Høreværn til jagt

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Kikki Uniq
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 15. mar 2009, 06:44
Interesser: Blaser R93 / Blaser R8
Geografisk sted: Jylland

Høreværn til jagt

Indlæg af Kikki Uniq » 1. nov 2009, 09:34

Hej,

Hvilken erfaring har I med høreværn på praktisk jagt.
. Digitalt høreværn
. Øreprop høreværn
. De gode gamle høreværn

Jeg står nemlig over for at skal købe nogle, men hvilken? (Pris er afgørende)


Mvh
Claus
Med venlig hilsen
CBA

--------------------
** Be somebody **

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af swjust » 1. nov 2009, 11:05

Jeg bruger elektroniske høreværn, både til skydebane og jagt. Nu driver jeg primært havjagt, så jeg bruger alm. høreværn altså kopperne. Jeg startede med et par Blisom et eller andet til 600 kr, men der var stængerne fastgjort i plastik og en dag i båden med frostvejr osv, så knækkede plastikken da jeg smed geværet op og ramte koppen.

Nu har jeg et par Sordin Supreme Pro X, med metal montager, de er markant bedre. Lyden er bedre og de lukker af på en anden måde. Bemærk kig efter dem i sverige, der købte jeg mine og til langt under de danske priser. vi snakker besparelser på 60% eller mere.

Min julegave i år bliver dog et par formstøbte propper, da jeg er lidt træt af ikke at kunne bære en hat med skygge hele vejen rundt. Men her har jeg ingen erfaringer.
Med venlig hilsen
SWJust

MHM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 18. jun 2007, 12:06
Geografisk sted: Øst Grønland

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af MHM » 1. nov 2009, 13:25

Jeg købte i Bilka elektronisk høreværn for 109 kr - de virker fint. Man kan ikke fornemme hvilken retning lyden kommer fra, men man kan tale sammen uden problemer.

MHM
"If you want to shoot - shoot - don't talk..."

There are 10 kinds of people: Those who understand binary numbers and those who don’t!

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af KimH » 1. nov 2009, 21:18

swjust skrev:Nu har jeg et par Sordin Supreme Pro X, med metal montager, de er markant bedre. Lyden er bedre og de lukker af på en anden måde. Bemærk kig efter dem i sverige, der købte jeg mine og til langt under de danske priser. vi snakker besparelser på 60% eller mere.
Har lige købt et par magen til, og de fungerer supergodt :biggrin: , men de er lidt dyre i DK. 2700,- kroner.
Prøvede først et par Peltor, men de lukkede ikke godt nok af for lyden, så de blev skiftet ud.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af Lassescout » 2. nov 2009, 13:08

jeg har et par elektroniske Soundscope. Det er formstøbte høreværn der mest ligner høreapparater. Man får dem lavet hos et Auri-hørecenter. Jeg har brugt dem et par år på skydebanen men haft svært ved at vænne mig til at bruge dem på jagt. I går var jeg afsted på jagt igen, og selvom det blæste en del, beholdt jeg dem i.

Og sandelig, efter lidt tid glemte jeg simpelthen at jeg havde dem monteret. Jagtdagen var en fornøjelse, og jeg var fri for den sædvanlige forøgelse af ringelyden i ørerne, som ellers plejer at følge skydning uden høreværn for mit vedkommende.

De er lidt dyre, og du skriver, at prisen er afgørende. Du skal nok bare huske, at hvis du ikke køber noget ordentligt som du rent faktisk kan holde ud at bruge, så er prisen måske et par ører.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af NTS » 2. nov 2009, 13:18

