Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af J-Rock » 9. okt 2015, 13:36

Hey,

Jeg vil have en afstandsmåler. Gerne en der kan måle ud til 1000y eller m? Hvorfor? Fordi det er sejt. Kortere afstandsmåling tror jeg dog kan gøre det, da jeg ingen praktisk erfaring har med afstandsmålere på jagt/skydning. Har man nogensinde brug for 1000 yards/m i DK, og hvornår?

Mit budget er maks 2000,-. Jeg står og skal til USA inden længe og kunne måske samle en op der?

Kom gerne med gode bud på en afstandsmåler, og hvad i mener er uundværlige funktioner f.eks. true ballistic range etc. etc.

Har kigget lidt på SIE600A - nogle der kan sige god for den?

Mvh.
J-Rock :rock:

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Jensen84 » 9. okt 2015, 13:53

Tjek lige Nikons i7.
Jeg bruger den selv, kan dog ikke huske hvad den kostede men find noget du kan købe i USA der får du mere for dine gryn [emoji106]

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af T-REX » 9. okt 2015, 17:39

Hvis du vil i nærheden af 1000 meter, på et dyr, så skal du nok over kr. 2000....

En Leupold RX-1200i "rammer" vildt, ud til ca. 800 yards (730 meter)
Den fås til ca US$ 400.

http://www.rifleshootermag.com/optics/l ... i-tbr-dna/

http://www.cabelas.com/product/hunting/ ... _104525280

Nikon 7i som er nævnt tidligere, skal måle til 1300 yards.
Den er ca. 20-30% billigere end Leupold'en

Jeg kan desværre ikke finde nogle tests, af denne.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Sort » 10. okt 2015, 20:24

Med riffel plejer jeg bare at kigge om jeg tror jeg kan kaste håndkikkerten ud til dyret.
Hvis det nok godt kan lade sig gøre skal der holdes lidt under, ellers lige på indtil der hvor skellet ind til naboens jagt er foran dyret.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Jensen84 » 10. okt 2015, 20:53

Sort skrev:Med riffel plejer jeg bare at kigge om jeg tror jeg kan kaste håndkikkerten ud til dyret.
Hvis det nok godt kan lade sig gøre skal der holdes lidt under, ellers lige på indtil der hvor skellet ind til naboens jagt er foran dyret.
Den skal afprøves... Haha [emoji12]

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Sort » 10. okt 2015, 22:45

Ok spøg til side, hvis man i danmark ejer så meget jagt at der er en reel risiko for at dyret er så langt væk at man ikke kan holde lige på med alm kalibrer (.308/6,5x55/30-06 osv) indskudt omkring 100-150m.

Så er man nok et absolut mindretal af danske jægere. Det kræver jo for det første at der er skud+bagstop ude omkring 400m dernæst at der rent faktisk står et stykke vildt derude og sidst men ikke mindst at jægeren på den gyldne dag hvor der står noget på "det lange skud" har drukket sig så grundigt i hegnet at han hverken kan se eller huske at der er lidt mere end de sædvanlige 70m.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Jensen84 » 11. okt 2015, 12:42

Det er sikkert mange af os detr har noget jagtgrej som ikke er "nødvendigt" men bare rart at have.

Afstandsmåleren har ikke afgjort et skud for mig endnu da jeg kender de fleste afstande på eget jord.

Men den er da blevet brugt flittigt sammen med PCP og 17 HMR da det ofte er meget små.

I øvrigt er den god at have når vi måler marker op for at lægge rør til vandingsanlæg, strøm osv [emoji106]

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Sort » 11. okt 2015, 20:46

Jensen84 skrev:Det er sikkert mange af os detr har noget jagtgrej som ikke er "nødvendigt" men bare rart at have.

Afstandsmåleren har ikke afgjort et skud for mig endnu da jeg kender de fleste afstande på eget jord.

Men den er da blevet brugt flittigt sammen med PCP og 17 HMR da det ofte er meget små.

I øvrigt er den god at have når vi måler marker op for at lægge rør til vandingsanlæg, strøm osv [emoji106]
Ja man kan have masser af spas med en afstandsmåler, jeg ønsker mig da også en. Men til almindelig dansk jagt er den helt overflødig.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af AHSV » 12. okt 2015, 18:21

Sort skrev: Ja man kan have masser af spas med en afstandsmåler, jeg ønsker mig da også en. Men til almindelig dansk jagt er den helt overflødig.
Det ved jeg nu ikke, det sidste stykke hårvildt jeg skød i DK var en dåkalv - der så jeg rudlen på 400 meters afstand og skød kalven da den trådte lidt væk fra rudlen på lige over 200 meters afstand. Det skyd havde jeg ikke taget uden en afstandsmåler - særligt ikke da det var første gang jeg var på terrænet og derfor ingen referencepunkter havde

Mvh
Anders


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Sort » 12. okt 2015, 21:54

AHSV skrev:
Sort skrev: Ja man kan have masser af spas med en afstandsmåler, jeg ønsker mig da også en. Men til almindelig dansk jagt er den helt overflødig.
Det ved jeg nu ikke, det sidste stykke hårvildt jeg skød i DK var en dåkalv - der så jeg rudlen på 400 meters afstand og skød kalven da den trådte lidt væk fra rudlen på lige over 200 meters afstand. Det skyd havde jeg ikke taget uden en afstandsmåler - særligt ikke da det var første gang jeg var på terrænet og derfor ingen referencepunkter havde
Lyder umiddelbart som en oplevelse i den gode ende af hvad man lige får forærende. Men hvis jeg lige hurtigt tæller anekdoter om dårlige skud, så er det dyr på 35m afstand eller mindre hvor det går helt galt. I reglen fordi folk ikke har styr på nerverne samt at der jo skal korrigeres rigtigt på den afstand og er det nu op eller ned? er det en hel mildot? er det detsamme med laveste forstørrelse?.
Ikke for at forklejne et 200m skud, men hvis du har indskudt til 100-150m så er det vel 6-10cm du skal holde over. Hvis du går lige på og så lige tænker "der er da langt" så lægger du jo en æske tændstikker til højden bare fordi den kan i hvert fald være der.

Det bliver så lidt sværere med en lidt langsommere kaliber, sidevind, dårlig støtte, højdeforskel osv. Men man kan jo også bare lade dyret gå til man har styr på det.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Herluf » 13. okt 2015, 08:44

Jeg arvede en Bushnell Elite 1600 fra min lillebror, som brugte den Afghanistan (vist nok også til en slags jagt).
Den er efterhånden 7-8 år gammel, men dengang han fik den, var den en af de få modeller i den ikke så dyre ende, som rent faktisk kunne måle over 1000m, uden at have en meget reflekterende flade som mål.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af AHSV » 13. okt 2015, 09:34

Sort skrev:
AHSV skrev:
Sort skrev: Ja man kan have masser af spas med en afstandsmåler, jeg ønsker mig da også en. Men til almindelig dansk jagt er den helt overflødig.
Det ved jeg nu ikke, det sidste stykke hårvildt jeg skød i DK var en dåkalv - der så jeg rudlen på 400 meters afstand og skød kalven da den trådte lidt væk fra rudlen på lige over 200 meters afstand. Det skyd havde jeg ikke taget uden en afstandsmåler - særligt ikke da det var første gang jeg var på terrænet og derfor ingen referencepunkter havde
Lyder umiddelbart som en oplevelse i den gode ende af hvad man lige får forærende. Men hvis jeg lige hurtigt tæller anekdoter om dårlige skud, så er det dyr på 35m afstand eller mindre hvor det går helt galt. I reglen fordi folk ikke har styr på nerverne samt at der jo skal korrigeres rigtigt på den afstand og er det nu op eller ned? er det en hel mildot? er det detsamme med laveste forstørrelse?.
Ikke for at forklejne et 200m skud, men hvis du har indskudt til 100-150m så er det vel 6-10cm du skal holde over. Hvis du går lige på og så lige tænker "der er da langt" så lægger du jo en æske tændstikker til højden bare fordi den kan i hvert fald være der.

Det bliver så lidt sværere med en lidt langsommere kaliber, sidevind, dårlig støtte, højdeforskel osv. Men man kan jo også bare lade dyret gå til man har styr på det.
Pointen var nu også bare at der kan være ganske god brug for en afstandsmåler i DK! Jeg ville i hvert fald ikke undvære min (skal dog straks indrømme, at jeg mest går på jagt i udlandet ... :rolf: ). Jeg har den altid med mig og jeg synes den giver mig en god sikkerhed. Jeg bruger den altid når jeg kommer på post til at måle afstandene til forskellige referencepunkter - en afstandsmåler kan i den situation netop sikre, at man bliver bevidst om at der er 35 meter hen til den busk der og så kan man bruge det til at tænke over, at der skal kompenseres for C-C og vinklen hvis bukken pludselig står der og så ved man præcis hvor man skal sætte krydset når den står der 5 minutter senere :smile:

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Caspian1911 » 13. okt 2015, 21:14

Når nu man er på jagt i den blæsende del af Kongeriget, så er det faktisk rigtig dejligt at kende den korrekte afstand til vildtet.

Sidevind.

Nå nu afdriften er i anden potens på afstanden, så betyder 40-50 meter lige pludselig noget. Nemlig måske forskellen på anskudt og dræbt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af MadsenRex » 14. okt 2015, 08:50

Jeg har afstandsmåler i min kikkert- En Zeiss Victory 8X42- og jeg er simpelthen så glad for den.
Jeg vil meget nødigt undvære den på nogen form for jagt. Kikkerten er ganske enkelt fantastisk, og afstandsmåleren går ud til 13-1500m.
Den er blevet tabt på 1,5m vand på Saltholm, tabt ned af en skræmt og slæbt i gennem lyder sne, regn og frost. Og den virker stadig upåklageligt.

Jeg er ikke bleg for,mat tage et skud til et stykke vildt på 250+ hvis forholdene er i orden. Og jeg er altså ikke en konge til afstandsmåling, så der kommer kikkerten til sin ret, også i Danmark.

Eneste minus, er den fuldkommen latterlige pris

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Lassescout » 14. okt 2015, 13:38

Med et forholdsvis begrænset budget ville jeg skrue ned for max afstanden til fordel for kvaliteten. Jeg har selv i mange år haft en Bushnell Yardage Pro, som vistnok kostede i omegnen af 2.000 kr. da jeg købte den. Jeg har højst målt afstande på 600 m med den, men det er også rigeligt. Jeg bruger den på samme måde som ASHV: når jeg sætter mig i et skydetårn på jagten kigger jeg mig omkring og måler afstande til hegn, stubbe, enkeltstående træer mm. På den måde "kortlægger" jeg stedet og véd, at hvis bukken står indenfor denne eller hin terrængenstand kan jeg holde lige på. Står den længere væk må jeg korrigere eller undlade at skyde. Det er rart at have taget den slags overvejelser på forhånd, for ofte er der ikke ret meget tid til at tage beslutningen når endelig vildtet kommer for.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Uldsok » 18. okt 2015, 16:24

Et muligt fremtidsscenarie?

2. generations sigtekikkerter kommer med afstandsmåler, der korrigerer ballistikken ved automatiske højdeklik.

3. generation indeholder Intel i16 triple quad core processor der forudser dyrets næste bevægelser og blokerer for skuddet om nødvendigt.
Vindens retning og hastighed oplyses nu world wide og data opfanges af kikkertens indbyggede 6. generations gps system og der korrigeres automatisk for sidevind, ligesom skuddets hældning opfanges af det integrerede gyrometer der finjusterer højdeklik.

4. generation byder på nye co2 besparende jagtformer og vi anvender nu varmesøgende projektiler med indbyggede nano Go Pro kamera, som affyres fra vores drone, hjemme fra sofaen af.

5. generation. Der er ikke længere sport i jagt, der er måske blevet forbudt (eller også har vi udslettet os selv) og neandertaler mk 2 starter forfra med bue og pil.

Ovenstående er blot for sjov :smile:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af T-REX » 18. okt 2015, 16:51

2'eren findes allerede. :giggle:

Både billigudgaven (Burris Elliminator III) og High End (Tracking Point)

http://www.burrisoptics.com/scopes/elim ... ope-series

Bortset fra automatisk korektion for vinden, så lever tracking point også op til 90% af dine "type 3" kriterier. pånær Intel CPU'en. Den kan også benyttes Til "shoot around the corner" (via "Shot Glasses")
Den har enda også den "automatiske" aftrækker, der forhindrer skud der rammer ved siden af.

http://tracking-point.com/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Uldsok » 18. okt 2015, 17:28

JRexA skrev:2'eren findes allerede. :giggle:
Øv, men jeg havde det faktisk på fornemmelsen, der er jo ikke langt fra Madsens Zeiss og så til at lade den styre sigtet.
Der findes sikkert også militærgrej der kan mere end man får at vide :razz:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Sort » 18. okt 2015, 18:26

Ok man kan få alt det her hejs, og det er med til at optimere ydelsen i nogle tilfælde.

Men reelt, med dansk vildt og de lysforhold samt afstande vi faktisk må skyde under. Hvis man ikke har andet end en husmandsjagt at gøre godt med, er kvoten jo gennemhullet på en formiddag, hvis man optimerer på alle parametre.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Meulengracht
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 240
Tilmeldt: 10. sep 2011, 00:33
Interesser: Sportsskydning, Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 41 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Meulengracht » 20. okt 2015, 18:29

Jeg har været rigtig glad for min afstandsmåler købt i biltema for sølle 899,-
Denne weekend var den en tur med en ven i Sverige på svinejagt.
Der overlevede den at blive lagt i en vejside og blive kørt over af en Toyota Aygo.
Den blev kun lidt skrammet men virker stadig perfekt :-)
Får dog en ny af låner som så får lov at beholde den gamle.
Har været ret glad for den model og har flere gange testet den mod langt dyrere modeller som andre har haft med på skydebanen og på jagt.
Hilsen Meulengracht

Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken afstandsmåler til jagt og skydning

Indlæg af Jensen84 » 20. okt 2015, 20:17

Den der fra biltema har jeg også haft.
Den er da ok til prisen men der er meget forskel på kvaliteten af optikken. Der er også forskel på hvor godt den billige virker hvis vejret eller andre forhindringer har indvirkning på hvor godt den virker.

Jeg ville sikkert godt selv kunne nøjes med den fra biltema men den bedre kvalitet som fx nikon i7 er bare lidt mere lækker at have med at gøre [emoji6]

Besvar