Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Kristian1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:25
Interesser: Våben og optik
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Kristian1 » 9. dec 2013, 23:35

Hej... :biggrin:

For en god ordens skyld så starter jeg lige med at sige, 1) at jeg godt ved, at man kun må eftersøge med lys monteret på riflen, 2) at jeg HAR læst stort set alt herinde om emnet - men det meste ligger langt tilbage og udviklingen flytter jo nogle ting hele tiden.

Mit spørgsmål går så på 2 ting.

1) Hvor mange lumen er nødvendigt/optimalt til gris-eftersøgning i Sverige
2) Hvilket sæt ville I vælge

- Nextorch TA3 Hunting Set, 550 lumen til 1100 kr - http://sie-hunting.com/produkter/414-ne ... 50-lumens/
- Nextorch T6A LED sæt, 350 lumen til 800 kr - http://sie-hunting.com/produkter/236-la ... lygtesaet/
- Wolf Eyes 6AX Sniper, 285 lumen til 1000 kr - http://sie-hunting.com/produkter/551-wo ... --hunting/

Min udfordring ligger i, at Nextorch har en quick release montering man kan købe til, som Wolf Eyes øjensynligt ikke har. Dermed kommer man ikke i problemer med loven i Sverige, og skal ikke fumle med besværlig montering i mørket.

Dog har Wolf Eyes et godt ry og oplader med i pakken, hvilket man skal købe ekstra til Nextorch og det koster selvfølgelig 400 kr!

Så hvad gør man lige? :???:

Nogen gode råd :help:
Vh Kristian

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af S200 » 10. dec 2013, 00:24

Har selv både wolf eyes og next torch. Ville ikke tøve med at vælge wolf eyes -super lygte med super batterier og lader. Har brugt min wolf eyes T3 i både sverige og polen - den spiller max. Det wolf eyes sæt du linker til er dog for dyrt - til den pris burde du få mere lys end 285 lumens. Så vidt jeg husker sælges Sniper 6AX med ca. 700 Lumens til lige under en tusse på wolf eyes danske hjemmeside - tjek http://www.wolf-eyes.dk.

Til eftersøgning skal du efter min mening helt sikkert have mere end 200 Lumens. Til dette formål har jeg brugt min T3 med 800 lumens - SÅ bliver der lys....

Med jægerhilsen
:razz:

Kristian1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:25
Interesser: Våben og optik
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Kristian1 » 10. dec 2013, 11:16

Mange tak for kompetent svar :goodpost: og du har helt ret. Der fås 720 lumen med oplader og hele skidtet til 1000 kr på deres hjemmeside, så ønskesedlen blev lige redigeret :biggrin:

Tænker at man sikkert kan bruge sådan en quick release montering til flere forskellige mærker, for det kan vel kun være diameteren på lygten der er afgørende her. Så den kan jeg jo købe separat fra Nextorch eller et andet sted, hvis jeg skulle få lyst.
Vh Kristian

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af BKA » 10. dec 2013, 17:12

Jeps....Wolf eyes med 720 lumen, det virker......

Brugeravatar
Boban
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 337
Tilmeldt: 16. maj 2011, 14:02
Interesser: Riffeljagt på Bukke og svin
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 34 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Boban » 10. dec 2013, 19:24

Wolfeyes helt klart :numberone: :numberone: :numberone:

Elman
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. maj 2013, 18:10
Interesser: Jagten
Geografisk sted: Hillerød

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Elman » 12. dec 2013, 23:42

Hej jeg har netop modtaget min nyindkøbte eftersøgning lygte
Det blev en klarus xt20 1200 lumen. Den giver virkeligt et fint lys.
Men det er virkelig en jungle. Der ligger en masse test på youtube.

Brugeravatar
Gumbas
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 7. mar 2011, 11:33
Interesser: jagt genladning riffelskydning
Geografisk sted: Midt-Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Gumbas » 13. dec 2013, 14:25

der er også et sæt hos centerarms.dk til 799 kr. med valgfri montering og RGB sæt.

http://centerarms.dk/product/grise-jagt ... pakke-165/
Nyjæger som vil hjælpe med at regulerer rovdyr på dit revir.... :-) its a WIN-WIN

Kristian1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:25
Interesser: Våben og optik
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Kristian1 » 13. dec 2013, 17:32

Tak for rigtig gode forslag :razz: der bliver tjekket op på det hele
Vh Kristian

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af Cordes » 13. dec 2013, 19:51

Har haft min Wolf-Eyes siden 2007 og bruger stadig det samme genopladelige batteri som kom med lygten.
Kan kun sige god for den lygte. :D
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af TheKapow » 14. dec 2013, 01:17

Lumens er i sig selv relativt i forhold til sammenligning mellem lygter, så det kan ikke bruges til ret meget i denne her sammenhæng, det du skal se på er hvor langt lygten kaster de lumens der kommer fra emitteren, det måles typisk i candela og er standarliseret efter ANSI FL-1, så drop lumens potens snakken (:D) og få kigget på nogle beam shots på candlepowerforums og se hvilken beam profil og throw der passer de afstande du skal afsøge.. Du kan sagtens se lygter der ved emitteren har 350 lumens men så kun kaster 100 meter pga reflector designet, hvor fx nitecore har formået at få 260 lumens til at række 200 ansi meter på to aa batterier i deres mt21a.

BKA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jun 2008, 18:26
Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af BKA » 14. dec 2013, 14:09

Jo jo det er helt sikkert rigtigt, men af praktisk erfaring så ved jeg at den lygte de kalder wolf eyes 720 lumens fungerer 100% for mig.

Mvh.

bka

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af YoungDane » 20. dec 2013, 12:30

TheKapow skrev:Lumens er i sig selv relativt i forhold til sammenligning mellem lygter, så det kan ikke bruges til ret meget i denne her sammenhæng, det du skal se på er hvor langt lygten kaster de lumens der kommer fra emitteren, det måles typisk i candela og er standarliseret efter ANSI FL-1, så drop lumens potens snakken (:D) og få kigget på nogle beam shots på candlepowerforums og se hvilken beam profil og throw der passer de afstande du skal afsøge.. Du kan sagtens se lygter der ved emitteren har 350 lumens men så kun kaster 100 meter pga reflector designet, hvor fx nitecore har formået at få 260 lumens til at række 200 ansi meter på to aa batterier i deres mt21a.

:goodpost:

Det irriterer mig altid med den lumens-snak. Det er jo ikke en brugbar målestok, til den brug vi arbejder med her - belysning til skydning.

Uanset hvilke love og regler, undtagelser og eftersøgninger osv er det jo formålet at få lys der, hvor man regner med, at der skal afgives skud. Måske på en foderplads 60 meter væk, måske på et eftersøg på 10 meters afstand i tæt vegetation. Den ene lygte skal levere en lyskegle der er nok til at lyse et mål op, så trådkors bliver synligt, den anden skal levere rigtigt meget lys, og rigtigt bredt så man får overblik.

For interesserede og/eller lysbegyndere, så er der flere timers fed læsning her:
http://www.lysviden.dk/grundviden/

(Øh, måske er det fedt for os nørder :giggle: )

Men der er meget viden om lys der, og der er også formler så man kan beregne det ene og det andet.

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af S200 » 20. dec 2013, 17:24

..... Og jeg bliver lidt irriteret på kloge-Åger der nørder relevansen ud af en fin tråd. Herre Gud, vi taler om en lomme-lygte.....køb en stærk lampe på 700-800 lumens - om nødvendigt, så find et eksemplar med variabel reflektor - så tror jeg du er fint dækket ind mht. at kunne skyde, eftersøge, gå tur med hunden, mv.

Med jægerhilsen;

:razz:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af YoungDane » 10. jan 2014, 12:31

nørder relevansen ud af en fin tråd. Herre Gud, vi taler om en lomme-lygte...
Jeg beklager hvis mit link eller min kommentar har stødt brugere, der ikke er interesserede i at vide noget om lys - men bare vil have en lygte der kan lyse 700 lumens og så en lygte mere, der kan lyse 800 lumens :rolf:

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af S200 » 10. jan 2014, 17:49

Det irriterer mig altid med den lumens-snak. Det er jo ikke en brugbar målestok, til den brug vi arbejder med her - belysning til skydning.

Uanset hvilke love og regler, undtagelser og eftersøgninger osv er det jo formålet at få lys der, hvor man regner med, at der skal afgives skud. Måske på en foderplads 60 meter væk, måske på et eftersøg på 10 meters afstand i tæt vegetation. Den ene lygte skal levere en lyskegle der er nok til at lyse et mål op, så trådkors bliver synligt, den anden skal levere rigtigt meget lys, og rigtigt bredt så man får overblik.
...YoungDane - du behøver skam ikke beklage noget som helst, vi udveksler bare meninger om et emne, hvor nogen tydeligvis har "set lyset"... :biggrin:

(Måske er det i virkeligheden mig der bør undskylde, hvis jeg har frarøvet nogen argumentet for at anskaffe sig 5-6 forskellige lygter: En lygte, når du skal skyde - en anden lygte, når du skal eftersøge - en tredje, når du skal gå tur med hunden - en fjerde, som candle-light i jagthytten, en femte, når du om natten skal finde et egnet sted at sk_de i skoven - en sjette, når du herefter ikke kan finde tilbage til hytten igen.... :oops: )

Godt ord igen - jeg respekterer skam, når man sætter sig ind i tingene. Jeg opponerede bare i forhold til at hjælpe trådstarter på plads med en lygte til vildsvine-jagt: Jeg kender den Wolfeyes lygte han havde kig på og mig bekendt kan lygten fint anvendes til dette formål.

Med jægerhilsen,

:razz:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Nextorch eller Wolf Eyes - vildsvin

Indlæg af YoungDane » 13. jan 2014, 21:03

Helt ok.

Jeg har netop fået fortalt en decideret rystende historie, der nu betyder at jeg SKAL have en grøn laser som supplement til alle de andre :biggrin:

Min kammerat havde lyset tændt på pladsen hele natten, og der var lys på grisene i flere minutter, mens han skrev sms beskeder og spurgte om gode råd.

Der var fire gode store grise på pladsen, og ingen af dem tog notits af laserlygten, den sidder fast på ydersiden af kojen, lige ved døren, men den sidder der ikke hver dag, kun når han er i vakkojan. Men det var de ligeglade med.

Han fik en sms besked om at skyde den mindste - og det gjorde han så.

Sådan en kan jeg sgu da ikke leve uden :popkorn:

Besvar