Jeg vil gerne tilslutte mig Sordin Supreme Pro X koret - fik mine i sommers, de er rigtig gode. Det kan godt betale sig at købe GEL-hygiejnekittet til dem, det giver en helt fantastisk komfort. Jeg købte mine i sverige, der er prisen ca. det halve:

http://www.hundforaren.se/Webshop/Butik ... preme ProX

KimH skrev:
swjust skrev:Nu har jeg et par Sordin Supreme Pro X, med metal montager, de er markant bedre. Lyden er bedre og de lukker af på en anden måde. Bemærk kig efter dem i sverige, der købte jeg mine og til langt under de danske priser. vi snakker besparelser på 60% eller mere.
Har lige købt et par magen til, og de fungerer supergodt :biggrin: , men de er lidt dyre i DK. 2700,- kroner.
Prøvede først et par Peltor, men de lukkede ikke godt nok af for lyden, så de blev skiftet ud.
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Kikki Uniq
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 15. mar 2009, 06:44
Interesser: Blaser R93 / Blaser R8
Geografisk sted: Jylland

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af Kikki Uniq » 2. nov 2009, 13:54

Undskyld... :oops: . men prisen er ikke afgørende.

Jeg skal på drivjagt i Tyskland, men er meget i tvivl om man kan vænne sig til at have dem på.
Kan man høre når dyrene kommer osv.

Mvh.
Claus
Med venlig hilsen
CBA

--------------------
** Be somebody **

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af Zoli » 2. nov 2009, 14:07

Lassescout skrev:jeg har et par elektroniske Soundscope.
Og sandelig, efter lidt tid glemte jeg simpelthen at jeg havde dem monteret. Jagtdagen var en fornøjelse, og jeg var fri for den sædvanlige forøgelse af ringelyden i ørerne, som ellers plejer at følge skydning uden høreværn for mit vedkommende.
Jeg har også Soundscope og har dem altid på på jagt. Begyndte at bruge dem på lerduebanen i sommers, og det virker :smile: Jo mere man bruger dem (vænner sig til dem) jo bedre bliver de.
Kan kun anbefales.

Til riffelbanen bruger jeg Peltor et-eller-andet elektronisk kophøreværn.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af XaVieR » 2. nov 2009, 14:23

Kikki Uniq skrev:Undskyld... :oops: . men prisen er ikke afgørende.

Jeg skal på drivjagt i Tyskland, men er meget i tvivl om man kan vænne sig til at have dem på.
Kan man høre når dyrene kommer osv.

Mvh.
Claus
Jeg selv et sæt fra bilsom, som virker ganske fortrinneligt efter min mening, og ja du kan sagtens høre når dyrene kommer, også bedre end du kan med din egen hørelse, du kan skrue op for lyden og så forstærker de alt omkring dig ganske meget..
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af KimH » 2. nov 2009, 15:44

Kikki Uniq skrev:Undskyld... :oops: . men prisen er ikke afgørende.

Jeg skal på drivjagt i Tyskland, men er meget i tvivl om man kan vænne sig til at have dem på.
Kan man høre når dyrene kommer osv.

Mvh.
Claus
Nu bruger jeg mest mine på skydebanen når vi uddanner nye soldater, og der kan jeg faktisk stå på skydelinien, og høre hvad de snakker om 100 - 150 meter væk.
Prøvede for ikke så længe siden i Borris at stå SF-banen, og blive skide irriteret over en lille fugl som sad i toppen af et træ.
Jeg var nødt til at skrue ned for at den ikke skulle genere mig :rolf:

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af swjust » 2. nov 2009, 17:34

NTS skrev:Jeg vil gerne tilslutte mig Sordin Supreme Pro X koret - fik mine i sommers, de er rigtig gode. Det kan godt betale sig at købe GEL-hygiejnekittet til dem, det giver en helt fantastisk komfort. Jeg købte mine i sverige, der er prisen ca. det halve:

http://www.hundforaren.se/Webshop/Butik ... preme ProX
....
Jepper, jeg købet også mine ved hundforaren, og til små 1925 svenske træpenge incl levering for dem, det er en super pris. Jeg skal lige hører det GEL-kit hvad er det lige ?

Mht til hvor følsomme de er , ja så har jeg mine stående på laveste effekt når jeg er på skydebanen ellers bliver jeg tosset af at hører på snakkehovederne ved klubhuset. og her står man med ryggen til, så man kan sagtens hører alt. F.eks. skulle de jo prøves herhjemme og jeg fes rundt for at finde ud af hvad der brummede i lejligheden. det viste sig at være en bil der holdt i tomgang 150 meter nede af gaden. :neutral:
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
Kikki Uniq
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 15. mar 2009, 06:44
Interesser: Blaser R93 / Blaser R8
Geografisk sted: Jylland

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af Kikki Uniq » 2. nov 2009, 18:54

Det er kanon, jeg er ved at være overbevist om at det er bare at få købt et par.

Har lige fundet dem på denne svenske side:
http://www.outdoorexperten.se

Pris 1.695,- Sek.

mvh
Claus
Med venlig hilsen
CBA

--------------------
** Be somebody **

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af NTS » 2. nov 2009, 19:01

Det er de her:

http://www.outdoorexperten.se/p-6475-ms ... preme.aspx

De er helt fantastisk rare at have på - meget blødere end dem som medfølger høreværnet ...
swjust skrev:
NTS skrev:Jeg vil gerne tilslutte mig Sordin Supreme Pro X koret - fik mine i sommers, de er rigtig gode. Det kan godt betale sig at købe GEL-hygiejnekittet til dem, det giver en helt fantastisk komfort. Jeg købte mine i sverige, der er prisen ca. det halve:

http://www.hundforaren.se/Webshop/Butik ... preme ProX
....
Jepper, jeg købet også mine ved hundforaren, og til små 1925 svenske træpenge incl levering for dem, det er en super pris. Jeg skal lige hører det GEL-kit hvad er det lige ?

Mht til hvor følsomme de er , ja så har jeg mine stående på laveste effekt når jeg er på skydebanen ellers bliver jeg tosset af at hører på snakkehovederne ved klubhuset. og her står man med ryggen til, så man kan sagtens hører alt. F.eks. skulle de jo prøves herhjemme og jeg fes rundt for at finde ud af hvad der brummede i lejligheden. det viste sig at være en bil der holdt i tomgang 150 meter nede af gaden. :neutral:
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Kikki Uniq
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 15. mar 2009, 06:44
Interesser: Blaser R93 / Blaser R8
Geografisk sted: Jylland

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af Kikki Uniq » 3. nov 2009, 20:16

Så er de bestilt.

Sordin Supreme Pro X

mvh
CBA
Med venlig hilsen
CBA

--------------------
** Be somebody **

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af KimH » 3. nov 2009, 20:27

Kikki Uniq skrev:Så er de bestilt.

Sordin Supreme Pro X

mvh
CBA
Sådan. Dem bliver du ikke skuffet over :biggrin:

sommer-invest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 12. jan 2009, 23:13
Interesser: jagt og træning
Geografisk sted: slagelse

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af sommer-invest » 6. nov 2009, 07:14

man kan sige, at hvis din hørelse er vigtig under jagtudførselen så skal det være digitalt eller elektronisk
hvis du bare skal ku se vildtet og ikke nødvendigvis kunne høre det, så kan du vel bruge 2stks ørepropper til 1kr stykket..

de formstøbte høreværn er nede i en pris omkring 1000kr, kobhøreværn er vist ved at være en musseumsgenstand så vidt jeg kan vudere.

Brugeravatar
Kikki Uniq
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 15. mar 2009, 06:44
Interesser: Blaser R93 / Blaser R8
Geografisk sted: Jylland

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af Kikki Uniq » 6. nov 2009, 08:23

Sordin Supreme Pro X er modtaget.

Nej, hvor er de lækker. :rock:

Tak, for de gode råd. :razz:

Mvh
CBA
Med venlig hilsen
CBA

--------------------
** Be somebody **

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Høreværn til jagt

Indlæg af NTS » 6. nov 2009, 09:29

Tillykke med det nye grej :razz:
Kikki Uniq skrev:Sordin Supreme Pro X er modtaget.

Nej, hvor er de lækker. :rock:

Tak, for de gode råd. :razz:

Mvh
CBA
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Besvar