Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af ThomasRJ » 1. jan 2016, 23:44

Skal have mig en ny rangefinder og overvejer i den sammenhæng at købe en Vortex Ranger 1000.
Nogen der har erfaringer med den? Og er der nogen der har erfaringer med deres no bullshit VIP garanti? Den lyder jo egentlig lovende. De siger at den dækker alt undtagen tyveri og at produktet bliver væk. Har set nogle youtube videoer hvor garantien bliver lovprist, men er der nogen der rent faktisk har prøvet den ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af C-X » 2. jan 2016, 00:07

Et velment råd; der florerer rygter om, at ikke alle der sælger Vortex produkter er Vortex forhandlere. Køber man et sådan sted og står med en parallelimporteret vare, så dækker garantien ikke.

Derudover er garantien alle steder lovprist.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2016, 09:25

C-X skrev:Et velment råd; der florerer rygter om, at ikke alle der sælger Vortex produkter er Vortex forhandlere. Køber man et sådan sted og står med en parallelimporteret vare, så dækker garantien ikke.

Derudover er garantien alle steder lovprist.
Sikke noget bullshit...

Nej vent, det kan da ikke passe ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af ThomasRJ » 2. jan 2016, 12:43

Hvis man står med et originalt produkt, så må man da også kunne gå til en hvilken som helst forhandler og gøre brug af garantien ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af C-X » 2. jan 2016, 12:46

Hvis det originale produkt ikke er købt ved en forhandler, så bortfalder garantien, AFAIK.

- men jeg kan også sagtens tage fejl :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2016, 12:52

Jeg tror jeg ville skrive direkte til producenten i det tilfælde og bede dem om en definition af bullshit...

Men lur mig om ikke de ville dække det. Det er godt nok dårlig PR at afvise en no bullshit garanti med den slags bullshit. Og ift de danske regler kan det i den almindelige garantiperiode aldrig blive forbrugerens hovedpine, kun forhandlerens.

Er der noget link eller anden dokumentation på det? Jeg har et Vortex produkt på en riffel og deres garantibetingelser i en kasse i kælderen, men gider ikke lige lette røven og finde det...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af PeptoBizmo » 2. jan 2016, 12:54

Vortex skriver selv på deres hjemmeside at det er lige meget hvor produktet er købt. :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2016, 12:55

PeptoBizmo skrev:Vortex skriver selv på deres hjemmeside at det er lige meget hvor produktet er købt. :smile:
Bum :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af C-X » 2. jan 2016, 12:57

Godt, så er det mig der tager fejl :smile:
... kan have forvekslet med en anden fabrikat i en mundtlig overlevering.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af PeptoBizmo » 2. jan 2016, 13:05

C-X skrev:Godt, så er det mig der tager fejl :smile:
... kan have forvekslet med en anden fabrikat i en mundtlig overlevering.
Til dit forsvar har jeg læst på Robsoft om episoder med Astro i Sverige som jeg mener er importør, hvor de indledningsvis ikke har villet tage sig af garantien, men efter kunden har kontaktet Vortex, har Vortex bedt Astro om bare at få det ordnet, og så ordner Vortex og Astro mellemværendet bagefter.
Så jeg tror Vortex er seriøse, men at diverse forhandlere forsøger at krybe udenom :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af ThomasRJ » 2. jan 2016, 13:07

Super :) Så vil jeg prøve at købe en Ranger 1000. Nogen der har erfaringer med den ? Bliver rart med oplyst display i stedet for det standard sorte LCD display som sidder i min nuværende rangefinder.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af ThomasRJ » 2. jan 2016, 13:11

Jeg så dette klip på youtube og syntes det er lidt utroligt hvis det virkelig kan passe at de har byttet det produkt. Men hvis de virkelig har, så er det uden tvivl den bedste garanti jeg nogensinde har hørt om :) Det bliver vist ca 5:20 inde i klippet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af C-X » 2. jan 2016, 13:14

@ PeptoBizmo - lyder som noget i den rigtige retning :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 17:25

Vortex VIP garanti er præcis hvad den giver sig ud for; så længe du har produktet i hånden, så repareres eller ombyttes det. Vortex sætter en stor ære i deres VIP garanti - og anvender den som en stor del af deres markedsføring, ikke mindst de ekstreme tilfælde som der henvises til ovenfor.

I de ca. 7-8 år jeg har solgt Vortex, har jeg haft en håndfuld kikkerter igennem deres reklamationssystem - og i alle tilfælde er produkterne blevet repareret eller ombyttet. En enkelt kunde har, sammen med sin nyreparerede kikkert, fået et pænt (og meget rimeligt) brev, hvor han anbefales at behandle sin kikkert ordentligt. Enhver anden producent havde (meget rimeligt) bedt den specifikke kunde om at rende og hoppe eller (meget rimelig) sendt ham en regning for hans reparation.

VIP garantien følger (meget rimeligt) produkter købt hos en af Vortex autoriseret forhandler. Derfor skal man også være sikker på at man køber hos en sådan. Tidligere har Vortex været large på den konto, fordi de ikke har kunnet bevise at varerne kom fra en uautoriseret forhandler, det er de ikke længere; de fleste Vortex produkter har i dag sporbare serienumre, der arbejdes på at alle får det.
I stigende grad har man oplevet at de uautoriserede forhandlere har søgt at tørre reklamationssager af på de autoriserede (fordi de selv, som uautoriserede forhandlere, jo netop ikke bare får varen ombyttet hos Vortex) - det kan ikke overraske nogen at den slags får konsekvenser, det gjorde det også da Zeiss stod i samme problemstilling for år tilbage. Så lidt "bullshit" er der desværre, men kun hvis man har været ude og handle på det grå marked. Det bedste råd jeg kan give er at hvis man har købt en Vortex kikkert og oplever problemer med den, så insister på at det er butikken hvor du har købt den som skal tage sig af den, lad være med at lade dig overtale til at gå ind i en anden butik og aflevere den, for det er typisk sådan de uautoriserede forhandlere forsøger at undgå at tage sig af reklamationer. Det er lidt ærgeligt at det skal være sådan, men i stedet for at begynde at snakke om autoriserede forhandlere som forsøger at krybe udenom, så handler det i virkeligheden om uautoriserede som forsøger at misbruge markedets bedste garanti til at krybe uden om deres forpligtelser overfor kunderne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af RKN » 2. jan 2016, 18:07

Uden for topic, men dækker den garanti også deres vortex sparch 2 rødpunkt ?
Købte et sidste år ved jægeren og lystfiskeren i Aalborg. Det fejler dog intet. Bruger det på min smith 41 og remington 700
Yderst glad for produktet
Billede

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 18:12

Garantien dækker alle deres optiske produkter og stativer.

Så din Sparc II er også dækket.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2016, 18:32

Elbæk skrev:Vortex VIP garanti er præcis hvad den giver sig ud for; så længe du har produktet i hånden, så repareres eller ombyttes det. Vortex sætter en stor ære i deres VIP garanti - og anvender den som en stor del af deres markedsføring, ikke mindst de ekstreme tilfælde som der henvises til ovenfor.

I de ca. 7-8 år jeg har solgt Vortex, har jeg haft en håndfuld kikkerter igennem deres reklamationssystem - og i alle tilfælde er produkterne blevet repareret eller ombyttet. En enkelt kunde har, sammen med sin nyreparerede kikkert, fået et pænt (og meget rimeligt) brev, hvor han anbefales at behandle sin kikkert ordentligt. Enhver anden producent havde (meget rimeligt) bedt den specifikke kunde om at rende og hoppe eller (meget rimelig) sendt ham en regning for hans reparation.

VIP garantien følger (meget rimeligt) produkter købt hos en af Vortex autoriseret forhandler. Derfor skal man også være sikker på at man køber hos en sådan. Tidligere har Vortex været large på den konto, fordi de ikke har kunnet bevise at varerne kom fra en uautoriseret forhandler, det er de ikke længere; de fleste Vortex produkter har i dag sporbare serienumre, der arbejdes på at alle får det.
I stigende grad har man oplevet at de uautoriserede forhandlere har søgt at tørre reklamationssager af på de autoriserede (fordi de selv, som uautoriserede forhandlere, jo netop ikke bare får varen ombyttet hos Vortex) - det kan ikke overraske nogen at den slags får konsekvenser, det gjorde det også da Zeiss stod i samme problemstilling for år tilbage. Så lidt "bullshit" er der desværre, men kun hvis man har været ude og handle på det grå marked. Det bedste råd jeg kan give er at hvis man har købt en Vortex kikkert og oplever problemer med den, så insister på at det er butikken hvor du har købt den som skal tage sig af den, lad være med at lade dig overtale til at gå ind i en anden butik og aflevere den, for det er typisk sådan de uautoriserede forhandlere forsøger at undgå at tage sig af reklamationer. Det er lidt ærgeligt at det skal være sådan, men i stedet for at begynde at snakke om autoriserede forhandlere som forsøger at krybe udenom, så handler det i virkeligheden om uautoriserede som forsøger at misbruge markedets bedste garanti til at krybe uden om deres forpligtelser overfor kunderne.
Hvordan ved man som forbruger om en web-butik er autoriseret? Jeg synes også du skriver to forskellige ting. Dels at har man en af deres dimser gælder garantien og det sætter de en stor ære i. Men også at man skal have styr på om den forhandler man handler hos er autoriseret, eller er det hip som hap med æren?

Hvis man falder over et godt vortex produkt på en halvskummel hjemmeside, effektlageret.dk feks og man tænker, ahhhr, det er da næsten for godt til at være sandt, så billig er den kikkert kun på det grå marked! Hvad stiller man så op? Kan man slå det op et sted eller må man bare stole på hvad de selv evt skriver på deres hjemmeside?

EDIT:
De skriver ordret på deres hjemmeside:
http://www.vortexoptics.com/content/vip_warranty
You see, it doesn't matter how it happened, whose fault it was, or where you purchased it.
Så de de nævner selv intet om autoriserede forhandlere (som jeg stadig ikke er sikker på hvor jeg kan se hvem er).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 18:48

Bofhenator skrev:Hvordan ved man som forbruger om en web-butik er autoriseret? Jeg synes også du skriver to forskellige ting. Dels at har man en af deres dimser gælder garantien og det sætter de en stor ære i. Men også at man skal have styr på om den forhandler man handler hos er autoriseret, eller er det hip som hap med æren?

Hvis man falder over et godt vortex produkt på en halvskummel hjemmeside, effektlageret.dk feks og man tænker, ahhhr, det er da næsten for godt til at være sandt, så billig er den kikkert kun på det grå marked! Hvad stiller man så op? Kan man slå det op et sted eller må man bare stole på hvad de selv evt skriver på deres hjemmeside?
Du har fuldstændig ret i at at de to ting modsiger hinanden - og du skal heller ikke tro at der er nogen som er tilfredse med situationen som den er nu, det skulle da lige være parallelimportørerne som formår både at sælge produkter og tørre ansvaret for samme af på andre (det er måske også derfor de har råd til at sælge så billigt?). Der arbejdes på en løsning, som alle kan være tjent med.

Første skridt på være en liste over autoriserede forhandlere - hvilket også ér blevet forespurgt.

I sidste ende må man dog bruge sin sunde fornuft; hvis en forretnings priser ligger væsentligt under markedsgennemsnittet, så må der være en årsag til det. Man kan desværre ikke bare, har det vist sig, stole på hvad folk skriver på deres webshop.

Men, skal vi ikke lige holde min arbejdsplads ude af det her? Jeg skriver ikke herinde på vegne af Effektlageret. Hvis jeg skal kunne "skrive rent ud af posen" og give et indblik i hvordan tingene ser ud fra den anden side af disken, så vil jeg godt have at folk forstår og respekterer dette. Ellers stopper det meget hurtigt.
Bofhenator skrev:EDIT:
De skriver ordret på deres hjemmeside:
http://www.vortexoptics.com/content/vip_warranty
You see, it doesn't matter how it happened, whose fault it was, or where you purchased it.
Så de de nævner selv intet om autoriserede forhandlere (som jeg stadig ikke er sikker på hvor jeg kan se hvem er).
Nej, vi er ude i at forbrugerne får én besked og forhandlerne en anden - hvilket i sig selv ikke er rimeligt. Noget som også er blevet påtalt. Min personlige teori er at Vortex i USA ikke helt forstår problemstillingerne iht. parallelimport og garanti her i Europa - og derved ikke tager dem særlig alvorligt. I sidste ende er det Vortex som ikke har styr på deres forhandlerkæde - og hidtil har det været butikkerne som har måttet betale prisen for dette. Det her er ikke nogen ny problemstilling, hvilket også er derfor jeg overhovedet tillader mig at udtale mig om det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2016, 19:11

Elbæk skrev:
Men, skal vi ikke lige holde min arbejdsplads ude af det her? Jeg skriver ikke herinde på vegne af Effektlageret. Hvis jeg skal kunne "skrive rent ud af posen" og give et indblik i hvordan tingene ser ud fra den anden side af disken, så vil jeg godt have at folk forstår og respekterer dette. Ellers stopper det meget hurtigt.
Naturligvis, jeg har intet at udsætte på effektlageret, tværtimod, det var kun et forsøg på at være morsom,tydeligvis et relativt ringe forsøg. Det beklager jeg.

Resten af sagen er vist mindst lige så speget som den er røget...

Jeg er dog ikke i tvivl om at jeg ville indlevere mit optik hvor det var købt med en klar forventning om at resten var en sag mellem biksen og vortex. Uden at skele til om jeg kunne læse i stjernerne om en butik er autoriseret.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 19:16

Bofhenator skrev:
Elbæk skrev:
Men, skal vi ikke lige holde min arbejdsplads ude af det her? Jeg skriver ikke herinde på vegne af Effektlageret. Hvis jeg skal kunne "skrive rent ud af posen" og give et indblik i hvordan tingene ser ud fra den anden side af disken, så vil jeg godt have at folk forstår og respekterer dette. Ellers stopper det meget hurtigt.
Naturligvis, jeg har intet at udsætte på effektlageret, tværtimod, det var kun et forsøg på at være morsom,tydeligvis et relativt ringe forsøg. Det beklager jeg.

Resten af sagen er vist mindst lige så speget som den er røget...

Jeg er dog ikke i tvivl om at jeg ville indlevere mit optik hvor det var købt med en klar forventning om at resten var en sag mellem biksen og vortex. Uden at skele til om jeg kunne læse i stjernerne om en butik er autoriseret.
NP :razz:

Det er også præcis det du skal gøre - og ignorere alle eventuelle forsøg, fra butikkens side, på at få dig til at gå et andet sted hen med din reklamation (en, under alle omstændigheder, utilbørlig og ulovlig adfærd). De uantoriserede forhandlere reklamerer også med VIP garantien, så er de også juridisk forpligtede til at overholde den - om de så kan få produktet dækket hos Vortex bagefter, er ikke (og kan ikke blive) dit problem.

Den eneste grund til at jeg deltager i denne tråd, er for at mane misforståelsen om at det er de autoriserede forhandlere som gør noget forkert her til jorden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 20:02

Men, for at svare på trådens andet spørgsmål; jeg har ingen erfaring med Vortex Ranger 100 i marken, men jeg har haft mulighed for at håndtere og teste produktet i butikken, samt sammenligne det med andre afstandsmålere, både billigere og dyrere.

Mit umiddelbare indtryk er at Ranger 1000 er et kvalitetsprodukt, med en optik og byggekvalitet som - meget i stil med hvordan det generelt forholder sig med Vortex produkter - normalt koster 1500-2000 mere.

Det som jeg rigtig godt kan lide ved Ranger 1000, er at den er så kompakt som den er - uden at den af den grund er træls at betjene eller virker skrøbelig.

Jeg har flere gange været tæt på at købe en selv, men er altid endt med at købe et våben i stedet - jeg burde dog se at få købt en :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af RKN » 2. jan 2016, 20:21

Hvorfor er det vigtigt om produktet er parallelimport eller ej.
Produktet er jo det samme.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 20:33

RKN skrev:Hvorfor er det vigtigt om produktet er parallelimport eller ej.
Produktet er jo det samme.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Problemet ligger her - som allerede grundigt beskrevet - i adfæren, hos de uautoriserede forhandlere, iht. opfyldelse af VIP garantien.

Hvis alle uautoriserede forhandlere blot konsistent levede op til VIP garantien - og ikke søgte at tørre den af på de autoriserede - så ville der ikke, for forbrugerne, være det mindste problem. Nu forholder det sig så blot således at for mange af de uautoriserede forhandlere gerne vil sælge produkterne, men helst ser at det er de autoriserede (og i sidste ende den danske importør) som tager sig af alle de kedelige ting, såsom reklamationer/garantisager. Årsagen til dette ligger i at det, ved parallelimport, er noget mere besværligt at få de reklamationer man, som forhandler, sender ind godtgjort, hvis man overhovedet kán få det - ved parallelimport kan produktkæden være både lang og delvist mørklagt. Vortex er forresten langt fra det eneste brand hvor man oplever disse udfordringer - ej heller med parallelimportører som søger at få lov til både at spise deres kage og have den samtidig. Det er, populært sagt, meget nemt at være billig, når man afskriver sig de udgifter som hidrører service og reklamationer - jeg har været reklamationsansvarlig i ca. 8 år og behandling af reklamationer koster både store mængder tid og porto, som man, som forhandler, ikke får godtgjort.
Selv hvis dét ikke var et problem, hvor interesseret tror du at de danske autoriserede forhandlere og den officielle danske importør er i at yde garanti på et produkt som ingen af dem har haft den mindste indtægt af? Vortex har tidl. håndteret problemet ved at få de autoriserede forhandlere og den officielle danske importør til at tage sig af reklamationer fra de af de grå forhandlere som forsøger at undgå selv at komme til det - for at det ikke skulle gå ud over forbrugerne. Men nu har problemet nået et omfang, hvor det ganske enkelt ikke længere går.

Der er ikke noget odiøst over problemstillingen. Jeg tror at de fleste kan huske sagerne hvor den danske importør af Leatherman fik indsendt en del ulovlige enhåndsbetjente Wave som reklamationer, disse stammede fra en paralleimportør, som angiveligt intet vidste om at toolsne var ulovlige - men som aktivt fik sine kunder til at aflevere reklamationer his de autoriserede Leatherman forhandlere, fordi parallelimportøren ikke selv havde noget sted at få dem ombyttet. Indtil for ganske nyligt var der en anden parallelimportør af Leatherman, som rask væk importerede og solgte alle de sjove enhåndsbetjente modeller, denne stoppede først da politiet kom ind over. Et tredje eksempel er Zeiss, hvor der lige pludselig var blev solgt en hel del sigtekikkerter med amerikanske serienumre i Danmark, der satte den danske importør af Zeiss ret hurtigt foden ned. Et fjerde eksempel er Peltor SportTac, de har også fået individuelle serienumre - for at dæmme op for parallelimport. Og jeg kunne blive ved...

Problemet med parallelimport er todelt:
1. Enhver seriøs producent er interesseret i at det er dennes officielle forhandlere som tjener pengene på disse produkter, det vil være useriøst at forsøge at lægge skjul på dette aspekt. Butikker lever ikke af at servicere konkurrerende butikkers kunder gratis. De fleste butikker er large med service, men de ved også godt hvornår de bliver systematisk misbrugt.
2. Et mere overset aspekt; når et produkt har bevæget sig ud på det grå marked, mister producenten kontakten og derved sanktionsmuligheder over for de forhandlere som køber der - og derved kan de heller ikke garantere deres kunder en konsistent service. For Vortex er servicen alt - derfor har de, i lang tid, ufrivilligt holdt hånden over de uautoriserede forhandlere, til skade for deres egne autoriserede forhandlere. Noget som har kunnet lade sig gøre så længe problemet har haft et begrænset omfang.

Som forbruger kan man, heldigvis, oftest være mere eller mindre ligeglad med ovenstående - udover i de ekstreme tilfælde hvor problemets omfang gør det nødvendigt for producenter, importører og autoriserede forhandlere at sætte foden ned.
Man skal ikke være "bange" for at købe Vortex - men man skal måske se sig lidt for før man vælger hvor man lægger sine penge. Bare fordi en forhandler har en god pris, er denne ikke nødvendigvis ikke autoriseret forhandler. Men er prisen ekstremt lav, er det en ret god indikator. Ligeledes er en forhandler desværre heller ikke nødvendigvis autoriseret, blot fordi denne påstår det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Usthomsen » 2. jan 2016, 21:55

Så moralen som jeg forstår den er: livrem og seler = dansk forhandler men højere pris

Spar penge og køb i udlandet (Europa) men vær forberedt på at sende retur til forhandler hvis der sker en skade.

Køb et europæisk produkt på det "grå" markede og spar penge, men vær forberedt på at sende retur til producenten hvis skaden sker.

Pas på med oversøiske produkter hvis de er købt på det "grå" markede idet du risikerer at komme i klemme mht garanti.

Jeg overhørte en samtale i mellem en kunde og butik, hvor kunden havde købt en defekt Impact sport høreværn. Butikken oplyste kunden at han skulle regne med ca 1 mdr før han fik den retur. Så man skal ikke regne med, at Bare fordi du har købt dansk så går det hurtigere med en evt reklamation.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Erfaringer med Vortex Ranger 1000 og deres VIP garanti?

Indlæg af Elbæk » 2. jan 2016, 22:11

Usthomsen skrev:Så moralen som jeg forstår den er: livrem og seler = dansk forhandler men højere pris

Spar penge og køb i udlandet (Europa) men vær forberedt på at sende retur til forhandler hvis der sker en skade.

Køb et europæisk produkt på det "grå" markede og spar penge, men vær forberedt på at sende retur til producenten hvis skaden sker.

Pas på med oversøiske produkter hvis de er købt på det "grå" markede idet du risikerer at komme i klemme mht garanti.

Jeg overhørte en samtale i mellem en kunde og butik, hvor kunden havde købt en defekt Impact sport høreværn. Butikken oplyste kunden at han skulle regne med ca 1 mdr før han fik den retur. Så man skal ikke regne med, at Bare fordi du har købt dansk så går det hurtigere med en evt reklamation.
Ja, det er ikke meget galt :smile:

Generelt er det nu lidt en fordom at man ikke kan finde gode priser, fra autoriserede forhandlere, i Danmark. En del af mit job er at holde øje med prisniveauet på en hulens masse brands og produkter - og tilbuddene ér der altså.

Køber man fra en autoriseret forhandler inden for EU vil de fleste seriøse brands servicere dig i Danmark, såfremt branded er repræsenteret i Danmark. Køber man fra en autoriseret forhandler uden for EU, handler det helt og holdent om producentens politik.

Køber man på det grå marked, uanset om det er indlands, indenfor EU eller udenfor EU, så vil man ofte opleve en noget langsommere og mere besværlig reklamationsbehandling (og ikke sjældent blive bedt om at sende varen direkte til producenten eller forsøge at tørre den af på en autoriseret forhandler) - og til tider desværre opleve at man ikke kan få behandlet sin reklamation.

Hvor lang tid reklamationsbehandling tager, har desværre rigtig meget med kulturen i den butik man aflevere reklamationen hos - og ikke mindst hos dennes leverandør. Så vidt muligt foretrækker jeg, helt personligt, at forhandle produkter hvor det er mig, i situationen, som bestemmer om varen kan ombyttes - men det er desværre ikke altid det kan være sådan. En måneds behandlingstid er imidlertid temmelig længe - omend det da kán forekomme.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar