Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af HR » 23. jan 2016, 20:56

Jeg har lige købt en Viking i 30.06 og skal have noget optik på den. Jeg skal en tur til USA i næste uge og påregner at tage stumperne med hjem, men da jeg ikke har riflen i hænderne endnu kunne jeg godt bruge lidt hjælp så jeg er nogenlunde sikker på at stumperne passer.

Planen var at sætte en Weaver k4-38 eller en Leupold FXII-4x33 på (begge er fast 4x forstørrelse).
Weaver stålbaser s25 og s35 skulle passe og de er så billige at det ikke kan betale sig ikke at tage dem med (er de medfødte baser på en Viking stål eller alu?).
Jeg hælder i retning af et sæt Burris Signature Zee Ringe i medium (men er åben over for forslag i samme prisområde).

Men...
1 Jeg er ikke sikker på at der er plads mellem baserne til at montere de pågældende kikkerter uden en "extended" ring. forrest. Er der nogen der ved hvad der er plads til mellem baserne på dette våben? Er der nogen der kan anbefale en "extended" ring i fornuftig men ikke prangende kvalitet (helst stål) hvis det er den vej jeg skal?

2 Jeg vil gerne ned i en lav montage og Signature Zee fås kun i medium og opefter. Skal det bekymre mig? (jeg ved at i en perfekt verden kunne jeg prøve dem alle og tage den der passer bedst)

Gode råd modtages med tak. Sættet skal bruges til hyggeskydning på 50-200m og til almindelig dansk jagt ud til ca 100m.
/HR
Senest rettet af HR 6. mar 2016, 11:25, rettet i alt 1 gang.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli

Indlæg af T-REX » 24. jan 2016, 11:44

Warne laver nogle ringe, der er helt OK

http://warnescopemounts.com/product/200 ... ach-rings/

Og deres garanti er SUPER.

Jeg havde fået knækket et par skruer, pg.a. alt for voldsom tilspænding, og kontaktede Warne, for at købe et sæt nye skruer.
Jeg fik besked på, at de sendte mig et sæt ny skruer, kvit og frit.
Jeg skulle ikke engang betale porto.
(Jeg har efterfølgende købt en momentnøgle med fast 3NM moment)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli

Indlæg af HR » 24. jan 2016, 15:22

Meget nyttigt Rex! Warne har endda et sæt anbefalede baser til hva 1900 og en video hvor de monterer en extended base over en lang lås. Det ligner en bedre løsning end en extended ring. Det er nok derfor jeg ikke har kunnet finde sådan en. Nu mangler jeg bare at finde ud af om de har en extended base der passer monteringsmål med deres M898. Har stillet deres technical hotline et kort spørgsmål.

Har jeg ret i at det er den bedste løsning med en extended base frem for en extended ring?

Hvis der er andre der kender et sæt todelte baser med et offset på den forreste må de gerne blande sig.

/HR

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli

Indlæg af T-REX » 24. jan 2016, 18:43

En Rail vil være den perfekte løsning.

HG Firearms laver Rail, til HVA'erne

http://www.hgfirearms.dk/shop/husqvarna ... -231p.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli

Indlæg af HR » 24. jan 2016, 19:20

... har godt luret HGs rail, men det er lige på den taktiske side til mig. Er heller ikke vild med at sætte en 10MOA rail på når der skal indskydes på 150 meter og jeg er også lidt luren ved om railen ikke kommer i vejen under ladning.
/HR

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli

Indlæg af T-REX » 24. jan 2016, 21:04

Jeg har en EGW Rail på en Mauser 98, og den giver ikke mig problemer, ved ladning.
Jeg bruger handsker str. XL.... så har rimeligt store fingre.


En 10MOA Rail vil ikke give problemer, er endnu ikke stødt på en kikkert, der har mindre end 20 MOA fra top til bund. De ringeste ligger på 40MOA, de gode på 80-120MOA
Du kan indskyde på både 25, 50, 100 eller 150 meter.... (150 meter er ca = 30 meter, med min 308'er)

Når du ser på billederne fra HG Firearms side, så synes jeg ikke, at det giver en væsentlig taktisk effekt, i sig selv. Der skal noget mere til.
Til gengæld, så får du rigtig gode muligheder for at montere både kikkert og rødpunkt, hvis du får lyst til dette, og det, uden at skulle tænke på specielle ringe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli

Indlæg af T-REX » 24. jan 2016, 21:20

Her : http://forums.gunboards.com/showthread. ... ry-15-2011

Er der en kompileret liste, over baser til HVA'erne

Jeg kan godt se, at med sådanne små elegante kikkerter, der vil en Rail være voldsom.

Men det bliver svært at finde forskudte lave kikkertringe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900

Indlæg af HR » 6. mar 2016, 10:40

Så er alle stumper på plads. Her kommer lige en opsummering af erfaringerne hvis der er andre der skal have nyt optik på en riffel fra den samme familie (Husqvarna 1900, Carl Gustaf 1900, Viking, Antonio Zolli 1900).

Efter lang tids roden med skalerede billeder i Photoshop blev jeg klar over at låsestolen på en 1900 er for lang til de korte kikkerter med fast forstørrelse. Hvis øjeafstanden skal passe skal forreste base stå midt i udkasteråbningen. Andet valg blev en Leupold VX2 3-9x40, et sæt Warne M898/828 baser og et sæt 200L 1 inch Quick Detach Low ringe (også Warne). Det hele bestilt fra SportOptics med levering til et hotelværelse i Texas. Webshoppen insisterede på både at have amerikansk leverings OG betalingsadresse og deres betalingsmodul spottede et mismatch mellem mit visakorts registrerede adresse og hotellets. Det blev løst ved betaling over paypal. Leveringen var hurtig og problemløs. Baserne var så desværre udsolgte og et nyt sæt blev bestilt hjem fra Fritid Vildmark i Sverige.

Det billede der bruges over alt af den pågældende base viser en almindelig kort type. Jeg havde fat i Warne og spurgte om en extended version af M898/828, men fik hurtigt det svar at denne base ikke findes i forlænget. Forklaringen viste sig da baserne ankom. I stedet for en almindelig base med udfræsningen mellem skruerne ER det en forlænget base og udfræsningen ligger på det forlængede stykke udenfor skruehullerne :biggrin: . Det er fræste stålbaser i en helt anden kvalitet end de støbte no name alubaser der sad der i forvejen.

Efter en kontrolskydning med den medleverede kinakikkert blev riflen splittet ad og renset i bund for 20 års skidt og smøremidler med bremserens. Smurt op igen og monteret med optik efter Warnes anvisninger. Operationen gik helt uden problemer og riflen skød kun 13 MOA højt/10 til højre med trådkorset centreret. Nu skal jeg bare have fundet den rigtige tilspænding af skæfteskruerne igen og/eller have skudt det rensede løb til (den skød bedre før operationen :evil: ).

/HR
Vedhæftede filer
Viking højre.jpg
Viking højre.jpg (280.97 KiB) Vist 10750 gange
Viking venstre.jpg
Viking venstre.jpg (194.59 KiB) Vist 10750 gange
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af T-REX » 6. mar 2016, 15:32

Godt Arbejde.

Tillykke med løsningen.
Det ser elegant ud, og med extended rings, så havde du nok ikke fået den så langt ned.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af Simkro » 24. jul 2017, 17:04

Mange tak for en god gennemgang, HR.

Jeg er selv den lykkelige indehaver af en riffel i 1900-familien. Min er en Husqvarna 1900 fra 69, med ca 75 skud på bagen gennem dens levetid og ellers som NOS. Den havde stået fra ny hos en med lidt for mange andre rifler i skabet, og en forkærlighed for sin trofaste Husqvarna 1640...

Som løsning på optikken har jeg valgt Weaver stålbaser og Leupold QRW - dog med en billig Nikko Sterling, som gør det forbavsende godt og har en fin øjeafstand i det set-up.
Blot til info, så passer Leupoldringene i medium højde rigtig godt til 50mm objektiv i 30mm rør. Monteret på stålbaserne er der ca. 4-5 mm afstand mellem objektiv og pibe ved kammeret. På den måde er der plads til linsebeskytter og lidt "sikkerhedsafstand".

Imidlertid kunne godt være interesseret i at vide om du fandt en passende tilspænding af skæfteskruerne?
Jeg kører selv med 4nm - det ser ud til at gå fint på min (ca. 2.5 cm spredning på 100 m. med billig træningsammo og en førstegangsskytte på grovkaliber(30-06) fra sandsæk).
I den sammenhæng tænker jeg også at være lidt varsom i forhold til aftrækkerbøjle/magasin, som jo er i alu af ældre dato. Uanset hvad, er jeg lidt spændt på, hvad du er nået frem til.

Som en lille sidedetalje, var jeg lidt overrasket over dens præcision, og ikke mindst hvor ond den er ved skulderen. Efter små 30 skud, er det ikke sjovt længere, men det er jo ligemeget, når det bare er til jagt. Dog overvejer jeg at få en anden bagkappe på, for at skulderen ikke bliver alt for blå ved træning. Skydning i tynd sommerskjorte, kan i hvert fald ikke anbefales med den originale bakelitbagkappe.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af HR » 24. jul 2017, 20:11

Tillykke med riflen! Jeg ved at det er snopperi, men jeg er lidt misundelig og ville gerne have at der også stod Husquarna på min.

Efter flere ommonteringer af skæftet og et par kasser patroner ser det ud til at spredningen er fornuftig. Jeg ved ikke præcis hvor god da minimale grupper ikke siger mig så meget igen. Men vi er vel nede mellem 2,5 og 5 cm på 100 meter. Jeg havde lidt problemer med at en kold pibe satte skudet 5 cm for højt. Men det var mulighvis bare fejl 40. En sjov detalje er at min holder samme træfpunkt med Norma Golden Target 9.5g og med Lapua Mega 12g. Og at den enda skyder til samme punkt med og uden dæmper (sonic 45). Af og til er man heldig :smile:

Med hensyn til rekyl vil jeg give dig inderligt ret. Jeg skyder med største fornøjelse med en super let Ruger Hawkeye II i samme kaliber, men 1900eren gør avs selv med lyddæmper på. Jeg har netop idag fået en pakke med en ny bagkappe der er blødere og lidt længere end den hårde plastkappe den er født med. Så er det bare ærgeligt at det var en Wegu til haglgevær der lå i pakken og ikke den Pacmeyer jeg havde bestilt :evil:

Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af Slettet bruger » 25. jul 2017, 09:52

Har du/I beddet låsen i skæftet - det kan betyde SÅ meget mere end man tror.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af HR » 25. jul 2017, 23:11

Slettet bruger skrev:Har du/I beddet låsen i skæftet - det kan betyde SÅ meget mere end man tror.
Min er bedded ret pænt, vist nok fra ny af. Min interesse i minimale grupper svinder voldsomt når riflen skyder inden for 2-5 cm på 100m. Det gør min, og jeg har ingen intetesse i at fedte rundt på sandsækken med forskellige ladninger for at lave et trekløver.
Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af Slettet bruger » 26. jul 2017, 08:21

HR skrev:
Slettet bruger skrev:Har du/I beddet låsen i skæftet - det kan betyde SÅ meget mere end man tror.
Min er bedded ret pænt, vist nok fra ny af. Min interesse i minimale grupper svinder voldsomt når riflen skyder inden for 2-5 cm på 100m. Det gør min, og jeg har ingen intetesse i at fedte rundt på sandsækken med forskellige ladninger for at lave et trekløver.
Hans
Du skrev bare lidt om flere ommonteringer af skæftet og noget med at den ville smide 1. skud. Det kunne tyde på den ikke lå som den skulle i skæftet

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af HR » 26. jul 2017, 14:02

Slettet bruger skrev:
HR skrev:
Slettet bruger skrev:Har du/I beddet låsen i skæftet - det kan betyde SÅ meget mere end man tror.
Min er bedded ret pænt, vist nok fra ny af. Min interesse i minimale grupper svinder voldsomt når riflen skyder inden for 2-5 cm på 100m. Det gør min, og jeg har ingen intetesse i at fedte rundt på sandsækken med forskellige ladninger for at lave et trekløver.
Hans
Du skrev bare lidt om flere ommonteringer af skæftet og noget med at den ville smide 1. skud. Det kunne tyde på den ikke lå som den skulle i skæftet
Helt enig. Det meget muligt at jeg til sidst har fået den helt på plads og at det har løst problemerne. Det er også en mulighed at der aldrig har været noget problem ud over skytten :oops:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til montage til Viking / HVA 1900 / CG 1900 /Zoli 1900 (Med færdig løsning)

Indlæg af Simkro » 28. jul 2017, 07:28

Jeg er ldit spændt på, hvad resultatet bliver med den blødere bagkappe. Jeg regner i hvert fald helt sikkert med at smide en på her hen over sensommeren. Lige hvad mærke det bliver, er lidt underordnet, men jeg har hørt meget godt om pachmayr, så tænker, at det skal prøves. Hvis der er andre bud, så vil jeg gerne høre dem. Det væsentligste er, at den ikke er for tyk, da jeg helst ikke vil tilpasse skæftets længde. Derudover er det egentlig kun et spørgsmål om at få taget det hårde fra den nuværende bagkappe af.

Min riffel er ikke bedded. Den står fuldkommen som da den kom ud af fabrikken i den henseende, men jeg har da overvejet det. Om ikke andet, så fordi jeg ikke lade være med at skille ting helt ad for at rengøre i bund, rimelig ofte. Her har jeg ladet mig fortælle, at en bedding skulle gøre træfpunktet lidt mere stabilt, hvis man samtidig er konsekvent med tilspænding.

I forhold til træfpunkt, så kan jeg også tale med om, at varme på piben kan have en del at sige lige med 1900'eren. Den skal ikke have skuldt mange skud (max 5 styk) før den har brug for en mindre pause. Men så igen, den er jo også ret tyndpibet og en rendyrket jagtriffel.

Jeg har ikke prøvet forskellig ammunition endnu, men det bliver helt spændende at se, hvordan den reagerer på det. Foreløbig er det bare noget billigt fra S&B og noget gammelt AMA jeg har liggende. Det går jeg ikke helt så meget op i. Endnu. Imidlertid er jeg ret ny i riffelverdenen, så mon ikke, at jeg på et tidspunkt melder mig ind i den kult :blink:

Besvar