Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Carl_TL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. mar 2013, 22:08
Interesser: Jagt, Fisker, UV jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Carl_TL » 9. jun 2015, 14:40

Hej vidende forum. :rock:

Jeg er lige ved at skulle bestille Zeiss Victory HT 3-12X56 ASV+ som en "livslang" opgradering af min nuværende leupold VX2, 3-9x50 - i dag monteret med EAW svingmontage på min Sauer 202 kal. 6,5x55 og ekstra vekselpibe i kal. 9,3x63.

I og med jeg kommer fra EAW svingmontage, forstiller jeg mig at kunne "nøjes" med at bestille 2x ekstra 30mm ringe, og gå til bøssemageren for at få den monteret - uden de store problemer - er det rigtig forstået?

Har dog gennem tiden læst mange dårlige oplevelser med EAW i ft. klemmærker og at optikken forrykke sig ved større kaliber/rekyl?
- har det noget på sig, hvis jeg nu overlader det til en professionel? - hvad ville I gøre?

Jeg kan godt lide tanken om aftagelig montage / svingmontage - skulle der komme en ny riffel i skabet på sigt..

På forhånd tak !
Mvh
Carl
Senest rettet af Refraktorius 16. jul 2015, 23:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Rixen » 9. jun 2015, 16:13

Der er ingen garanti for at undgå klemmærker, selvom du går til en prof. Den S&B PMII kikkert, jeg havde til låns på et tidspunkt, havde et par kedelige tryk efter at have siddet i EAW. Den var blevet monteret ved en af de mest velansete bøssemagere i landet.
Senest rettet af Rixen 9. jun 2015, 21:20, rettet i alt 1 gang.

Carl_TL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. mar 2013, 22:08
Interesser: Jagt, Fisker, UV jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Carl_TL » 9. jun 2015, 20:08

Men er det rigtigt at man kan nøjes med at købe 2stk 30mm ringe til EAW og genbruge baserne samt deres placering?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Raptor357 » 9. jun 2015, 20:33

Jeg har eaw på min .458 lott og skyder med +P ladninger, det holder fint. Kikkerten er dog en khales 1-4 x 27 noget, så den er ikke så tung.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

BlaserFisk
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. jan 2014, 17:44
Interesser: Jagt/ Fiskeri
Geografisk sted: vestjylland
Been thanked: 3 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af BlaserFisk » 14. jul 2015, 20:13

Tag og få din nye kikkert med skinne montage.. Kender et par stykker som har fået ødelagt deres kikkert af ringene på eaw..

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Vetten » 14. jul 2015, 20:36

BlaserFisk skrev:Tag og få din nye kikkert med skinne montage.. Kender et par stykker som har fået ødelagt deres kikkert af ringene på eaw..
Hvordan er kikkerten blevet ødelagt???

Ved godt at EAW giver klemmemærker på kikkerten, og har selv en Z6i med nogle mærker af slagsen. Kikkerten er knap så køn under de nye ringe, men på ingen måde ødelagt andet end kosmetisk...

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 12. apr 2009, 14:57
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Dahl78 » 15. jul 2015, 08:00

Havde selv en s & b 3-12 50 som fik grimme trykmærker efter eaw
Bjarne er et fedt navn

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af KKA » 16. jul 2015, 05:48

BlaserFisk skrev:Tag og få din nye kikkert med skinne montage.. Kender et par stykker som har fået ødelagt deres kikkert af ringene på eaw..
Den gik lige forbi mig....Klemmærker ødelægger vel ikke kikkertens funktion eller hvad?
Kvalitetskikkerter er vel ikke lavet af smørstål og en montagering får den vel ikke til at ligne en dyne, der er snøret på midten?
Tror man skal gøre sig klart, at en sigtekikkert vil få skrammer.....med mindre den lever et liv i våbenskabet!

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af PeptoBizmo » 16. jul 2015, 06:35

KKA skrev:Tror man skal gøre sig klart, at en sigtekikkert vil få skrammer.....med mindre den lever et liv i våbenskabet!
Så hvis den VW UP du har købt er fuld af buler og ridser når du skal hente den, og sælgerens eneste kommentar til dine klager er: "Jeg tror du skal gøre dig klart, at en bil får ridser og buler, medmindre den bare står til fremvisning i indkørslen", vil du så bare trække på skuldrene og tænke at manden jo har ret? :smile:
Selvfølgelig er der en faktor 5-8 stykker forskel på prisen, men når man køber noget nyt, eller brugt for den sags skyld, er det vel meget naturligt man godt vil passe på det?

Jeg har selv haft en Zeiss der virkede upåklageligt på trods af kvæler-mærker fra en tidligere ejers montering, men at give 15-20.000 kr for en ny kikkert for så at smide den i en montage der med ret stor sandsynlighed buler den, er lidt fjollet synes jeg.
Specielt når der findes alternativer :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af KKA » 16. jul 2015, 10:02

PeptoBizmo skrev:
KKA skrev:Tror man skal gøre sig klart, at en sigtekikkert vil få skrammer.....med mindre den lever et liv i våbenskabet!
Så hvis den VW UP du har købt er fuld af buler og ridser når du skal hente den, og sælgerens eneste kommentar til dine klager er: "Jeg tror du skal gøre dig klart, at en bil får ridser og buler, medmindre den bare står til fremvisning i indkørslen", vil du så bare trække på skuldrene og tænke at manden jo har ret? :smile:
Selvfølgelig er der en faktor 5-8 stykker forskel på prisen, men når man køber noget nyt, eller brugt for den sags skyld, er det vel meget naturligt man godt vil passe på det?

Jeg har selv haft en Zeiss der virkede upåklageligt på trods af kvæler-mærker fra en tidligere ejers montering, men at give 15-20.000 kr for en ny kikkert for så at smide den i en montage der med ret stor sandsynlighed buler den, er lidt fjollet synes jeg.
Specielt når der findes alternativer :smile:
Bilen checkede jeg faktisk ikke - den er jo ab fabrik -, udover at min kone, som hentede den, studsede over at den stod i en glaskabine på en rød løber hos VW;-)
Regner bestemt med at den får buler og ridser( det er en 18årig pige, der just har fået kørekort og vi bor på gruset skovvej)så fred være med det!
Det er jo en brugsgenstand akkurat som en kikkert ;-)

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af 458hunter » 16. jul 2015, 10:10

Enig i at de får mærker, men der er kæmpe forskel på prisen på en flot og velholdt brugt kikkert og så en med store mærker i røret! Hvis det var på en ny havde smeden fået det lige tilbage begge dele.

Når der nu findes så mange gode alternativer til EAW som samtidig ikke smadrer kikkertens finish - og EAW samtidig er dyrere, så forstår jeg helt ærligt ikke hvordan de stadig kan være på markedet..

BlaserFisk
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. jan 2014, 17:44
Interesser: Jagt/ Fiskeri
Geografisk sted: vestjylland
Been thanked: 3 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af BlaserFisk » 16. jul 2015, 11:08

Vetten skrev:
BlaserFisk skrev:Tag og få din nye kikkert med skinne montage.. Kender et par stykker som har fået ødelagt deres kikkert af ringene på eaw..
Hvordan er kikkerten blevet ødelagt???

Ved godt at EAW giver klemmemærker på kikkerten, og har selv en Z6i med nogle mærker af slagsen. Kikkerten er knap så køn under de nye ringe, men på ingen måde ødelagt andet end kosmetisk...

BlaserFisk
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. jan 2014, 17:44
Interesser: Jagt/ Fiskeri
Geografisk sted: vestjylland
Been thanked: 3 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af BlaserFisk » 16. jul 2015, 11:17

Øh... Fik ikke lige mit svar med... Kikkerten havde fået revner i en linse pga. Ifølge producenten, ringene fra eaw montagen og de anbefaldede en anden montage på den rep. kikkert...
Nb. Det var en z6i..

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af TheDarkSide » 16. jul 2015, 16:22

Jeg fatter heller ikke at folk vil have klemt deres kikkerter :freak: Det kan godt ske det ikke har nogen betydning, men hvad nu hvis den går i stykker og Zeiss ikke vil lave den på garantien pga. kvælermærker? Det er sgu surt.

EAW er en lortemontage i mine øjne, på højde med en grønlændermontage (=to spændebånd/strips rundt om riffel og kikkert). Det kan godt være det virker, men det er sgu da noget klamp. Uanset hvor godt konstrueret en kikkert er, så er det altså ikke meningen af det skal klemmes. Der sidder meget fin mekanik og glas i røret, som let kan skades eller svækkes.

Jeg er så glad for at have Tikka og Sako i skabet, så jeg kan bruge den geniale Optilock-montage, som aldrig vil give mærker på kikkerter eller bøje kikkertrøret, selv ikke hvis baserne er lidt skæve eller ringe ikke sidder helt snorlige.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Unicorn » 16. jul 2015, 17:39

BlaserFisk skrev:Tag og få din nye kikkert med skinne montage.. Kender et par stykker som har fået ødelagt deres kikkert af ringene på eaw..
Helt enig. Jeg undrer mig over, at det ikke er mere udbredt i DK. Især når det er så benyttet lige syd for grænsen.
Theory is nice, but facts determine the truth.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af 458hunter » 16. jul 2015, 21:25

Men med skinne kan man ikke bytte rundt vel?

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage

Indlæg af Unicorn » 18. jul 2015, 22:51

Chrstn_Olsen skrev:Men med skinne kan man ikke bytte rundt vel?
Med skinne kan du bytte ligeså meget rundt som du kan med ringe.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Slettet bruger

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Slettet bruger » 19. jul 2015, 22:15

Det er altså sket ved både Zeiss og swaro, at klemmemærkerne har resulteret i at belægningen INDVENDIG er revnet - skallet af/ lagt sig som " støv" indv.
Så der bestemt ikke uden praktisk betydning..

Carl_TL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. mar 2013, 22:08
Interesser: Jagt, Fisker, UV jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Carl_TL » 29. jul 2015, 23:12

Tak for alle kompetente svar.

Jeg er blevet overbevist om at måtte udskifte montage bliver det en ziess HT som kommer på riflen.
Der nåede lige at gå sommerferie i beslutningen...
:razz: ,tak,

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Imcses » 30. jul 2015, 08:24

TheDarkSide skrev:Jeg fatter heller ikke at folk vil have klemt deres kikkerter :freak: Det kan godt ske det ikke har nogen betydning, men hvad nu hvis den går i stykker og Zeiss ikke vil lave den på garantien pga. kvælermærker? Det er sgu surt.

EAW er en lortemontage i mine øjne, på højde med en grønlændermontage (=to spændebånd/strips rundt om riffel og kikkert). Det kan godt være det virker, men det er sgu da noget klamp. Uanset hvor godt konstrueret en kikkert er, så er det altså ikke meningen af det skal klemmes. Der sidder meget fin mekanik og glas i røret, som let kan skades eller svækkes.

Jeg er så glad for at have Tikka og Sako i skabet, så jeg kan bruge den geniale Optilock-montage, som aldrig vil give mærker på kikkerter eller bøje kikkertrøret, selv ikke hvis baserne er lidt skæve eller ringe ikke sidder helt snorlige.
passer optilock ringe i picatinny rail?

hilsen
Ivan Olsen

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af AHSV » 30. jul 2015, 08:41

Ja, du kan få weaver baser til optilock der kan sættes på et picatinny rail - har to kikkerter monteret på denne vis.

Mvh
Anders

Carl_TL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. mar 2013, 22:08
Interesser: Jagt, Fisker, UV jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Carl_TL » 4. aug 2015, 11:45

Lige et opfølgende spørgmål:

skal man købe Zeiss med eller unden skinne? når man alligevel vil skifte montage helt?

hvad er fordele og ulemper ved en sådan opsætning?
Og hvilke baser kan anebefales?

mvh

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Unicorn » 5. aug 2015, 04:28

Ulemper ved skinne er at den måske er sværere at sælge privat pga mindre udbredelse.

Fordelen ved skinne er en mere skånsom montage, et stivere rør, ingen bøvl med at få trådkorset til at stå lige - medmindre riflen er skæv :fun: , og så ser det bare pænere ud!
Theory is nice, but facts determine the truth.

Carl_TL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. mar 2013, 22:08
Interesser: Jagt, Fisker, UV jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Carl_TL » 1. sep 2015, 15:20

Kan du henvise til de baser som man skal bruge til Sauer 202 riffel hvis man køber kikkertsigtet med skinne?
- evt reference billede - finder ikke rigtig noget ved at søge...

på fohånd tak,

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Zeiss HT + EAW svingmontage: Klemmemærker?

Indlæg af Oscar123 » 1. sep 2015, 23:48

Klemmærker kan komme på selv den dyreste kikkert og har intet med kikkerten at gøre – men derimod montagen. Den optimale løsning for at undgå klemmærker på kikkerter, der ikke har indbygget skinne, er at anvende en ”one-piece” mount sammen med en Picatinny rail. One-piece mounten har den fordel, at ringene er fikseret i forhold til hinanden og at styrken i hele setup’et ligger i montagen og ikke i kikkertrøret. Klemmærkerne skyldes jo netop, at de to ringe ikke er linet korrekt op i forhold til hinanden – eller ”lappet” – hvorved der kommer mærker i kikkertrøret når det hele spændes til.

Jeg anvender selv udelukkende one-piece mounts og Picatinny rails til kikkerterne på mine 3 rifler. Fordelen her er, at kikkerterne kan tages af og på og stadig bevare opliningen. Og det er muligt på enkel vis at ombytte kikkerterne mellem de tre rifler...

Mine one-piece montager er alle fra canadiske Near Mfg, som kalder disse montager ”Alphamounts”. Der er dog også andre udmærkede fabrikater. Har vedhæftet et billede af en af riflerne (Remington 700 LTR) med to forskellige Alphamounts med hver sin kikkert. Det virker bare…

:razz:
Oscar123
Vedhæftede filer
Near Mfg Alpha Mounts.jpg
Near Mfg Alpha Mounts.jpg (46.68 KiB) Vist 14751 gange
On scene - but unseen

Besvar