Hvilket Belyst sigtemiddel til trykjagt kan I anbefale?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
jb_
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. aug 2014, 08:45
Interesser: jagt med haglgevær
Geografisk sted: Nordjylland

Hvilket Belyst sigtemiddel til trykjagt kan I anbefale?

Indlæg af jb_ » 16. aug 2014, 08:49

Hvilken type belyst sigtemiddel og/eller konkrete modeller kan i anbefale til trykjagt?

Jeg er især interesseret i ulemper/fordele ved Doctor typen/Holosight, og andre typer af rødpunktsigte (f.eks Aimpoint 9000L med forstørrelse). Er forstørrelse nødvendigt til almindelig trykjagt? Hvilke mærker er generel at anbefale? Er der mere parallelakseforskydning på visse typer og mærker?

Sigtet skal sidde på en Tikka riffel med EAW montage. I forvejen har jeg en Zeiss Conquest DL 3-12x50 sigtekikkert med lys.
Senest rettet af Refraktorius 18. aug 2014, 10:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift udbygget, så 9000 andre brugere ikke skal gætte på hvad det handler om.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 130 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Saze » 16. aug 2014, 09:37

Har du prøvet at kigge igennem en af de nævnte men på en lidt længere afstand end bare inde i en butik?

Jeg prøvede det et par gange og kunne slet ikke forelignes med det manglende zoom, men nu er jeg også fan af max zoom...

Uanset de råd som kommer her, så vil jeg anbefale dig at prøve det selv inden køb! Nogen lokale butikker tilbyder at man kan prøve før køb, hvis du ser nogen på bane med en, så spørg endeligt...
Living to enjoy life!

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Kras » 16. aug 2014, 10:48

Personligt foretrækker jeg mulighed for forstørrelse. Ofte er der skud på lidt længere afstand på driv- og trykjagt, hvor vildtet bevæger sig stille frem eller bagud i såten. Har prøvet aimpoint hunter, den er 100 % afhængig af du skyder med begge øjne åbne ellers har du intet synsfelt! Kan man ikke vænne sig til det, så er du bedre stillet med en kikkert. Men tag ud og prøv typerne i praksis.

Jeg har selv en Leupold VX-6 1-6x24 med belyst FireDot Circle, den har fungeret super til det hele.
Senest rettet af Kras 16. aug 2014, 11:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Mannlicher 308 » 16. aug 2014, 11:11

Klarede mig i mange år fint med en go' gammeldags Aimpoint (9000L 2 MOA) og den er perfekt til den klassiske trykjagtssituation, hvor du lynhurtigt skal få et stykke vildt ind i sigtet.

I tiltagende grad begyndte tanken dog at nage: Hvad nu hvis der på de der sjældne poster, hvor du kan skyde over 100 meter står et eller andet, du gerne lige vil tælle takker på eller alders/kønsbestemme? En håndkikkert kan være svaret, men på trykjagter er der ofte ikke tid til at "fedte" med den slags. Jeg nåede aldrig for alvor at komme i situationen, men tvivlen var nok til, at jeg sidste år købte en Leupold VX 1-6x24 (belyst).

Listeprisen på sådan en er ca. 10.000 kr. men den er til gengæld rigtig god til at kombinere trykjagtsituationen med det lidt længere skud. Mange vælger at ha' en ekstra kikkert med i tasken, og sætter så på, når man kommer ud på posten, alt efter hvordan der ser ud. Men problemet er jo, at fordi du kan skyde på 150 meter i en retning, kan vildtet jo stadigvæk komme susende på 40 meter fra en anden retning (det er vel en stor del af charmen ved trykjagt :smile: ).


Hvis du kan nøjes med max. forstørrelse 4, kan du få udmærkede kikkerter til det halve.

jb_
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. aug 2014, 08:45
Interesser: jagt med haglgevær
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af jb_ » 16. aug 2014, 11:51

Tak for svar.
Saze skrev:Har du prøvet at kigge igennem en af de nævnte men på en lidt længere afstand end bare inde i en butik?
Kras skrev:Personligt foretrækker jeg mulighed for forstørrelse. Ofte er der skud på lidt længere afstand på driv- og trykjagt, hvor vildtet bevæger sig stille frem eller bagud i såten. Har prøvet aimpoint hunter, den er 100 % afhængig af du skyder med begge øjne åbne ellers har du intet synsfelt! Kan man ikke vænne sig til det, så er du bedre stillet med en kikkert. Men tag ud og prøv typerne i praksis.

Jeg har selv en Leupold VX-6 1-6x24 med belyst FireDot Circle, den har fungeret super til det hele.
Jeg har prøvet en Aimpoint (kan ikke huske model), men ikke nogle af disse doctor typer.
Mannlicher 308 skrev:.... Jeg nåede aldrig for alvor at komme i situationen, men tvivlen var nok til, at jeg sidste år købte en Leupold VX 1-6x24 (belyst).

Listeprisen på sådan en er ca. 10.000 kr. men den er til gengæld rigtig god til at kombinere trykjagtsituationen med det lidt længere skud. Mange vælger at ha' en ekstra kikkert med i tasken, og sætter så på, når man kommer ud på posten, alt efter hvordan der ser ud. Men problemet er jo, at fordi du kan skyde på 150 meter i en retning, kan vildtet jo stadigvæk komme susende på 40 meter fra en anden retning (det er vel en stor del af charmen ved trykjagt :smile: ).


Hvis du kan nøjes med max. forstørrelse 4, kan du få udmærkede kikkerter til det halve.
Jeg overvejer også at gå efter en brugt kikkert med lys og forstørrelse. Er der nogle der kan anbefale modeller? Hvad er bør man som minimum spendere for at få en ok kikkert? Vil 1.5-.. forstørrelse være fint, eller skal man helt ned til 1-..?

10.000kr er nok i overkanten til mit budget, men det halve ville være fint :thumbup:

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Kras » 16. aug 2014, 12:41

Leupold, Nikon og meopta laver gode kikkerter i den prisklasse du nævner. 1.1-4x eller 1.5-6x vil være gode forstørrelser (men kig efter synsfeltet på kikkerterne, der er stor forskel, og det er her de dyrere kikkerter udmærker sig).

Personligt er jeg sjældent på 1x men har muligheden hvis der er en trang post med korte skud.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af 308 W » 16. aug 2014, 12:44

Hvad med en Zeiss duralyt 1,2-5x36, den kan findes til en god pris rundt omkring. http://www.mbjagt.dk/zeiss-duralyt-1-2- ... te-60.html

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Dams
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 14. nov 2013, 12:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Salling land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Dams » 16. aug 2014, 19:41

Jeg kobler mig lige på her i debatten.....for skal måske på trykjagt til Tyskland ...

Har S&B klassik 2,5-10x56 på min Tikka T3 308....... Men hvad er egentlig bedst ?.

1 # Aimpoint

2 # S&B zenith 2,5-10x56 med FD7 ( som jeg allerede har en af, men overvejer på min 308 også )

3 # Min nuværende klassik

Det skal sige jeg max kommer afsted en gang årligt....hvis overhovedet hvert år. Træning på løbende vildt er gået ok med min klassik .

Hvad er jeres erfaring ?????? :respekt:
Tikka T3 lite cal 308, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56, Hausken dæmper , Boryx Skæfte modificering.
Krico cal. 22 LR, 1/2 auto.Vortex Crossfire II, 4-12x50 AO, Sonic 22 dæmper
Pard 007 til nattesjov

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Mannlicher 308 » 16. aug 2014, 20:18

jb_ skrev:Tak for svar.
Jeg overvejer også at gå efter en brugt kikkert med lys og forstørrelse. Er der nogle der kan anbefale modeller? Hvad er bør man som minimum spendere for at få en ok kikkert? Vil 1.5-.. forstørrelse være fint, eller skal man helt ned til 1-..?

10.000kr er nok i overkanten til mit budget, men det halve ville være fint :thumbup:
En mindste forstørrelse på 1,5 er efter min opfattelse meget bedre end 3 og kun marginalt ringere end 1. Du kan stadigvæk skyde med begge øjne åbne på forstørrelse 1,5, men der vil være en lille "blind zone" rundt om synsfeltet i kikkerten. Er dog næsten ingenting ift. forstørrelse 3 eller mere. Jeg tror der er rigtig mange gode produkter til 4-5.000 kr. klassen, hvis du ikke går under 1,5 og/eller ikke over 4 gange forstørrelse. Man kan sikkert også få dem til 1000 kr. frisk fra Kina, men det vil ofte være spildte 1000 kr.
Dams skrev:Jeg kobler mig lige på her i debatten.....for skal måske på trykjagt til Tyskland ...

Har S&B klassik 2,5-10x56 på min Tikka T3 308....... Men hvad er egentlig bedst ?.

1 # Aimpoint

2 # S&B zenith 2,5-10x56 med FD7 ( som jeg allerede har en af, men overvejer på min 308 også )

3 # Min nuværende klassik

Det skal sige jeg max kommer afsted en gang årligt....hvis overhovedet hvert år. Træning på løbende vildt er gået ok med min klassik .

Hvad er jeres erfaring ?????? :respekt:
I Polen har de ofte den regel på trykjagter, at din kikkert skal kunne gå ned på eller under 3 gange forstørrelse og i det lys bør en 2,5 gange forstørrelse jo være godt nok. Jeg vil ikke kalde det optimalt for udfordringen er jo, at du starter med at følge vildtet udenom kikkerten og så på få øjeblikke skal ha' det ind i sigtet uden at tabe det i mellemtiden. Det er squ' noget sværere end det lyder, især med forstørrelse på kikkerten. Til vildt i rolig jævn bevægelse (gang, roligt trav) kan det dog sagtens lade sig gøre, men drop alt, der er lidt hurtigere. Hvis det er dygtige drivere, vil meget vildt i øvrigt ikke være mere pressede, end at det ofte stopper op og sikrer, men som regel ikke mere end et par sekunder (mest råvildt og nogen gange gris, men sjældent kron- og dåvildt). Med en forstørrelse på 2,5 kan man dog som regel godt nå at få sigtet på.

Hvis du virkelig bliver tændt af det der med hurtige skud til vildt i bevægelse og hvis terrænet sjældent tillader skud over 100 meter bør du prøve en Aimpoint eller lignende, men som du beskriver dit behov ville jeg beholde S&Ben og bruge de sparede penge på en ekstra jagt :biggrin:

Knæk og bræk :thumbup:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af MadsenRex » 16. aug 2014, 20:54

Jeg kan kun anbefale trijicon 1-4x20 der får man en kikkert til omkring 7000,- der kan det hele. Super fed!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af RKN » 16. aug 2014, 21:05

Det er en super kikkert, har selv brugt sådan en i 5 år nu.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Belyst sigtemiddel til trykjagt

Indlæg af Scout » 18. aug 2014, 10:34

Aimpoint laver lækre produkter og jeg bruger da en Aimpoint til helt andre formål, men jeg kan anbefale Leupold 2,5 fast forstørrelse uden lys til trykjagt (okay, kan anbefale den til næsten alt jagt, men lad os holde os til emnet).

Skyd med begge øjne åben og frem for alt - træn, træn, træn!

Med den fornødne træning med riffel og optik er det en forrygende hurtig kombination.

Alt for mange stirrer sig blinde på udstyr, elektronik, røde punkter. Man bruger det dyre udstyr som sovepude og glemmer, at det er træning, der er det vigtige.

Ingen hentydning til nogen i denne tråd naturligvis, da der er kommet nogle gode råd, men bare ment som en generel observation.

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 77 times

Re: Hvilket Belyst sigtemiddel til trykjagt kan I anbefale?

Indlæg af S200 » 18. aug 2014, 16:23

"Alt for mange stirrer sig blinde på udstyr, elektronik, røde punkter. Man bruger det dyre udstyr som sovepude og glemmer, at det er træning, der er det vigtige"

+1

Spar lidt penge på det dyreste grej og brug pengene på skydebanen. At skyde til vildt i bevægelse er ikke for ny-begyndere....efter 20 år med riffeljagt har jeg stadig sådan et skud til gode...

Med jægerhilsen,

:razz:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Hvilket Belyst sigtemiddel til trykjagt kan I anbefale?

Indlæg af Scout » 18. aug 2014, 17:19

S200 skrev:At skyde til vildt i bevægelse er ikke for ny-begyndere....
Enig.

Men når alle faktorer går op i en højere enhed, så er set stort.

......og skyder man med begge øjne åbne*, så nyder man synet og oplevelsen dobbelt så meget :smile:

*At skyde med begge øjne åbne ved trykjagt er yderligere en udpræget fordel, da du har bedre afstandsbedømmelse.

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvilket Belyst sigtemiddel til trykjagt kan I anbefale?

Indlæg af Nicolasd » 18. aug 2014, 23:33

Jeg synes at lys er rigtig, rigtig rart til løbende vildt, da man kan svinge riflen og stadig se sigtepunktet med højre øje mens venstre øje ser dyret og terrænet. Jeg skød engang et vildsvin i løb på 10 meters afstand med sigtekikkerten på x10 på den måde.

Jeg vil også anbefale en kindpude hvis du ikke har sådan en allerede, så dit øje er det rigtige sted bag sigtet hele tiden.

Jeg ville foretrække en kikkert, som kunne gå langt ned i forstørrelse med lys i (som kan ses om dagen), og ellers et rødpunkts- eller holosigte. Kikkert uden lys mod løbende vildt er ikke noget for mig.

På typiske jagtafstande kan man sagtens skyde med et rødpunktssigte. Når man kan ramme med faste sigemidler kan man altså også med rødpunktssigter, hvor man jo ikke skal bekymre sig om at få sigtemidlerne linet op. Men det er ikke så nemt at vurdere opsatsen :)

Hvis man kan montere riflen rigtigt hver gang (fordi man kender den eller har en kindpude), så kan jeg bedre lide holosigter end rødpunktssigter. Men hvis man ikke får monteret øjet rigtigt er det nemmere at "finde" prikken i et rødpunktssigte.

Besvar