Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Chris77
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 8. jan 2011, 21:57
Interesser: Jagt. Nak & æd.
Geografisk sted: Hovedstaden, Sjælland
Has thanked: 17 times

Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Chris77 » 24. jun 2013, 10:36

Hej alle. :help:

Jeg er på udkig efter en ny håndkikkert med afstandsmåler. Jeg har savlet meget over Swarovski EL Range 10x42 samt Zeiss Victory RF 10x45. De er begge møgdyre og jeg aner ikke hvad jeg skal vægte.

Swarowski vejer lidt mindre og ser mere kompakt ud end Zeiss. Til gengæld kan jeg godt lide den feature Zeiss har med ballistik udregner til riffelkikkerten( måske ikke smart når jeg bruger en Swarowski Z6i)?.
Swarovski laver ikke større end 10x42 hvorimod Zeiss laver helt op til 10x56.
Jeg kommer aldrig til at skyde over 400 m (på skive) og måske 300m til dyr. 10x56 virker ret voldsomt for mig plus vægten, derfor regner jeg ikke med den overhovedet kommer på tale. Den tunge kikkert skal vel støttes eller med anlæg for at man får det optimale ud af det med den?.
Lige nu ligger valget umiddelbart imellem Zeiss 10x45 og Swarovski 10x42. Hvad ville I vælge og hvorfor??. Kom meget gerne med andre mærker og input.

Er der nogen herinde som kan være venlige og forklare hvad de vægter ved en god kikkert i forhold til zoom, vægt, coating, beskyttelse osv. Jeg synes det er smart at have en afstandsmåler indbygget i håndkikkerten da jeg så ikke skal købe både kikkert og måler. Jeg er klar over man betaler for det men er pengene ikke givet godt ud?. Jeg har selv rigtig god erfaring med Swarovski og valgte deres sigtekikkert Z6i til min riffel da jeg personligt syntes bedre om udsynet i den kontra Zeiss Victory HT.
Sauer 404 Syncro XT 30-06
Mauser M03 Extreme 30-06
Blaser R8 Professionel 308w
CZ 457 Synthetic 22LR
Browning B725 Jagt 12/76
Baikal MP27 12/76

Leica Geovid HD B 10x42
Zeiss V6 2,5-15x56 ASV
Swarowski Z6i 2,5-15x56 HD, ASV

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af swjust » 24. jun 2013, 12:02

Du skal nok også overveje den nye Leica ( omtalt i Jæger for en omgang eller to siden), der har indbygget vinkel måler, temperatur osv hvis du skal have en med afstandsmåler.

Jeg har selv lige været i samme situation for ganske kort tid siden, og endte med en anden løsning. Jeg syntes de var for tunge med elektronik i + så er der mere som kan gå istykker, så jeg købte en 8,5x42 håndkikkert i god kvalitet og bruger så en lille håndholdt afstandsmåler med ballistisk computer og vinkelmåler når jeg skal måle afstand (en bushnell et eller andet som jeg købte i USA for et par år siden).

En anden fordel ved at have dem adskilt er at når der kommer næste generation af afstandsmålere, så kan man nøjes med at skifte den, hvis man ikke kan leve uden det sidste nye skrig.

Jeg har en procedure hvor jeg måler afstandene på et nyt område, når jeg sætter mig på plads og så bare bruger ren kikkert derfra. Mindre til at forvirre i jagtøjeblikket.

Mht til 10 x forstørrelse, så tag ned i en butik og prøv det.. det duede ikke til mig, jeg kunne ikke holde kikkerten stille. Det problem har jeg ikke med min 8,5 x.
Senest rettet af swjust 24. jun 2013, 12:08, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af PeptoBizmo » 24. jun 2013, 12:04

Har du overvejet Leica?
Jeg har selv en Geovid HD 8x56, og er utroligt godt tilfreds.
Den nye, HD-B, har ballistikken indbygget.

Edit: Slået på målstregen.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Renico12 » 24. jun 2013, 12:17

Hvad med en Bushnell Fusion til 7.000kr og så 2 jagtrejser oven i, til ca. samme pris for sådan en? ;-)

Ej okay seriøst så tror jeg ikke der er den vilde forskel på Swaro, Zeiss, Leica kikkerter med afstandsmåler. Du skal nok bare vælge det mærke som har en kikkert i den forstørrelse du vil have.

Chris77
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 8. jan 2011, 21:57
Interesser: Jagt. Nak & æd.
Geografisk sted: Hovedstaden, Sjælland
Has thanked: 17 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Chris77 » 24. jun 2013, 12:21

Jeg har kigget lidt på Leica Geovid men synes ikke den er så lækker i finish som de to andre. Størrelsen har meget at sige. Den må ikke fylde for meget.
swjust skrev:Mht til 10 x forstørrelse, så tag ned i en butik og prøv det.. det duede ikke til mig, jeg kunne ikke holde kikkerten stille. Det problem har jeg ikke med min 8,5 x.
Har det virkelig så meget at sige med de halvanden gange forstørrelse?. Hvor lange ud kan du tydeligt se noget med din 8,5x42, jeg mener kan du nemt afstandsbedømme på f.eks 4-600m.?
Sauer 404 Syncro XT 30-06
Mauser M03 Extreme 30-06
Blaser R8 Professionel 308w
CZ 457 Synthetic 22LR
Browning B725 Jagt 12/76
Baikal MP27 12/76

Leica Geovid HD B 10x42
Zeiss V6 2,5-15x56 ASV
Swarowski Z6i 2,5-15x56 HD, ASV

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af HappyNanoq » 24. jun 2013, 12:40

Bruger selv Leica Geovid 10x42 HD - og har holdt den op imod en Zeiss 10x50 (tror jeg det var - samme forstørrelse i hvert fald, og større linser)

Leica'en vandt på farveægthed, klarhed og det hele. Den var tilmed 6-7.000kr billigere.

Så fuc(beep) finishen, og kig på optikken. IMHO.


Desuden var én af vores brugere i østgrønland generet af at eks to forskellige Zeiss laserafstandsmålere dårligt kunne måle ud over meget sne/vand - her har Leica'en ingen problemer.

Har haft Leica CRF-1600 (gl. model med ballistisk beregning m.v.) og har i dag Geovid 10x42 HD.

Man kan stort set kun bruge den ballistiske afstand som "guideline", idet mange håndkikkerter kun har indbygget nogle "standard" kuglebaner, og her må man så vælge den kuglebane der passer bedst. Så er det begrænset hvor meget man kan stole på det alligevel, hvis man så omvendt har behov for at kompensere lidt i forhold til en beregnet "næsten"-kuglebane.

Hvis du skal have én med ballistisk beregning i, så kig efter én der kan programmeres. Det er der desværre ikke mange der kan - så bliver man lidt "led" ved funktionen, og ender med at droppe at bruge den.
Men ok, det er bare en personlig betragtning.


Det kan godt ske "feel"et ikke er i orden ved Leica - det lægger jeg nu ikke mærke til, men kan efter egen sammenligning med dyrere og tilsyneladende bedre kikkerter se, at Leica alligevel vinder med deres HD optik.
Mit råd er, prøv at give Leica et ekstra kig - hvis du vil have noget der virker.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Chris77
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 8. jan 2011, 21:57
Interesser: Jagt. Nak & æd.
Geografisk sted: Hovedstaden, Sjælland
Has thanked: 17 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Chris77 » 24. jun 2013, 12:51

Renico12 skrev:Hvad med en Bushnell Fusion til 7.000kr og så 2 jagtrejser oven i, til ca. samme pris for sådan en? ;-)
Jeg kendte slet ikke til det mærke i håndkikkerter. Til den pris kan jeg sagtens gå på kompromis. Jeg har kontaktet Mertz som har forhandlet dem. De har dem ikke længere men kan skaffe den hjem til 7500. Imidlertid har jeg på Bushnells hjemme side fundet deres nye 2013 model Fusion 1 mile ARC, den er sgu lækker. Ikke samme lækre finish som de dyrere jeg startede med men prisen gør det for mig. :mrgreen: Den vil se nærmere på
Sauer 404 Syncro XT 30-06
Mauser M03 Extreme 30-06
Blaser R8 Professionel 308w
CZ 457 Synthetic 22LR
Browning B725 Jagt 12/76
Baikal MP27 12/76

Leica Geovid HD B 10x42
Zeiss V6 2,5-15x56 ASV
Swarowski Z6i 2,5-15x56 HD, ASV

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af 308 W » 24. jun 2013, 13:16

Jeg har haft lånt samme leica model happy har, flere gange og synes at den er fantastisk klar i farverne, jeg har dog ikke andre i samme prisklasse at sammenligne med, men synes også at den er værd at se nærmere på.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Renico12 » 24. jun 2013, 14:17

Ja Bushnell gør det pludseligt billigt at have kikkert og afstandsmåler i en genstand. Og Bushnell har aldrig været dårlig kvalitet hvertfald.

Men sådan en Fusion er også min næste håndkikkert :-)

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Carsten Bo » 24. jun 2013, 14:49

Jeg har sådan en zeiss 8x45 vist nok. Den er meget fin til den jagt jeg går på. Det er en vane at måle afstande til træer, skel mv. Det virker fint sammen med en swaro med ballistisk tårn. Du bruger jo kikkerten til afstanden og drejer efter farven på kliktårnet og trykker på knappen. Personligt så finder jeg ikke skud over 100 meter jagtligt spændende medmindre terræn kræver dette. Det er da sjovere at kravle ind til bukken og fylde hele kikkerten med pels før den bliver fotograferet. :oops:
Afstandsmåler er nice to have ikke need to have i Danmark.

Faktisk så havde jeg en swaro håndkikkert og z6i. med ballistisk tårn. Begge blev byttet til zeiss. Smagen har en anden lyd, jagtmæssigt er der ikke den store forskel, men jeg ville gerne prøve afstandsmålen samt en lidt mere lysstærk kikkert til grisene i Sverige.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af The Mauer » 24. jun 2013, 16:09

Hvis du skal have én med ballistisk beregning i, så kig efter én der kan programmeres. Det er der desværre ikke mange der kan
Det skulle den nye Leica HD-B netop kunne. Der følger et program med fra Leica, hvor du kan taste alle dine data omhandlende din patron ind i. De lægges så ned på et memorykort, der så sættes i kikkerten. Og vupti så kan den det hele. Den blev som tidligere nævnt i tråden anmeldt i JÆGER (nr.5). Og her fik den stor ros.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af swjust » 24. jun 2013, 17:26

Chris77 skrev:
swjust skrev:Mht til 10 x forstørrelse, så tag ned i en butik og prøv det.. det duede ikke til mig, jeg kunne ikke holde kikkerten stille. Det problem har jeg ikke med min 8,5 x.
Har det virkelig så meget at sige med de halvanden gange forstørrelse?. Hvor lange ud kan du tydeligt se noget med din 8,5x42, jeg mener kan du nemt afstandsbedømme på f.eks 4-600m.?
Jeg har ikke brugt min til afstandsbedømmelse på de afstande, hvor jeg pt driver jagt er der max 200 meters udsyn pga bakker og bevoksning og i de fleste tilfælde under 100 meter og på de afstande har jeg absolut ingen problemer.

Desuden går jeg i år på buejagt, så alt over 20 meter kan ikke bruges.

Det betød rigtig meget for mig om det var en 8~ eller 10 x, jeg personlig var ikke istand til at holde en 10x stille med en hånd fritstående. Men det kan jo være det ikke er en parameter for dig, eller du er istand til det.
Jeg slæber ikke rundt på skydestok til anlæg, når jeg har riffel med og med bue er hænderne endnu mere fyldte.
Mit valg faldt på 8,5x, den er testet ved solnedgang og alt står knivskarpt. Desuden er fokuseringen også mere tilgivende jo lavere forstærkning du har, jeg finder lynhurtigt fokus og igen det kan jeg gøre med en hånd.

Mit råd er at gå ned og prøve nogle forskellige ved en god forhandler, jeg købte min nye kikkert herhjemme, da jeg fik en superpris ved min sædvanlige forhandler. Der stortset matchede hvad jeg kunne importere en til.

Du skal overveje 2 ting, som flere siger kan en evt ballistisk funktion egentlig bruges ( skal kunne programmeres eller have et program der passer dit behov) og har den vinkelmåler, der er stor forskel på om du kigger ned af en bjergside i skotland på afstanden, da det jo er den vandrette afstand vi er interesseret i og ikke den vinkelede afstand. Herhjemme har vi jo ikke de problemer i samme grad.
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af HappyNanoq » 24. jun 2013, 20:49

The Mauer skrev:
Hvis du skal have én med ballistisk beregning i, så kig efter én der kan programmeres. Det er der desværre ikke mange der kan
Det skulle den nye Leica HD-B netop kunne. Der følger et program med fra Leica, hvor du kan taste alle dine data omhandlende din patron ind i. De lægges så ned på et memorykort, der så sættes i kikkerten. Og vupti så kan den det hele. Den blev som tidligere nævnt i tråden anmeldt i JÆGER (nr.5). Og her fik den stor ros.
Pokkers. Holder ikke JÆGER. :-P


Den vil jeg læse lidt mere om, men har BORS så det betyder intet for mig. :-)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Tangloppen » 7. okt 2017, 15:15

Genopliver lige tråden da markedet sikkert har ændret sig.
Hvilken kikkert skal jeg se nærmere på, hvis jeg gerne vil have indbygget afstandsmåler, og ikke ønsker at bruge +20.000,-
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af KKA » 8. okt 2017, 07:58

Leica Geovid HD-B har jeg nu haft, siden den kom frem. Købt fordi den var bedst i test sammen med de 2 andre topmærker i triumviratet.
Den 1. Gik i stykker på elektronikken efter 5!min( ombyttet uden problemer)hvor jeg- som nu - sad i et tårn og ikke rigtigt gad og skyde, hvorfor tingene skulle afprøves.

Nr 2 fungerer upåklageligt. Eminent udsyn( porroprismeprincippet) og nem at indstille.
Må indrømme, at udover afstandsmåleren, anvender jeg ikke de andre elektroniske muligheder i kikkerten.

Eneste ulempe er objektivbeskytterne, som jeg har hæftet til kikkertsanlingen med kinesertråd, ellers var se tabt forlængst, da de omslutter kikkertrørene alt for lidt til ordenligt retention.
Adspurgt på dette problem,har importøren i skrivende stund ingen løsning.

Bruger Swarovskis bæresele, da Leica, mig bekendt ikke laver dette.

PSJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30. jul 2014, 10:16
Interesser: Jagt og knive
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af PSJensen » 8. okt 2017, 13:51

Jeg har lige købt Leica Geovid HD-R, som har samme optik som HD-B, men uden det balistiske program. Kan fås til ca 15k fra udlandet.

Jeg overvejede 'Vortex 10x42 Fury HD Laser Rangefinder', som er langt biligere, men den virker ikke særligt tilgængelig i europa.

mvh
Per

Slettet bruger

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Slettet bruger » 9. okt 2017, 23:31

PSJensen skrev:Jeg har lige købt Leica Geovid HD-R, som har samme optik som HD-B, men uden det balistiske program. Kan fås til ca 15k fra udlandet.

Jeg overvejede 'Vortex 10x42 Fury HD Laser Rangefinder', som er langt biligere, men den virker ikke særligt tilgængelig i europa.

mvh
Per
Vortex’en til ca kr 8000,- over-there lyder ellers ganske interessant, måske man lige skulle få en med hjem.
Noget andet er forstørrelse, jeg ville aldrig gå efter højere end 8x til håndkikkert ( og jeg er jo ellers vild med stor forstørrelse - skyder med 50x på min feltskydningsriffel og 24x på mine jagtrifler)
Men til purch og i frihånd finder man vildtet langt bedre i 7-8 gange end i 10 ( jeg har Zeiss i både 7 og 10x - 10x kommer til salg snart)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af T-REX » 10. okt 2017, 01:05

Steiner er kommet med en 8x30 og 10x30 med LRF.

http://www.steiner.de/fernglaeser/lrf-1700-8x30

http://www.steiner.de/fernglaeser/lrf-1700-10x30

De ser spændende ud.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Peter » 10. okt 2017, 08:19

JRexA skrev:Steiner er kommet med en 8x30 og 10x30 med LRF.

http://www.steiner.de/fernglaeser/lrf-1700-8x30

http://www.steiner.de/fernglaeser/lrf-1700-10x30

De ser spændende ud.
Meget spændende! Er der nogen her på forum, der har haft lejlighed til at se den med fingrene?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af 458hunter » 10. okt 2017, 10:44

Har også Geovid. Den virker så godt at jeg ikke kommer til at se efter andet, før den står af om forhåbentlig mange år.

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Hjælp til ny håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Lyhne » 10. okt 2017, 12:43

Jeg er meget godt tilfreds med min Bushnell fusion 1 mile. Har flere gange testet på bane mod "de dyre" hvilken der et mest præcis kan jeg ikke afgøre men differencen mellem kikkerterne er 1—2m hver gang selvom det er 300—1000m

Billed kvaliteten er ikke på højde med de dyre men er ok til prisen imho.

Virker også robust, har ingen problemer haft
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar