Valg af sigtekikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Jacob Daugaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. feb 2016, 13:11
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Danmark

Valg af sigtekikkert

Indlæg af Jacob Daugaard » 2. feb 2016, 23:21

Hej.
Jeg er nyjæger på anden sæson og har bestemt mig for at anskaffe en riffel til foråret. Lige nu kigger jeg på optik, men ved simpelthen ikke hvad jeg skal vælge. Jeg har kigget på :
Wildgame, 2,5-10x50
Bushnell "Sportsman", 3-9x40
Tasco "World Class", 3-9x40

Er dette gode kikkerter?
Har i eller gode erfaringer eller anbefalinger? Det behøver ikke være Zeiss eller Swarowski, da jeg kun skal jage i Danmark.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Elbæk » 2. feb 2016, 23:42

Velkommen til :razz:

Alle tre sigtekikkerter er optik i den absolut lave ende af prisskalaen - og ingen af dem udmærker sig ved at være særlig gode til prisen. Der er til gengæld heller ingen af dem som er decideret dårlige til prisen. Man får bare ikke ret meget optik for pengene i prisklassen omkring 1500-1800,-
Wildgame modellen ville jeg, af princip, holde mig fra - alene fordi den er et in-house brand og vil være svær at sælge igen den dag man skal opgradere.

Personligt ville jeg bruge lidt flere penge og smide omkring 2000,- efter en Vortex Optics Diamondback 3-9x40 eller omkring 2500,- efter samme kikkert i 3.5-10x50. Dér kan man snakke om at man, for alvor, får en god all-round optik til rigtig fornuftige penge. Diamondback serien er, i min bog, pt. det bedste køb under 3000,- inden for sigtekikkerter. Jeg har selv haft begge de modeller jeg anbefaler - og skal snart have mig en 3.5-10x50 igen, for den savner jeg. Det er en super god all-round kikkert til prisen - og rigeligt kikkert til langt de flestes behov.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Rulab » 2. feb 2016, 23:56

Jeg var i nogenlunde samme sted som dig ang. kikkert.
Jeg synes dog ikke de nye kikkerter i den prisklasse, særligt det belyste sigte(et krav for mig) var ikke godt nok.
Jeg endte med at købe en brugt Burris Four X 3-12 56 over egun.de for knap 2400 kr. og det har jeg bestemt ikke fortrudt.
Hvis man har tålmodighed og styre udenom de "traditionelle" mærker (Zeiss, S&B osv.), kan man tit lave en god handel på nyere brugt optik.

Jacob Daugaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. feb 2016, 13:11
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Danmark

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Jacob Daugaard » 2. feb 2016, 23:59

Tusind tak!
Det er et værre rod at finde rundt i mærker, kvalitet og pris ;)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af C-X » 3. feb 2016, 00:09

Nikon fortjener også af blive nævnt, blandt gode mærker med value for money.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af RKN » 3. feb 2016, 00:38

Undersøg brugt market, og spar en masse penge.
Hvis du vælger Leupold , så har du den bedste garanti. En god start kikkert kunne være en leupold vx 2 kikkert i 3-9 gange 50

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Leo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 2. apr 2009, 15:26
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Leo » 3. feb 2016, 13:35

Jacob, det er altid godt at forsøge at sætte sig ind i sagerne før man handler, og du har ret - hvis man er ny på området, så er der rigtig mange mærker at vælge mellem.
Du siger, at du skal se på riffel til foråret.
Hvis det er en brugt riffel du søger, så kan det jo ofte svare sig at tage hele pakken med - hvilket vil sige riffel, kikkertmontage og kikkert.
Der er mange brugte rifler på markedet, der sælges med kikkerter påmonteret i den prisklasse du nævner.
Bare så du ikke går ud for at købe kikkert nu - og så senere finder en riffel incl alt.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Krung » 3. feb 2016, 14:28

Jeg har kigget gennem en Wildgame kikkert. Der var ret meget forvrængning og parallaksen var helt skæv. Den var sådan set god nok til jagt, men det var ikke en kikkert der gav skytten en oplevelse af at grejet virkede og det kun afhænger af skytten selv.

Den er god nok til at slæbe sig gennem riffelprøven med, men hvis du har intentioner om at skyde små grupper, så er kikkerten en udfordring i stedet for en hjælp.

Man kan som god skytte sikkert klare sig med den, men den kræver alt for meget af skytten i en situation, der burde handle om en god oplevelse og ikke en mental tjekliste, for bare at ramme.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Unknown » 3. feb 2016, 14:31

Jacob Daugaard skrev:Hej.
Jeg er nyjæger på anden sæson og har bestemt mig for at anskaffe en riffel til foråret. Lige nu kigger jeg på optik, men ved simpelthen ikke hvad jeg skal vælge. Jeg har kigget på :
Wildgame, 2,5-10x50
Bushnell "Sportsman", 3-9x40
Tasco "World Class", 3-9x40

Er dette gode kikkerter?
Har i eller gode erfaringer eller anbefalinger? Det behøver ikke være Zeiss eller Swarowski, da jeg kun skal jage i Danmark.
Hvad med at købe et færdigt tilbud, eller har du riffel på hånden? Hvilket budget har du?

For under 2000kr ville jeg købe sådan en her.

http://www.iversen-import.dk/nikon-pro- ... sigte.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Kleth » 3. feb 2016, 15:48

Sådan en sidder der på min oversavede Tikka og det er bestemt en glimrende kikkert, selv fruen, hvis øjne er ret kræsne med kikkerter, er glad for den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af C-X » 3. feb 2016, 17:02

Har 2 af dem og er glad for dem. Rigtig meget for pengene. En lille smule tunnelsyn, men absolut til at leve med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Bobo » 3. feb 2016, 19:47

Hvis du ikke er bange for brugt kan du faktisk få en rigtig god begynder riffel (hva så det end det er ) med optik for 2000 der er ok.
jeg har f.eks. stadig den kikkert der sad på min første riffel som jeg ejede egenhændig - jo den er lidt uskarp i kanten og skal ikke skrues helt til 7 eller ned til 2,5 men i mellem 3,5 og 6 er den faktisk rigtig præcis og gør nu tjeneste på den lille bbf, og kan ramme en krage.
Jeg vil mene at til riffelprøve og bukkejagt er det ikke det store forstørrelse der er brug for.
Bobo ------ Igen uden billeder

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af T-REX » 3. feb 2016, 23:20

:goodpost:

Hvis du vil have kikkert i løs vægt, så har mange af de større jagtbutikker en "rodekasse" med kikkerter, de har taget i bytte, og der kan man finde brugte kikkerter, i 1000-2000 kr klassen, der har været 2-4 gange så dyre, da de var moderne.

Men en pæn brugt riffel, med rimelig optik på, det vil give dig mest valuta, for pengene.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Jacob Daugaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. feb 2016, 13:11
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Danmark

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Jacob Daugaard » 4. feb 2016, 12:14

Jeg har ikke en riffel endnu. Men jeg regner med at finde en "fuld pakke", altså en riffel med montage og kikkert. Jeg har dog tit set Tikka rifler med en Wildgame kikkert monteret. Derfor er det meget godt at have styr på mærkerne og kvaliteten.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Kleth » 4. feb 2016, 12:45

Min kammerat har en Wildgame på hans T3 Lite og han skyder fine små grupper. Det er en glimrende kikkert til prisen og selv vælger jeg Nikon eller Vortex . Vælger du en pakke med en Wildgame eller en brugt med Wildgame kikkert og du nærmest får den kylet i nakken, så er der ingen grund til at styrte ud og købe noget andet før du har kigget på, pillet ved og befamlet andre kikkerter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af C-X » 4. feb 2016, 13:21

Stod og kiggede i en Wildgame 2,5-10x50 i en jagtforretning og må tilstå, at jeg var imponeret over kvaliteten til prisen (2.000,- om jeg husker ret).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Kleth » 4. feb 2016, 14:44

Jeg må indrømme at jeg kun har set gennem en kikkert der var direkte ubrugelig og det var en 4x15 helt i plastik. Og en gammel Norconica 3-9x40 eller Jaguar 3-9x40 kan være lidt anstrengende at sigte gennem og kan være følsomme for modlys mv. men der er langt til ubrugelig selv om jeg ikke ville sidde med sådan en kl 5 om morgenen den 16maj.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Kenned » 4. feb 2016, 14:48

Tag også et kig på Hawke kikkerter - jeg synes man får meget for pengene.

Mvh
Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af CasperB » 5. feb 2016, 12:24

Har selv en wildgame 2,5-10x50IR. Det er min første kikkert på min første riffel. Købt i den mening at jeg vidste at den skulle skiftes ud når jeg selv fandt ud af præcis hvilken jagt jeg ville udøve med riffelen. Har egentligt været fint tilfreds med optikken, og har både skudt mit første stykke råvildt og min første ræv efter solnedgang med optikken. Så vil personligt mene, at den til alm praktisk dansk jagt er udemærket. Selvfølgelig får man hvad man betaler for, og sådan vil det jo nok altid være et langt stykke hen ad vejen.
Det skal så lige siges at jeg har et lille problem med lyset i min kikkert, som opstod igår. Er dog ret sikker på at min dealer tager den tilbage på garantien. Ellers skal jeg nok vende tilbage hvis jeg oplever bøvl med reklamationen.
Og du er altid velkommen til at kigge gennem min i tusmørke etc. Tror det er lidt anderledes end i en butik :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Langenge » 11. feb 2016, 14:55

Vær dog OBS på, at jagtforretninger ikke altid er det billigste sted at købe Nikon.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar