Prisbevist sigte med Mildots?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Tangloppen » 19. jan 2016, 19:01

Mangler noget mere forstørrelse, så snuser lidt efter en ny kikkert til min riffel.
Kravene er (undtagelser kan accepteres ved snusfornuft):
Lysstærk (jeg er godt klar over at det ikke er toppen jeg kan forvente).
Tårne med udvendige klik.
Mildot sigte.
Belyst sigte.
FFP.
Klikker i MIL's.
Prisen kan diskuteres, med vil gerne finde den gyldne mellemvej mellem pris og kvalitet, da jeg ikke har 20.000,- til et stykke legetøj. Eneste grund til at smide mere end 10.000,- var fordi jeg faldt over noget brugt til en fornuftig pris.

Har kikket på:
Bushnell Elite Tactical 3,5-21x50
Vortex Viper PST 4-16x50
Meopta ZD 4-16x50
Burde være fornuftigt grej, til en fornuftig pris.

Er der noget jeg har overset?
Kan folk komme med anbefalinger/kritik af de forskellige kikkerter? Plusser og minusser...

Kom frisk.
Senest rettet af Refraktorius 20. jan 2016, 20:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: ? indsat i overskrift så man kan se at du spørger om noget
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Vigilante » 19. jan 2016, 19:31

Kikkerter fra IOR er ikke så skidt endda. Har en på min 6XC og det fungerer ret godt. Største minus er de usædvanlige mål på rørene.

http://www.laprecision.dk/shop/ior-optik-3c1.html
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Tangloppen » 19. jan 2016, 19:40

Har godt kikket en del efter deres Recon kikkert (som jeg ved du har :thumbup: ), med tunge tunge blikke.
Har bare ikke den store lyst til at lægge 15.500,- plus montager for glas lige nu. :???:

Derudover er der Spartan kikkerten på 2-12x36, som virker spændende, men tvivler på at den er super lysstærk (plus den er SFP).
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Sixgun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24. nov 2006, 11:50
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 130 times
Been thanked: 3 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Sixgun » 19. jan 2016, 20:12

Fik for et par dage siden min nye Vortex Viper PST 4-16x50 ind af døren og er pænt imponeret over kliktårne, skarphed, form og funktion.
Jeg skal nok komme med en rapport når vi har været på skydebanen og den er testet igennem. Jeg synes man får rigtig meget kikkert for de 7500 kr som Vortexen kostede mig. Har prøvet IOR´s Recon og det er en meget fin kikkert, men prisen er dobbelt op i forhold til Vortex.
sixgun

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af C-X » 19. jan 2016, 22:11

Vortex'en kan handles til 6.999,- i DK :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Kalthoff » 19. jan 2016, 22:23


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af C-X » 19. jan 2016, 22:26

Kalthoff skrev:7080 SEK = 5667 Danske Kroner
http://skytte.astrosweden.se/sv/article ... -ebr-1-moa
Ja, for SFP og MOA...

Vortex Viper PST 4-16x50 FFP EBR-1 MRAD 8.980 kr (SEK) ~ 7.250,- Dkr.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Henrik2950 » 19. jan 2016, 22:37

Har en Vortex Viper PST 6-25 SFP som jeg er voldsomt glad for og er helt på højde med langt dyrer kikkerter. Kan kun anbefales :smile:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Kalthoff » 19. jan 2016, 22:39

C-X skrev:
Kalthoff skrev:7080 SEK = 5667 Danske Kroner
http://skytte.astrosweden.se/sv/article ... -ebr-1-moa
Ja, for SFP og MOA...

Vortex Viper PST 4-16x50 FFP EBR-1 MRAD 8.980 kr (SEK) ~ 7.250,- Dkr.
Ja det stemmer:
http://skytte.astrosweden.se/sv/article ... ebr-1-mrad

Så er det jo bare at vælge hvilken udgave man foretrækker. Vortex endnu har flere varianter af 4-16x50 i Viper serien. Problemet bliver nok at vælge :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af C-X » 19. jan 2016, 22:57

Det giver bare ingen mening at diskutere, når OP vil have den taktiske kombo, med MIL/MIL, FFP, taktiske tårne og belyst sigte.

Til stadighed gør det mig muggen, at Nikon ikke tilbyder os noget i den stil. På visse punkter, følger en simpel Prostaff til 1.600,- meget godt med mine PST, bl.a. optisk klarhed :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Usthomsen » 20. jan 2016, 17:58

Sightron S-Tac er længder bedre end Vortex og koster kun lidt mere end Vortex. Endnu bedre . Prøv at kontakte Gamefair i Lyngby som har en Meopta 4-16x44 ZD. Tror han er til at handle med. Det er er en virkelig god kikkert. Langt bedre end Vortex Viper PST. Forstår ikke den nærmest euforiske tilstand der hersker om Vortex. En Hawke til 1500kr mindre har lige så godt glas. Du betaler udelukkende for alle de "fede" features.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af C-X » 20. jan 2016, 18:25

Ingen kritikerer Hawke, de har bare ikke noget der hamler op med Vortex når det kommer til de ønskede features.

Hvis vi snakkede MOA tårne, MIL tråskors, SFP og lys, så var der mange flere om buddet, men det bare ikke tilfældet.
Vortex Viper PST er ikke super optik, men udstyr der løser opgaven tilfredsstillende, til en pris almindelige mennesker kan betale og med en super garanti, så selvsamme har noget sikkerhed for deres surt tjente penge.

Selv Richard Utting, der tester masser af optik på tuben, er gået fra at anbefale Sightron til netop Vortex, pga. forholdet mellem ydelse og pris (videolink).

Hvis en PST ligger højt i forhold til ens økonomiske formåen, så bliver det nok der man ender, hvis man ikke vil gå på kompromis med features.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots.

Indlæg af Usthomsen » 20. jan 2016, 21:55

C-X skrev:Ingen kritikerer Hawke, de har bare ikke noget der hamler op med Vortex når det kommer til de ønskede features.

Hvis vi snakkede MOA tårne, MIL tråskors, SFP og lys, så var der mange flere om buddet, men det bare ikke tilfældet.
Vortex Viper PST er ikke super optik, men udstyr der løser opgaven tilfredsstillende, til en pris almindelige mennesker kan betale og med en super garanti, så selvsamme har noget sikkerhed for deres surt tjente penge.

Selv Richard Utting, der tester masser af optik på tuben, er gået fra at anbefale Sightron til netop Vortex, pga. forholdet mellem ydelse og pris (videolink).

Hvis en PST ligger højt i forhold til ens økonomiske formåen, så bliver det nok der man ender, hvis man ikke vil gå på kompromis med features.
Nu skal det ikke blive en diskusion om ord men jeg vil dog lige svare. Det jet mener er at kikkerten er baseret på på dens features i stedet for godt glas. En hawke til 1500kr mindre Hawke endurance eller sidewinder har lige så godt glas og i mine øjne er det det som må koste og ikke mil/mil FFP som ikke kan koste meget mere. Det er derfor jeg undre mig lidt over så godt folk taler om Vortex.

Jeg kan rigtig gode lide Richard Utting for han virker som en af de bedre anmeldere. Jeg er ikke helt enig i din konklusion. Som jeg hører det er at han sammenligner features contra pris hvilket er vigtig at huske på, for han er ikke i tvivl om, at sightron er bedre men pga merpris har han svært ved at anbefale. Det er så vel at mærke s3 modellen han sammenligner. Han nævner S-Tac og uden han siger det direkte i sammenligning så siger han jo at glasset på den kikkert ligger tæt på top klasse glas. Da han tidligere havde sagt at Vortex "kun" er middel kan man jo konkludere at S-Tac må være bedre idet den jo har samme features. Dette er min konklusion af den test. Noget andet er at jeg har haft mulighed for at teste en Vortex og må sige jeg blev lidt skuffet. Glasset er simpelthen ikke skarp nok selv for en kikkert til den pris. En Meopta Artemis 2000 har bedre glas og koster det halve. Jeg var egentlig selv ude efter en Vortex men sparede lidt længere og købte en Ior Recon. Fantastisk kikkert og jeg har helt droppet ideen on en Vortex selvom jeg snart skal have en "billig" kikkert nr 2
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af C-X » 20. jan 2016, 22:19

Vi er skam helt enige om kvaliteten, rent optisk. Vortex PST er middelklasse mht. glas. Med ydelse, mente jeg nu også features.

S-Tac er jo igen dyrere end SIII. Altså endnu et skridt op af stigen, væk fra Vortex prisleje.

Utting mener jo, at går man op i pris, fra Vortex til Sightron, kunne man lige så vel have gået yderligere op og valgt en IOR. Fint for dem der har midlerne til det, men du sammenligner altså ikke på et helt fair grundlag.
Nogle tusind er også penge, ellers var der nok ikke købere til billige Remington rifler, vel? :blink:

I det hele taget vil fattigrøvene gerne ud og have det sjovt i deres fritid, og det er et stort marked for Vortex.

Der må være en grund til, at MIL/MIL, true tracking og FFP koster ekstra - måske tolerencerne mekanisk?
Uanset, så koster det altså ekstra og hverken Hawke eller Nikon har noget på markedet der matcher - drøn ærgeligt!

BTW, var den Meopta med sidefokus eller bare parallaksejusteret til 100 meter/yards fast?
Det er trods alt en linse ekstra, hvilket igen betyder dårligere kvalitet optisk, modsat f.eks. AO (hvilket IOR bruger på nogle af deres bedre modeller af samme årsag).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Usthomsen » 21. jan 2016, 12:10

C-X skrev:Vi er skam helt enige om kvaliteten, rent optisk. Vortex PST er middelklasse mht. glas. Med ydelse, mente jeg nu også features.

S-Tac er jo igen dyrere end SIII. Altså endnu et skridt op af stigen, væk fra Vortex prisleje.

Utting mener jo, at går man op i pris, fra Vortex til Sightron, kunne man lige så vel have gået yderligere op og valgt en IOR. Fint for dem der har midlerne til det, men du sammenligner altså ikke på et helt fair grundlag.
Nogle tusind er også penge, ellers var der nok ikke købere til billige Remington rifler, vel? :blink:

I det hele taget vil fattigrøvene gerne ud og have det sjovt i deres fritid, og det er et stort marked for Vortex.

Der må være en grund til, at MIL/MIL, true tracking og FFP koster ekstra - måske tolerencerne mekanisk?
Uanset, så koster det altså ekstra og hverken Hawke eller Nikon har noget på markedet der matcher - drøn ærgeligt!

BTW, var den Meopta med sidefokus eller bare parallaksejusteret til 100 meter/yards fast?
Det er trods alt en linse ekstra, hvilket igen betyder dårligere kvalitet optisk, modsat f.eks. AO (hvilket IOR bruger på nogle af deres bedre modeller af samme årsag).
Meopta er med frontparalakse ligesom nogle ior har. Jeg har set S-Tac til omkring 7000kr. Det er derfor jeg anbefaler den i stedet for Vortex. Jeg tror også Gamefair kan presses derned for hans Meopta zd4-16x44, som jo ifølge Richard er på på højde med Zeiss Victory (næsten ;-) )
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af C-X » 21. jan 2016, 12:22

Alt det til side, så er det en spændende kamp, der virkelig kommer forbrugerne til gode.

7.000,- for en Sightron S-Tac, det er en god pris. Jeg slap 6.300,- for min Vortex på bud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Tangloppen » 23. jan 2016, 08:07

Nu har jeg skrevet til LAPrecison og spurgt ind til div.
Sightron er SFP. Det kan self være til at leve med, hvis de andre aspekter features opvejer dette.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Tangloppen » 23. jan 2016, 08:54

Gad vide om den her er noget værd?
http://opticswarehouse.co.uk/product/si ... iflescope/
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af C-X » 23. jan 2016, 09:00

En anden lidt uønsket feature ved Sightron er, at øjenafstanden ikke er fast.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Usthomsen » 23. jan 2016, 16:25

Tangloppen skrev:Nu har jeg skrevet til LAPrecison og spurgt ind til div.
Sightron er SFP. Det kan self være til at leve med, hvis de andre aspekter features opvejer dette.
Min mening er, at Ior er det mest oversete mærke her hjemme i DK. At Laprecision kan sælge til de priser han gør er lidt af en bedrift. At kikkerten så samtidig hører til blandt den absolut top blandt optik gør det bare endnu mere imponerende. Husk at du kan få 35mm ringe for ca 500kr. Det behøver ikke være original Ior, men de er fede :blink:
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af C-X » 23. jan 2016, 19:24

Helt enig. Havde der været flere mønter, havde det også været mit #1 valg. Især nu IOR 3.5-18x50 35mm Tactical/IL MX-6, FFP MIL/MIL har været på bud til 10k. Nøj, jeg gad godt...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TGA
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 28. jan 2008, 08:05
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 16 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af TGA » 23. jan 2016, 19:48

jeg har købt Hawke sidewinder 6,5-20x42
har købt den hos Rex i laurbjerg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af C-X » 23. jan 2016, 19:59

TGA skrev:jeg har købt Hawke sidewinder 6,5-20x42
har købt den hos Rex i laurbjerg
Har Hawke ikke kun optik der klikker i MOA og er SFP?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Tangloppen » 23. jan 2016, 22:56

C-X skrev:Helt enig. Havde der været flere mønter, havde det også været mit #1 valg. Især nu IOR 3.5-18x50 35mm Tactical/IL MX-6, FFP MIL/MIL har været på bud til 10k. Nøj, jeg gad godt...
Mnjah. Den står til 12 nu, og så er de ikke langt op til den forjættede Recon...
Venter stadig på svar fra LAprecision.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Prisbevist sigte med Mildots?

Indlæg af Usthomsen » 24. jan 2016, 15:31

Tangloppen skrev:
C-X skrev:Helt enig. Havde der været flere mønter, havde det også været mit #1 valg. Især nu IOR 3.5-18x50 35mm Tactical/IL MX-6, FFP MIL/MIL har været på bud til 10k. Nøj, jeg gad godt...
Mnjah. Den står til 12 nu, og så er de ikke langt op til den forjættede Recon...
Venter stadig på svar fra LAprecision.

Ha ha. Nu ligner det sgu snart mit køb på en prik.

Startede med at kigge på Vortex Viper PST. Gik så lidt op ad prisstigninger og kiggede på Meopta. Hmm ikke langt op til Ior 3.5-18x50. Da jeg så havde de 10k den kostede dengang, tja! Så var det sgu ikke langt op til de sidste 15500kr. Synkende spyttet og ventede yderligere 1 mdr og bestilte så en Recon. Den bedste beslutning jeg længe har taget. :giggle:
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Besvar