Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Hammertime » 22. mar 2015, 16:06

Hej brødre. For 2 år siden havde jeg min riffel hos en våbensmed for at få boret huller påsat montage og monteret en kikkert. Nu var det blevet tid til at skifte kikkerten og kunne så konstatere at både kikkert, baser og alle skruer er smurt ind i locktite. Det har resulteret i nogle grimme mærker på siden af kikkerten. Hvor limen har siddet. Jeg er noget ked af resultatet da kikkerten nu er dykket gevaldigt i værdi og samtidig tænker jeg om det er normal fremgangsmåde hos våbensmede at lime alt fast? Og yderligere burde, eller kan jeg kræve erstatning hvis det viser sig at være en forkert procedure der er foregået ved montering?
uploadfromtaptalk1427037018803.jpg
uploadfromtaptalk1427037018803.jpg (20.53 KiB) Vist 10375 gange
Legends never die

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af C-X » 22. mar 2015, 16:09

Ligner klamphuggeri :shock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Agamemnon » 22. mar 2015, 16:21

Jeg har hørt om (og selv anvendt) en enkelt dråbe blå locktite på skruernes gevind, så de ikke bakker ud.

Men jeg har aldrig set eller hørt om kikkerter, der var sovsede ind i skidtet, på dén måde.

Dét ser godt nok vildt ud.

Jeg ville helt sikkert henvende mig til den pågældende våbensmed..... Men nu er jeg også en rethaverisk brokkerøv.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Bofhenator » 22. mar 2015, 16:24

Agamemnon skrev:Men nu er jeg også en rethaverisk brokkerøv.
True!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Agamemnon » 22. mar 2015, 16:37

Bofhenator skrev:
Agamemnon skrev:Men nu er jeg også en rethaverisk brokkerøv.
True!
Og hvem ansporer og hælder gerne lidt ekstra benz på bålet, når når blækhuset alligevel er åbent?.... Mr. Bof :giggle:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Bofhenator » 22. mar 2015, 16:40

Agamemnon skrev:
Bofhenator skrev:
Agamemnon skrev:Men nu er jeg også en rethaverisk brokkerøv.
True!
Og hvem ansporer og hælder gerne lidt ekstra benz på bålet, når når blækhuset alligevel er åbent?.... Mr. Bof :giggle:
Keg lærte på seminaret at man skal støtte der hvor styrkesiderne er ;-)
(har du forøvrigt hørt mere?)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Agamemnon » 22. mar 2015, 16:44

Bofhenator skrev: (har du forøvrigt hørt mere?)
Nope....
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Winchesterfield
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26. sep 2011, 20:08
Interesser: historiske våben
Geografisk sted: slagelse

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Winchesterfield » 22. mar 2015, 16:50

Jeg har været ude for det samme hos en endda anerkendt vaabensmed på Sjælland. Udover at kikkerten var limet til ringene, var den monteret skævt og for langt fremme. Er sikker på de har mulighed og rutine til at gøre et fremragende stykke arbejde, men så heldig var jeg altså ikke den dag.
Kørte til en jagtforretning ved Nysted hvor han foreslog en montering med extended weaverringe der kunne rykke den tilbage til passende eyerelief.
Han prøvede så godt han kunne at fjerne limen, men det kan stadig ses den dag i dag!
Mens han havde den bad jeg ham lave et service på riflen, hvor han nussede lidt om skæftet, servicerede den og stillede aftrækket. Tror jeg slap med 450 kr. for det udover ringene, hvor imod sjællænderen tog 2800 kr! Det var så også med nye sigtemidler på en pistol, som jeg selv har måtte spænde efter da de raslede løs en dag på skydebanen.
Det kan godt betale sig at køre til udkantsdanmark, der har vi ikke råd til at yde dårlig service!
Havde jeg stået i samme situation i dag havde jeg dog selv monteret den, Weaver baser og ringe (eller leupold/warne) er meget nemme at have med at gøre selvom bøssemagerne siger man skal overlade det til fagfolk.
Winchester 70

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Torben Dahl » 22. mar 2015, 17:00

der er ingen grund til at komme lim imellem kikkert og ringene ,kun på evt skruerne ,mener at have set en video med våbensmeden .dk hvor han anbefaler at man plasker det hele til i lim,jeg ved ikke om det er hos ham du har fået det lavet,syntes ikke det er særligt proff udført og jeg ville klage
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Winchesterfield
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26. sep 2011, 20:08
Interesser: historiske våben
Geografisk sted: slagelse

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Winchesterfield » 22. mar 2015, 17:13

Torben Dahl skrev:der er ingen grund til at komme lim imellem kikkert og ringene ,kun på evt skruerne ,mener at have set en video med våbensmeden .dk hvor han anbefaler at man plasker det hele til i lim,jeg ved ikke om det er hos ham du har fået det lavet,syntes ikke det er særligt proff udført og jeg ville klage
Det var der jeg fik det lavet først. Synes også der går noget tabt når du giver riflen til en sælger, som så giver den til en bøssemager man ikke ser. Jeg vil helst se manden i øjnene som skal pille ved mine våben. De har nogle fede ting, men får ikke lavet noget der mere.
Winchester 70

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Hammertime » 22. mar 2015, 17:13

Nu ønsker jeg ikke hænge nogen ud her. Men ud fra jeres beskrivelser vil jeg tage en snak med pågældende smed for kikkerten er godt nok hærget at se på. Tror nu ikke jeg får nogen kompensation, men et par nye baser KU han godt diske op med da de andre er limet så solidt fast de ikke kan rokkes. For 2 år siden betalte jeg 2500 kr for indgrebet. Må ærlig talt sige jeg tror jeg KU ha gjort det bedre selv. Tak for jeres input
Legends never die

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af LapuaMagnum » 22. mar 2015, 17:14

Min anbefaling ved sådanne træk er at bruge skruesikring til skruer og til base i tilfældet af at det er en magnumkaliber, men for helvede da ikke imellem kikkert og ringe. I mine øjne er det komplet idiotisk at gøre da man let, som du siger kan ødelægge kikkertens udseende samt hvis det er en rigtig tosse ødelægge kikkerten ved at overspænde fordi vedkommende ikke ved hvor hårdt ting skal spændes, og han har øjensynlig været bange for at den skulle løsne sig.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Winchesterfield
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26. sep 2011, 20:08
Interesser: historiske våben
Geografisk sted: slagelse

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Winchesterfield » 22. mar 2015, 17:18

Hammertime skrev:Nu ønsker jeg ikke hænge nogen ud her. Men ud fra jeres beskrivelser vil jeg tage en snak med pågældende smed for kikkerten er godt nok hærget at se på. Tror nu ikke jeg får nogen kompensation, men et par nye baser KU han godt diske op med da de andre er limet så solidt fast de ikke kan rokkes. For 2 år siden betalte jeg 2500 kr for indgrebet. Må ærlig talt sige jeg tror jeg KU ha gjort det bedre selv. Tak for jeres input
Hvis du køber ny kikkert samme sted må han jo bare få den gamle i bytte!
Winchester 70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af C-X » 22. mar 2015, 17:35

En momentnøgle og nogle gode bits er en nær nødvendighed for en våbenejer. Ser ingen grund til, at have en bøssemager til at montere ens optik, når han ikke samtidig har skytten i værkstedet til at tilpasse placeringen efter dennes biometriske afvigelser.
Lærer man samtidig håndværket, kan man selv lave udskiftninger, tilpasninger og små reperationer fremover, uden afhængighed af andre.

Sidst jeg købte ringe til en riffel, tog jeg den med ud i den lokale butik, så jeg kunne måle efter om de passede. Indehaveren lånte mig pænt hans værktøj til montagen, så det hele sad som det skulle da jeg smuttede derfra. Rigtig pænt af ham og jeg kommer da forbi der igen en anden gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Hammertime » 22. mar 2015, 17:48

I dag laver jeg også det meste arbejde på mine rifler selv. Men for 2 år siden havde jeg ikke den samme viden som nu og jeg har jo ikke kunnet se arbejdet pga limen var under ringene. Jeg vender tilbage i næste uge når jeg har talt med butikken og smeden
Legends never die

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Torben Dahl » 22. mar 2015, 17:56

det er da lidt sjovt at jeg herovre i Jylland ,bare ud fra billedet kunne gætte at det var våbensmeden der har lavet skidtet,prøv at se hans video om hans egen mundingsbremse,der viser kan skud affyret med og uden ,men det er 2 forskellige rifler,så kan man sku da ikke sammenligne ,der hopper min kæde af ,når han så gerne vil fremstå som en stor altvidende våbensmed,men se videon og bedøm selv ,han holder ikke engang ens på de 2 rifler under affyring
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Raptor357 » 22. mar 2015, 20:20

Jeg har limet baserne på min magnum med locktite lejesikring, ingen skruer har fået noget. hvis de rasler løs ved almindelig skydning er momentet forkert eller låseskiven defekt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Elbæk » 22. mar 2015, 21:04

Jeg har monteret en del rifler gennem årene, jeg ved ikke præcis hvor mange, det er aldrig faldet mig ind at tælle. Den seneste i rækken monterede jeg her til morgen.

Jeg har aldrig brugt lim - og udelukkende blå loctite til baser på rifler i magnum kalibre. Er montagen ordentlig kvalitet - og håndværket i orden - er det ikke nødvendigt at brug lim.

Personligt foretrækker jeg Weaver Grand Slam og Weaver Detatchable Top Mount montager - de sidste kan dog være lidt noget bøvl iht. at få trådkorset til at stå lige, men har man brug for en extended montage, er de besværet værd.

Nogle montager vil uværgeligt lave mærker i kikkertens finish, især stålmontager. Men alt over overfladiske skrammer i coatingen, er for meget.

Jeg har lige købt mig en prof. momentnøgle fra Weaver, men er kommet frem til at jeg allerede har de 15-20 pund "i hænderne", så det var gode penge ud af vinduet :(

Oplevelser som den, i denne tråd, indledningsvis beskrevne, er årsagen til at jeg ikke lader andre rode med min optik
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Sort » 22. mar 2015, 23:01

Hvorfor i øvrigt vælge en ikke opløselig lim?

Hvis nu det absolut skal være klistret, er det så ikke nemmere at tage noget acetone baseret som feks det man bruger til at lime faner på pile med?

Overskydende lim klares med en klud og et par dråber acetone, afmontering = acetone, hvad kan egentlig gå galt?

Jeg har nu aldrig selv haft brug for at lime hverken ringe eller skruer, selvom jeg nok ville anbefale en momentnøgle, kan det altså sagtens gøres på gefuhl. Hvis man er nogenlunde hjemmevandt med søgeblad og små skruer.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Niisa » 23. mar 2015, 00:05

Hej alle!

Jeg står over for at skulle skifte kikkert på min salonriffel. Er der nogen der har nogle tips, gode råd
så monteringen kan blive en succes. Jeg kan låne en momentskruetrækker så den side af sagen er på
plads. :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Kalthoff » 23. mar 2015, 02:31

Hammertime skrev:Hej brødre. For 2 år siden havde jeg min riffel hos en våbensmed for at få boret huller påsat montage og monteret en kikkert. Nu var det blevet tid til at skifte kikkerten og kunne så konstatere at både kikkert, baser og alle skruer er smurt ind i locktite. Det har resulteret i nogle grimme mærker på siden af kikkerten. Hvor limen har siddet. Jeg er noget ked af resultatet da kikkerten nu er dykket gevaldigt i værdi og samtidig tænker jeg om det er normal fremgangsmåde hos våbensmede at lime alt fast? Og yderligere burde, eller kan jeg kræve erstatning hvis det viser sig at være en forkert procedure der er foregået ved montering?
Jeg har oplevet det samme. Udfra de øvrige kommentarer i tråden at dømme, er det samme virksomhed.

Jeg fjernede limen med acetone og en hel masse knofedt. Der var lim både under kikkertringene og mellem baserne og låsen.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Kleth » 23. mar 2015, 06:18

Niisa skrev:Hej alle!

Jeg står over for at skulle skifte kikkert på min salonriffel. Er der nogen der har nogle tips, gode råd
så monteringen kan blive en succes. Jeg kan låne en momentskruetrækker så den side af sagen er på
plads. :razz:
Jeg har beskrevet hvordan jeg gør her : http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 53#p562053
P.t. har jeg monteret på .308Win 3 gange, 8x57IS, .22lr, .223Rem og .177 fjeder luftgevær.
Og jeg har aldrig brugt lim
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Senserazer » 23. mar 2015, 09:11

Sikke noget klamphuggeri :shock: Nu bor jeg ikke på Sjælland, så risikoen for at ende ved dén "våbensmed" er nok meget lille, ellers havde jeg godt nok gerne villet vide hvem det :thumbdown: prisen havde dog nok skræmt mig væk alligevel..
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af 458hunter » 23. mar 2015, 09:47

Jeg monterer selv optik og har til dato aldrig haft problemer med skrammet optik eller løse skruer.

Eneste værktøj er en skruetrækker og montagerne er Warne, Leupold QRW/Mark 4, Burris med 3 skruer og en enkelt Spuhr. Jeg ville aldrig bruge en montage som jeg vidste gav mærker i kikkerten med min udskiftningsfrekvens :)

Hvis man er forsigtig og tager sig god tid er det ikke svært at lave ordentligt. Der fastspændes altid på kryds og ganske lidt ad gangen mens det sikres at der er lige meget plads i begge sider under tilspændingen. Følges denne fremgangsmåde, kan man stramme meget uden at lave mærker. Til sidst kan man mærke en mekanisk modstand, når man spænder og så siger min erfaring mig at så ryger skruerne ingen steder efterfølgende. Største kaliber er 338 LM.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Spørgsmål om procedure ved montering af optik

Indlæg af Uldsok » 23. mar 2015, 23:51

Torben Dahl skrev:det er da lidt sjovt at jeg herovre i Jylland ,bare ud fra billedet kunne gætte at det var våbensmeden der har lavet skidtet,prøv at se hans video om hans egen mundingsbremse,der viser kan skud affyret med og uden ,men det er 2 forskellige rifler,så kan man sku da ikke sammenligne ,der hopper min kæde af ,når han så gerne vil fremstå som en stor altvidende våbensmed,men se videon og bedøm selv ,han holder ikke engang ens på de 2 rifler under affyring
Den værste video er den hvor han tydeligt kaster riflen (I øvrigt noget svineri at behandle et våben på den måde) uden mundingsbremse fra sig, samtidig med han ser frygtelig overrasket (snotdum) ud :puke:

Besvar