Mil-dot system / Bullet drop compensator

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Takleberry
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 2. sep 2004, 11:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordøst fyn
Been thanked: 1 time

Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af Takleberry » 3. maj 2005, 10:41

Er der ikke nogen som - på dansk - kan give mig et hurtigt "brush up" i brugen af mil-dot systemet.

Og er der nogen som har erfaringer med "Bullet drop compensator" - det lyder jo meget smart, men er det nu også det {*-\*}

Mvh

Power
"Recoil is like cheap scotch whisky, drink enough of it and you get to like it"

Brugeravatar
Bullit
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 11. feb 2005, 14:34
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af Bullit » 3. maj 2005, 11:14

Du kan lære noget om mildot - og ovenikøbet selv afprøve det i en model
på dette link:

http://www.shooterready.com/mildot.html

Det er dog på engelsk. :,.>(/

Mvh
Bullit
- iøvrigt mener jeg, at alle burde
donere mindst kr. 50,- til NVF :)
Husk at leve mens du gør det-
Husk at elske mens du tør det.
-Piet Hein

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 3. maj 2005, 13:50

Mildot er et ganske udemærket system til hurtigt at korrigere for afstand uden justering af kikkerten.

Justere for afstand samt vindforhold/afdrift.


Kikkerter med bullet-drop, der er halvdelen af arbejdet gjort for dig - indskyd riflen på en given afstand som du samtidig indstiller på kikkerten.

Når du så får brug for at skyde på andre afstande - så indstiller du på den nye afstand.

Bullet-Drop'et vil så gøre, at kuglen vil sidde hvor du har indskudt kikkerten til - altså stadig i krydset.
Dete kan gøres, da afstanden som du indstiller og indskyder på er sammenholdt med en kuglebane som er indlagt i kikkerten for den givle kaliber.

Dvs at du ikke kan bruge en kikkert med 5.56Nato-Bulletdrop til en 7.62Nato Bulletdrop - da disse kuglebaner ikke er det samme.

Det er også kun tilnærmelsesvis med Bulletdrop, da det vil gælde for en specifik ladning - eks 7.62Nato 168grain kugle med en given hastighed.
Hvis du ændrer kugle vil der opstå unøjagtigheder.


Derfor hælder jeg mest til det at kende kuglebanen og bruge Mil-Dot eller anden form for optisk justering - hvor man selv bedømmer afvigelsen og korrigerer.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 4. maj 2005, 23:01

I al beskedenhed, har jeg tidligere skrevet en lille artikel om emnet på en anden website (på dansk).
http://www.infanteristen.dk/index.php?m ... er&meid=35
BDC betyder i principet at du indskyder din riffel på f.eks. 100 meter, når du har gjort det, løsner du kliktårnet og løfter det, drejer det, sænker det og fastgør det igen, således at nullet indikerer de 100 meter. Derefter skyder du på f.eks. 200 meter og noterer dit Come-Ups (f.eks. C4 (clockwise 4 klik).......................det behøver ikke være C, Leupold kører den anden vej, så der hedder den CC (counter clockwise) og sådan forsætter du deropad. Alt efter kaliber er det også nødvendigt at justere windage'en når du kommer lidt op i afstand.
Jeg ved positivt at både Leupold og Schmidt & Bender tilbyder at gravere nye kliktårne når du er sikker på dine Come-Ups, således at din 100 meters indskydning vil vise 100 på kliktårnet o.s.v.
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. maj 2005, 01:26

Id skrev:I al beskedenhed, har jeg tidligere skrevet en lille artikel om emnet på en anden website (på dansk).
ID,
Må vi ikke kopiere din meget fine artikel over i et indlæg her på NVF og så linke til den fra artikeldatabasen?

Hilsen

Lyc/ <-:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Takleberry
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 2. sep 2004, 11:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordøst fyn
Been thanked: 1 time

Indlæg af Takleberry » 6. maj 2005, 11:51

Id skrev:I al beskedenhed, har jeg tidligere skrevet en lille artikel om emnet på en anden website (på dansk).
http://www.infanteristen.dk/index.php?m ... er&meid=35
BDC betyder i principet at du indskyder din riffel på f.eks. 100 meter, når du har gjort det, løsner du kliktårnet og løfter det, drejer det, sænker det og fastgør det igen, således at nullet indikerer de 100 meter. Derefter skyder du på f.eks. 200 meter og noterer dit Come-Ups (f.eks. C4 (clockwise 4 klik).......................det behøver ikke være C, Leupold kører den anden vej, så der hedder den CC (counter clockwise) og sådan forsætter du deropad. Alt efter kaliber er det også nødvendigt at justere windage'en når du kommer lidt op i afstand.
Jeg ved positivt at både Leupold og Schmidt & Bender tilbyder at gravere nye kliktårne når du er sikker på dine Come-Ups, således at din 100 meters indskydning vil vise 100 på kliktårnet o.s.v.
Med venlig hilsen
Ååårrrhhhh jjjaaaa {::} ;.;< respekt man :!:

Kanon forklaring :mrgreen: selvom den var lige ved at blive en anelse for teknisk :oops: Men helt kanon any way.
Jeg vælger helt klart BDC i stedet for Mil-dot - det bliver sgu for besværligt, hvis jeg skal ligge med papir, blyant og lommeregner. Så må det være meget nemmere, at man på forhånd har "indskudt" svinet og så bare kan klikke sig op eller ned efter afstanden....

Valget falder nok på en Schmidt & Bender - fede kikkerter mums {*\-/*}

Mvh

Power
"Recoil is like cheap scotch whisky, drink enough of it and you get to like it"

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af Sierra13 » 24. sep 2013, 18:21

Kan godt se tråden er lidt gammel, men håber der er nogle der kan svare på mit spørgsmål, Jeg ved hvad Moa er, og cirka hvad mil er, med hvad med mrad?

Mrad fungerer vidst med mil? eller er det det samme? min google-fu siger mig at begge dele står for Milliradian passer det? altså mil=mrad?


Og hvad med kikkerter der klikker en 1cm/100m hvad "hedder" det? Min google-fu siger Practically speaking, 1⁄10 of a mil equals 1 centimeter at 100 meters passer det? og at når man siger en kikkert klikker i mil, så klikker den praktisk i 1/10mil ? for ellers ville det jo være 10cm på 100m med et klik?

Håber der er nogle der lige ser tråden, og som kan hjælpe mig lidt her, synes det er en jungle!

Og tak for shooterready, kanont godt program!

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af 357Magnum » 24. sep 2013, 18:33

Morten273 skrev:Jeg ved hvad Moa er, og cirka hvad mil er, med hvad med mrad?
Minute of Angle = 1/60 (deraf 'minut') af én grad i en cirkel (som jo er 360 grader). 1 MoA = 2,91 cm på 100 meter.

Milliradian = MRad = Mil. Har ikke noget med militær at gøre, men står for 1/1000 af en radian. En cirkel er 2π × 1000 milliradianer. 1 Mil = 10 cm på 100 meter (altså en 1/1000 del). I militære sammenhæng kalder man det vist også for TerrænStreger = TS.
Og hvad med kikkerter der klikker en 1cm/100m hvad "hedder" det?
Mange europæiske kikkerter klikker i 1 cm / 100 m. Amerikanerne er også begyndt - de kalder det bare for 0,1 Mil. Det er præcis det samme enhed.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af Sierra13 » 24. sep 2013, 18:52

357Magnum skrev:
Morten273 skrev:Jeg ved hvad Moa er, og cirka hvad mil er, med hvad med mrad?
Minute of Angle = 1/60 (deraf 'minut') af én grad i en cirkel (som jo er 360 grader). 1 MoA = 2,91 cm på 100 meter.

Milliradian = MRad = Mil. Har ikke noget med militær at gøre, men står for 1/1000 af en radian. En cirkel er 2π × 1000 milliradianer. 1 Mil = 10 cm på 100 meter (altså en 1/1000 del). I militære sammenhæng kalder man det vist også for TerrænStreger = TS.
Og hvad med kikkerter der klikker en 1cm/100m hvad "hedder" det?
Mange europæiske kikkerter klikker i 1 cm / 100 m. Amerikanerne er også begyndt - de kalder det bare for 0,1 Mil. Det er præcis det samme enhed.

357magnum du er konge!
Ja vidste godt at mil ikke have noget med militæret at gøre, var bare jeg havde set nogle kikkerter der klikkede mil og scoped var mrad, så var bare om det var det samme :)

Men sjovt at man skriver at kikkerter klikker i mil, når de vel faktisk klikker i 0,1mil. Som så vel er det samme som at klikke 1cm/100m som tilfældigvis min swarovski klikker

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af Lassescout » 26. sep 2013, 20:18

De fleste kikkerter klikker enten i mil. eller i MOA. Men både en mil. og en MOA er, som du er inde på, ret grove mål, så en almindelig mil. kikkert klikker 0.1 mil.pr. klik og en almindelig MOA kikkert klikker 1/4 MOA pr. klik. En overgang var det på mode med endnu finere klikindstilling, så du kan godt finde mil. kikkerter der klikker 0.05 mil.pr.klik og MOA kikkerter der klikker 1/8 MOA. De sidste er dog ved at være på retur igen.

Min kikkert er en mil.-mil. med sigtet i første fokalplan. Det betyder at sigtekorset er streginddelt med en streg pr. mil og den klikker 0,1 mil.pr. klik, så der er altid 10 klik mellem stregerne. Det er utrolig praktisk, for når jeg har skudt et skud, kan jeg uanset afstand og forstørrelse måle med sigtekorset hvor mange klik den skal have i højde- og sideretning for at sidde midt i sigtepunktet næste gang. Og det passer altid.

En anden ting er så, at jeg af og til har hjulpet kammerater med at indskyde deres kikkerter, ved at bruge min kikkert som spotting scope. Det har vist sig uventet svært når jeg skal regne frem og tilbage mellem mil. og MOA. Skulle man nu gange eller dividere med tre og ti når man gik fra skiven til kikkerten og den anden vej ? Det burde være enkelt, men det har jeg sku kludret en del med af og til :oops:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af 357Magnum » 26. sep 2013, 20:28

En tilføjelse til Lassescout's (iøvrigt altid gode) indlæg:

Tidligere var mange kikkertfabrikanter slemme til at blade de to målesyster sammen, hvilket gjorde regnearbejdet bag riflen til noget bøvl.

Min første kikkert til en krudt-riffel, var en Bushnell Elite 3200 med fast 10x og MilDot trådkors. Desværre var kliktårnene i 1/4 MoA, hvilket gjorde at jeg ofte endte med at skulle omregne fra Mil til MoA i felten: Jeg kunne aflæse vinddrift i til fx 1,5 Mil - men hvad hulen skal jeg klikke i MoA for at kompensere :evil:

Heldigvis er flere fabrikker (fx Leupold) begyndt at lyttet til forbrugerne og leverer i dag Mil/Mil løsninger, hvor trådkors (enten MilDot eller andre tyder med finere streg-inddeling) og kliktårnet passer sammen. :razz:

Nightforce laver, som en af de eneste, et setup, hvor både trådkors og kliktårn er i MoA. Det passer åbnbart bedre til den amerikanske kugleramme - mens Mil er dejlig nemt, når man kører i cm og meter.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Mil-dot system / Bullet drop compensator

Indlæg af Sierra13 » 26. sep 2013, 21:03

Konge forklaring :NVFrules: er det andet man bare burde vide??

Besvar