Long Eye Relief Leupold

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Long Eye Relief Leupold

Indlæg af Gunnut » 11. mar 2006, 11:13

Giv mig PLEASE navne på forskellige Leupold scopes med "Long Eye Relief". Det SKAL være typer man kan bruge på min nye Scout, eller evt. sætte på min Winchester (der hvor bagerste sigtemidel er nu). Hvis nogen har brug for ca. øjen afstand så send mig en PB.

Det skal altså være en Leupold af den type, som sidder laaangt fremme og som man skal have begge øjne åbne for at bruge.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 11. mar 2006, 15:15

Hej Gunnut,
et hurtigt kig på http://www.leupold.com gav

VX-III 2.5-8x32mm Handgun : Eye Relief (mm): 457(2.5X) 457(8X)

FX-II 2.5x28mm Scout : Eye Relief (mm): 236

Ellers må de have en mail ;-)

Ellers prøv att ringe til [Editeret af MOD]/
Han plejer at have ret godt styr på Leupolle :!:

God jagt
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 11. mar 2006, 15:44

Hej Gunnut
du skal da vælge den originale Scout Scop her! Det var den som Jeff Cooper anbefalede til netop din Scout (ps: det var ham som designede Scouten for/med Steyr)



FX-II 2.5x28mm Scout

Select a Finish & Reticle Style:
Matte/Duplex Silver/Duplex

Part No. 58810




Product Specifications
Actual Magnification: 2.30
Length (in): 10.10
Eyepiece Length (in): 2.28
Objective Length (in): 2.20
Objective Diameter (in): 1.36
Eyepiece Diameter (in): 1.36
Tube Diameter: 1.0in
Weight: 7.5 oz. / 213 grams
Eye Relief (in): 9.30
Eye Relief (mm): 236
Obj. Lens Diameter: 1.1in / 28mm
Max. Adjustment @ 100 yds (in): 110
Max. Adjustment @ 100 m (cm): 306
FOV @ 100 yds (ft): 22.0
FOV @ 100 m (m): 7.33
Ring Spacing
Max. Mount Ring Spacing
(in): 5.63
Front Ring Space (in): 2.09
Rear Ring Space (in): 2.32
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 11. mar 2006, 16:58

Glockster skrev:Hej Gunnut
du skal da vælge den originale Scout Scop her! Det var den som Jeff Cooper anbefalede til netop din Scout (ps: det var ham som designede Scouten for/med Steyr)



FX-II 2.5x28mm Scout
Er det den der står øverst i skemat HER?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 11. mar 2006, 19:16

Bingo :eek:
Det er den, hvilket du også kan se på den lange eye relief!
Så skal du bare vælge det stregglas du syntes bedst om. Husk du eksport begrænsningerne på alle streggals med mildot! Det siger USA nej til!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 12. mar 2006, 08:31

Glockster skrev:Husk du eksport begrænsningerne på alle streggals med mildot! Det siger USA nej til!
Og så er det lige soldaten spørger, hvad f..... er "mildot" stregglas?

Any way, som jeg kan læse mig til fåes denne kikkert kun med:

Duplex

Gad vide hvorfor Colonel Jeff Cooper er gået "den vej". Var et "rødpunktssigte" egentlig ikke mere anvendeligt til en Scout?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 12. mar 2006, 09:16

Personligt ville jeg sætte den her på!

http://www.leupold.com/products/tactica ... _4_CQT.htm
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 12. mar 2006, 09:28

Glockster skrev:Personligt ville jeg sætte den her på!

http://www.leupold.com/products/tactica ... _4_CQT.htm
He, he det er sgu da bare Bambi jeg skal ud og nakke, ikke Osama. Den der fætter koster vel også BIG $ og så er den vel ikke med long eye relief. Samtidig kan jeg ikke købe den hos Cabela's. ØV
Senest rettet af Gunnut 13. mar 2006, 14:10, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 12. mar 2006, 10:42

Altså hvad er fidusen ved der her long eye relief?
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 12. mar 2006, 11:03

Indlæg den 15. februar 2005
Id skrev:Nu har jeg siddet og kigget lidt på sådan en Scout m/kikkert - hvor ligger tricket i det lange eye relief (236-431 mm) på Leupold M8 2.5X28 IER ?
Det er ikke et utidigt spørgsmål, jeg undrer mig blot (og klapper selvfølgelig hælene sammen hvis argumenterne er gode ;-) )
Med venlig hilsen
Scout skrev:Hej ID

Der er ingen utidige eller dumme spørgsmål. Der er kun dumme svar!

Fordelen ved long eyerelief er, at du kan have begge øjne åbne, når du skyder. Eksempel (apropos ingenting): Hvis du ser et vildsvin i fuld fart, kan du have et øje på svinet og et i optikken. Det betyder, at du har en radikalt bedre afstandsbedømmelse end med ordinær optik. Kikkerten er herregod til drivjagt, hvor det nogle gange går temmeligt hurtigt for sig.

Optikken har "heavy Duplex" som man lige skal vænne sig til, men det går hurtigt. Indskydning foregår lidt specielt, se her (midt på siden): http://www.steyrscout.org/steyrtip2.htm

Der er ingen batterier, der går døde på kedelige tidspunkter.

Der er ikke mange dele til at gå i stykker, når der er fast forstørrellse.

Der er overraskende godt lys i kikkerten.

På normale jagtafstande, er det ikke noget problem at have en fast 2.5 forstørrelse. Du kan det samme og mere til med Scout scope, som de fleste "normale" (lad os være diplomatiske over for dem, der skyder 3-5 skud årligt) danske jægere med deres tyske olietønder.

(ikke noget mod olietønder, har selv en).

Her et citat, som jeg kun kan være enig i:

"The rifle's accuracy is more than enough for anyone except maybe some of those so called "expert" never miss gun-rag writers. A composite group of about 20 rounds fired by 4 different shooters at 300 meters could be covered by your hand. At the press event announcing the rifle 3 and 5 shot MOA and sub-MOA groups were a common sight using Federal 168gr Match ammunition at both 100 and 200 yards and continue to be the norm with the production rifles. Several individuals fired the Scout at the 1100 meter(!) "buffalo" target and had no problem getting hits once they accommodated for the 31 foot bullet drop at that range. (Yes Virginia, that's right. Short barrels are not a handicap to accuracy.)"

Sub MOA grupper er flot for en 2.5 fast forstørrelse på en meter riffel.

Kikkerten er ikke noget for dem, der vil skyde løsdele af fluer på 600-800 meter, men på almindelige jagtafstande er den fin og meget meget hurtig.

Hvor hurtig er kikkerten og hvor god er afstandsbedømmelsen: I Guds eget land skyder de lerduer med den (hvor der er rigtigt godt kuglefang).
Prøv det med en tysk olietønde.

Nummer to skud kan komme meget hurtigere med Scout optikken og det giver sikkerhed på både drivjagt og almindelig jagt.

Nogle siger, at olietønder med a la 12x56 og 24 gange forstørrelse ikke har nogen jagtlig relevans for danske jægere og at man kan det samme eller mere (på drivjagt) med et Scout scope (godt det ikke var mig, der sagde det, hehe).

Faktum er, at mange danske jægere har havnet i følgende situation: Ser buk og kikker i olietønden på fuld forstørrelse og svømmer hen i væg-til-væg tæppe af rødbrun bambi uden rigtigt at vide hvor de er på dyret.

De fleste ville kunne klare sig med en 3-9x40 Leupold, men det er der jo ikke status nok i. Der skal helst være en meget dyr Zeiss på riflen og ikke mange har brug for forstørrelse 12x56. Inden jeg bliver skudt ned i flammer: Der er selvfølgelig dem, der har brug for de store kikkerter (bare ikke sa mange som der er ejere af dem).

Der er heller ingen fare, for at blive meldt ind i halvmåneklubben med et Scout scope - der er simpelthen for langt der hen.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 13. mar 2006, 08:50

Gunnut skrev:..
Og så er det lige soldaten spørger, hvad f..... er "mildot" stregglas?...
Det findes der en fortrinlig artikel om http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=2299

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 13. mar 2006, 14:14

Det er med andre ord, bare en ganske almindelig kikkert, med mulighed for aftstandsbedømmelse. Ok sådan en har jeg i "håndkikkert". Ikke noget jeg kan bruge til noget, m.h.t. jagt, da jeg ikke skyder efter råvildt (og andre vildttyper) i spring. Ok hvis man anskyder første gang, er man jo tvunget, men så tror jeg ikke at jeg ville kunne finde ud af at bruge "forsigtet" via "mil-dot" systemet. Det vil kræve TIMER på en skydebane, med bevægelig mål og forskellige afstande, for at gøre det til "rutine". I en "krigs-situation" er det dog genialt, men forud for en sådan har man jo også netop brugt timer (meget underdrevet) på at skyde med "forsigte" etc. Men til jagt?? Nej det kommer jeg for sældent på bane til at kunne udnytte. Et stykke råvildt i spring har jo også en LANGT større hastighed, end en løbende soldat i fuld udrustning, eller en løbende "bandit" i sandaler, eller bare tæer.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar