hvilke chokes til de forskellige skydninger

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

hvilke chokes til de forskellige skydninger

Indlæg af Christ » 11. jan 2014, 14:53

Hej folks,

Jeg forstår ikke rigtigt systemet med chokes, ud over de ser ud til at sprede jo flere hakker de har, bortset fra den choke uden hakker ser ud til at sprede mest.

Jeg har fra jeg købte min haglbøsse, brugt de chokes sælger smed i til min første haretramp, dem med 3 og 4 hakker.... den med 4 i første løb.

Jeg var inviteret på fasan jagt imorgen, jeg desværre måtte melde fra til, og det fik mig til at tænke på hvilke chokes man burde bruge til fasan, og generelt hvilke til hvilke formål.

Er der nogen der kan forklare hvordan systemet virker, og hvilke i bruger til formål som, lerduer, fasan/and, gås osv.

pft og rigtigt god weekend


Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Bradepande
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 27. dec 2011, 21:02
Interesser: Haglgevær, Rifler, Knive, jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: hvilke chokes til de forskellige skydninger

Indlæg af Bradepande » 11. jan 2014, 15:27

De hakker du taler om indikere hvilken trangboring du vil have når du skyder med din bøsse.

http://www.bejagt.dk/filer/2010/Hvilken ... vaelge.pdf

Det er et link til en PDF, hvor der er en der har skrevet lidt om hvad du skal vælge.

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: hvilke chokes til de forskellige skydninger

Indlæg af Christ » 11. jan 2014, 16:05

Bradepande skrev:De hakker du taler om indikere hvilken trangboring du vil have når du skyder med din bøsse.

http://www.bejagt.dk/filer/2010/Hvilken ... vaelge.pdf

Det er et link til en PDF, hvor der er en der har skrevet lidt om hvad du skal vælge.
1000 tak for linket, det er helt perfekt :)

Det kunne stadig være sjovt at høre hvad folk selv bruger, men nu fik jeg klaring over tingene !

vh

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: hvilke chokes til de forskellige skydninger

Indlæg af Zoli » 11. jan 2014, 16:25

Jeg bruger 1/4 og 1/2 i min Browning. De virker til alt landjagt, samt lerduer.

Jeg ville på et tidspunkt gerne have extendede chokes i forskellige grader til at skifte med. En instruktør jeg brugte grinede og lavede en lille test med mig : En sidedue blev sendt afsted og skudt. Hver gang jeg ramte rykkede vi 5m længere tilbage. Vi nåede ud på 55m før jeg ramte konsekvent ved siden af. Men jeg ved ikke om det var hagltætheden eller mine begrænsede skydeevner der satte grænsen :oops:
Mvh

Zoli

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: hvilke chokes til de forskellige skydninger

Indlæg af Christ » 11. jan 2014, 16:34

Zoli skrev:Jeg bruger 1/4 og 1/2 i min Browning. De virker til alt landjagt, samt lerduer.

Jeg ville på et tidspunkt gerne have extendede chokes i forskellige grader til at skifte med. En instruktør jeg brugte grinede og lavede en lille test med mig : En sidedue blev sendt afsted og skudt. Hver gang jeg ramte rykkede vi 5m længere tilbage. Vi nåede ud på 55m før jeg ramte konsekvent ved siden af. Men jeg ved ikke om det var hagltætheden eller mine begrænsede skydeevner der satte grænsen :oops:
tak for input, det lyder til det er fint med det jeg har i allerede, til de fleste ting.

Irriterer mig at de ikke gennemgik det mere til undervisningen, der forklarede de bare hvad trangboring betød.

Godt vi har NVF, tak for hjælpen :)
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: hvilke chokes til de forskellige skydninger

Indlæg af Lassescout » 11. jan 2014, 18:20

Jeg tog jagttegn i 1980, og der går sjældent en dag uden at jeg lærer noget nyt. Du vil også udvikle din interesse i en retning som jagttegnslæreren ikke kunne forudse, så noget stof vil føles ekstremt relevant og vigtigt for dig, mens andre, der interessere sig for andre jagtformer, bare trækker på skuldrene af det.

Så velkommen til livslang læring, og nyd turen. Der er 1000vis af gode oplevelser forude :razz:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar