Flyrejse med skydevåben, alene

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Mausertossen » 1. okt 2014, 20:04

Og dermed ikke med rejseselskab, som vel er det de fleste har prøvet, hvor arrangøren har sørget for det meste og aftalt alting på forhånd med flyveselskab osv, her er mine erfaringer fra første tur (med SAS og fra Kastrup lufthavn).
Jeg fulgte al den vejledning jeg kunne finde på deres hjemmeside, men SAS er ikke ret gode til at informere i detaljen om især rejse med skydevåben.
Første råd: Ring til dem efter bestillingen på nettet og tag en snak om hvad Du skal bruge af ekstra baggagetillæg og fortæl dem at Du skal have skydevåben med så de kan 'mærke' din billet med det relevante. Det sparer en del ævl i lufthavnen. Du kan købe ekstra baggage på nettet også, eller ved indcheckning på nettet dagen før (sms eller email).
I lufthavnen: Gå til billetkontoret (Customer service) * og lad dem se våbenpas og tilladelser. Ikke alle bag skranken har den viden der skal til, men sådan en kan tilkaldes. Man skal også udfylde en blanket med bla. våbentype og ammunitionsvægt og antal. Denne blanket skal med til security lige ved siden af Odd-Size baggage skranken. Både kufferten med skyderen og den med ammunition + bundstykke(r) skal scannes og de forsvinder ind i baggagesystemet efter scanningen så man ser dem først efter ankomst igen.
Securityfyren havde aldrig set en 1943 Enfield før, så der blev kigget lidt ekstra grundigt... :blink:
-S
*Østsiden af 'Vingen', ved siden af Odd-Size.
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Kruffe » 2. okt 2014, 18:42

Vælg altid en sammenhængende billet, hvor der kun vælges selskaber indenfor samme samarbejde; f.eks. Star Alliance. Dvs ingen kombination af f.eks. SAS og KLM.

Vær opmærksom på hvilke lufthavne/lande, hvor du skal i transit - der kan være landespecifikke krav. Det er f.eks. ikke alle lande der respekterer EU våbenpas og kræver specifik "transittilladelse", f.eks. Holland og England. Således vil jeg undgå KLM og British Airways, hvor man ofte er i transit i Amsterdam/London.

Har gode erfaringer med SAS/Lufthansa (transit gennem Tyskland/Frankfurt).
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Mausertossen » 8. okt 2014, 16:09

Kruffe skrev:Vælg altid en sammenhængende billet, hvor der kun vælges selskaber indenfor samme samarbejde; f.eks. Star Alliance. Dvs ingen kombination af f.eks. SAS og KLM.
Vær opmærksom på hvilke lufthavne/lande, hvor du skal i transit - der kan være landespecifikke krav. Det er f.eks. ikke alle lande der respekterer EU våbenpas og kræver specifik "transittilladelse", f.eks. Holland og England. Således vil jeg undgå KLM og British Airways, hvor man ofte er i transit i Amsterdam/London.
Har gode erfaringer med SAS/Lufthansa (transit gennem Tyskland/Frankfurt).
Gode råd der.
Holland er ret slemt lige nu, men England, hvor jeg skulle til match, har en ordning med en midlertidig tilladelse som NRA UK kan ordne for en for £30,- Den er gyldig i et år. (forudsætter gyldigt våbenpas i hele perioden)
Rejser man via Heathrow bliver man automatisk pålagt en afgift på ca 500 kroner alene for våbenhåndtering i lufthavnen.
(Har jeg hørt fra 'påliderlig' kilde)

Kruffe, har Du et link til de hollandske krav til tilladelse?

-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Mausertossen » 10. okt 2014, 12:06

Er nu kommet hjem igen og kan fortælle om oplevelsen på hjemrejsen:
Skulle have købt ekstra bagage til hjemrejsen allerede ved udrejsen. Det koster 60 EUR der hvor jeg rejste fra, men sjovt nok intet våbengebyr.... Også her skulle man se geværet og se våbenpas, dog var det en politibetjent der kiggede og han kunne genkende min Enfield allerede på røntgenbilledet. Det er ikke fordi de får ret meget mere end ca 25 skydere igennem den lufthavn om året, så han må have været samler :blink:
I CPH skulle jeg underskrive en blanket på jeg havde fået geværet udleveret. Pillede så mærkerne af kufferten inden jeg gik hen til udgangen, ingen grund til at skilte med hvad der er i kufferten.
Gode råd: (SAS, EU, tilladelserne i orden, bestilling af billet på nettet)
Overvej en SAS Plus billet, den er ofte lidt billigere end ekstra bagage -og så får man noget at spise... + Tag værktøj med til skyderen, rystelserne på sådan en flyvetur kan få en gammel warbanger som min til at falde halvt ud af skæftet...Billede
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Fast Fumble » 10. okt 2014, 13:36

Mausertossen skrev:Tag værktøj med til skyderen, rystelserne på sådan en flyvetur kan få en gammel warbanger som min til at falde halvt ud af skæftet...
Det er ikke rystelsene på turen, det er "rystelserne" under den bagagehåndtering som du har betalt ekstra for...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Mausertossen » 10. okt 2014, 20:49

Fast Fumble skrev:
Mausertossen skrev:Tag værktøj med til skyderen, rystelserne på sådan en flyvetur kan få en gammel warbanger som min til at falde halvt ud af skæftet...
Det er ikke rystelsene på turen, det er "rystelserne" under den bagagehåndtering som du har betalt ekstra for...
Dernede kunne jeg følge Peli'en meget af vejen, det er fordelen når man flyver i CRJ 900*... :smile:
-S


*Snescooter med vinger
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Marius » 11. jul 2017, 21:49

Kan tilføje at man i Kastrup lufthavn ved hjemkomst nu skal henvende sig i 'Aviator' skranken for at få udleveret sin riffelkuffert. Den kommer altså ikke længere af hverken baggagebåndet eller odd size.
Derpå skal der naturligvis udfyldes papirer(igen-igen), samt udleveres våbentilladelse, pas etc. Hvorpå Aviatorskranken anviser en at gå igennem 'rød' udgang og henvende sig der med kopi af papirarbejdet. Det sidste skal man vist bare lade være med, i tolden aner de ikke hvorfor man kommer hen til dem.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Mausertossen » 14. sep 2017, 14:39

Marius har ret, tolden herhjemme bliver bare mere forvirrede end nødvendigt.. :blink: Nu har jeg så prøvet at få min riffel kortvarigt konfiskeret i lufthavnen i Luxembourg hvor jeg så fik besked på at der manglede et stempel i mit våbenpas... Øv. Jeg fik også en seddel med adressen på justitsministeriet som heldigvis ligger mindre ned 10 minutter væk fra lufthavnen så ind i en taxa, ned og får et 'visitor' clip-dims på og så op og får stemplet (et års gyldighed) i passet. Tilbage i lufthavnen efter ca en halv time, kunne jeg banke på hos tolden og forlange min riffel udleveret. De kiggede lidt, det er ikke mange der har gjort det så hurtigt...... :giggle:
Foreløbig er det kun i Lux man forlanger det, de har en rød regering p.t. så måske der skulle vises handlekraft efter Paris etc.
-S

Btw: Man skal have sin riffel udleveret hos den groundhandler som ens flyselskab bruger, SAS, Aviator etc etc.
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af HappyNanoq » 14. sep 2017, 14:46

Så er det ikke alle medarbejdere i tolden som er sådan.
Da jeg rejste med riffel til Dk forrige gang, der vidste de præcis hvad der skulle kigges efter og hvor de skulle stemple - og sende formularen hen.
Også selvom jeg havde forudfyldt og for-underskrevet alle papirer som skulle til.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Mapzter » 14. sep 2017, 15:20

Marius skrev:Derpå skal der naturligvis udfyldes papirer(igen-igen), samt udleveres våbentilladelse, pas etc. Hvorpå Aviatorskranken anviser en at gå igennem 'rød' udgang og henvende sig der med kopi af papirarbejdet. Det sidste skal man vist bare lade være med, i tolden aner de ikke hvorfor man kommer hen til dem.
Hvis man har været udenfor EU med våbenet, og har udfyldt og afleveret en Deklaration om midlertidig udførsel fra Danmark da man rejste ud, så skal ens kopi af deklarationen afleveres i tolden når man kommer tilbage.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 41 times
Been thanked: 13 times

Re: Flyrejse med skydevåben, alene

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 17. sep 2017, 09:21

Tolden i DK, er fair nok.

Derimod har jeg ved flere lejligheder oplevet ved ank CPH, at mine våben lå på baggagebåndet med barnevogne, diverse kasser og andet odd size, på trods af, at jeg får markeret våbnene med ekstra mærkater, i feks Grønland ( I Grønland har jeg aldrig oplevet andet end fantastisk service ang. våben. Balladen begynder først i DK).

I stedet for at vente ved skranken for at få udleveret mine våben, stiller jeg mig nu i køen med nybagte forældre.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Besvar