tabt endnu :)
Sigtemidlerne er lidt sværere at gøre noget ved, men måske er det også muligt.
Det er umiddelbart ikke noget jeg vil arbejde i.

Hvis ønsket var at få en historisk korrekt, så kunne det nok bedst betale sig, at gå efter sådan en til at starte med :smile:

Jeg tror hurtigt man risikerer at smide en del penge i sådan et projekt? Og så vil du i sidste ende stadig stå med noget der ikke er "rigtigt".
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Deepo » 5. feb 2023, 15:48

Ras.Killing skrev:
5. feb 2023, 15:41
Deepo skrev:
5. feb 2023, 15:28
Det er stadig muligt at få et "ordentligt" skæfte til den, så alt håb er ikke tabt endnu :)
Sigtemidlerne er lidt sværere at gøre noget ved, men måske er det også muligt.
Det er umiddelbart ikke noget jeg vil arbejde i.

Hvis ønsket var at få en historisk korrekt, så kunne det nok bedst betale sig, at gå efter sådan en til at starte med :smile:

Jeg tror hurtigt man risikerer at smide en del penge i sådan et projekt? Og så vil du i sidste ende stadig stå med noget der ikke er "rigtigt".
Det har du nok ret i.

Når du får den hjem kan du se hvilken fabrik den er lavet på. Det er som regel en tre-bogstavskode, som du kan søge info om på nettet.
F.eks her for k98'ere: https://www.wehrmacht-awards.com/unifor ... 8index.htm

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ras.Killing » 30. maj 2023, 21:52

Mauser'eren fra Lauritz blev droppet igen, og jeg er i stedet røget på en gammel baneriffel, købt af en af medlemmerne fra skytteforeningen.

Den er med Schultz & Larsen pibe i 6,5x55 og bygget på låsen fra en brasiliansk mauser, hvis ikke jeg tager helt fejl.

Trænger lige til at blive renset i bund, men til 500kr. går det vel nok!
IMG_20230530_161139056_HDR.jpg
IMG_20230530_161202376_HDR~2.jpg
IMG_20230530_161221044_HDR~3.jpg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ølgaard » 31. maj 2023, 07:24

Ras.Killing skrev:
30. maj 2023, 21:52
Mauser'eren fra Lauritz blev droppet igen, og jeg er i stedet røget på en gammel baneriffel, købt af en af medlemmerne fra skytteforeningen.

Den er med Schultz & Larsen pibe i 6,5x55 og bygget på låsen fra en brasiliansk mauser, hvis ikke jeg tager helt fejl.

Trænger lige til at blive renset i bund, men til 500kr. går det vel nok!

IMG_20230530_161139056_HDR.jpg

IMG_20230530_161202376_HDR~2.jpg

IMG_20230530_161221044_HDR~3.jpg
Jeg har nok haft 1000 stk Otterup 6,5x55 i hænderne igennem årene, men kun et fåtal var Brazilianere, i 70,erne var der flere i en DSB skytteforening, som kun ville have dem men de var ikke til at skaffe, så de søgte dem der var lavet i Polen hvorfor kan jeg ikke huske, måske de var nyere ??

:razz: :razz:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ras.Killing » 31. maj 2023, 10:43

Ølgaard skrev:
31. maj 2023, 07:24
Ras.Killing skrev:
30. maj 2023, 21:52
Mauser'eren fra Lauritz blev droppet igen, og jeg er i stedet røget på en gammel baneriffel, købt af en af medlemmerne fra skytteforeningen.

Den er med Schultz & Larsen pibe i 6,5x55 og bygget på låsen fra en brasiliansk mauser, hvis ikke jeg tager helt fejl.

Trænger lige til at blive renset i bund, men til 500kr. går det vel nok!

IMG_20230530_161139056_HDR.jpg

IMG_20230530_161202376_HDR~2.jpg

IMG_20230530_161221044_HDR~3.jpg
Jeg har nok haft 1000 stk Otterup 6,5x55 i hænderne igennem årene, men kun et fåtal var Brazilianere, i 70,erne var der flere i en DSB skytteforening, som kun ville have dem men de var ikke til at skaffe, så de søgte dem der var lavet i Polen hvorfor kan jeg ikke huske, måske de var nyere ??

:razz: :razz:
Nu hvor du er lidt af en connoisseur inde for gamle Otterup rifler :biggrin:

Er du så bekendt med "præmierifler" ?

Det skulle, som jeg har forstået det, være rifler som Otterup/S&L byggede til DDS og som blev udloddet til præmier. Angiveligt af dele fra den bedste hylde.

Jeg er lidt i tvivl om dette kunne være sådan en præmieriffel, netop fordi der er stemplet DDSG&I i piben.

*De Danske Skytte- Gymnastik- & Idrætsforeninger.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ølgaard » 31. maj 2023, 17:50

Der var 2 af disse "præmierifler" i den DSB klub jeg var i for mange år siden de var stemplet sådan og havde et hav af sølv plaquetter på kolben.

Uden du må hænge mig op på det var den ene vist kun DDS ??

Men kvaliteten var som din i tip top kvali.

Ringede til en ven som kunne oplyse at den riffel hans far fik som præmie i 70,erne til at beholde fordi han vandt 5 år i træk, var stemplet DDS og der var 22 sølvplader på, og den blev senere solgt på Laurits.
Den var også med en lås hvor der var stemplet anderledes end Mauser, men han kunne ikke huske om det var som din eller en Polsk/Tjekkisk, men de undrede sig dengang om stemplingen.

Mange præmierifler havde disse skydemærker på.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
B04C6F1E16722BDC8DABDC71CEC5FA79.jpg

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af BentxBetjent » 31. maj 2023, 18:41

Ras.Killing skrev:
31. maj 2023, 10:43


Nu hvor du er lidt af en connoisseur inde for gamle Otterup rifler :biggrin:

Er du så bekendt med "præmierifler" ?

Det skulle, som jeg har forstået det, være rifler som Otterup/S&L byggede til DDS og som blev udloddet til præmier. Angiveligt af dele fra den bedste hylde.

Jeg er lidt i tvivl om dette kunne være sådan en præmieriffel, netop fordi der er stemplet DDSG&I i piben.

*De Danske Skytte- Gymnastik- & Idrætsforeninger.
Jeg har en præmieriffel vundet som ungskytte ved terrænskydning.
Eller rettere sagt jeg var faktisk kun "børneskytte" da jeg vandt den. :mrgreen:

Det må have været omkring 1980-81.

Edit: Jeg havde en sjov oplevelse ved at være hjælper ifm. jægernes indskydning før bukkejagten.
De havde en konkurrence om den bedste bukkeskive med 2 skud liggende, knælende og stående.
Så spurgte de om jeg ville være med, gevinsten var en flaske Gammel Dansk.

De havde deres fine kikkerter og jeg skød med alm. diopter.

Jeg havde som den eneste, alle 6 skud placeret indenfor centerringen. Jeg slæbte stolt gevinsten hjem til mine forældre. :numberone:

Næste træningsaften fik jeg at vide at det var forventet at vinderen delte ud, men formanden havde sådan nydt jægernes skuffede blikke og min glæde, at han ikke ville sige noget. :giggle:

Jeg tror jeg var 12 eller 13 og meget stolt af min "præmie". Jeg hjalp et par gange mere, men da lod jeg være med at skyde i "konkurrencen". :giggle:
Senest rettet af BentxBetjent 31. maj 2023, 19:30, rettet i alt 1 gang.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af Ras.Killing » 31. maj 2023, 18:46

OK.

Så tænker jeg at dette også må være en sådan præmieriffel :NVFrules:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af LHL » 2. jun 2023, 06:20

Mener ddsg&i stemplet viser det er en pibe købt med tilskud.jeg har aldrig set en m69 præmieriffel uden oval sølvplade på højre side.

ELA
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. sep 2022, 18:46
Interesser: Jagt, autentiske rifler
Geografisk sted: København
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Jeg har købt en gammel ombygget Mauser - er der nogen der kan være behjælpelig med model osv. ?

Indlæg af ELA » 4. jun 2023, 18:28

Ras.Killing skrev:
30. maj 2023, 21:52
Mauser'eren fra Lauritz blev droppet igen, og jeg er i stedet røget på en gammel baneriffel, købt af en af medlemmerne fra skytteforeningen.

Den er med Schultz & Larsen pibe i 6,5x55 og bygget på låsen fra en brasiliansk mauser, hvis ikke jeg tager helt fejl.

Trænger lige til at blive renset i bund, men til 500kr. går det vel nok!

IMG_20230530_161139056_HDR.jpg

IMG_20230530_161202376_HDR~2.jpg

IMG_20230530_161221044_HDR~3.jpg
Såfremt det er relevant, vil jeg blot nævne jeg har en Otterup med præcis de samme stempler - Mod. 1908.

Besvar