Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Skiskytten
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jul 2011, 13:23
Interesser: riffeljagt,genladning,calibre
Geografisk sted: midtjylland

Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Skiskytten » 1. jul 2011, 13:35

Hej

Haster!!! Rejser snart til USA.

Jeg forestiller mig at købe en sigtekikkert i USA og tage den med hjem i kufferten/håndbagagen.

Er det lovligt at udføre en alm. 3-9x50 Leupold sigtekikkert fra USA. Jeg ønsker ingen vanskeligheder med US-Custom.

Priser er under de 3250 kr som er grænseværdien for import til DK, uden der skal betales moms og told. ( efter hvad jeg har fået oplyst)

Kan der evt henvises til referenc :USA: e, told/ekportregler fra USA.

På forhånd tak.
Skiskytten

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Refraktorius » 1. jul 2011, 15:36

Sigtekikkerter er ikke reguleret i Danmark, så du burde ikke have problemer med at få den ind i landet.

At få optik med ud af et totalitært og våbenforskrækket samfund kunne godt blive et problem.....
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Oscar123 » 1. jul 2011, 18:38

Hej Skiskytte

De amerikanske eksportkontrolregler f.s.v.a. våbenrelateret udstyr er ganske komplekse og meget restriktive. Amerikanerne henholder sig i princippet til de internationale ITAR regler samt egne regler, der har til formål at kontrollere eksport af særlig avanceret og følsom teknologi. De amerikanske eksportkontrolregler betyder ikke at det er umuligt at udføre dette udstyr - men man skal have de fornødne tilladelser til det. OpticsPlanet har en udmærket redegørelse på deres hjemmeside, hvorfra der også er links til diverse amerikanske myndigheder: http://www.opticsplanet.net/export.html

Som det fremgår af forklaringen er alt optisk sigteudstyr i princippet omfattet af eksportkontrolregimet. Jeg er dog samtidig bekendt med at dette ofte fortolkes til kun at omfatte militære systemer – og ikke rent jagtligt udstyr. Der er mange eksempler på at kikkerter til jagtrifler stadig sendes fra USA til Europa/Danmark uden de formelle tilladelser.

Hvis der er tale om en ren jagtriffelkikkert ville jeg ikke selv have betænkeligheder med personligt at føre den ud af USA – men såfremt der er antydning af ”tactical” over den ville jeg ikke gøre det uden at have papirene i orden.

Det er desværre ikke så klart et svar som du givet ønsker. I sidste ende er du nødt til selv at træffe beslutningen om du tør… :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Danhan1
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jul 2010, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: københavn

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Danhan1 » 8. jul 2011, 17:59

Hej skiskytte

Er du taget afsted eller kommet hjem?

Når du er landet må du meget gerne give mig/os et hint om hvad du besluttede?

Jeg står i samme situation her om 2 måneder og har haft meget svært ved at finde en "såkaldt" liste over varer man må transportere ind og ud af USA, der efter sigende skulle ligge på denne hjemmeside www.DHS.GOV

Mvh Danny

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af A-Bolt » 10. jul 2011, 22:35

Hejsa

Jeg står selv og skal til USA og har derfor været i samme problem.

Optiske sigtemidler er reguleret af ITAR (International Traffic in Arms Regulations). Dette betyder at man ikke må eksportere f.eks. sigtekikkert ud af USA uden eksport-tilladelse (som vist er svær at få).

Det viser sig imidlertid, at Danmark ikke er underlagt denne regulering og man må derfor godt eksportere sigtemidler ud af USA til f.eks. UK, DK og nogle andre lande uden eksport licens.

Jeg skrev til Opticsplanet.com, som bekræftede dette. Leupold skriver også om det på deres hjemmeside: http://www.leupold.com/corporate/resour ... ct-service

Mvh Carsten

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af High Standard » 11. jul 2011, 08:02

Hej
Jeg har selv foretaget øvelsen flere gange og aldrig haft nogen problemer. Så længe man holder sig fra "militær" lignende kikkerter a la Trijicon's ACOG osv så er der ingen problemer af nogen art. Mit råd er, at I skal benytte jer af tilbuddene, som ganske rigtigt er langt under halv pris af i Danmark - i følge forhandlerne i DK skyldes det momsen, men det er en længere historie, som allerede er dækket af en tidligere tråd.
Har I mulighed for at få sendt noget til en adresse i USA og efterfølgende tage det med hjem, kan jeg varmt anbefale www.4scopes.com, som er meget seriøse, billige og hurtige - sender også til Europa. God fornøjelse!

Hilsen

High Standard

IBL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. feb 2008, 20:52
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 5 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af IBL » 17. jul 2011, 15:44

Hej
Jeg har købt flere sigtekikkerter via nettet i USA, og fået dem leveret uden problemer her i DK, så mon ikke man slipper godt fra selv at medbringe dem også.

/IBL

MW3Shooter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. okt 2010, 15:59
Interesser: IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af MW3Shooter » 17. jul 2011, 18:15

IBL skrev:Hej
Jeg har købt flere sigtekikkerter via nettet i USA, og fået dem leveret uden problemer her i DK, så mon ikke man slipper godt fra selv at medbringe dem også.

/IBL
hvordan? via post dk? international shipping til privat modtager?
"We sleep safe in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm." ---George Orwell

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af FrederikR » 17. jul 2011, 18:41

A-Bolt skrev:Hejsa

Jeg står selv og skal til USA og har derfor været i samme problem.

Optiske sigtemidler er reguleret af ITAR (International Traffic in Arms Regulations). Dette betyder at man ikke må eksportere f.eks. sigtekikkert ud af USA uden eksport-tilladelse (som vist er svær at få).

Det viser sig imidlertid, at Danmark ikke er underlagt denne regulering og man må derfor godt eksportere sigtemidler ud af USA til f.eks. UK, DK og nogle andre lande uden eksport licens.

Jeg skrev til Opticsplanet.com, som bekræftede dette. Leupold skriver også om det på deres hjemmeside: http://www.leupold.com/corporate/resour ... ct-service

Mvh Carsten
Carsten,

På den side du linker til kan jeg kun se beskrivelsen af hvorledes man skal forholde sig ved reklamationer.

Så det kan vel ikke bruges i den forbindelse - eller er der noget jeg ikke har fanget ?
Mvh
Frederik

Skiskytten
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jul 2011, 13:23
Interesser: riffeljagt,genladning,calibre
Geografisk sted: midtjylland

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Skiskytten » 21. jul 2011, 21:02

Tak for alle indlæg.

Der var beskrevet mange gode erfaringer jeg kunne drage fordel af. Tak for jeres ulejlighed.

Nu er jeg tilbage og er kommet på internettet igen.

Jeg fik anskaffet den specifikke Leupold VX-R 3-9x50 CDS jeg ønskede. Den er nu monteret på min Mauser 03. Det virker.

Pris i DK. ca 7500. kr. Pris i USA 569.99 USD + 6% tax= 604 USD til kurs 525 = 3172 DKR. Besparelsen svarer til ca 80% af min returbillet til USA.

Det var dog besværligt at få det på plads.

1) Jeg boede på skiftende hoteller, som jeg ikke rigtigt kendte til på forhånd. Derfor vurderede jeg det ville være for risikabelt at købe på nettet og få varen sendt til en hoteladresse.

2) Jeg kontaktede lokale Leupoldforhandlere i nærheden at det første område jeg ville være i. Jeg håbede, at kunne bestille kikkerten, evt. betale på forhånd, så jeg kunne afhente den når jeg engang nåede frem. Ingen af de lokale forhandlere ville bestille uden dispositum/eller fuld forhåndsbetaling. Det var ok for mig, men de ville have kontant betaling i butikken, så jeg skulle møde op først! Med en leveringfrist på 1-2 uger var det jo helt håbløst og få til at passe sammen med en biltur i det Nordøstlige USA.

3) Men Jyder er jo vedholdende. Så løsningen blev..... Jeg gik ind i en Bass Pro Shop (landsdækkende kæde). Forklarede situationen. De var meget hjælpsomme. Derfra ringede jeg til en anden Bass Pro Shop i et område jeg ville være i ca. 10 dage senere. Kikkerten var i forretningen da jeg kom. Jeg betalte, kikkerten kom i kufferten og er nu på plads på min M 03 9,3x62.

Nogle Bass Pro Shops er så store som en hel jagtudstilling i Odense!!!
Det var iøvrigt interessant at se ekspedienternes ansigter, når de fik beskrevet prisniveauet på jagtartikler i DK.
Det gav anledning til en længere erfaringsudveksling.

Med Venlig Hilsen
Skiskytten

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Oscar123 » 22. jul 2011, 14:34

Hej Skiskytte

Tillykke med nyerhvervelsen. Godt at det lykkedes – og ganske snedigt arrangeret m.h.t. selve anskaffelsen. :thumbup:

Btw.: Hvad måtte du erlægge i told/moms da du returnerede her til kongeriget..?

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af A-Bolt » 30. jul 2011, 23:39

Jeg har også netop hjemtaget en Leupold VX-R 4-12x50 fra USA.

Da man må have varer for 3250 kr med hjem, behøver det ikke koste told og moms at have en kikkert med hjem

MW3Shooter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. okt 2010, 15:59
Interesser: IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af MW3Shooter » 15. aug 2011, 21:30

en eotech xps 2-0 (ikke natsigte kompatibelt (læs overhovedet ikke militær)) - hører den under jagt hvis man putter den i kufferten?

skal derover og skal være sikker på de ikke kan slå mig oven i hovedet hvis de konstaterer den i bagagen..

Mvh

Thomas
"We sleep safe in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm." ---George Orwell

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Oscar123 » 15. aug 2011, 22:06

Jeg søgte lidt på den nævnte Eotech XPS 2-0 - og forhandleren ved det allerførste hit jeg kiggede på havde desværre nedenstående tekst:

WARNING: This Holographic Weapon Sight is controlled under the U.S. International Traffic in Arms Regulations (ITAR) and may not be exported without proper authorization by the U.S. Department of State.


Men, Du hvis du tør kan Du jo altid forsøge at spille den "dumme" turist...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

MW3Shooter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. okt 2010, 15:59
Interesser: IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af MW3Shooter » 15. aug 2011, 22:18

ehhh, det er min svoger der skal derover, men det kan jo være en mulighed for at slippe af med ham, men han er faktisk fin nok.

Hvad så hvis han sender den som privat post til dk i anden pakning?
"We sleep safe in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm." ---George Orwell

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af A-Bolt » 15. aug 2011, 23:20

Oscar123 skrev:Jeg søgte lidt på den nævnte Eotech XPS 2-0 - og forhandleren ved det allerførste hit jeg kiggede på havde desværre nedenstående tekst:

WARNING: This Holographic Weapon Sight is controlled under the U.S. International Traffic in Arms Regulations (ITAR) and may not be exported without proper authorization by the U.S. Department of State.


Men, Du hvis du tør kan Du jo altid forsøge at spille den "dumme" turist...

:razz:
Oscar123
Den med ITAR gælder ikke ved optiske sigter fragtet til DK. Leopold MK 4 er under samme regulativ men kan frit eksporteres fra USA til DK (og 8-9 andre lande)

Jakobon
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29. okt 2017, 14:53
Interesser: Skarpskydning
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Jakobon » 29. okt 2017, 18:48

I forbindelse med en rejse til USA (sept. 2017) har jeg gennemgået reglerne omkring eksport af sigtekikkerter fra USA, og vil lige dele dem her, da jeg selv havde svært ved at finde opdateret information.
Som nævnt i andre tråde, er der to lovgivninger, "EAR" og "ITAR", afhængig af om en våbendel har "significant military application".

Som udgangspunkt er en sigtekikkert omfattet af "Export Administration Regulations" (EAR), administreret af U.S. Department of Commerce, der via Bureau of Industry and Security (BIS) vedligeholder klassificering af lande og artikler samt de respektive eksport regler.

Varer, der kan være omfattet af kontrol, figurerer på "Commerce Control List" (CCL), hvor de får tildelt et "Export Control Classification Number" (ECCN). Som udgangspunkt har optiske sigtemidler koden "ECCN 0A987", med titlen "Optical sighting devices for firearms".

Mange såkaldte "low-tech" komponenter bliver kategoriseret som "EAR99", der sædvanligvis ikke kræver nogen eksport licens til Danmark. Dette inkluderer f.eks. standard kikkertmontager.

COMMERCE CONTROL LIST
- https://www.bis.doc.gov/index.php/regul ... l-list-ccl
-> "Category 0 - Nuclear Materials Facilities & Equipment [and Miscellaneous Items]"
-> find sektionen "0A987 Optical sighting devices for firearms (including shotguns controlled by 0A984)".


Udover en liste med vare klassifikationer, vedligeholder BIS en liste over lande (Commerce Country Chart) og de respektive eksport regler for de forskellige krav til eksport licens. Hvad angår Danmark, er vi jo både NATO medlem, EU medlem, underskriver af Wassenaar-aftalen og tæt allieret med USA, så vi har en af de mest lempelige klassificeringer, og der kun kræver eksport licens ved de mere "risikofyldte" våbendele.

Commerce Country Chart
- https://www.bis.doc.gov/index.php/forms ... ntry-chart
-> find "Denmark"


Hvis en våbendel er "military commodity", er "manufactured to military specifications", eller kan betegnes som "Significant Military Equipment", bliver varen omfattet af lovgivning omkring "International Traffic in Arms Regulations" (ITAR), der håndhæves af US Department of State.
Det samme gælder for varer, der klassificeres som "ECCN 0A919", eller er omfattet af "U.S. Munitions List" (USML).
I alle tilfælde vil eksport fra USA med stor sandsynlighed kræver en eksport licens fra US Department of State.

The International Traffic in Arms Regulations (ITAR):
- http://www.pmddtc.state.gov/regulations_laws/itar.html

The United States Munitions List:
- Se under "ITAR Part 121" - https://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?node=pt22.1.121


Bemærk, at "Mil-dot" og "belyst trådkorn" IKKE er udslagsgivende for, om en sigtekikkert kræver eksport licens. Det er heller ikke muligt at udgå eksport licens, ved at bevidne at sigtekikkerten kun skal benyttes privat, da den endelige brugsform er irrelevant iht. amerikansk lovgivning.


Uddrag fra "The United States Munitions List, §121.1" - https://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?node=pt22.1.121:

"Paragraphs (a)(1) through (3) of this section describe or explain the elements of a USML category:"
...
"(2) Significant Military Equipment. All items described within a USML paragraph or subparagraph that is preceded by an asterisk (*) are designated “Significant Military Equipment” (see §120.7 of this subchapter)"

"Category I—Firearms, Close Assault Weapons and Combat Shotguns"
... "(f) Riflescopes manufactured to military specifications (See category XII(c) for controls on night sighting devices.)"

"Note: ...
This category does not cover riflescopes and sighting devices that are not manufactured to military specifications."

"Category XII—Fire Control, Laser, Imaging, and Guidance Equipment"
...
"*(c) Imaging systems or end items, as follows:"
...
"(2) Weapon sights (i.e., with a reticle) or aiming or imaging systems (e.g., clip-on), specially designed to mount to a weapon or to withstand weapon shock or recoil, with or without an integrated viewer or display, and also incorporating or specially designed to incorporate any of the following:
(i) An infrared focal plane array having a peak response wavelength exceeding 1,000 nm;
(ii) Second generation with luminous sensitivity greater than 350 µA/lm, third generation, or higher generation, image intensifier tubes;

"(e) Parts, components, accessories, or attachments, as follows:"
...
"(7) Second generation and greater image intensifier tubes specially designed for articles in this subchapter, and specially designed parts and components therefor;
Note to paragraph (e)(7): Second and third generation image intensifier tubes are defined as having a peak response within the 0.4 to 1.05 micron wavelength range and incorporating a microchannel plate for electron image amplification having a hole pitch (center-to-center spacing) of less than 25 microns and having either: (a) an S-20, S-25, or multialkali photo cathode; or (b) a GaAs, GaInAs, or other III-V compound semiconductor photocathode."


På baggrund af reglerne er mine konklusioner, ved eksport fra USA til Danmark:
- udgå sigtekikkerter, hvor producenten angiver "MIL-SPEC" eller "manufactured to military specifications (eks: Leupold Mark 4 CQ/T).
- udgå sigtekikkerter, kategoriseret som "second/third/.. Generation".
- udgå sigtekikkerter med avancerede egenskaber, f.eks. "night vision", "infrared" eller "thermal vision".
- udgå sigtekikkerter med elektronisk eller laser detektion og sigte.
- undgå artikler, der direkte eller indirekte militær anvendelse, og derfor er klassificeret som "ECCN 0A919 eller USML og ITAR

Ved tvivl, kan man kontakte "Bureau of Industry and Security" og "US Department of State" for en konkret vurdering.
BIS - https://www.bis.doc.gov/index.php/about-bis/contact-bis
Senest rettet af Jakobon 29. okt 2017, 20:01, rettet i alt 2 gange.

Jakobon
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29. okt 2017, 14:53
Interesser: Skarpskydning
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Udførsel af sigtekikkert fra USA og import til DK???

Indlæg af Jakobon » 29. okt 2017, 19:30

Da både myndigheder, domstole, forretningsdrivende og forbrugere har meget svært ved at gennemskue, hvornår en bestemt artikel er omfattet af EAR, ITAR eller er på USML, har US Department of State offentliggjort en liste over "Commodity Jurisdiction Results", der beskriver hvilke specifikke varer der har hvilken kategorisering.

Commodity Jurisdiction results:
https://www.pmddtc.state.gov/commodity_ ... ation.html

Bemærk, at kun nogle få varer og modeller er på listen, og informationsværdien kan derfor diskuteres, hvilket også afspejler de afgørelser som domstolene i USA har lavet på området:

Seventh Circuit Reverses Export Conviction In Rifle Scope Case
http://www.exportlawblog.com/archives/520

Is There A Secret United States Munitions List?
http://www.exportlawblog.com/archives/333

Possible reforms in US export controls are coupled with continued vigorous enforcement
https://www.lexology.com/library/detail ... 26d7539600

Besvar