Håndkikkert - 8x32 eller 8x42 ?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
SneStorm
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 7. jan 2013, 11:10
Interesser: Jagt - nyjæger
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Håndkikkert - 8x32 eller 8x42 ?

Indlæg af SneStorm » 18. dec 2013, 09:08

Jeg skal ud og købe en ny håndkikkert i det kommende år. Og jeg er nået frem til at det nok skal være en Zeiss Conquest HD 8x.
Men skal det være 8x32 eller 8x42. Der er en forskel på 1.200,- kr. Og desuden er 8x32 120g lettere end 8x42.
Men hvad er det bedste valg?
Der er jo også noget med at lysudnyttelsen falder med alderen, således at men ikke får det samme ud af de større diametre. Er i den gode ende af 40'erne.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Håndkikkert - 8x32 eller 8x42 ?

Indlæg af Kleth » 18. dec 2013, 09:53

Helt klart 8x42, størrere objektiv er altid at foretrække.
Ja med alderen bliver dine øjne mindre lysfølsomme, så derfor skal der mere lys ind og det vil sige at du vil få mere ud af et størrere objektiv.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

SneStorm
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 7. jan 2013, 11:10
Interesser: Jagt - nyjæger
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Re: Håndkikkert - 8x32 eller 8x42 ?

Indlæg af SneStorm » 18. dec 2013, 10:30

Kleth skrev:Helt klart 8x42, størrere objektiv er altid at foretrække.
Ja med alderen bliver dine øjne mindre lysfølsomme, så derfor skal der mere lys ind og det vil sige at du vil få mere ud af et størrere objektiv.
Det skulle man tro. Men ihvertfald fik jeg forklaret, da jeg sidste forår købte sigtekikkert, at idet jeg var over 40 var det ligemeget om jeg købte en kikkert der hed x50 eller x56 idet øjnene, når man havde ramt de 40, simpelthen ikke kunne udnytte det ekstra lys som den større objektiv diameter giver.
Men jeg er ikke ekspert.

Så spørgsmålet er vel om der er markant forskel på 8x32 mod 8x42'eren ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Håndkikkert - 8x32 eller 8x42 ?

Indlæg af Kleth » 18. dec 2013, 10:47

Uden at være ekspert, vil jeg tro at ekspedienten har blandet lysstærkhed og "Exit-Pupil" sammen.
Pupillerne trækker sig sammen med alderen, så "størrelsen" af billedet når det ses igennem okkularet i forhold til hvor øjet befinder sig påvirkes.
Senest rettet af Kleth 18. dec 2013, 13:09, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Håndkikkert - 8x32 eller 8x42 ?

Indlæg af Kleth » 18. dec 2013, 13:08

Jeg fik også rodet noget sammen, jeg mente selvfølgeligt "Exit pupil" og ikke "eye-relief".
Exit pupil — Telescopic sights concentrate the light gathered by the objective into a beam, the exit pupil, whose diameter is the objective diameter divided by the magnifying power. For maximum effective light-gathering and brightest image, the exit pupil should equal the diameter of the fully dilated iris of the human eye — about 7 mm, reducing with age. If the cone of light streaming out of the eyepiece is larger than the pupil it is going into, any light larger than the pupil is wasted in terms of providing information to the eye.
However, a larger exit pupil makes it easier to put the eye where it can receive the light: anywhere in the large exit pupil cone of light will do. This ease of placement helps avoid vignetting, which is a darkened or obscured view that occurs when the light path is partially blocked. And, it means that the image can be quickly found which is important when aiming at game animals that move rapidly. A narrow exit pupil telescopic sight may also be fatiguing because the instrument must be held exactly in place in front of the eyes to provide a useful image. Finally, many people in Europe use their telescopic sights at dusk, dawn and at night, when their pupils are larger. Thus the daytime exit pupil of about 3 to 4 mm is not a universally desirable standard. For comfort, ease of use, and flexibility in applications, larger telescopic sights with larger exit pupils are satisfying choices even if their capability is not fully used by day.
http://en.wikipedia.org/wiki/Telescopic_sight
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar