Ny hylsterrenser

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 23. jan 2008, 13:53

Da jeg for et kort tid siden fyldte år, fik jeg en gave af min nabo, direkte importeret fra et skyttecenter i Sverige.

Det er en "dims", som kun ved hjælp af vand og strøm kan rengøre alt fra briller, tonehoveder, våbendele, sølvtøj, ure og så tommehylstre. Jeg ved vores eget håndvåbenværksted bruger en lignende "dims" til rengøring af bundstykker til GV M/95.

Nå det skulle naturligvis afprøves. Vi ved jo alle hvor besværligt det er at rense fænghættehuller etc.

Maks. tid, på "dimsen" er 480 sekunder. Jeg gav min gamle 30-30 hylstre ”3 x maks.” tid og herefter var vandet helt rent (naturligvis med nyt vand og hurtig skyldning af hylstrene hver gang).

Inden hylstrene kom i tumbleren, fik de lige 5 minutter ved 100 grader i mors ovn.

Jeg rengjorde 100 hylster i to omgang (altså "3 x maks." tid af to omgange). Crap det er let og det virker.
Vedhæftede filer
UltrasonicCleaner.jpg
UltrasonicCleaner.jpg (57.18 KiB) Vist 11241 gange
FørsteRensning.jpg
FørsteRensning.jpg (40.86 KiB) Vist 11238 gange
BeskidtVand.jpg
BeskidtVand.jpg (31 KiB) Vist 11233 gange
Efter3rensninger.jpg
Efter3rensninger.jpg (71.24 KiB) Vist 11235 gange
ovn.jpg
ovn.jpg (43.11 KiB) Vist 11233 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 23. jan 2008, 13:54

Men hvad pokker er denne "halvmåne" til? den passer ikke noget som helst sted?
Vedhæftede filer
HvadPokkerErDenTil1.jpg
HvadPokkerErDenTil1.jpg (28.92 KiB) Vist 11222 gange
HvadPokkerErDenTil2.jpg
HvadPokkerErDenTil2.jpg (30.12 KiB) Vist 11222 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Limic » 23. jan 2008, 14:48

Gunnut skrev:Men hvad pokker er denne "halvmåne" til? den passer ikke noget som helst sted?
Hej Nut, har en magen til, dog uden `halvmåne dimsen´ så ved ikke præcis hvordan den bruges, men er ret sikker på at den skal ligge i bunden af karret, når maskinen kører. Lidt i stil at de der reklamer fra tv-shop engang, det skulle gi´ en hurtigere effekt, men som sagt er ikke 100% sikker.

I min bruger jeg at hælde kalkfjerner i (det man bruger til afkalkning af kaffemaskiner) til de rigtig stride hylstre, det skal blandes 1/10 og det virker :eek:

Men pas på med at give dem for mange sek. med kalkfjerneren i, for så blir´ hylstrene med rødt skær. #¤#
VH


Michael

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Limic » 23. jan 2008, 14:51

Ups kom lige til kigge på dine billeder igen, er `månen´ af plastic??? for så er den vist kun til at fastholde små genstande med.
VH


Michael

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Refraktorius » 23. jan 2008, 15:12

Der er fabrikanter af ultralydsdimser der siger, at man helst ikke skal have noget til at stå på bunden af karret når den kører.
Laboratorieudgaverne vi har stående, har en lille kurv af rustfrit stål, der hænger på kanten af karret. Så jeg tror også den skal ligge på bunden af karret.

Dimsen virker ved, at der sidder en stor piezokeramisk højttaler* på bunden af karret, og så lader man en tonegenerator sende en højfrekvent tone ind i den. Hvis der står noget på bunden, kan det genere højttaleren.
Hvis der er angivet et fyldeniveau (to streger vandoverfladen skal stå mellem) er det også en god ide at efterleve.

Hvis du vil lege, så prøv at fylde vand på, og sætte et stykke alu-folie ned i vandet og køre en tur. I en god ultralydsrenser bliver det totalt perforeret eller smuldrer ligefrem. (der er folk der mener man ikke bør stikke fingrene i karret mens det kører. Der er ingen akutte skader, men det er næppe sundt)

Lækkert at det virkede, da jeg forsøgte, var lommerne kun marginalt renere bagefter :,.>(/



*kan også være en nikkelklods man laver magnetostriktion på, men det har jeg aldrig set på en moderne dims.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Experimentarius
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 24. nov 2006, 23:07
Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Experimentarius » 23. jan 2008, 15:26

Prøv at putte lidt citronsyre i vandet, så behøver du ikke køre så lang tid.

Men det er jo nok det samme som "afkalkeren".

Kom lidt afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen i sidste hold skyllevand, så hænger dråberne ikke i hylstrene ...
/ẍ

No Guns, No Glory ...

Be aware of a man with customised guns ...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 23. jan 2008, 18:20

1. Kan man ikke bare komme eddike i? Det bruger man vel til rensning af kaffemaskiner?
2. NEJ "halvmånen" er IKKE til at ligge i bunden mhp. at undgå at det man vil rense, rører bunden. Det man vil rense, ligges nemlig i en plastikkurv, som passer perfekt ned i Ultralyds-dimsen. Så PRØV IGEN!! Denne kurv kan forøvrigt ses på et af billederne.

Personligt tror jeg "en eller anden" har lagt "Halvmåne-fætteren" i, maskinen for at tage pis på mig. Den er sikkert slet ikke en del af maskinen. Nogen der har det "nye" jæger (jagt) blad (som ikke er "Jæger")? Altså det, som Jens Pero skriver i etc. Jeg mener maskinen er fundet via en annonce i dette blad (har det ikke selv). Der må være et link til det svenske skyttecenter, hvor den er købt. Via dette kan jeg vel få et svar.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 60 times
Been thanked: 138 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Kar 98 » 23. jan 2008, 21:44

Kan den have noget med maskinens oprindelige anvendelse feks. brillerengøring :???: ???
Har iøvrigt set en ondulere nys afskudte sortkrudtshylstre og det virkede også fint :mad: !

Kar 98
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af HappyNanoq » 23. jan 2008, 21:52

Om igen Nut.... du kan bruge kurven - eller den halvmånedims.


Har set en halvmånedims brugt til at holde sådannoget som halskæder, briller og sådan.
Det var ved en urmager her i Nuuk.

Var med ude bagved og få sat en ny skrue i højre "øre-arm" i et par solbriller - så gav han den en kort tur i ultralydsrenseren, i sådan en halvmånedims.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 30. jun 2005, 23:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af 45LongColt » 23. jan 2008, 22:58

Gunnut skrev:Personligt tror jeg "en eller anden" har lagt "Halvmåne-fætteren" i, maskinen for at tage pis på mig. Den er sikkert slet ikke en del af maskinen.
Nej, den er god nok :lol:

Jeg har en ultralydsrenser af en anden model, men der er også leveret en "halvmåne-fætter" magen til din med.

Iflg. brugsanvisningen så er det en ur-holder.
Den bruges hvis du vil rense remmen på et ur og selve uret ikke er vandtæt.
Så er det meningen at du skal montere uret på "halvmåne-fætteren" og anbringe denne på bunden af karret således at kun urlænken er under vand og selve uret er over vandet.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 24. jan 2008, 11:29

45longcolt skrev: Nej, den er god nok :lol:

Jeg har en ultralydsrenser af en anden model, men der er også leveret en "halvmåne-fætter" magen til din med.

Iflg. brugsanvisningen så er det en ur-holder.
Den bruges hvis du vil rense remmen på et ur og selve uret ikke er vandtæt.
Så er det meningen at du skal montere uret på "halvmåne-fætteren" og anbringe denne på bunden af karret således at kun urlænken er under vand og selve uret er over vandet.
;.;<

Naturligvis!!

Jeg fik ingen brugsanvisning med, så jeg var sgu SOL
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Refraktorius » 24. jan 2008, 12:52

Urlænker er forøvrig noget af det klammeste! Der sidder så mange uhumskheder inde i leddene, at man tror det er løgn!

Når man smider en i smeltediglen, brænder fedt og snavs, så der står en stor sodende flamme op af diglen, til gengæld stinker det også!
:puke:


::;)( undskyld
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 25. jan 2008, 08:49

Refraktorius skrev:Urlænker er forøvrig noget af det klammeste! Der sidder så mange uhumskheder inde i leddene, at man tror det er løgn!

Når man smider en i smeltediglen, brænder fedt og snavs, så der står en stor sodende flamme op af diglen, til gengæld stinker det også!
:puke:


::;)( undskyld
Send mig dit ur, så renser jeg det. Sender du et Rolex og får et Timex retur, er det altså ikke mig, men postdanmark!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Raven » 25. jan 2008, 12:10

Gunnut skrev: Send mig dit ur, så renser jeg det. Sender du et Rolex og får et Timex retur, er det altså ikke mig, men postdanmark!
Jeg har en spandfuld 6,5'ere kunne du ikke lige "vaske" dem også :mrgreen: Man siger vist at ventetiden ikke er så slem hvis man holdes beskæftiget. (altså ventetideen på det "bette" jernrør med hul I) <=>
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 25. jan 2008, 13:04

><>
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Lycon » 20. sep 2009, 23:16

Nu har jeg bestilt en magen til Nuttens, glæder mig til at teste den.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Batler Britton » 21. sep 2009, 00:05

man bliver nu overrasket over at se hvor beskidt vandet er, når man har renset sit armbåndsur med stållænke i den :puke:
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af The Yeti » 21. sep 2009, 09:06

Jeg har en præcis magen til og den er blevet så populær at svigermor nu også ønsker sig en til at rense smykker og ur. Og ja plastikdimsen er til ure og skal sikre at selve urkassen ikke kommer ned i vandet da selv ure der er vandtætte kan tage vand ind i sådan en vibrator.

Strom
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 271
Tilmeldt: 10. okt 2006, 22:03
Geografisk sted: djursland

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Strom » 21. sep 2009, 09:44

glæder mig at I er tilfredse med ultralyd.

jeg købte en fra "shop nord" for et års tid siden, og synes det er totalt spild af tid i forhold til 5 minutter i kogende vand med citronsyre

(er der nogen der vil købe ? )
mvh
Strom

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af HastelaVISTA » 21. sep 2009, 23:10

Den med at man ikke skal stikke fingeren i er god nok. men med de lave effekter som en alm ultralyds renser kan så sker der nok ikke noget.
det der kan ske er at ens blod bliver hemolyseret. det betyder at cellerne i blodet brister. så duer blodet ikke længere til det det er beregnet til.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Jamo » 21. sep 2009, 23:28

Jeg koger nu også bare hylstrene i vand tilsat lidt citronsyre fra Borup og et skvat opvaskemiddel...det virker skal jeg love for!

Derefter en tur i tumbleren og der er ikke et øje tørt...i øvrigt tak for denne opskrift Jepser H.! :Hug:

Men fed maskine alligevel!

J.
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gunnut » 23. sep 2009, 07:56

Den er da lysår bedre end at skulle koge (og lave dampe etc. etc.). Den er utrolig nem at opstille og den er ekstrem hurtig at bruge. Kan kun anbefales!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Farmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 19. jan 2006, 10:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fredericia
Been thanked: 1 time

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Farmer » 23. sep 2009, 11:33

Har selv brugt ultralydsrenser med stor fornøjelse til stort og småt gennem årene.

Her er lige et link til en beskrivelse af virkemåde samt gode råd:

http://www.ultralydsrenser.dk/

mvh

Bo
The 8x68S is one of the finest hunting calibres for big game on planet earth :giggle:

Brugeravatar
GregPCP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11. jan 2009, 14:49
Interesser: PCP, jagt ,6,5x55 , .270win
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af GregPCP » 27. sep 2009, 17:20

Vi ved jo alle hvor besværligt det er at rense fænghættehuller etc., så derfor bruger jeg et product fra BIO-CHEM det hedder INOX-CLEAN :))
man brug højst 20 sec så er det rent
dead men tell no tales

Brugeravatar
Gone2Hunt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16. maj 2008, 12:44
Interesser: Alt omkring riffelskydning
Geografisk sted: Vendsyssel
Been thanked: 1 time

Re: Ny hylsterrenser

Indlæg af Gone2Hunt » 19. dec 2009, 23:17

Så LIDL havde en ultralydsrenser i deres nye katalog, har ingen anelse om kvaliteten, men den er billig.

Besvar