Anbefalet momentnøgle og sikre(!) stramme-værdier.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Anbefalet momentnøgle og sikre(!) stramme-værdier.
Hej alle,
Jeg har søgt, men fandt ikke indlæg der dækker hele behovet. Jeg har købt en Meopta Meosport 3X15-50 kikkert som jeg overvejer selv at smide på kalorius, men har ingen momentnøgle, så jeg skal lige ud og shoppe lidt. Derfor:
1) Kan nogen her med praktisk erfaring med kikkertmontage anbefale den helt rigtige "newbie nøgle" til formålet?
2) Hvor meget bør montageringenes "bundstykker" fæstnes til riflen med?
3) Hvor meget bør montageringenes "topstykker" strammes ned om selve kikkerten og hvilken metode er objektivt bedst egnet her? Diagonalstraming? Andet?
4) Er man nødt til at kontakte producenten for specifikke stramme-værdier for en specifik kikkert eller findes der gode nok universelle stramme-værdier hvor man ikke risikerer noget grimt, uanset hvilken kikkert der er tale om?
Mange tak.
R.
Jeg har søgt, men fandt ikke indlæg der dækker hele behovet. Jeg har købt en Meopta Meosport 3X15-50 kikkert som jeg overvejer selv at smide på kalorius, men har ingen momentnøgle, så jeg skal lige ud og shoppe lidt. Derfor:
1) Kan nogen her med praktisk erfaring med kikkertmontage anbefale den helt rigtige "newbie nøgle" til formålet?
2) Hvor meget bør montageringenes "bundstykker" fæstnes til riflen med?
3) Hvor meget bør montageringenes "topstykker" strammes ned om selve kikkerten og hvilken metode er objektivt bedst egnet her? Diagonalstraming? Andet?
4) Er man nødt til at kontakte producenten for specifikke stramme-værdier for en specifik kikkert eller findes der gode nok universelle stramme-værdier hvor man ikke risikerer noget grimt, uanset hvilken kikkert der er tale om?
Mange tak.
R.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 693 times
- Been thanked: 2504 times
Re: Anbefalet momentnøgle og sikre(!) stramme-værdier.
Flere af os bruger denne; https://www.rustfribolte.dk/926-moments ... nm-14.html
Den er god nok, hvis du husker at holde den afspændt, når den ikke er i brug. Ja, det er et hobby værktøj, men der er så mange variabler, at det er rigeligt fint.
Brug kun bits af god kvalitet, som har et godt indgreb i dine skruer.
Mht. momentet, skal du følge producentens anvisninger! Der er ingen generel regel, som er "god nok til det meste", for hvis du kvadrer noget, så er det ikke dækket af garantien, da det er en bevidst handling fra din side af.
Bemærk, mindste moment er afgørende. Dine ringe kan sikkert tåle mere moment, end dit kikkertrør. F.eks. Vortex anviser 18 in/lbs, som maximum.
Find værdierne for hvad du har, lav et lille dokument med dem, til senere brug, så har du gjort det let for dig selv.
Husk rensning og affedtning, f.eks. med kontaktrens, og lad være med at bruge gevindlim som standard løsning.
Billige montager/ringe, er ofte hårdere ved din optik end de dyrere. Hellere købe god kvalitet, som du også kan have tillid til, og spare dig selv for ærgrelser.
Den er god nok, hvis du husker at holde den afspændt, når den ikke er i brug. Ja, det er et hobby værktøj, men der er så mange variabler, at det er rigeligt fint.
Brug kun bits af god kvalitet, som har et godt indgreb i dine skruer.
Mht. momentet, skal du følge producentens anvisninger! Der er ingen generel regel, som er "god nok til det meste", for hvis du kvadrer noget, så er det ikke dækket af garantien, da det er en bevidst handling fra din side af.
Bemærk, mindste moment er afgørende. Dine ringe kan sikkert tåle mere moment, end dit kikkertrør. F.eks. Vortex anviser 18 in/lbs, som maximum.
Find værdierne for hvad du har, lav et lille dokument med dem, til senere brug, så har du gjort det let for dig selv.
Husk rensning og affedtning, f.eks. med kontaktrens, og lad være med at bruge gevindlim som standard løsning.
Billige montager/ringe, er ofte hårdere ved din optik end de dyrere. Hellere købe god kvalitet, som du også kan have tillid til, og spare dig selv for ærgrelser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- The Mad Viking
- Gold Member
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 182 times
Den ligner gevaldigt en Wheeler F.A.T. Wrench, bare til den halve pris.C-X skrev: ↑17. sep 2023, 14:16Flere af os bruger denne; https://www.rustfribolte.dk/926-moments ... nm-14.html

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
- Krung
- This member is
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 439 times
Jeg kan godt lide den fra Proxxon, da den er ret lille.
Der kan ikke siges noget generelt om momenter. Det handler om konstruktion, materiale, brug og ansvar.
Der kan ikke siges noget generelt om momenter. Det handler om konstruktion, materiale, brug og ansvar.
.172x2, .177, .20, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 1007 times
Du har helt ret, og man kommer ret langt med lidt "fingerspitzengefühl".
Når det så er sagt, så har jeg faktisk også ovennævnte momentskruetrækker, og er glad for den

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 693 times
- Been thanked: 2504 times
Ja, hvis man arbejder med det til daglig og kalibrerer sine fornemmelser. F.eks. ved at bruge en moment skruetrækker også. Men vi er ikke maskiner og 500,- er givet godt ud, i forhold til en kvadret optik eller strippet skrue.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Takker for svarene 
Leupold VX Freedom 3-9X50 Firedot Twillight Hunter SFP (30 mm. rør)
Meopta Meosport -R 3-15X50 SFP (30 mm. rør)
Meopta Optika6 5-30X56 BDC Dichrotec FFP (34 mm. rør)
Det er ikke topklasse kikkerter, men relativt nye med Optika6 kikkerten som den dyreste, Leupolden i midten og Meosporten en smule efter Leupolden.

Okay. Havde håbet der fandtes en slags "gylden værdi" der generelt er lav nok til ikke at kvase noget, men som alligevel holder en nyere kikkert af ikke dårlig kvalitet godt nok fast. De tre, jeg har lige nu, er:
Leupold VX Freedom 3-9X50 Firedot Twillight Hunter SFP (30 mm. rør)
Meopta Meosport -R 3-15X50 SFP (30 mm. rør)
Meopta Optika6 5-30X56 BDC Dichrotec FFP (34 mm. rør)
Det er ikke topklasse kikkerter, men relativt nye med Optika6 kikkerten som den dyreste, Leupolden i midten og Meosporten en smule efter Leupolden.
Senest rettet af RandX 19. sep 2023, 18:28, rettet i alt 6 gange.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 1007 times
Jeg har nogle Vortex, og jeg bruger deres anbefaling. Den siger mellem 15 og 18 in.lbs hvilket svarer til mellem 1,7 og 2,0 NM.
Det har jeg god erfaring med at bruge de fleste steder, også selvom det ikke hedder Vortex.
EDIT: Nå, nu er indlægget jeg svarede på slettet...................
Det har jeg god erfaring med at bruge de fleste steder, også selvom det ikke hedder Vortex.
EDIT: Nå, nu er indlægget jeg svarede på slettet...................
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Bronze Member
Aarh, ikke helt slettet. Jeg slog bare lige to indlæg sammen for at komprimere tråden lidt. Det "slettede" står ovenover "[Slettet]" kommentaren
Jeg prøvede at finde en slette-mulighed på kommentaren, men fandt ikke nogen.

- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 547 times
- Been thanked: 352 times
Lad endelig være med selv at komprimere tråde eller slette gamle indlæg. Det har du ikke rettigheder og værktøjer til.
Det er meget bedre, hvis du lader tråden leve sit organiske liv, og hvis noget går galt, beder du en moderator om hjælp.

As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP
~ John Glenn, RIP
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 2 times
Hvis dit behov kun er at skrue kikkert og montage på en riffel, kan du evt. kigge på fix-it sticks. Lækkert værktøj til din riffel generelt.
-
- Bronze Member
Har lige fået dette svar ind fra Meopta support:
The moment of tightening is usually prescribed by manufacturer of mounting rings. Here are generally stated recommendation of tightening torques:
Aluminium rings - 1,1-1,7 Nm
Steel rings – 1,7-3,3 Nm
Base – 2,5-3,3 Nm
The rings included to MeoSport R are from aluminium.
The moment of tightening is usually prescribed by manufacturer of mounting rings. Here are generally stated recommendation of tightening torques:
Aluminium rings - 1,1-1,7 Nm
Steel rings – 1,7-3,3 Nm
Base – 2,5-3,3 Nm
The rings included to MeoSport R are from aluminium.