Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Indlæg af 70er drengen » 22. dec 2014, 15:31

Jeg har fået mulighed for at købe en sigtekikkert med hjem fra USA. I den forbindelse har jeg kigget en del på Leupolds kikkerter som jeg synes ser rimeligt fornuftig ud i forhold til prisen.

På Leupolds hjemmeside kan jeg se at firmaet laver kikkerter med både amerikanske mål (moa og 1 inch tube) og europæiske mål (Cm og 30 mm tube). Jeg har dog temmelig svært ved at finde et amerikansk firma som har kikkerterne i den europæiske version.

Når først riflen med kikkert er indskudt, har det så nogen som helst praktisk betydning om den er lavet efter amerikanske eller europæiske mål?

Glædelig jul :smile:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Indlæg af LapuaMagnum » 22. dec 2014, 15:40

Skal du bruge den til alm. jagt er det helt underordnet for mig. Skal du bruge den til præsicion eller langdistance skal du være sikker på at det enten er MOA/MOA eller Mrad/Mrad, altså ikke blande MOA og Mrad sammen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Indlæg af Allan3 » 22. dec 2014, 15:41

Forskellen på 1" og 30mm tube, kan være at der kommer lidt mere lys igennem, ikke noget jeg har testet men bare hvad man har hørt.

Og mht. moa og cm, vil der ikke være den helt store forskel hvis kikkerten skal bruges på en jagtriffel, da den normalt kun vil blive skudt ind og normalt ikke vil blive justeret på med mindre du skifter ammo type.
Dog er forskellen at moa er 1"/2,5cm på 100m, hvilket jo gør man skal regne lidt mere end hvis det var i cm

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Indlæg af Krung » 22. dec 2014, 15:47

Min meget begrænsede erfaring er at det ikke er et problem at skyde ind, uanset hvad kikkerten klikker i. Om det er 1/4 tomme på 100 yards eller 1 cm på 100 m er intet problem.

Hvis du skyder langt og gerne vil dreje vind og projektildrop ind, så skal du beslutte dig for om du vil regne i MRAD eller MOA. Begge er lige gode, det er bare lidt forskellige tal du skal huske. Regnereglerne er det samme. Det er jo begge vinkelmål.

Der hvor du godt kan skyde dig i foden er hvis tårnet klikker i et system, men trådkorset er tegnet i et andet.

Hvis vi virkeligt skal studere fluesex, så er et klik på et MOA tårn 7,x mm men 10 på et MRAD tårn. Det får nogle til at sige at det ene er mere præcist end noget andet, men man kan jo være heldig at 20 mm er bedre end 21 mm.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Indlæg af Predator » 22. dec 2014, 16:55

Allan3 skrev:Forskellen på 1" og 30mm tube, kan være at der kommer lidt mere lys igennem, ikke noget jeg har testet men bare hvad man har hørt.
Nej. Det er udelukkende størrelsen på forreste linse der bestemmer lysgennemgangen. Og så selvfølgelig coatingen.
Fordelen ved tykkere rør diameter på midten er udelukkende at der bliver plads til flere klik fordi inderrøret kan vinkles mere i forhold til yderrøret og det giver større indstillingsområde. EN bonus er et større rør er stærkere ved samme godstykkelse.
--
mvh.
en Predator

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sigtekikkert med amerikanske mål. Ulemper?

Indlæg af T-REX » 23. dec 2014, 01:11

Hovedforskellen på 1" og 30mm rør er, at et 30mm rør er stærkere, end et 1" rør, med samme godtykkelse.

Der er i teorien plads til større justeringsspændvidde, og/eller større interne linser, hvilket i teorien giver bedre lys.

I praksis er der efter min mening ikke den store forskel.

Om du klikker 2,5mm, 5mm, 1 cm[på 100 meter] eller 3,17mm(1/8"), 6,35mm(1/4"), 12,7mm(½")[100 yards]
Eller om den kører i MOA eller MRAD
Det er bare et spørgsmål om du har styr, på dine klik, for netop den kikkert.

Personligt mener jeg, at du ofte får en bedre kvalitet, for samme eller lidt lavere pris, ved at tage en kikkert med 1" rør.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar