Køb af høreværn

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Pholmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 190
Tilmeldt: 5. aug 2008, 19:02
Interesser: Riffeljagt, jagthunde, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 50 times

Køb af høreværn

Indlæg af Pholmer » 29. mar 2011, 22:18

Hej alle

Jeg er nu nået til det punkt i mit liv, hvor min hørelse har taget skade - for alvor. Det er efterhånden nogle år siden jeg fik tinitus, og jeg har nu fundet ud af at jeg har brug for høreapparat (i en alder af 50 år...). Det er ikke en generel nedsættelse af hørelsen der er problemet - det er primært de høje toner jeg ikke kan høre. Men det betyder desværre at jeg f.eks. ikke kan skelne mellem stemmer ved normal tale i grupper af mennesker, ligesom baggrundsstøj er begyndt at være temmelig generende ved samtale.

Og ja, det bunder nok mest i at da jeg startede for 35-40 år siden brugte vi ikke høreværn til hverken jagt eller flugtskydning (dog brugte vi det på 200m riffelbane). For 15-20 år siden begyndte jeg så med høreværn og i dag har jeg et sæt standard Peltor høreværn med lyddæmper.
Men problemet er at jeg nu i ENHVER jagtlig situation skal bruge høreværn for ikke at ødelægge hørelsen yderligere. Og problemet ved mine Peltor er at de i blæsevejr "larmer" - det suser hele tiden bare ved almindelig vindstyrke. Og da det dermed virker som baggrundsstøj kan jeg ikke høre hverken "spændende lyde" i naturen eller almindelig tale i drevet, når jeg har dem på i blæsevejr.

Mit spørgsmål er derfor: hvilket høreværn er det absolut bedste i dag? Prisen er stort set underordnet - nu gælder det om at kunne gå på jagt uden at lave flere skader!

Håber nogle her kan hjælpe med erfaringer - der er vel andre "skydegale" her med lidt høreproblemer :neutral:

Mvh. Pholmer

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af The Yeti » 29. mar 2011, 22:31

Jeg tror at du skal kigge på nogle af dem der laves med en afstøbning af ørergangen. Fordi de sidder inde i ørerne så skulle de være mindre følsomme overfor vind.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Grendel » 29. mar 2011, 22:51

Måske er disse lige noget for dig? Jeg kender dem ikke selv men har da set skyttere bruge dem og det var med Åben pistoler som larmer en hel del - De skulle virke på den måde at lyden komme ind fra oven af og lukker af for skadelig støj..

http://www.doublealpha.biz/ear-defender ... s/zem-sg31

Edit: Direkte link
http://www.sensgard.com/
Senest rettet af Grendel 29. mar 2011, 22:54, rettet i alt 1 gang.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Lycon » 29. mar 2011, 22:53

Pholmer skrev:Mit spørgsmål er derfor: hvilket høreværn er det absolut bedste i dag? Prisen er stort set underordnet - nu gælder det om at kunne gå på jagt uden at lave flere skader!

Håber nogle her kan hjælpe med erfaringer - der er vel andre "skydegale" her med lidt høreproblemer :neutral:
Prøv at høre om hvad sonos.dk kan tilbyde, jeg har købt mine Peltor Sporttac der og har ikke de problemer du nævner, jeg bruger forøvrigt også høreapparater som følge af skydning for mere end 30 år siden, hvor man ikke brugte den slags pjat.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Vetten » 29. mar 2011, 23:46

De alm. Peltor er direkte ringe bare det blæser lidt, ved dog ikke med sporttac.

Men ellers kan jeg varmt anbefale Sordin Pro.

Hvis prisen ikke betyder noget ville jeg klart vælge nogle in-ear, siemens laver nogle virkelig lækre nogen der er beregnet til jagt.
De står i hvert fald på min ønskeliste!
http://hearing.siemens.com/dk/hoerevaer ... re-ear.jsp

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af The Yeti » 30. mar 2011, 08:28

Jeg ville selv kigge på disse hvis jeg var i dit sted: http://www.soundscope.se/

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Agamemnon » 30. mar 2011, 10:48

Jeg har selv et par "Peltor Tactical XP" og jeg mindes ikke at vindstøj på noget tidspunkt har været et problem. De er behagelige at have på og lydjusteringsmulighederne er gode. Der er stemme-instruktion i "kopperne" og skuddæmpningen er rigtig god.

Den eneste ulempe er koppens størrelse, da denne er ret dyb. Men dæmpningsevnen er så også derefter.

Men ellers et super høreværn, der kan købes (bla. på KFK) til omkring 1600,-
Vedhæftede filer
peltortactical.jpg
peltortactical.jpg (19.1 KiB) Vist 7447 gange
Senest rettet af Agamemnon 30. mar 2011, 11:09, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Farmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 19. jan 2006, 10:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fredericia
Been thanked: 1 time

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Farmer » 30. mar 2011, 11:00

Nogen der kender prisniveauet på "in ear" propperne ?
The 8x68S is one of the finest hunting calibres for big game on planet earth :giggle:

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Vetten » 30. mar 2011, 12:05

Siemens koster lige omkring 5.000 kr men andre mærker kan fås billigere fra 2-3000 kr

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Zoli » 30. mar 2011, 14:02

The Yeti skrev:Jeg ville selv kigge på disse hvis jeg var i dit sted: http://www.soundscope.se/
Jeg har haft de ovennævnte i 3-4 år nu.
Bruger dem til flugtskydning og på jagt.
Riffelbanen kræver kopper :nolisten:

Jeg er MEGET tilfreds med dem og der er ingen vindstøj. De generer ikke og bliver ikke ramt af grene o.lign. når man går igennem.
De er dyre, men de er det værd.

PS. Jeg tror man kan få dem i Auri hørecenter i DK.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
GregPCP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11. jan 2009, 14:49
Interesser: PCP, jagt ,6,5x55 , .270win
Geografisk sted: Kolding

Re: Køb af høreværn

Indlæg af GregPCP » 31. mar 2011, 01:44

I have these and they really work well :rock: you can hear the leaves blowing in the wind but at the same time you have good ear protection , when the battery goes dead then you cant hear the leaves blowing any more :???: :razz:
dead men tell no tales

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Cordes » 31. mar 2011, 09:50

GregPCP skrev:
I have these and they really work well :rock: you can hear the leaves blowing in the wind but at the same time you have good ear protection , when the battery goes dead then you cant hear the leaves blowing any more :???: :razz:
Det er jo fordi du er døv :giggle:

Jeg bruger selv Sportstac når jeg er på jagt og i kraftig blæsevejr kan vindstøjen godt være lidt irreterene. Men heller det end at miste mere af hørelsen.
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Pholmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 190
Tilmeldt: 5. aug 2008, 19:02
Interesser: Riffeljagt, jagthunde, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 50 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Pholmer » 31. mar 2011, 21:50

Tak for de gode råd! Det ser ikke ud til at det er et helt ukendt problem...

Lidt kommentarer:
- Jeg kan ikke finde Soundscope i Danmark - Auri Hørecenter henviser til Siemens SecureEar - nogen der kan finde en forhandler i DK?
- til gengæld ser Siemens SecureEar rigtig interessant ud. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Jeg tror jeg er nået frem til at det skal være "in-ear" - dvs. høreværn der er støbt til øret. Om ikke andet fordi det er temmelig besværligt at være hundefører i krat og skov med almindelige kopper.

Til gengæld er prisen ikke på den "sjove side" - men som jeg skrev så er "resterne" af min hørelse nok den høje pris værd.

Pholmer

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af KimH » 1. apr 2011, 17:01

http://www.iversen-import.dk/pi/Sordin_ ... 7_622.aspx

Jeg vil til enhver tid anbefale disse.

Der får du kram for pengene.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af BoPe » 1. apr 2011, 21:54

Jeg ville ikke bruge penge på in ear høreværn i din sitiuation!

Du er nødt til at have et par ordentlige kopper som beskytter dine ører godt.

In ear dæmper slet ikke på samme måde og med samme effekt som kopper. Hvis du skal have lavet høre apparater kan du spørge dem om det ikke forholder sig sådan, da in ear ikke er andet end et par høreapparter som automatisk cutter kraftige lyde

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Raptor357 » 1. apr 2011, 22:09

Folk der har skudt med større ting, så som 155mm granater ved at in ear propper næsten ikke dæmper i forhold til kopper. Det er noget med at lyden passerer direkte gennem noget knogle.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Vetten » 2. apr 2011, 00:04

Raptor357 skrev:Folk der har skudt med større ting, så som 155mm granater ved at in ear propper næsten ikke dæmper i forhold til kopper. Det er noget med at lyden passerer direkte gennem noget knogle.
Lyden passerer ikke men forplanter sig bare bedre i knogle end i bløddele 4 gange bedre sådan ca.

Vil tro at tryk bølgen fra en 155 mm er noget kraftigere så nok lidt svært at sammenligne med hagl eller riffel skud.

In ear lavet i det rigtige materiale dæmper helt sikkert en god del, om det så er mindre end et par kop høreværn ved jeg ikke, men det er jo bare at kigge på data for de enkelte høreværn. En forøgelse på 3db svarer til en fordobling af lydstyrken.

Scooter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 310
Tilmeldt: 8. aug 2010, 11:11
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Scooter » 13. apr 2011, 13:45

Kopper er helt klart den bedste løsning og IN-ear høreværn er heller ikke nogen garanti for at man undgår vindstøjsproblemer.
For at man teoretisk vil opleve en forbedring af vindstøjsproblematikken så kræver det at mikrofonindgangen på høreværnet sidder i læ inde i øregangen og mig bekendt kan man ikke lave høreværnene så små.
Det er jo også i sidste ende anatomien i øregangen der bestemmer størrelsen af apparatet.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Mannlicher 308 » 14. apr 2011, 13:56

Pholmer skrev:Tak for de gode råd! Det ser ikke ud til at det er et helt ukendt problem...

- til gengæld ser Siemens SecureEar rigtig interessant ud. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Pholmer
Købte et sæt i januar, og har endnu kun været på ganske lidt jagt med dem, men lydkvaliteten forekommer super.

Foretrækker in-ear til jagt, da jeg så kan ha' en bredskygget hat på - er lige go' i sol og i regn.

På skydebanen kan kopperne til gengæld ikke blive store nok. Specielt når der ligger en med en mundingsbremse...

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Køb af høreværn

Indlæg af Caspian1911 » 14. apr 2011, 14:43

Jeg købte sådan et par her sidste år, det har jeg aldrig fortrudt:http://www.jaktia.se/Jakt--Skyttetillbe ... CAL-XP.htm

Rifler og pistoler med mundingsbremser er intet problem. Jeg har også brugt dem til flugtskydning, og de har aldrig generet. Dog er det svært at bruge dem med hat.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar