Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Boldsen » 28. nov 2013, 09:29

Denne tråd er lavet fordi jeg er i vildrede med mig selv.
Jeg vil gerne have en ny sigtekikkert på min riffel. Min nuværende er en Hawke Endurance 30IR (2,5-10x56) og den er helt fin, men jeg vil gerne have noget der er mere anerkendt (og dermed en smule klarere i glasset, mere lysindfald og deslige).
Min kære søster og svoger skal til USA i 2014 og kunne der fint tage en kikkert med hjem til mig.

Desuden køber jeg snart et rødpunktsigte (Vortex SPARC) så på den hel lave zoome er jeg dækket ind.

Sigtekikkerten skal være 56mm, 30mm rør, og gå så højt op som muligt i zoome men samtidig vil jeg gerne have minimum så langt nede som muligt. Derudover skal der lys i den.
Den skal bruges herhjemme, i Sverige (nat såvel som dag) og hvor jeg nu ellers kunne komme hen med den.
Den skal sidde på min Rem. XCR Tac, som bliver modificeret til at få et mere taktisk udseende. Dermed ikke sagt at kliktårn og andet smart er en nødvendighed.
Budgettet skal gerne være lavt, men ikke så lavt at det er noget skrammel (maks 8.000kr - hentet fra USA så man får mere for pengene)

De kikkerter jeg selv har haft mest kig på er:
- MeoStar R2 RD 2,5-15x56
- Leupold VX-3L 4,5-14x56 m. lys og side fokus
- Trijicon Accupoint 2,5-10x56

Kan I komme med nogle kloge ord og gerne nogle andre kikkerter. Og går de lidt over budgettet så kom med de alligevel, bare det ike er urealistisk mange penge :bowdown:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Renico12 » 28. nov 2013, 10:39

Hej Boldsen den nye Meostar R2 lyder fed men den bliver vist ikke helt billig.

Hvis ikke du har set det, så har jeg et lille hint om at der står en Meostar R1 3-12x56 med lys på DBA til 5.000.

Kender ikke noget til sælgeren eller noget, ville selv have købt den, men der kom en Karl Kaps 2,5-10x56 på min riffel istedet.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Boldsen » 28. nov 2013, 10:55

Meget godt, men i min verden er der ikke meget forskel på Hawke og Meopta. Grundet jeg kiggede/kigger på den nye er den højere zoom.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Renico12 » 28. nov 2013, 11:08

Nej så skal du nok gå efter R2 hvis du vil have en med meget zoom uden at skulle betale Swarovski-pris.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Hurricane » 28. nov 2013, 11:14

Boldsen skrev:Denne tråd er lavet fordi jeg er i vildrede med mig selv.
Jeg vil gerne have en ny sigtekikkert på min riffel. Min nuværende er en Hawke Endurance 30IR (2,5-10x56) og den er helt fin, men jeg vil gerne have noget der er mere anerkendt (og dermed en smule klarere i glasset, mere lysindfald og deslige).
Min kære søster og svoger skal til USA i 2014 og kunne der fint tage en kikkert med hjem til mig.

Desuden køber jeg snart et rødpunktsigte (Vortex SPARC) så på den hel lave zoome er jeg dækket ind.

Sigtekikkerten skal være 56mm, 30mm rør, og gå så højt op som muligt i zoome men samtidig vil jeg gerne have minimum så langt nede som muligt. Derudover skal der lys i den.
Den skal bruges herhjemme, i Sverige (nat såvel som dag) og hvor jeg nu ellers kunne komme hen med den.
Den skal sidde på min Rem. XCR Tac, som bliver modificeret til at få et mere taktisk udseende. Dermed ikke sagt at kliktårn og andet smart er en nødvendighed.
Budgettet skal gerne være lavt, men ikke så lavt at det er noget skrammel (maks 8.000kr - hentet fra USA så man får mere for pengene)

De kikkerter jeg selv har haft mest kig på er:
- MeoStar R2 RD 2,5-15x56
- Leupold VX-3L 4,5-14x56 m. lys og side fokus- Trijicon Accupoint 2,5-10x56

Kan I komme med nogle kloge ord og gerne nogle andre kikkerter. Og går de lidt over budgettet så kom med de alligevel, bare det ike er urealistisk mange penge :bowdown:
Jeg er godt tilfreds med min Zeiss HD5... men skal der lys i den ville jeg overveje en af disse (husk - 9%):

http://theopticzone.com/products-page/r ... le-scopes/
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Mannlicher 308 » 28. nov 2013, 13:09

En kikkert med mindste forstørrelse på 4,5 er efter min mening ikke nogen allround kikkert - den vil være meget uhandy på f.eks. en trykjagt - mange steder i f.esk. Polen vil de slet ikke lade dig gå på trykjagt med sådan en kikkert. Mindste forstørrelse højest 3.

Du kan få mange kikkerter i forstørrelse 3-12 og med diameter 50-56mm til rimelige penge - Meopta, Leupold og Trijcon laver alle udmærkede "mellemklasse" kikkerter. Har selv rigtig gode erfaringer Leupold (klart billede og godt lysindfald), som kan fås meget billigt i USA. Har forstået, at Leupold sælger sine kikkerter ekstra dyrt i Europa - for ikke at slå bunden ud af markedet. Ved ikke om det er rigtigt, men prisen i USA forekommer voldsomt fordelagtig.

Andre sværger til Meopta, Trijcon eller noget tredje - og det er helt fint... :biggrin:

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Boldsen » 28. nov 2013, 17:12

Mannlicher 308 skrev:En kikkert med mindste forstørrelse på 4,5 er efter min mening ikke nogen allround kikkert - den vil være meget uhandy på f.eks. en trykjagt - mange steder i f.esk. Polen vil de slet ikke lade dig gå på trykjagt med sådan en kikkert. Mindste forstørrelse højest 3.

Du kan få mange kikkerter i forstørrelse 3-12 og med diameter 50-56mm til rimelige penge - Meopta, Leupold og Trijcon laver alle udmærkede "mellemklasse" kikkerter. Har selv rigtig gode erfaringer Leupold (klart billede og godt lysindfald), som kan fås meget billigt i USA. Har forstået, at Leupold sælger sine kikkerter ekstra dyrt i Europa - for ikke at slå bunden ud af markedet. Ved ikke om det er rigtigt, men prisen i USA forekommer voldsomt fordelagtig.

Andre sværger til Meopta, Trijcon eller noget tredje - og det er helt fint... :biggrin:
Helt sikkert.
Jeg vil selvfølgelig så langt ned, men også at højt op, som muligt.
Jeg er inde i markedet, men jeg har lidt svært ved at gøre min hjerne klar. Altså klar på hvilken der er den "bedste" :oops:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Mannlicher 308 » 28. nov 2013, 21:18

Boldsen skrev:
Mannlicher 308 skrev:En kikkert med mindste forstørrelse på 4,5 er efter min mening ikke nogen allround kikkert - den vil være meget uhandy på f.eks. en trykjagt - mange steder i f.esk. Polen vil de slet ikke lade dig gå på trykjagt med sådan en kikkert. Mindste forstørrelse højest 3.

Du kan få mange kikkerter i forstørrelse 3-12 og med diameter 50-56mm til rimelige penge - Meopta, Leupold og Trijcon laver alle udmærkede "mellemklasse" kikkerter. Har selv rigtig gode erfaringer Leupold (klart billede og godt lysindfald), som kan fås meget billigt i USA. Har forstået, at Leupold sælger sine kikkerter ekstra dyrt i Europa - for ikke at slå bunden ud af markedet. Ved ikke om det er rigtigt, men prisen i USA forekommer voldsomt fordelagtig.

Andre sværger til Meopta, Trijcon eller noget tredje - og det er helt fint... :biggrin:
Helt sikkert.
Jeg vil selvfølgelig så langt ned, men også at højt op, som muligt.
Jeg er inde i markedet, men jeg har lidt svært ved at gøre min hjerne klar. Altså klar på hvilken der er den "bedste" :oops:
Du skal efter min mening op på adskillige hundrede meters afstand før du på jagt har brug for forstørrelse over 10. Det kan være rart på skydebanen at kunne se hullerne på 100 meter. Det kan jeg lige præcis i min Leupold x10 kikkert og i Zeiss x12 er der no problems. På jagt starter jeg som regel på laveste forstørrelse, fordi jeg til vildt tæt på kun har kort tid til rådighed. Dukker der så noget op længere ude, som jeg gerne vil "tælle takker" eller "se skørt/pensel" på, så plejer der at være god tid til at skrue op for forstørrelsen. I øvrigt er det ikke noget problem at ramme et stykke klovbærende vildt på 100 meter med x4 forstørrelse, men det kan være svært at se, om bukken er en gaffel eller seks'er.

Kort sagt, så giv prioritet til at kunne gå langt ned i forstørrelse frem for at kunne gå højt op.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Memphis » 3. dec 2013, 23:53

Du ved jeg er fan af Leupold og vil naturligvis anbefale dig sådan en af flere grunde.

Du får super valuta for pengene samtidig med den bedste garanti man kan få.

Dog synes jeg du skal holde dig fra den L model da den er lidt gimmick-agtig.

Var jeg selv i USA og skulle have en ny kikkert ville jeg nok kigge nærmere på disse samt måske også Vortex nu jeg var i USA:

VX-6 3-18x50 Side Foucs CDS + Illuminated til 1624 dollars (9000dkk) her

VX-3 4.5-14x50 Side Focus + Illuminated til 1164 dollars (6400dkk) her

VX6 skulle have bedre lystransmission end VX3 serien, da den er noget nyere samt et rigtig godt FOV samt god Eye Relief.

Edit: Læste lidt lidt reviews på nettet fra folk der tidligere har haft en VX3 3.5-10x50 (Den jeg har) og som efterfølgende har investeret en VX6. De siger at der en voldsom forskel i kvaliteten af linserne og at VX6 er meget mere lys og skarp end forgængeren og ikke er langt efter de dyre mærker Zeiss, Swarowski, S&B og Leica. Så hellere ofre de 2600 ekstra kroner på en VX6 som også går 1½ forstørrelse længere ned og 4x længere op.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Boldsen » 4. dec 2013, 12:54

Memphis skrev:Du ved jeg er fan af Leupold og vil naturligvis anbefale dig sådan en af flere grunde.

Du får super valuta for pengene samtidig med den bedste garanti man kan få.

Dog synes jeg du skal holde dig fra den L model da den er lidt gimmick-agtig.

Var jeg selv i USA og skulle have en ny kikkert ville jeg nok kigge nærmere på disse samt måske også Vortex nu jeg var i USA:

VX-6 3-18x50 Side Foucs CDS + Illuminated til 1624 dollars (9000dkk) her

VX-3 4.5-14x50 Side Focus + Illuminated til 1164 dollars (6400dkk) her

VX6 skulle have bedre lystransmission end VX3 serien, da den er noget nyere samt et rigtig godt FOV samt god Eye Relief.

Edit: Læste lidt lidt reviews på nettet fra folk der tidligere har haft en VX3 3.5-10x50 (Den jeg har) og som efterfølgende har investeret en VX6. De siger at der en voldsom forskel i kvaliteten af linserne og at VX6 er meget mere lys og skarp end forgængeren og ikke er langt efter de dyre mærker Zeiss, Swarowski, S&B og Leica. Så hellere ofre de 2600 ekstra kroner på en VX6 som også går 1½ forstørrelse længere ned og 4x længere op.
Men jeg vil gerne op i 56mm i diameter :oops:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Carsten Bo » 4. dec 2013, 13:38

Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Boldsen » 4. dec 2013, 15:43

Nøj, det er fristende med de 15% rabat :wall:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Renico12 » 4. dec 2013, 15:46

Jeg synes de 9700 ca for en R2 med 6x forstørrelse og opgreadret lyspunkt er billigt i forvejen. Så 15% rabat :thumbup:

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Torben Dahl » 4. dec 2013, 16:21

hvad med zeiss duralyt ,leupold er mange gange 3,5 eller 4,5 gange et eller andet og så er man udelukket for drivjagt i feks polen,og jeg hart endnu ikke set en leupold der kan hamle op med de store mærker ,så´hellere en brugt swarovski-zeiss eller smidt -bender eller kahles
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Sort » 5. dec 2013, 07:46

en allround kikkert til danske forhold ville være noget ala leupolds HAMR http://www.leupold.com/tactical/scopes/ ... flescopes/ og hvis du tager deltapoint med er du faktisk dækket ind til dit behov og stil.

Men hvis du absolut vil stor forstørrelse og olietønde objektiv så er VX3 rigtigt fine kikkerter, selvom longrange modellerne altså ikke vil fokusere på nærmål (under ca 15m).

Eneste behov jeg har fundet for forstørrelse over x4 i danmark er regulering af fugle og rotter med luft og salonriffel og selv da står min VX3 somregel på x4½. Klovbærende vildt er simpelthen for stort og tæt på herhjemme til at man får andet end forsinkelse ud af de store forstørrelser.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Bhm buk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. aug 2013, 21:12
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 2 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Bhm buk » 5. dec 2013, 14:33

Hvad ville I vælge ?
Hvis valget var imellem en Leupold VX6 3-18x50 eller en MeoStar R2 2,5-15x56 RD.
Prisen ligger næsten ens og jeg er meget i tvivl.
Gerne med argumenter for/imod.
Er der nogen der kan svare på om en MeoStar også slukker lyset som en Leupold, hvis den ikke bevæges i et stykke tid ?

Hilsen
Bhm buk

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Vesterby » 7. dec 2013, 20:03

Jeg ville vælge leupold.
Har selv er vxll 3-9x50 med dot prikker.
Det er ikke super hi-tec men en rigtig go kvalitet, Til prisen. Hvis jeg skulle vælge en ny kikkert i dag ville det helt sikkert blive vx6 med lys. 3-18x50

Min nuværende leupold er lige hjemvendt fra haltorp. Med en øffe på samvittigheden. :eek: Skudt kl 2130 i fuld løb og fuldmåne.. Og havde ikke problemer med at se den. :numberone:

Men men der er lige så mange meninger som der er folk..
Og jeg syntes det var rigtig svært at vælge da jeg købte min kikkert for ca 3 år siden, havde lånt en meopta r1 3-12x56 med lys, syntes det er et skrummel og kan personligt ikke med det kæmpe kors når man forstørre. Så det blev lidt et mere sikkert valg og uden at blive fattig :razz:

Hvis nu du vil til Sverige og skyde gris med led på topper af din kikkert er lys i sigtet ikke et must..

Bhm buk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. aug 2013, 21:12
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 2 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Bhm buk » 7. dec 2013, 23:17

Måske ikke et must... Men trådkorset i min nuværende kikkert er rimeligt tyndt, jeg tror derfor det vil være godt med en rød dot. Da det andet er vanskeligt at se, bare det er en smule mørkt.
Nu har jeg så muligheden for at gode venner tager en kikkert med hjem fra USA, så det er også Leupolden jeg havde tænkt mest på.
En rød dot til drivjagt er vel heller ikke så dårligt.
Tak for dit svar

Bhm

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Vesterby » 8. dec 2013, 13:10

jo nu hvor du vil ha en ny kikkert, ville jeg også købe med lys. men ikke med et for volsomt kors.. også tror jeg såmænd ikke at en leupold vx6. vil tabe sin værdi så hurtig som de dyre tyske mærker der har ændret mange af deres garentier til KUN 10 år..


knøk og bræk....

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Renico12 » 9. dec 2013, 14:55

Boldsen har du set på Nikon Monarch E 2,5-10x56 med sigte 4 og lys. Den er go i test. Ved ikke hvad den koster derovre, men herhjemme er den sgu dyr. (10.000)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Sort » 10. dec 2013, 01:16

Bhm buk skrev:Hvad ville I vælge ?
Hvis valget var imellem en Leupold VX6 3-18x50 eller en MeoStar R2 2,5-15x56 RD.
Prisen ligger næsten ens og jeg er meget i tvivl.
Gerne med argumenter for/imod.
Er der nogen der kan svare på om en MeoStar også slukker lyset som en Leupold, hvis den ikke bevæges i et stykke tid ?

Hilsen
Bhm buk
hvis du vil skyde noget hvor du skal bruge lys så har du intet at bruge forstørrelse til. Skyder du andet er lyset bare i vejen og endnu en mulig fejl.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Mannlicher 308 » 10. dec 2013, 14:22

Sort skrev:
Bhm buk skrev:Hvad ville I vælge ?
Hvis valget var imellem en Leupold VX6 3-18x50 eller en MeoStar R2 2,5-15x56 RD.
Prisen ligger næsten ens og jeg er meget i tvivl.
Gerne med argumenter for/imod.
Er der nogen der kan svare på om en MeoStar også slukker lyset som en Leupold, hvis den ikke bevæges i et stykke tid ?

Hilsen
Bhm buk
hvis du vil skyde noget hvor du skal bruge lys så har du intet at bruge forstørrelse til. Skyder du andet er lyset bare i vejen og endnu en mulig fejl.
Arh, vel ikke helt?!

Du vil altså i svag belysning se væsentligt mere i en kikkert med ca. 7 gange forstørrelse end i f.eks. en Aimpoint, hvor der ingen forstørrelse er. Men det er da rigtigt, at de færreste øjne i mørke kan udnytte mere end ca. 7 gange forstørrelse. Jeg går ud fra, at vi med "belysning" mener en lille lysende rød prik, og her har jeg da set "billige" kikkerter, hvor den "lille prik" nærmest er et blus, der blænder. Men i kikkerter af blot nogenlunde kvalitet (i hvert fald Leupold og Zeiss, som jeg selv har flere af) kan der skrues op og ned. Jeg synes lyset er meget bekvemt, hvis man hurtigt skal skyde til et mål og baggrunden er mørk. Jeg har nedlagt mange bukke i skumringen i vore nabolande - og hvor en rimelig kvalitet kikkert med forstørrelse ca. 3-12x50-56 og "rød plet" har været ikke blot handy, men nogen gange også en forudsætning.

Carl_TL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. mar 2013, 22:08
Interesser: Jagt, Fisker, UV jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Carl_TL » 23. okt 2014, 13:46

@Boldsen:

Hvad ende du med at vælge ?

til hvilken pris? og er du tilfreds? :)

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Boldsen » 23. okt 2014, 15:14

Carl_TL skrev:@Boldsen:

Hvad ende du med at vælge ?

til hvilken pris? og er du tilfreds? :)
Ikke en skid. Købte ny riffel og Aimpoint i stedet for.

Hawk'en har vist sig at være god nok. Skulle jeg vælge nu så er der ingen tvivl.

Swarovski Z6i, Leica Magnus og Meopta Meostar R2 ville være mine kandidater. Evt. en Zeiss fra en af de bedre serier - men der skal lige undersøges lidt inden jeg kan komme med modelnavn.

Jeg er stadig fuldt ud tilfreds med min Hawke, og det er nok også derfor den ikke er skiftet endnu. Dog leder man vel altid efter noget nyt :neutral: :popkorn:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Dilemma angående ny sigtekikkert ("all round")

Indlæg af Senserazer » 23. okt 2014, 16:36

Hvilken Aimpoint? Og hvorfra? :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar