BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Indlæg af HappyNanoq » 6. feb 2016, 01:11

Kristian_J skrev:Er det single-stage eller two-stage system? Jeg kan ikke rigtig finde svar på det på deres hjemmeside eller på den norske side du har købt fra.
Det bestemmer du helt selv.

Du har to justeringsskruer.
Den ene skrue har tre forskellige fjedre, så du selv indstiller aftræksvægten.

Den anden skrue justerer frigangen, lige fra 0mm frigang (single stage) og op til ca 7mm frigang før aftrækket virker.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Indlæg af Kristian_J » 6. feb 2016, 09:38

Det er jo for vildt [emoji2]
... assistance from a distance!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Indlæg af Boryx » 24. aug 2016, 06:51

Hvordan går det med aftrækket her trekvart år efter anskaffelsen?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Indlæg af HappyNanoq » 24. aug 2016, 13:55

Det går faktisk rigtig godt.
Jeg har omkring 3-400 skud igennem riflen på nuværende tidspunkt, efter installationen af aftrækket, og et par kammerater har nok 50-80 skud med den.

Jeg må så nok indrømme, at når aftrækket er stillet til 240-250gram, så er der ikke ret mange andre af mine kammerater som føler det helt er noget for dem - men de kan dog mærke at det er helt konsistent fra skud til skud, og de laver også nogle meget forsigtige skud i starten, indtil de bliver fortrolige med aftrækket.

Man skal nok være forud-indstillet på at det er permanent "stukket snelle", om man så kan sige.

Jeg har prøvet med klikpatroner, og en gummihammer, at lade en klikpatron - og slå på skæftet, samt banke riffelkolben ned i fjeld/gulv, og ikke én gang har aftrækket fejlet trods den lette indstilling.


Jeg kan forstå at en af de lokale handlende også har Bix'N'Andy aftræk til at ligge (i hvert fald et par stykker), da én af mine kollegaers mand pludselig kom forbi og ville have mig til at lave gevind på riflen - her så jeg at det var samme aftræk som min, dog med sikringsfunktionen oppe hvor den normalt sidder.
Han syntes at de 60gram som hans var forud-indstillet på, det var alt for lidt - han ville også gerne op på som minimum mine 240-250gram, eller måske op til 400gram før han syntes det ville være behageligt.

Aftrækket leveres med den svageste fjeder installeret, og dermed altså en meget meget MEGET lav aftræksvægt. Det skal man lige være opmærksom på.

Så han var i hvert fald heldig, da han købte en brugt riffel som ikke havde skudt bare én hel pakke patroner (Rem 700 LTR .308Win) - men som var opgraderet med det aftræk, dog havde tidligere ejer smidt de to ekstra fjedre væk, så der skal han lige have skaffet erstatningsfjedre før han kan hæve aftræksvægten.


Dét er måske i realiteten det eneste minus jeg ser ved det - at aftræksvægten ikke er indstilbar i hele området, men at det deles op i 3 del-områder, ved brug af 3 forskellige fjedre. Men det er i virkeligheden et mindre problem, da man jo lægger sig fast på en aftræksvægt og indstillet våbnet én gang for alle til dét - så det er bare en lille smule omstændigt, hvis

Men kvaliteten er som højglanspolerede urværk og jeg har ikke observeret én eneste fejl, trods den lave indstillingsvægt - heller ikke ved stød/slag.

Og eftersom jeg nyder at bruge bipod ude foran, og monopod på kolben, så kan jeg koncentrere mig om sigtebilledet og aftrækket.
Når jeg er klar over aftrækket er så let, så er jeg også mere omhyggeligt, og er blevet mere kræsen med skudbilledet - så det har været med til at hæve niveauet en lille smule, måske fordi jeg lidt frygter våbnet igen. Hvilket jeg ser som en positiv ting i mit hoved, da man ikke trykker af medmindre man er helt sikker.

Jeg vil endda gå så langt at sige, at jeg gerne ville bruge riflen til jagt også - og vil mene at når man kender sit våben, så er det stadig præcis lige så sikkert at bruge på selv så lav aftræksvægt, som dem der bruger et fabriksnytvåben med "Lawyor-safe" indstillet aftræksvægt (3-3.5kg).


Alpha og Omega for mig er - kend våbnet - respektér våbnet.
Derudover naturligvis de almindelige sikkerhedsregler.

Hvis de er observeret, så har jeg ingen kvaler ved så lette aftræksvægte :smile:

Og jeg elsker stadig det aftræk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Indlæg af Boryx » 24. aug 2016, 15:15

Tak for en virkelig fin tilbagemelding.

Vedr. den lave aftræksvægt, har du prøvet at justere den op på 700gram? Jeg er ikke interesseret i en så lav vægt som du bruger, men 700gr. vil være super.

//Boryx

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: BIX'N Andy trigger med "Bottom Safety" for Rem700

Indlæg af HappyNanoq » 24. aug 2016, 19:18

Boryx skrev:Tak for en virkelig fin tilbagemelding.

Vedr. den lave aftræksvægt, har du prøvet at justere den op på 700gram? Jeg er ikke interesseret i en så lav vægt som du bruger, men 700gr. vil være super.

//Boryx

De 700gram skulle så rigeligt ligge indenfor indstillingsområdet i aftrækkeren.
Den kan indstilles fra ca 80 gram med den svageste fjeder, og op til 800gram med den stærkeste fjeder.

Jeg bruger også den kraftigste fjeder af de tre, og den er bare indstillet i det allerlaveste område af den pågældende fjeder.
This complete trigger housing from master gunsmith Bix'n Andy in Austria is a high-tech drop-in replacement of the original Remington trigger housing. The Bix'n Andy version is adjustable for travel and pull, with a preset weight of 150 grams (5.2oz), and an adjustable range from 80 (2.8oz) grams to 800 grams (28oz).



Men jo, er absolut ikke skuffet over aftrækket, og det har også arbejdet helt igennem konsistent.
Sikkerheden er i top, og går ikke af ved slag, kvalitetsfornemmelsen er også helt oppe i top og forarbejdning er som et velsmurt urværk.

Desuden dejligt nemt at indstille, både i frigang og i aftræksvægt.

Installationen går nemt, i forhold til det originale aftræk, hvor den "brik" der danner kontakten med boltlåsen ligger løs i Remington's eget - men det er monteret, vist med rørstift, i Bix'n'Andy-aftrækket så det er nemt at montere for brugerne.


Det er dog en lille smule større i "urværket", så det ER MULIGT at der skal fjernes en lille smule materiale i skæftet.
Det skulle der i mit AI AICS-skæfte i hvert fald, men det var minimalt og hurtigt klaret.

Jeg kommer i hvert fald ikke til at købe Timney eller Jewell-aftræk mere. Tror jeg hænger på dette her. :smile:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar