Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Anon
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. sep 2016, 07:50
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Sjælland

Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Anon » 26. sep 2016, 07:57

Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning? Og hvor meget skal høreværn dæmpe?
Jeg skyder riffel, .22 på indendørs 15 meter bane.
Senest rettet af Refraktorius 26. sep 2016, 09:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: velkommen. Overskrift er præciseret, så får du flere og bedre svar.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Refraktorius » 26. sep 2016, 09:03

:welcome:


De almindelige "ørepropper" af skum burde være rigeligt til .22
Lydtrykket fra salonrifler er ikke specielt voldsomt.

Billede
Billede fra http://spejdergear.dk
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Rulab » 26. sep 2016, 11:10

Lige en bemærkning til almindelige gule ørepropper, så har de som regel en bedre dæmpning(højere SNR værdi) end formstøbte høreværn, så det er på ingen måde et dårligt alternativ hvis komforten er i orden.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af ReneKJ » 26. sep 2016, 11:25

De sælger dem i skyttebutikken, det er vel en slags anbefaling. http://skyttebutik.dk/group.asp?group=181
Personligt bruger jeg både høreværn og propper samtidigt når jeg skyde indendørs, men det kommer måske an på hvor sart man er.

Anon
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. sep 2016, 07:50
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Sjælland

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Anon » 26. sep 2016, 16:28

Jeg har fundet nogen som specifikt hedder "Shooters", og der står også at de til bl.a. skydning. Når man så læser beskrivelsen om dem, står der "Although hearing protectors can be recommended for protection against the harmful effects of impulsive noise, the Noise Reduction Rating is based on the attenuation based on continuous noise and may not be an accurate indicator of the protection attainable against impulse noises such as gunfire." Hvordan skal jeg forholde mig til dette? De står til at dæmpe 32 db

Refraktorius - kan du sige hvor mange db de skal dæmpe? Og bør det have indflydelse på mit valg af ørepropper at der også bliver skudt med grov kaliber på samme baner? Altså, samtidig med at jeg skyder.

ReneKJ - Min udfordring er bare, at de traditionelle høreværn kommer lidt i karambolage med våbenet, når jeg ligger hovedet ned til, så de generer mig lidt.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Herluf » 27. sep 2016, 07:16

Jeg har prøvet lidt af hvert af in ear, og de bedste jeg har fundet er de orange fra 3M. De ligner dem refraktorius viser, hvis ikke de er akkurat de samme.
Der er en del in ear som jeg kun ville bruge som ekstra beskyttelse under et par hørebøffer , men dem fra 3M er ganske fine, og især hvis vi taler om en .22 riffel.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Rulab » 27. sep 2016, 09:17

Anon skrev: Refraktorius - kan du sige hvor mange db de skal dæmpe? Og bør det have indflydelse på mit valg af ørepropper at der også bliver skudt med grov kaliber på samme baner? Altså, samtidig med at jeg skyder.
Nu er jeg godt nok ikke Refraktorius, men jeg tillader mig at svare allgivel :mrgreen:
De fleste grov kaliber våben(som du skal skyde på bane med) har et lydtryk på 155-162 dB, for impuls støj, skal lydtrykket normalt ned på 137-140 dB for at være uskadeligt, men da høreskade er akkumulativt, bør lydniveauet længere ned, hvis du udsættes for støjen i en længere periode - 133 dB jeg har læst skulle være ok ved lang tids eksponering.
Kort sagt vil en reduktion på minimum 29 dB derfor være optimal, men mindre kan gøre det. De fleste "normale" høreværn har 22-25 dB.

Ørepropper har det for i øvrigt med at blive dyrere, men ikke bedre af at der står noget med våben på dem :blink:
Effektiviten ved en øreprop handler tit om pasform, så find nogle i den rigtige størrelse og form i et anerkendt mærke, Howard Laser Lite passer f. eks mig helt perfekt, men de gule E.A.R er ubehagelige efter kort tid.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af 308 W » 27. sep 2016, 09:24

Jeg har ingen erfaring med dem.

http://jagtland.dk/sportear-xp3-orepropper.html
Vedhæftede filer
tmp_13545-sportear-xp3-011128762783.jpg
tmp_13545-sportear-xp3-011128762783.jpg (22.17 KiB) Vist 4257 gange

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Rulab » 27. sep 2016, 10:13

308 W skrev:Jeg har ingen erfaring med dem.

http://jagtland.dk/sportear-xp3-orepropper.html
Det har jeg, de er ok når de er lukkede, men det er et sæt silikone ørepropper med snor til 20 kr. også.
Når de er åbne, er der ikke samme støjdæmpning, ok til 5-10 skud på jagt, men ikke godt nok til skydebanen. Membranen virker kun til dels, man kan hører en smule mere end de dæmper skuddet, men det er småting og man kan ikke høre fuglene, have en normal samtale osv.

Anon
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. sep 2016, 07:50
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Sjælland

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Anon » 27. sep 2016, 11:44

Simon-MS skrev:
Anon skrev: Refraktorius - kan du sige hvor mange db de skal dæmpe? Og bør det have indflydelse på mit valg af ørepropper at der også bliver skudt med grov kaliber på samme baner? Altså, samtidig med at jeg skyder.
Nu er jeg godt nok ikke Refraktorius, men jeg tillader mig at svare allgivel :mrgreen:
De fleste grov kaliber våben(som du skal skyde på bane med) har et lydtryk på 155-162 dB, for impuls støj, skal lydtrykket normalt ned på 137-140 dB for at være uskadeligt, men da høreskade er akkumulativt, bør lydniveauet længere ned, hvis du udsættes for støjen i en længere periode - 133 dB jeg har læst skulle være ok ved lang tids eksponering.
Kort sagt vil en reduktion på minimum 29 dB derfor være optimal, men mindre kan gøre det. De fleste "normale" høreværn har 22-25 dB.

Ørepropper har det for i øvrigt med at blive dyrere, men ikke bedre af at der står noget med våben på dem :blink:
Effektiviten ved en øreprop handler tit om pasform, så find nogle i den rigtige størrelse og form i et anerkendt mærke, Howard Laser Lite passer f. eks mig helt perfekt, men de gule E.A.R er ubehagelige efter kort tid.

Tak for svaret!

Det var nu heller fordi de specifikt skulle være til skydning, sad bare og undersøgte hvad der var på markedet, da jeg fandt dem, og så undrede jeg mig bare over beskrivelsen af dem.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af T-REX » 27. sep 2016, 13:12

3M E.A.R. laver "propper" med SNR39

http://orepropper-shop.dk/ear-soft-fx-s ... 0-par.html

Dette er noget over de fleste med kopper, og de fleste formstøbte.

Jeg mener at der for en del år siden(15+) var en "støjtest" i Skytten, hvor man målte støjen, ved skyttens øre.
Og selv en bane salonriffel, med Std. vel ammo, lå på over 140 dB. (dog kun en smule)

en .22 Pistol lidt over 150, og grovpistol(9mm) i omegnen af 160.

ca. 20-25dB dæmpning er "nok" for .22 riffel og pistol.

De høreværn de fleste klubber har liggende, er på omkring SNR27
De populære Peltor Sport Tac (Elektroniske) ligger på SNR26

Hvis du skyder meget med grovpistol, så kan det være en fordel at kombinere kopper og propper.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Anon
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. sep 2016, 07:50
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Sjælland

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af Anon » 27. sep 2016, 19:17

JRexA skrev:3M E.A.R. laver "propper" med SNR39

http://orepropper-shop.dk/ear-soft-fx-s ... 0-par.html

Dette er noget over de fleste med kopper, og de fleste formstøbte.

Jeg mener at der for en del år siden(15+) var en "støjtest" i Skytten, hvor man målte støjen, ved skyttens øre.
Og selv en bane salonriffel, med Std. vel ammo, lå på over 140 dB. (dog kun en smule)

en .22 Pistol lidt over 150, og grovpistol(9mm) i omegnen af 160.

ca. 20-25dB dæmpning er "nok" for .22 riffel og pistol.

De høreværn de fleste klubber har liggende, er på omkring SNR27
De populære Peltor Sport Tac (Elektroniske) ligger på SNR26

Hvis du skyder meget med grovpistol, så kan det være en fordel at kombinere kopper og propper.
Spændende! Ved du om der er nogen steder hvor man kan læse om det, eller er det for gammelt? :mrgreen:

Jeg skyder ikke selv med grov, men der er et par stykker der skyder med grov på samme baner. Er det nødvendigt at tage højde for dette, når jeg vælger ørepropper?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Findes der in ear høreværn, udover de formstøbte, som kan bruges til skydning?

Indlæg af ReneKJ » 27. sep 2016, 19:39

Anon skrev:
Spændende! Ved du om der er nogen steder hvor man kan læse om det, eller er det for gammelt? :mrgreen:

Jeg skyder ikke selv med grov, men der er et par stykker der skyder med grov på samme baner. Er det nødvendigt at tage højde for dette, når jeg vælger ørepropper?
Dine ører tager vel ikke mindre skade fordi der er nogen andre der har trykket på aftrækkeren? :smile:

Selvfølgeligt er der noget med hvor høj lyden er når den når frem til dig, men så skal du næsten have fat i en dB måler. Og det er alligevel worst case du skal gardere dig imod.
Så vidt jeg ved kan eet ups være nok til at give permanent høreskade.

Jeg har gravet lidt i mit rod, og kan se at de propper jeg bruger er Howard Leight Shooters Earplugs med 34 SNR. Det ser dog ikke ud til at lige den model er til at finde herhjemme mere.
Det er de eneste propper jeg har brugt til skydning, men i sammenligning med andre modeller som jeg har brugt til koncerter, snorkebekæmpelse osv. så syntes jeg at de passer meget bedre i ørene. De kan klemmes rigtigt meget sammen og vokser til at sidde tæt når man har kommet dem i ørene. De er behagelige og falder ikke ud.

Besvar