Hawke optik. er det god eller dårlig?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
200
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. okt 2008, 21:22
Interesser: jagt og riffelskydning
Geografisk sted: vestjylland

Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af 200 » 22. dec 2013, 19:24

Er der nogle der kender Hawke optik?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af BentxBetjent » 22. dec 2013, 19:34

Jeg ved der er flere der har Hawke, og har investeret i det for nyligt. Indtil de melder sig, så kan du studere deres tidligere indlæg: http://nordisk-forum.dk/search.php?keyw ... t=S%C3%B8g
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af Renico12 » 22. dec 2013, 20:58

Jeg har før set på et par stykker blandt andet 2,5-10x56 og 3-12x50. Hverken dårlig eller god men lige i midten. Helt fint til den pris de normalt koster.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af Kenned » 2. jan 2014, 15:21

Har selv en Hawke på min Ruger salonriffel, og jeg synes at man får MEGET kikkert for pengene :-)

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af Timsen » 3. jan 2014, 09:28

Jeg har også i lang tid brugt Hawke Sidewinder 30 6-24x56 som min primære riffelkikkert til baneskydning.
Jeg har dog været så uheldig, at der er sket et eller andet indvendigt, så den ikke er centreret mere.
Selvom jeg klikker helt i den ene yderstilling og tæller klik til anden yderstilling i både windage og elevation - og finder midten, så er den ikke tilnærmelsesvis centreret mere.
Det skyldes muligvis at der har været taget lidt for hårdt fat i tårnene..

Min primære kikkert i dag er en Falcon Menace 5.5-25x56 - som ligger i næsten samme prisleje som en Hawke Sidewinder 30.
Den virker mere robust, og så er det en FFP MRAD optik (hvilket jeg er MEGET glad for).
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af BGN » 6. jan 2014, 16:23

Nu har jeg bestemt mig for en HW 97. Men hvad med optik.
Jeg prøvede desværre ikke så mange i lørdags, men kunne se nogle hawke.
Jeg tænker på en hawke eclipse 30 sf 4-16-50. Som den dyreste, ca. 2300kr. men kan ikke finde meget om den herinde.
Hvad er jeres mening.
Er den for stor til det gevær eller skal jeg gå en tand ned, eller noget helt andet.
Det ville være rart at vide lidt inden man står i butikken og bliver præget til et eller andet. :smile:
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Husqvarna1600
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. apr 2013, 14:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Oksbøl
Been thanked: 1 time

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af Husqvarna1600 » 6. jan 2014, 16:37

Personligt ville jeg gå på det brugte marked og lede efter en lidt bedre kvalitet, evt tasco, Nikon. Blot min ydmyge holdning til det. :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af Kleth » 6. jan 2014, 17:37

Jeg har en HAWKE SPORT HD IR 4-12X50 på min træningsriffel.
Rigtig meget kikkert for 900kr (ebay fra Portugal) :biggrin: Den er ikke så lysstærk som Nikon eller Vortex, men bestemt pengene værd.
Blandt mine billige kikkerter er Vortex absolut det mest lysstærke.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af BGN » 8. jan 2014, 16:18

Har også kikket lidt på en vortex crossfire 4-12-50 oa,bdc. Har nogle erfaring med denne, der står ikke meget herinde.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

MortenL
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. okt 2013, 17:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af MortenL » 16. feb 2014, 21:13

Hej jeg har lige købt en hawke endurance 3-12x56 med rød lys punkt og jeg er fuldt tilfreds klart billede selv ved meget lidt lys og 11 trins justerbart lys. Jeg havde en tasco World Class 3-9x50 før den var udemærket men syntes klart hawke'en er bedre selvom den er temmeligt tung :numberone:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig.

Indlæg af Raptor357 » 16. feb 2014, 23:29

Hawke er helt fint, den er ikke så skarp i optikken som nikon, zeiss, kahles, sb og hvad de nu hedder. Men man får meget for pengene.
Skal du ikke bruge lys, så bør du kigge på nikon prostaff, der får man voldsomt meget for pengene. og så er de klikfaste, det syntes jeg ikke man kan sige om hawke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af BGN » 17. feb 2014, 15:38

Jeg har lige bestilt en hawke elipse, så må vi se om den kan bruges.
Jeg har desværre ikke kunne finde noget om den herinde, men jeg har pt. Ikke lyst til at give over 3000kr. Så derfor blev det denne.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Simon5700 » 17. feb 2014, 19:42

En Nikon prostaff kan findes til under 2000kr
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af BGN » 17. feb 2014, 21:04

Ok, men den har jeg ikke lige fokuseret på, og nu er det jo lidt for sent.
Jeg kan se fra tidligere indlæg, at du holdt en skydedag sidste år, gør du det igen i år.
Det ville jo være meget tæt på mig.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Timsen » 17. feb 2014, 21:34

Ja Simon - du har sq været lidt radiodød her på det seneste :fun:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af BoPe » 18. feb 2014, 20:05

Hawke er et handelsmærke, som ejes af Deben Group.

De får lavet deres optik i østen ligesom Bushnell, Tasco og hvad de ellers alle sammen hedder. Det er ikke godt, det er ikke skidt - det er mere eller mindre hvad du betaler for.

Selv har jeg et Hawke Frontier 3-9 kikkert sigte med mildots (fordi det var på tilbud). Det kommer så vidt vides fra Light Optics Works i Japan http://www.light-op.co.jp/english/. De lidt billigere serier som Sidewinder fremstilles i Kina.

Hawke fremstiller også kikkerter og spotting scopes.

Så vidt jeg kan bedømme er mærkets mål at holde en stabil kvalitet og "staying power" som et middel kvalitets mærke - lidt ligesom "Fokus". Så man må formode, at de holder kvaliteten og sørger for at deres serier er passende konsistente.

M.a.o. man får nogenlunde hvad man betaler for - det har jeg i hvert fald gjort. Jeg er da udmærket tilfreds.

Der er ingen super deals i optik - udover at købe det i udlandet for i Danmark er det godt nok dyrt

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Sort » 18. feb 2014, 21:20

Hawke er rated til fjeder luftgeværer det tror jeg ikke umiddelbart bushnell og nikon er.

Hawke er ganske rigtigt Deben group og Deben sælger både godt og skidt til rimelige penge.
Generelt har Hawke været en af luftskytternes foretrukne sammen med nikko sterling. Mit indtryk er at Hawke endda har oppet sig i nyere tid.

De virker og prisen er iorden men i det lange løb er de lidt som en god billig bil.. Du kommer frem men aldrig med stil eller ynde.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 130 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Saze » 18. feb 2014, 22:00

Sort skrev:Hawke er rated til fjeder luftgeværer det tror jeg ikke umiddelbart bushnell og nikon er.
Hawke endurance 30 serien er klikfast til og med .300 magnum som hawke selv skriver. Jeg har selv prøvet den i 308win med tilfredstillende resultater og kender en som har prøvet med en 9.3 hvor det også gik godt.

Min personlige erfaringer er at man får rigtig meget optik til pengene, den er ikke så skarp i randen som min swaro z6 men tilnærmelsesvis lige så skarp i midten. Forskellen er i hvert fald ikke de 18K til forskel som der er i prisen, men det er jo en helt anden snak, man er vel gadget/mærke freak.

Dermed sagt kan jeg ikke udtale mig om deres andre serier, men endurance 30 er i hvert fald et godt køb...

Derudover bliver der skrevet at Hawke er ejet af Deben gruppen, denne er jeg ret usikker på. Det er korrekt nok at her i EU bliver de forhandlet af Deben men i USA er de et selvstændigt mærke. Nu vi er inde på den, i EU er der kun 10 års garanti som ikke er overførbar, hvorimod i USA er der livstids garanti og som desuden er overførbar.
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Sort » 18. feb 2014, 22:13

Alle kikkerter kan jo holde til lidt pjank med krudtvåben.

Fjeder drevne luftvåben er den rigtige prøve. Specielt når nu det er en HW97k fjederbøsse kikkerten skal bruges til.

Grunden til at fjedervåben er så meget værre end krudtvåben er at fjederen og stemplet skaber rekyl både fremad og bagud hvilket ryster ting løs og eller i stykker.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 130 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Saze » 18. feb 2014, 22:15

Sort skrev:Alle kikkerter kan jo holde til lidt pjank med krudtvåben.

Fjeder drevne luftvåben er den rigtige prøve. Specielt når nu det er en HW97k fjederbøsse kikkerten skal bruges til.

Grunden til at fjedervåben er så meget værre end krudtvåben er at fjederen og stemplet skaber rekyl både fremad og bagud hvilket ryster ting løs og eller i stykker.
Arh beklager min udvidenhed, var ikke lige klar over at det var hårdere for kikkerten på den måde. :respekt: :razz:
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2014, 08:42

Saze skrev:
Sort skrev:Hawke er rated til fjeder luftgeværer det tror jeg ikke umiddelbart bushnell og nikon er.
Hawke endurance 30 serien er klikfast til og med .300 magnum som hawke selv skriver. Jeg har selv prøvet den i 308win med tilfredstillende resultater og kender en som har prøvet med en 9.3 hvor det også gik godt.

Min personlige erfaringer er at man får rigtig meget optik til pengene, den er ikke så skarp i randen som min swaro z6 men tilnærmelsesvis lige så skarp i midten. Forskellen er i hvert fald ikke de 18K til forskel som der er i prisen, men det er jo en helt anden snak, man er vel gadget/mærke freak.

Dermed sagt kan jeg ikke udtale mig om deres andre serier, men endurance 30 er i hvert fald et godt køb...

Derudover bliver der skrevet at Hawke er ejet af Deben gruppen, denne er jeg ret usikker på. Det er korrekt nok at her i EU bliver de forhandlet af Deben men i USA er de et selvstændigt mærke. Nu vi er inde på den, i EU er der kun 10 års garanti som ikke er overførbar, hvorimod i USA er der livstids garanti og som desuden er overførbar.
klikfast til og med .300 magnum ?
Det er noget vrøvl, enten er den klikfast eller også er den ikke. det er tårnene det kommer an på, min sidewinder sidder på en .300 win mag, den er ikke helt klikfast, men det var den heller ikke dengang den sad på min 5,5mm PCP luft skyder.
rekyl i krudtvåben og fjeder bøsser er meget forskelligt. impulsen er langt voldsommere i et krudt våben, mens det i et fjeder våben er 2 modsat rettede, hvor kun det sidste har en mimelig impuls, og det i en retning som de fleste kikkerter ikke er beregnet til at kunne håndtere. så blot fordi en kikkert er springrated, kan det ikke nødvendigvis tåle et krudt våben.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 130 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Saze » 19. feb 2014, 09:17

Raptor357 skrev:
Saze skrev:
Sort skrev:Hawke er rated til fjeder luftgeværer det tror jeg ikke umiddelbart bushnell og nikon er.
Hawke endurance 30 serien er klikfast til og med .300 magnum som hawke selv skriver. Jeg har selv prøvet den i 308win med tilfredstillende resultater og kender en som har prøvet med en 9.3 hvor det også gik godt.

Min personlige erfaringer er at man får rigtig meget optik til pengene, den er ikke så skarp i randen som min swaro z6 men tilnærmelsesvis lige så skarp i midten. Forskellen er i hvert fald ikke de 18K til forskel som der er i prisen, men det er jo en helt anden snak, man er vel gadget/mærke freak.

Dermed sagt kan jeg ikke udtale mig om deres andre serier, men endurance 30 er i hvert fald et godt køb...

Derudover bliver der skrevet at Hawke er ejet af Deben gruppen, denne er jeg ret usikker på. Det er korrekt nok at her i EU bliver de forhandlet af Deben men i USA er de et selvstændigt mærke. Nu vi er inde på den, i EU er der kun 10 års garanti som ikke er overførbar, hvorimod i USA er der livstids garanti og som desuden er overførbar.
klikfast til og med .300 magnum ?
Det er noget vrøvl, enten er den klikfast eller også er den ikke. det er tårnene det kommer an på, min sidewinder sidder på en .300 win mag, den er ikke helt klikfast, men det var den heller ikke dengang den sad på min 5,5mm PCP luft skyder.
rekyl i krudtvåben og fjeder bøsser er meget forskelligt. impulsen er langt voldsommere i et krudt våben, mens det i et fjeder våben er 2 modsat rettede, hvor kun det sidste har en mimelig impuls, og det i en retning som de fleste kikkerter ikke er beregnet til at kunne håndtere. så blot fordi en kikkert er springrated, kan det ikke nødvendigvis tåle et krudt våben.
Så er det noget vrøvl Hawke selv skriver, for det er hentet direkte fra deres side for endurance 30 modellen....
Living to enjoy life!

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Simon5700 » 20. feb 2014, 01:48

Bjarne og Timsen
Ja jeg har sku været lidt død i det, der har været en del arbejde i sommers med høst osv (og bukkejagt), og så har jeg jo været meget på jagt i efteråret og indtil nu (må stadig skyde ræv og skarver indtil marts) så jeg har haft nok at se til. Jeg ved ikke om jeg holder nogen skydedag i år, men vi kan vel altid finde en dag at lufte kanonerne lidt hvis i har lyst?
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Sort » 20. feb 2014, 03:36

Jeg vil slet ikke blande mig i diskussionen om klikfast og krudt. Bare sige at der er forskel og at det ikke bare er et lille label på æsken der gør udslaget.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Hawke optik. er det god eller dårlig?

Indlæg af Lyhne » 20. feb 2014, 10:31

Har en lidt ældre Hawke SF (topmodel dengang) og den er absolut klikfast - har mange gange skiftet mellem 200m og 1000m uden problemer.

I dagslys er den rigtig god, når det bliver tusmørke kan den ikke følge med "de store" som Zeiss & co.

Men til prisen er de et fund. Især de modeller der laves i Japan (det er min) de der laves i Kina er ringere
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar