Adskillelse af lyddæmper

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Adskillelse af lyddæmper

Indlæg af Karlo » 8. feb 2016, 21:37

Hej
Jeg har fornylig købt en Stalon WM110 til min .308w. Jeg adskiller dæmperen hver gang efter skydning for at undgå kondens. Dette gøres ved at skure dæmperen fra hinanden på midten. Jeg har desværre bemærket der er kommet små hakker i gevindet. Jeg er meget omhyggelig med ikke at være for voldsom og skrue skævt. Mit spørgsmål er om det er noget i andre har oplevet med jeres dæmpere? Er det normalt? Dæmperen er ca 2 måneder gammel. Kan godt være jeg er hysterisk.
Mvh Karlo

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Adskillelse af lyddæmper

Indlæg af Sako75 » 8. feb 2016, 21:50

Karlo skrev:Hej
Jeg har fornylig købt en Stalon WM110 til min .308w. Jeg adskiller dæmperen hver gang efter skydning for at undgå kondens. Dette gøres ved at skure dæmperen fra hinanden på midten. Jeg har desværre bemærket der er kommet små hakker i gevindet. Jeg er meget omhyggelig med ikke at være for voldsom og skrue skævt. Mit spørgsmål er om det er noget i andre har oplevet med jeres dæmpere? Er det normalt? Dæmperen er ca 2 måneder gammel. Kan godt være jeg er hysterisk.
Mvh Karlo
Har du ikke et billede af det gevind?
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Adskillelse af lyddæmper

Indlæg af Lycon » 8. feb 2016, 22:26

Karlo skrev:Hej
Jeg har fornylig købt en Stalon WM110 til min .308w. Jeg adskiller dæmperen hver gang efter skydning for at undgå kondens. Dette gøres ved at skure dæmperen fra hinanden på midten. Jeg har desværre bemærket der er kommet små hakker i gevindet. Jeg er meget omhyggelig med ikke at være for voldsom og skrue skævt. Mit spørgsmål er om det er noget i andre har oplevet med jeres dæmpere? Er det normalt? Dæmperen er ca 2 måneder gammel. Kan godt være jeg er hysterisk.
Mvh Karlo
Nu har jeg haft og skudt med dæmpere i mere end 30 år, og har ALDRIG adskilt dem af den grund. Du slider din dæmper op ved alt den adskillelse og rengøring, og det er helt unødvendigt. Tag dæmperen af riflen så der ikke løber kondens ned i piben, eller stil din riffel med kolben opad i skabet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Adskillelse af lyddæmper

Indlæg af RKN » 8. feb 2016, 22:41

Jeg bruger en super fin og billig Sonic dæmper.
Den blev så løs i modulerne, når den blev varm. Så rensede jeg den totalt af i bremse rens, og skød den godt varm. Også blev den spændt hårdt sammen. Nu hænger den altid sammen, og den får kun en tur med kobber børsten, hvis jeg husker det. En dæmper er en forbrugs ting, som et udstødning. Smid den væk når den ikke kan mere, også køb en ny.
Alternative er en ASE utra i rustfri stål. Den kan komme i ultralyd, og renset totalt ud.


From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Karlo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 575
Tilmeldt: 21. sep 2009, 19:59
Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 58 times

Re: Adskillelse af lyddæmper

Indlæg af Karlo » 9. feb 2016, 05:30

Tak for svarene.
Efter hvad du fortæller Lycon, stopper jeg med at adskille den nu. Er slet ikke i tvivl om det må slide en hel del på dæmperens gevind. Jeg nøjes bare med at afmonterer den af riflen, da det giver god mening. Så må jeg bare leve med at gevindet er blevet lidt beskadiget... :wall:

Det er ikke det bedste billede, men håber det giver en ide. Der er et par andre steder hvor der også er mærker på gevindet, som ikke er på billedet. Det er de tre hakker øverst på gevindet.
Billede

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Adskillelse af lyddæmper

Indlæg af Great Dane » 9. feb 2016, 21:10

Det kan være en fordel når man skal skrue gevind sammen at første omgang er modsat gevindet, så kan man nemlig mærk at den falder i bund og rammer gængen rigtigt første gang. De mikromærker er nok fra små slag. Jeg ville være mere varsom med de gevind, og så lade være med at skille det ad for tit.
Mvh Great Dane

Besvar