Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 12:40

JRexA skrev:Her: http://www.hartmann-tresore.com/fileadm ... e_2012.pdf er der et katalog fra Hartmann Tresore.

De tilbyder bl.a. at du kan få dit skab Airbrushed, ligesom de laver lækre skabe på licens, for Remington, der er godkendt efter EN standarderne.

PerD har vist aftale med dem.

Ja de er fede! Hvem er PerD ?! :eek: :rock:

Og vis jeg skulle have et skulle det være de store fra Liberty i USA, men Remington er også tip top

Eel one
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10. okt 2013, 22:11
Interesser: Jagt, regulering og knivmageri
Geografisk sted: Rødovre
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Eel one » 21. nov 2013, 12:53

Det passer ikke at de ikke eksistere på det danske marked. Jeg kan da huske tilbage fra da kravet om våbenskabe kom, at der i jægerforbundets medlemsblad var reklamer for nogle ret så eksklusive og godkendte skabe med panserglas, lysspots og træpaneler, så man stadig fuldt lovligt kunne have sine våben hængende som udstilling i sin dagligstue. Hvem der så lige har råd til at lægge +50'000kr for et sikringsskab der er alt ander end diskret er mig så lidt en gåde. Men altså hvis det er det du vil have, så hiv da et hjem fra staterne. Det er med garanti væsentligt billigere end at købe det samme hos en dansk forhandler der også skal have sin del af kagen. Så bibeholder jeg mit gamle diskrete skab som ikke flasher at herinde er der gemt en mindre formue i våben, ammuniton og optik.

Qasimo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 22. aug 2008, 12:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Qasimo » 21. nov 2013, 13:04

Jeg har meget, meget.. stor lyst til...
- at putte riffel låse og forskæfter fra hagl geværerne, i en sports taske og tage med op til storebror i nordjylland, når jeg er på familiebesøg der.
Men det må jeg vist ikke længere ?

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Wildlife » 21. nov 2013, 13:08

Qasimo skrev:Jeg har meget, meget.. stor lyst til...
- at putte riffel låse og forskæfter fra hagl geværerne, i en sports taske og tage med op til storebror i nordjylland, når jeg er på familiebesøg der.
Men det må jeg vist ikke længere ?
Hvis du har et anerkendelsesværdigt formål kan du jo såmænd pakke alle dine våben med i tasken, det kan jo være du skal på jagt med din storebror i løbet af besøget?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Mannlicher 308 » 21. nov 2013, 13:52

Refraktorius skrev:
Lasse68 skrev:Jeg har to skabe, et Centosafe og et HP7. De er vist begge i den billige ende.
Alligevel holdt de tyven ude, da jeg havde indbrud i sommers. Måsken tyven var dum og uprofessionel men er tyve ikke det oftest.

Fakta er at skabene holdt tyven ude.
Der kan være et element mere i det.

Fordi straffen for ulovlig våbenbesiddelse er så høj som den er, skulle "almindelige" indbrudstyve efter sigende være blevet meget forsigtige med netop at hugge våben.
Politiet benytter sig gladeligt af muligheden for at fjerne dem ekstra længe fra gaden, når man kan smide "ulovlig våbenbesiddelse" oveni den øvrige straf.

:prisoner:
Så skulle vi jo næsten aftale en turnusordning, hvor vi på skift lod et våbenskab med en gammel haglspreder i stå åben - og en stribe øl/joints fra gadedøren/havelågen til skabet :biggrin:

Hvis der er noget der kan få indbrudshyppigheden ned, så er det fængsling af områdets flittigste indbrudstyve. Jo længere de sidder inde, jo mere fred for os andre.

"Jamen det bliver jo et helvede for de kriminelle!" vil nogen så sige. Jeg svarer: "Just præcis!"

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Carsten Bo » 21. nov 2013, 14:08

Jeg vil da gerne slå et slag for et meget flot våbenskab som hverken er dyrt eller grimt. Det er endda også svært at komme ind i. De der remington skabe er vist ikke godkendt efter skafor reglerne.
Vedhæftede filer
eksklusiv_7_07_1[1].jpg
eksklusiv_7_07_1[1].jpg (59.35 KiB) Vist 6278 gange
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af HVK » 21. nov 2013, 14:24

Jeg har mit våbenskab for at leve op til lovgivningen - intet andet. Bliver tingene stjålet betaler forsikringen - og er våbnene i skab er politiet tilfreds og jeg får ingen problemer....

Hvor godt skabet er kommer ikke mig ved så længe det er godkendt.... Det er min holdning til våbenskabe... Så jeg gider ikke at betale mere end højest nødvendigt....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Wildlife » 21. nov 2013, 14:26

HVK skrev:Jeg har mit våbenskab for at leve op til lovgivningen - intet andet. Bliver tingene stjålet betaler forsikringen - og er våbnene i skab er politiet tilfreds og jeg får ingen problemer....

Hvor godt skabet er kommer ikke mig ved så længe det er godkendt.... Det er min holdning til våbenskabe... Så jeg gider ikke at betale mere end højest nødvendigt....
:goodpost: Nemlig - Så længe jeg ikke har uerstattelige våben, men almindelige "hyldevarer" kan jeg også fint "nøjes" med at opfylde lovens krav.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af T-REX » 21. nov 2013, 15:01

De Amerikansk producerede skabe er ikke godkendt, hverken efter Skafor eller EN standarderne.

Man kan få Remington skabe, produceret hos Hartmann Tresore, der er godkendt som EN1143-1 grade 0 og Grade 1 (Side 28-31 i det katalog jeg linker til, tidligere)

Du kan også få skabe der er Airbrushed (Exempler på Side 32-33)
De har EN 1143-1 Grade 0 skabe, i træ og du kan vælge brandsikre skabe, der overholder EN1143-1 Grade I og Grade II.

Du kan jo bestille et WT-310-06 og få det Airbrushed, efter dit eget design. Så har du et skab der er brandsikkert i 120 min og holder EN1143-1 Grade II
Det vejer over 1000 kg, så du behøver ikke engang at bolte det fast.... :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 15:05

JRexA skrev:De Amerikansk producerede skabe er ikke godkendt, hverken efter Skafor eller EN standarderne.

Man kan få Remington skabe, produceret hos Hartmann Tresore, der er godkendt som EN1143-1 grade 0 og Grade 1 (Side 28-31 i det katalog jeg linker til, tidligere)

Du kan også få skabe der er Airbrushed (Exempler på Side 32-33)
De har EN 1143-1 Grade 0 skabe, i træ og du kan vælge brandsikre skabe, der overholder EN1143-1 Grade I og Grade II.

Du kan jo bestille et WT-310-06 og få det Airbrushed, efter dit eget design. Så har du et skab der er brandsikkert i 120 min og holder EN1143-1 Grade II
Det vejer over 1000 kg, så du behøver ikke engang at bolte det fast.... :biggrin:

Haha så snakker vi ikke om de samme Amerikanske skabe!

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Sol » 21. nov 2013, 15:19

Nichlas skrev:
Elbæk skrev:Den går altså ikke Nichlas; du kan ikke komme her og fremture med et så konkret, fingerpegende og utvetydig statement som du gør her- og så påstå at vi allesammen har misforstået dig, når vi stiller os uenige med dig og påpeger det uhensigtsmæssige og forkerte i sligt statement.

Du har råbt i skoven - og fået svar. Det prøver vi allesamen herinde engang imellem :blink:
Altså jeg har ikke nævnt noget om loven? :axe

Det jeg konkret siger er at det burde være nemmere at få fat i noget der virker uden at skulle betale så utroligt mange penge for det.. Jeg er glad for at jægere kan anskaffe sig et billigt og lovligt våbenskab, men der er hverken sikkerhed i det eller noget elegant over det, og det ved vi alle sammen godt. Jeg synes loven er som den skal være mht opbevaring af våben, jeg synes bare at det danske marked skulle have mere at tilbyde :)

Side 32 i kataloget har de våbenskabe fra Remington og til højre er bilka skabene lavet i polen.. :oops:
Men igen 30 kilo altså 30.000 danske kroner for det største er altså ret dyrt taget i betragtning af at det langt fra er noget af de gode man kan få for de penge, men måske har jeg bare for meget forstand på de skide skabe, og ærger mig over at Danmark tit godt kan være lidt småt.. MEN lovgivingen har jeg sgu aldrig nævnt :argue: :neutral: http://www.hubertushuset.com/images/edi ... 202010.pdf

Jeg forstod engentlig også din besked, som et ønske om et bedre udvalg end de blikskabe som ofte sælges som skafo blå. Jeg ønskede selv at købe bedre da jeg skulle vælge skab og jeg fandt dem også (made in USA) og de var ligefrem flotte at se på. Problemet var at de jf. EU norm ikke var godkendt til Skafo blå, selv om de tydeligvis var bedre kram. Jeg har ingen tvivl om at dette skyldes store udgifter til en (USA) fabrikken hvis den skal godkendes efter EU norm.

Dette kunne løses hvis! man kunne få politiet til at sige/godkende at xxx. skabe vil blive betragtet som værende lige så sikret som skafo blå (naturligvis kun hvis de rent faktisk er det). Så vil køber få et bedre og sikre skab hvilket vel også er det politiet (og alle andre ønsker), men nej..... :cry:

Jeg er helt enig med at der ikke skal større krav til opbevaring, men der kunne godt (og med fordel) være større mulighed for at få det "rigtige skab" godkendt.

SOL

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af BentxBetjent » 21. nov 2013, 16:23

JRexA skrev:De Amerikansk producerede skabe er ikke godkendt, hverken efter Skafor eller EN standarderne.
Retsinfo skrev:skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Hvis man med ro i sindet kan sige at det har større modstandsdygtighed mod indbrud, så vil jeg da sige "go for it"..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 12. apr 2009, 14:57
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Dahl78 » 21. nov 2013, 18:42

Nichlas skrev:
Sort skrev:Da man i sin tid indførte våbenskabe som ren chikane imod våbenejere, var der en eller anden form for forhandling imellem interesse organisationer (jægere, sportsskytter osv) og så justitsministeriet (i praksis rigspolitiet da). Til alt held blev kravene ikke mere vanvittige end skafor blå og det skulle meget nødigt komme på tale med en skærpelse.

Hvorfor så det?
1. da man indførte skabene var bankrøverier med oversavet haglgevær normen for våbenforbrydelser. Det sker i praksis aldrig længere og de kriminelle skyder med pistol, maskinpistol og egentlige millitære våben. Ergo er interessen for at erhverve jagt og sportsvåben til kriminalitet åbenlyst faldet.

2. En anden grund til kravet om våbenskabe var netop børn og uvedkommende "pilfingre". Dem burde man kunne holde ude med en god lås på et almindeligt træskab, hvis ikke ADHD har så godt fat at ungen bryder ting op i hjemmet med værktøj.

3. skafor rød, med direkte alarmering til politiet osv er bestemt ingen spøg rent økonomisk, idag har man jo regler der betyder at luftvåben tæller med i 10/25 reglen. Så i praksis kan man være tvunget til at etablere boksrum og alarm, bare for en god håndfuld luftbøsser, en baikal haglbøsse og en gammel jagtriffel.
Dette er igen langt ude af proportioner i forhold til den kriminelle interesse eller faktiske værdi.

Sidst men ikke mindst så har folk jo gladeligt 10-50.000kr i hifi, PC'er, tablets osv stående i hjemmet helt uden boks eller stål i væggene.
Så ja skafor blå er ikke sikret imod alting eller endda imod noget særligt. Det skal du som ny jæger sætte utroligt meget pris på og i øvrigt på intet tidspunkt vifte myndighederne om næsen med. For jeg kan love dig at hos rigspolitiet og i JM sidder der folk på spring for at skærpe kravene til opbevaring af ammunition, antallet af våben etc.
Nej og jeg er skam glad for at vi ikke "SKAL" købe skabe for mange 1000 kr, DET ER HELLER IKKE DET JEG SIGER!

men det kunne være dejligt at sikre sig bedre imod andet end "pil fingre" for self er det rart at et våbenskab er billigt, men det er samtidig også dumt, du skal ikke købe et våbenskab, du skal invistere i det.. For der er jo desvære stor forskel på om de nakker våben eller en fladskræm, og ja røverne nu om dage har nok udstyr til at hæren måske kan være bagefter på nogle punkter.. Derfor vil jeg med glæde komme hjem og se at alt andet end mine våben er blevet stjålet, bare det at de ikke kom ind gør mig glad, de røvhuller skal fandme ikke have en skid at hente hos mig, kun hagl i røven :numberone:
Du har så evigt ret :numberone:
Bjarne er et fedt navn

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Great Dane » 21. nov 2013, 18:58

Niclas - Du går bare igang med kobenet og et Harald skab, ved du overhovedet hvorledes det er testet?

:crazy:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Indlæg: 238
Tilmeldt: 22. nov 2009, 22:25
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Jef » 21. nov 2013, 19:02

Hvis man ønsker lidt mere mht. Kvalitet, optik, er her et bud
http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... -grade-i-/

Eller se her - løsningen som Henrik | Flugtskytten, Vejen har lavet

http://flugtskytten.dk/hjem/butik.html

En del skytter vælger faktisk løsninger som disse, uanset at andre skytter vælger et alm 5'er skab til et par tusinde. Sådan er vi mennesker heldigvis forskellige :razz:
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

KimCar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2006, 09:52
Interesser: jagt fiskeri outdoor natur våb
Geografisk sted: Sorø

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af KimCar » 21. nov 2013, 19:04

Hvis du mener at der er et markedet for den type våbenskabe, du er blevet så glad for, hvorfor så ikke komme i gang med at importere dem

kim
Kan du ikke afværge skandalen ?, så stil dig i spidsen for den - det er alligevel der alt det sjove sker

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af LFuppen » 21. nov 2013, 20:11

Sort skrev:3. skafor rød, med direkte alarmering til politiet osv er bestemt ingen spøg rent økonomisk, idag har man jo regler der betyder at luftvåben tæller med i 10/25 reglen. .
Sort snak

Skafor rød skal ikke være direkte opkobling til politiet, heldigvis :eek: , men til en af Rigspolitichefen godkendte døgnbemandet kontrolcentral. :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 4 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af SvenP » 21. nov 2013, 20:16

Skafor blå bliver nævnt mange gange i tråden. Men bekendtgørelsen siger:
Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Bemærk de sidste 6 ord. jeg vil tro at skabe der kan smides fra kraner, og modstå sprængninger der er Mythbusters værdige. Har et niveau der svarer til. Måske der endda findes en amerikansk "oversættelse" af de forskellige sikringsniveauer.

Mvh. Sven

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af T-REX » 21. nov 2013, 20:23

Nichlas skrev:
JRexA skrev:Her: http://www.hartmann-tresore.com/fileadm ... e_2012.pdf er der et katalog fra Hartmann Tresore.

De tilbyder bl.a. at du kan få dit skab Airbrushed, ligesom de laver lækre skabe på licens, for Remington, der er godkendt efter EN standarderne.

PerD har vist aftale med dem.

Ja de er fede! Hvem er PerD ?! :eek: :rock:

Og vis jeg skulle have et skulle det være de store fra Liberty i USA, men Remington er også tip top
PerD er bruger her på forummet. : http://www.nordisk-forum.dk/memberlist. ... ofile&u=53
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af T-REX » 21. nov 2013, 20:25

SvenP skrev:Skafor blå bliver nævnt mange gange i tråden. Men bekendtgørelsen siger:
Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Bemærk de sidste 6 ord. jeg vil tro at skabe der kan smides fra kraner, og modstå sprængninger der er Mythbusters værdige. Har et niveau der svarer til. Måske der endda findes en amerikansk "oversættelse" af de forskellige sikringsniveauer.

Mvh. Sven
Eller tilsvarende, der henviser de nok til Forsikringsoplysningen, der udgav en folder, hvori man kunne se, hvad Skafor Blå/Rød svarer til, i andre enkelte landes standarder

Denne nøgle kan findes her: http://www.forsikringogpension.dk/virks ... %B8gle.pdf
Hvis du kan finde nogen, der har lavet en godkendt sammenligning, med amerikanske standarder, så kan du roligt købe et amerikansk skab.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af SKB500 » 21. nov 2013, 21:11

Det er sgu da ligemeget hvordan det ser ud på ydersiden, der stiller man et passende tøjskab omkring, så det ligner noget andet end et våbenskab, og indeni har jeg lavet et træskelet for bedre at kunne lave de helt rigtige hyldehøjder, incl. små "altankasser" bagved kolberne til andet af værdi der skal sikres så som zeiss kikkerter og leica afstandsmåler kamera osv. og så er der sat filttæpper op og lidt lys, en bund i tyk gummi, spec. geværholdere rundt langs hele kanten og så en træarm m. geværholdere i midten så der kan stå nogle der også, alt beklædt med filt, og sat op med nail it fuge masse, det er virkeligt blevet flot. og så er der rundet af med en alarm m. sms.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 21:12

Great Dane skrev:Niclas - Du går bare igang med kobenet og et Harald skab, ved du overhovedet hvorledes det er testet?

:crazy:

Jeg ved alt om hvordan de er testet... Og lågen skal ifølge Skafor Blå reglerne holde ud i 7-10 min med el og andet værktøj, de skal holde sig på gulvet vis boltet fast i 40 min, jeg har set mange der har skrået deres døde onkels skab op med en vinkelsliber, eller har hammeren lågen ind, jeg har set tyve skære siden op, eller hvor de simpelthen bare har løbet med skabet selvom det var boltet fast, og derfor siger jeg igen.. Det skræmmer mig at fornuftige mennekser tror at en enkelt stål plade, og 5 andre med lidt svejsninger kommer til at holde nogen ude, for det gør det ikke.


Og mht til dem der er ligeglade så længe forsikringen er der, får i stadig hjælp af jeres moooar når lortet brander på? :oops: ej jeg driller self.. Eller gør jeg ? For mit synspunkt på et våbenskab/pengeskab er da at folk ikke skal komme ind? Tror i også at jeres husdøre med de små kroge på, hvor man skal rive op i håndtaget er sikre?... Jeg har selv glemt nøglen et par gange, og en spade klarede fint jobbet med at få døren op, det skal siges der ingen nøgle skulle til for at åbne døren i første sted.

De skafor blå skabe kan intet :rolf:

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 21:14

Sol skrev:
Nichlas skrev:
Elbæk skrev:Den går altså ikke Nichlas; du kan ikke komme her og fremture med et så konkret, fingerpegende og utvetydig statement som du gør her- og så påstå at vi allesammen har misforstået dig, når vi stiller os uenige med dig og påpeger det uhensigtsmæssige og forkerte i sligt statement.

Du har råbt i skoven - og fået svar. Det prøver vi allesamen herinde engang imellem :blink:
Altså jeg har ikke nævnt noget om loven? :axe

Det jeg konkret siger er at det burde være nemmere at få fat i noget der virker uden at skulle betale så utroligt mange penge for det.. Jeg er glad for at jægere kan anskaffe sig et billigt og lovligt våbenskab, men der er hverken sikkerhed i det eller noget elegant over det, og det ved vi alle sammen godt. Jeg synes loven er som den skal være mht opbevaring af våben, jeg synes bare at det danske marked skulle have mere at tilbyde :)




Side 32 i kataloget har de våbenskabe fra Remington og til højre er bilka skabene lavet i polen.. :oops:
Men igen 30 kilo altså 30.000 danske kroner for det største er altså ret dyrt taget i betragtning af at det langt fra er noget af de gode man kan få for de penge, men måske har jeg bare for meget forstand på de skide skabe, og ærger mig over at Danmark tit godt kan være lidt småt.. MEN lovgivingen har jeg sgu aldrig nævnt :argue: :neutral: http://www.hubertushuset.com/images/edi ... 202010.pdf



Jeg forstod engentlig også din besked, som et ønske om et bedre udvalg end de blikskabe som ofte sælges som skafo blå. Jeg ønskede selv at købe bedre da jeg skulle vælge skab og jeg fandt dem også (made in USA) og de var ligefrem flotte at se på. Problemet var at de jf. EU norm ikke var godkendt til Skafo blå, selv om de tydeligvis var bedre kram. Jeg har ingen tvivl om at dette skyldes store udgifter til en (USA) fabrikken hvis den skal godkendes efter EU norm.



Dette kunne løses hvis! man kunne få politiet til at sige/godkende at xxx. skabe vil blive betragtet som værende lige så sikret som skafo blå (naturligvis kun hvis de rent faktisk er det). Så vil køber få et bedre og sikre skab hvilket vel også er det politiet (og alle andre ønsker), men nej..... :cry:

Jeg er helt enig med at der ikke skal større krav til opbevaring, men der kunne godt (og med fordel) være større mulighed for at få det "rigtige skab" godkendt.



SOL

Du har forstået mig ret! :eek: :bowdown:

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 21:19

SvenP skrev:Skafor blå bliver nævnt mange gange i tråden. Men bekendtgørelsen siger:
Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Bemærk de sidste 6 ord. jeg vil tro at skabe der kan smides fra kraner, og modstå sprængninger der er Mythbusters værdige. Har et niveau der svarer til. Måske der endda findes en amerikansk "oversættelse" af de forskellige sikringsniveauer.

Mvh. Sven
Desvære de kan ikke holde til noget, stålet er ringe og svejsningerne er også sammenlignet med dem lavet i USA http://m.youtube.com/watch?v=xQFppQZRdqY

Nichlas
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2013, 00:11
Interesser: Jagt våben våbenskabe udeliv
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor er vores våbenskabe her hjemme så noget L*rt

Indlæg af Nichlas » 21. nov 2013, 21:30

Her drenge det skab der går i smader, er meget bedre end dem vi har her hjemme, denne test er self en overdrivelse meeeen, udover det er der en video med en specialist der forklare sikkerheden i dirverese skabe, og sidst men ikke mindst hvor nemt det er at komme ind i vore våbenskabe.

Testen af de US lavet skabe - http://m.youtube.com/watch?v=xQFppQZRdqY

Experten :bowdown: læg mærke til at han siger de små skabe på vore størrelse og af dem der er indporteret, dem vil han ikke engang lade børn være med (griner) - http://m.youtube.com/watch?v=ltK-bDbADa8

Også en test hvor de brækker lågen op på et eksempel af vore enge skabe - http://m.youtube.com/watch?v=nBhOjWHbD6M

Jeg vil ikke forsklare det længere eller yderligere til jer "blinde" der siger man iværtfald ikke kan komme ind i et Skafor blå skab og rød, i tosset, og det iværtfald ikke jer der har opfundet den dybe tallerken indenfor denne branche :numberone:

Besvar