Hjælp til skydestilling og grej

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Petersen194
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. apr 2013, 15:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 6600 Rødding

Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Petersen194 » 6. maj 2013, 20:25

Da jeg snart skal op til riffelprøve ville jeg lige spørge om hjælp til valg af skydestilling.
Har kigget lidt på nogle rygsække med stol da jeg har set nogle ligge ned til prøve.
Men tænker på om jeg får brugt rygsækken på jagt.

Har i nogle forslag så må i gerne lige skrive :biggrin:

En af den jeg har kigget på.
http://www.normark.dk/?id=28774&p888id=9928&w=888

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Memphis » 6. maj 2013, 22:30

Jo tætter du befinder dig på jorden, desto mere stabil vil din skydestilling være. Af denne grund skyder langt de fleste fra en liggende stilling til riffelprøven (Prone) med en rygsæk eller lignende som underlag. Jeg brugte selv en rygsæk som jeg havde fyldt med store håndklæder, så jeg kunne justere højden på den alt efter underlaget.

Du kan nøjes med en almindelig rygsæk i første omgang og så senere hen finde ud af om du har brug for sådan en jagtrygsæk som du linker til. Tror mig du skal bruge massere penge på den her nye fede hobby du har valgt dig. Så det er om at vælge at investere i de rette ting hvis man har begrænsede midler.

Her er forresten nogle super videoer du bør se som optakt til du skal til riffelprøve.

Naturstyrelsens egen film med Steen Andersen fra Jagtmagasinet

Film 1


Jægernes Magasin har også lavet en video om riffelprøven optaget under en rigtig prøve

Film 2


Ryan Cleckner der fortæller om forskellige skydestillinger

Film 3

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Brønden » 6. maj 2013, 22:49

Hold dig fra de ryg sække med metal stole indbygget, man får så hurtig ondt af at gå med dem, og så larmer de.. 3 benet stol finder jeg vejen frem hvis du skal have en stol med.
Ellers få en ordenlig rygsæk med gode stropper, plads til termokanden, den 3 benede stol, ammo, sidde underlag, tøj etc.

En lille vandre taske med et tæppe eller en sovepose i er super til at ligge ved. lige på jorden. Og når du så har mærket, så træner du knælende, siddende og stående med 3 benet skydestok.

Petersen194
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. apr 2013, 15:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 6600 Rødding

Re: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Petersen194 » 7. maj 2013, 14:20

Vil i så mene at det er bedst at investere i skydestok eller rygsæk

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Caspian1911 » 7. maj 2013, 14:54

Når du ikke er erfaren riffelskytte fra skytteforening, vil jeg mene du skal ligge ned og skyde. Det er langt den nemmeste stilling at få et roligt sigtebillede og skud fra.

Du behøver jo ikke stille op med en rygsæk med stol eller noget som helst. Køb en rygsæk til 50 kr, hvis du ikke har en i forvejen, og stop den så ud med en sovepose, en gammel jakke el lign, og så er du godt kørende.

Det vigtigste er dog, at du får trænet med den rygsæk du beslutter dig for at bruge. Til prøven skal intet være nyt og uprøvet.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Mannlicher 308 » 7. maj 2013, 14:57

Petersen194 skrev:Vil i så mene at det er bedst at investere i skydestok eller rygsæk

Rygsæk, hvis det er til riffelprøven. Du vil alt andet lige opnå en meget mere stabil skydestilling liggende med rygsæk, end du kan med skydestok. Med lidt træning, burde man sagtens kunne klare riffelprøven med skydestok, men givet det sædvanlige træningsniveau (og nervøsitet) hos riffeltegnskandidater, så er liggende bedst.

På jagt vil man til gengæld kun meget sjældent kunne anvende liggende skydestilling (jeg kan ikke huske, at jeg har), men en skydestok kan være handy.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af ThomasRJ » 7. maj 2013, 18:11

Ellers så køb et sæt bipods til din riffel :) Det er super både til riffelprøve og når du engang skal teste ammo til din riffel :) Jeg bruger hvertfald mine flittigt :) De behøver ikke være særligt dyre.. Jeg fandt nogle på Ebay fra HongKong til ca 200kr, og de virker meget solide. Blev dog taget i tolden så det blev lidt dyrere, så kan godt være det er bedre og nemmere at bare finde et billigt sæt herhjemme. Fx. det her. De skulle efter sigende også være ok. Men uanset hvad du vælger, så held og lykke med det :razz:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Indlæg af Kleth » 8. maj 2013, 06:25

Lave bipods til liggende skydestilling er for mig at foretrække.
Biltema har nogle billige uden tilt, ellers se på eBay.co.uk og vælg kun at se straks køb fra europa. Sidst jeg prøvede at købe fra midwaydanmark brugte jeg ret megen tid uden at få kontakt med dem.

Bipods er også af varierende kvalitet, mine Decoy mistede en tap nogle uger før riffelprøven og fruen skulle bruge mine Harris. Jeg endte med en bæltetaske proppet med ris, men den var for lav så jeg skød frit-liggende.

Hvis du vil bruge bipods til indskydning o.l. og har pengene til det, så køb et sæt Harris med tilt. Jeg bruger ofte bipods bl.a. til indskydning og om ikke andet så for at at give riflen lidt vægt fortil.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sv: Hjælp til skydestilling og grej

Indlæg af Taby » 8. maj 2013, 06:46

Hej

En trebenet jagtstol i passende højde. Vend den om så sædet ligger mod jorden. Så ligger du bare riflen i krydset hvor benene er samlet og du får ikk bedre støtte.

Held og lykke med prøven.

Sendt fra min GT-N7100 med Tapatalk2

Besvar