Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m. (Emne: Rant over dårligt monteret sigtekikkert)

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m. (Emne: Rant over dårligt monteret sigtekikkert)

Indlæg af Nuser » 27. feb 2016, 17:23

Så skete det atter engang.....

Nyjæger møder op på Grenå skyttekreds jagtbane og ber om lidt hjælp til indskydning af nyindkøbt riffel...
Vedkommende fortæller, at riflen, ifølge sælger ( købt i en butik midt på Djursland ), lige er efterset ved våbensmed, så det burde være en formsag at indskyde den.....
Meen så nemt går det ikke, efter få skud, viser det sig at noget ikke er, som det bør være, da riflen spreder over hele bukkeskiven....
Det viser sig, at samtlige montageskruer er løse :mad: :mad:

Desværre er det efterhånden mere reglen end undtagelse ved diverse " nyjægertilbud "

Så kære våbenforhandlere, bøssemagere m.m. håber i har det godt med at sælge al det l...
som vi instruktører kæmper med at få til at skyde bare nogenlunde.......det er
faktisk ikke særlig rart, at skal fortælle en ungjæger, at det udstyr vedkommende lige har brugt alle sine spareskillinger på at købe (ved en anerkendt bøssemager) er ubrugeligt :evil:

Mvh

Per
Senest rettet af Refraktorius 11. sep 2016, 22:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret. Tænk på de 10000 brugeres tid du sparer, når de reelt kan se hvad det går ud på.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2016, 18:20

Nuser skrev:Desværre er det efterhånden mere reglen end undtagelse ved diverse " nyjægertilbud "
Det påstand synes jeg du skal have lov til at uddybe. Det er, med over ti år i branchen, mit klare indtryk og erfaring at du ikke har ret. Jeg sælger ikke våben - og har ikke noget i klemme her. Men, vil stadig fastholde at du tager fejl i din påstand. Ingen forretning kan leve af bevidst at levere dårlige produkter/services - ingen forretning kan leve af utilfredse kunder. Derfor er der heller ingen forretning som bevidst sætter sig i en situation som den du beskriver.

Mit personlige indtryk er at at våben og optik i den billigste prisklasse aldrig har været bedre. I dag kan du, for under kr. 6.000,- købe en ny riffel, kikkert og montage som konsistent kan samle indenfor en femkrone på 100 meter. I det store hele en umulighed for bare få år siden.

Endvidere er det mit klare indtryk at de dårlige monteringer af våben man, fra tid til anden, hører om, oftere hidrører de samme 2-3 forhandlere/bøssemagere (i hele landet), frem for en bestemt prisklasse. Måske var der, såfremt du virkelig mener (og kan bevise) at det problem du beskriver eksisterer, en idé i at tage kontakt direkte til de pågældende forretninger. Frem for at fremture på en måde som peger fingre af alle forretninger i et givent område.

Endvidere: Er det ikke at overdramatisere voldsomt overfor en nyjæger at kalde hans nye våbensæt ubrugeligt, når det som reelt skal til for at gøre det brugbart er at rette op på en forhandlers trælse fejlmontering (eller, meget passende, bede forhandleren om at gøre det)?
Jeg ville nok personligt forvente en en noget højere grad af nøgternhed og faktualitet fra en skydeinstruktør :???: Som nyjæger bliver man meget nemt forskrækket over den slags bastante udtalelser fra en autoritet i den forening man skyder i - det bør man som instruktør være den første til at indse og tage højde for.

En skydeinstruktør som fremturer mod sine lokale forretninger og beskylder dem for bevidst at sælge fejlbehæftede varer/udøve mangelfuld service - dét borger ikke for et godt lokalt samarbejde. Hvilket ikke kan være i nogens interesse, hverken foreningens eller forretningernes. Jeg aner at der ligger noget personligt til grund her, som nok snarere burde løses de involverede parter imellem.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Sierra13 » 27. feb 2016, 19:44

.
Senest rettet af Sierra13 29. feb 2016, 10:59, rettet i alt 1 gang.

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Nuser » 27. feb 2016, 20:26

Elbæk...

For det først, kan jeg ikke have noget mod forretningen, som solgte ovennævnte riffel, da jeg ikke handler der selv...
For det næste, synes du det er ok, at sige til kunden, at riflen lige er kontrolleret ved bøssemager og er ok
når det så viser sig, at kikkertmontagen overhovedet ikke er spændt sammen ?
For det tredie, hvad siger man til en ung knægt, som lige har brugt sin opsparing på en 308W Midland riffel, med en
kina allu montage og en Gamo 3-9x40 kikkert og en pibe som absolut ikke var fritliggende, som ikke kan forstå at riflen ikke skyder hul i hul, som en anerkendt midtjysk bøssemager påstod ?
Det er den virkelighed, man møder som instruktør ;-(
Og til sidst, det kan da ikke instruktørens ansvar, at gøre forhandleren opmærksom på, at det leverede produkt er noget skidt, det må da nærmere
være et spørgsmål om forhandlerens moral ;.)


Morten, jeg går ud fra, at din kommentar var henvendt til Elbæk......

Vh

Per

NB...Det er ikke kun nyjæger tilbud, som kan volde problemer.
En gæst på banen i dag med en luxus 30-06 Blaser, havde problemer med sit magasin og trods reklamation til en større midtjysk forhandler,
påstod denne, at et 6,5 x 55 magasin også passede til en 30-06 ;-(

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Caspian1911 » 27. feb 2016, 20:35

Elbæk skrev:
Nuser skrev:Desværre er det efterhånden mere reglen end undtagelse ved diverse " nyjægertilbud "
Det påstand synes jeg du skal have lov til at uddybe. Det er, med over ti år i branchen, mit klare indtryk og erfaring at du ikke har ret. Jeg sælger ikke våben - og har ikke noget i klemme her. Men, vil stadig fastholde at du tager fejl i din påstand. Ingen forretning kan leve af bevidst at levere dårlige produkter/services - ingen forretning kan leve af utilfredse kunder. Derfor er der heller ingen forretning som bevidst sætter sig i en situation som den du beskriver.

Mit personlige indtryk er at at våben og optik i den billigste prisklasse aldrig har været bedre. I dag kan du, for under kr. 6.000,- købe en ny riffel, kikkert og montage som konsistent kan samle indenfor en femkrone på 100 meter. I det store hele en umulighed for bare få år siden.

Endvidere er det mit klare indtryk at de dårlige monteringer af våben man, fra tid til anden, hører om, oftere hidrører de samme 2-3 forhandlere/bøssemagere (i hele landet), frem for en bestemt prisklasse. Måske var der, såfremt du virkelig mener (og kan bevise) at det problem du beskriver eksisterer, en idé i at tage kontakt direkte til de pågældende forretninger. Frem for at fremture på en måde som peger fingre af alle forretninger i et givent område.

Endvidere: Er det ikke at overdramatisere voldsomt overfor en nyjæger at kalde hans nye våbensæt ubrugeligt, når det som reelt skal til for at gøre det brugbart er at rette op på en forhandlers trælse fejlmontering (eller, meget passende, bede forhandleren om at gøre det)?
Jeg ville nok personligt forvente en en noget højere grad af nøgternhed og faktualitet fra en skydeinstruktør :???: Som nyjæger bliver man meget nemt forskrækket over den slags bastante udtalelser fra en autoritet i den forening man skyder i - det bør man som instruktør være den første til at indse og tage højde for.

En skydeinstruktør som fremturer mod sine lokale forretninger og beskylder dem for bevidst at sælge fejlbehæftede varer/udøve mangelfuld service - dét borger ikke for et godt lokalt samarbejde. Hvilket ikke kan være i nogens interesse, hverken foreningens eller forretningernes. Jeg aner at der ligger noget personligt til grund her, som nok snarere burde løses de involverede parter imellem.
Desværre Elbæk.

Jeg bliver nødt til at give Nuser ret. Vi ser desværre en mængde "ubrugeligt" på banen, specielt til nyjægere, og ikke fra nogen specifik butik/bøssemager. Bare sån generelt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2016, 20:48

Nuser skrev:For det først, kan jeg ikke have noget mod forretningen, som solgte ovennævnte riffel, da jeg ikke handler der selv...
For det næste, synes du det er ok, at sige til kunden, at riflen lige er kontrolleret ved bøssemager og er ok
når det så viser sig, at kikkertmontagen overhovedet ikke er spændt sammen ?
For det tredie, hvad siger man til en ung knægt, som lige har brugt sin opsparing på en 308W Midland riffel, med en
kina allu montage og en Gamo 3-9x40 kikkert og en pibe som absolut ikke var fritliggende, som ikke kan forstå at riflen ikke skyder hul i hul, som en anerkendt midtjysk bøssemager påstod ?
Det er den virkelighed, man møder som instruktør ;-(
Og til sidst, det kan da ikke instruktørens ansvar, at gøre forhandleren opmærksom på, at det leverede produkt er noget skidt, det må da nærmere
være et spørgsmål om forhandlerens moral ;.)
Næ, det lyder ikke ok.

Den fejlagtige montage lyder som en fejl - højst sandsynligt en kommunikationsfejl internt i forretningen. Den slags sker altså, når man har med mennesker at gøre. Det interessante i den forbindelse er hvordan forretningen håndterer sådan en fejl, når de bliver konfronteret med den.
Er den slags fejl noget som sker ofte fra samme forretning, ja så er vi ude i sjusk eller inkompetence - for så svært er det altså heller ikke at montere en kikkert.

Eksemplet med en (oftest billig) riffel med en skodmontage og en inferiør kikkert, kan jeg desværre godt kende. Sådan nogle sæt har jeg selv skilt ad mange gange for kunder, dengang jeg selv var i en våbenforretning. Ofte er det sæt folk har købt privat - men jeg kender også til dem fra forretninger. Jeg fatter ikke at nogen forretning gider ligge navn til den slags.
Finder man sådan et sæt i en forretning, er det ofte et sæt som forretningen har taget i bytte - i min bog burde de så skille det ad, frem for at sælge det videre samlet. Har en forretning, bevidst, selv samlet sådan et sæt og solgt det videre som "et godt sæt", så fortjener de ingen ros for det.
Men, når det er sagt, så kender jeg til problematikken fra den anden side af disken; ofte er det næsten umuligt at få en nyjæger til at tage opmærksomheden fra den riffel denne har udset sig og acceptere at der også skal smides penge efter optik og montage. Her kán man godt ende med at skrue noget sammen man egentlig ikke er stolt af, fordi kunden insisterer på det - noget som samme kunde godt kan "glemme" når en instruktør fortæller dem at deres våbensæt er noget bras. Det er et evigt dilemma, for reelt står man, som ekspedient, nogen gange med valget mellem at samle et sæt som man godt ved langt fra er optimalt eller nægte at sælge kunden et våben. Forskellen ligger naturligvis i om man så er ærlig over for kunden i den forbindelse - og lader valget være op til kunden. Jeg har stået der selv - og også oplevet kunder klage over at det de fik at vide ville ske, med den dårlige kikkert og/eller montage de insisterede på, netop skete.

Hvis man er villig til at stille sig op, som instruktør, og stille spørgsmål ved unavngivne forhandleres moral (og derved alle forhandleres moral), så skulle man - i min optik - hellere have taget skridt henimod en dialog med de involverede forhandlere længe før man oprettede sådan en tråd. Der kommer ingen løsninger ud af tråde som denne - det kunne der derimod komme ud af en ordentlig dialog.
Caspian1911 skrev:Desværre Elbæk.

Jeg bliver nødt til at give Nuser ret. Vi ser desværre en mængde "ubrugeligt" på banen, specielt til nyjægere, og ikke fra nogen specifik butik/bøssemager. Bare sån generelt.
Så undrer det mig enormt meget at jeg ikke hører om alle disse tilfælde fra hverken kunder (som jo også handler i andre butikker) eller fra mine kollegaer og leverandører i branchen.
Alt og alle med en reklamationsprocent på over tre er et diskussionsemne i branchen - og branchen er for lille til at nogen produkter eller forretninger kan "gemme" sig på den konto. Jeg er naturligvis ikke omnipotent, men jeg plejer at have en idé om hvad der foregår i min branche - om ikke andet så fordi vi allesammen er nogle forbandede sladrekællinger :giggle:
Der er helt sikkert, fra tid til anden, butikker som formår at fejle en montering - og enkelte butikker formår, virker det som, at gøre det markant oftere end andre. Men, derfra og så til at der skulle være en generelt tendens - som fordrer fremturen som den Nuser kommer med, kan jeg ganske enkelt ikke genkende, ej heller giver det nogen mening at nogen forretning bevidst skulle sjuske med montering af en kikkert, det er at bede om dårlig omtale og utilfredse kunder.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Nuser » 27. feb 2016, 21:08

Elbæk....

Mener ikke jeg noget sted har påstået, at det er bevist sjusk ...... ;-(

Men jeg kan love dig, at os der til daglig forsøger at lære nye jægere at skyde med riffel,
ser ting, som man tror er løgn........

Hvad siger man til en nyjæger, som har brugt for 500,- ammo og ikke kan forstå, at den ny indkøbte og forhandler indskudte riffel ikke
kan ramme noget som helst og det så viser sig, at kikkert montagen ikke er spændt sammen ?

Så kan du da ikke forvente rosende omtale af forhandler......

Per

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2016, 21:15

Nuser skrev:Mener ikke jeg noget sted har påstået, at det er bevist sjusk ...... ;-(

Men jeg kan love dig, at os der til daglig forsøger at lære nye jægere at skyde med riffel,
ser ting, som man tror er løgn........

Hvad siger man til en nyjæger, som har brugt for 500,- ammo og ikke kan forstå, at den ny indkøbte og forhandler indskudte riffel ikke
kan ramme noget som helst og det så viser sig, at kikkert montagen ikke er spændt sammen ?

Så kan du da ikke forvente rosende omtale af forhandler......

Per
Jeg har i det store hele svaret dig i ovenstående.

Dog vil jeg tilføje:

Med en sætning som;
Nuser skrev:Så kære våbenforhandlere, bøssemagere m.m. håber i har det godt med at sælge al det l...
Mere end bare antyder du at forhandlerne er bevidste om at deres produkter/services ikke er i orden. Jeg kan i hvert fald ikke læse det anderledes.

Endvidere: Enhver seriøs forhandler vil, hvis de foreholdes problemet, erstatter de skud man har brugt på at forsøge at indskyde en fejlagtigt monteret riffel. Men, har de fået chancen for det?

Ingen forhandler skal have ros for at begå fejl. Men du udtaler dig netop ikke om en konkret forhandler - du sigter på en række mulige forhandlere i et givent område. Det er ikke ret konstruktivt - og i hvert fald ikke noget som løser det problem du beskriver at opleve.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Nuser » 27. feb 2016, 21:32

Elbæk

Jeg kunne aldrig drømme om, at sige til en nyjæger, at vedkommendes udstyr ikke dur ( er faktisk mega diplomatisk på det område )
men bliver bare harm på nyjægernes vegne, når de bliver prakket noget ydstyr på, som kun giver dem ærgelser og udgifter, som ikke er
nødvendige...

Må jeg ikke invitere dig på en skydning og en kop kaffe hen midt i april, når mange af nyjægerne og dem, som skal til riffelprøve dukker op,
så kan du ved selvsyn se, hvad instruktørerne er oppe i mod ?

Per

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2016, 21:43

Nuser skrev:Jeg kunne aldrig drømme om, at sige til en nyjæger, at vedkommendes udstyr ikke dur ( er faktisk mega diplomatisk på det område )
men bliver bare harm på nyjægernes vegne, når de bliver prakket noget ydstyr på, som kun giver dem ærgelser og udgifter, som ikke er
nødvendige...

Må jeg ikke invitere dig på en skydning og en kop kaffe hen midt i april, når mange af nyjægerne og dem, som skal til riffelprøve dukker op,
så kan du ved selvsyn se, hvad instruktørerne er oppe i mod ?

Per
Absolut - det vil jeg meget gerne, så giver jeg kagen til kaffen. Det kunne være en spændende indsigt. Jeg skal være den første til at ændre holdning, hvis jeg får noget andet påvist.

Skal jeg tage lidt sjove rifler med selv?

Jeg kan 100% sætte mig ind i at du bliver harm, hvis du står med en nyjæger som du føler et blevet taget i røven (jeg kender alt for godt selv følelsen inden for andre produktgrupper - min personlige pet peeve er fodtøj) - men jeg mener bare at den harme (som jo må bunde i dedikation og entusiasme fra din side) burde kunne kanaliseres så meget bedre og mere konstruktivt end tråde som denne. Jeg bliver i hvert fald ked af at se min branche få en bredside grove spredehagl på denne måde - for, med enkelte undtagelser, er vi allesammen også bare entusiaster og aktive udøvere af de interesser vores branche hidrører.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Nuser » 27. feb 2016, 21:58

Elbæk....

Tag rigeligt med kage med :DancingBanana: og rifler :smile:

Tråden jeg oprettede, har været længe undervejs, men i dag flød bægeret bare over......

Har gennem de sidste 4 - 5 år som instruktør, set så meget useriøst fra div forhandlere ( ingen nævnt, ingen glemt )
at jeg følte at jeg var nødt til at reagere.....

Per

NB vi kan aftale en dag via PM

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2016, 22:03

Jeg har sendt dig en PM.

Bægere flyder over engang imellem - især hvis man oplever at nogen, uanset hensigten, foretager sig noget uhensigtsmæssigt for noget man brænder for. Det skal jeg være den første til at kunne nikke genkendende til :razz:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 27. feb 2016, 22:49

:NVFrules:

Lille
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 238
Tilmeldt: 17. maj 2008, 07:30
Interesser: Jagt, genladning,madlavning
Geografisk sted: Plutøen
Has thanked: 16 times
Been thanked: 16 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Lille » 28. feb 2016, 14:19

De er bestemt ikke nogle enkel tilfælde.

Ungjæger køber riffel af forhandleren.
Til dels ny eller brugt. Møder op på skydebanen og skal til indskyde. Så starter balladen. Våben spreder som bare pokker. Og så må vi gang med at finde ud af hvad der er galt. Nu har jeg gjort mig til vane at have en lille rullemappe med div. værktøj der skal bruges til afhjælpe de fleste problemer. Kikkerten er monteret sådan at den er krænget (kæntrer til forhold til vater).Montage skruerne er ikke spændt. osv,osv. Løbet ligger ikke frit enten fordi systemskruerne er knallede helt vildt til eller er spændt forskelligt foran /bagved. Skæfte har trukkede sig osv,osv.
Og vel at mærke våben som burde være klar til at skyde med. I følge forhandlerne.
Så de ses alt for tid. Hvert saison 5-8 stykker. Nogle firmaer er genganger som sælger lort og ikke klargjorte våben.
Der tegner sig et mønster.
Lokale små og nogle af de store. De er lige godt om dette.
Dette er bare for ringe.
Specielt som ungjæger har man nok at se til. Og efter min mening er dette en tillidsbrud.

Men så går vi i gang med at skrue.

Lille

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Unknown » 28. feb 2016, 17:26

Jeg har oplevet den samme kikkert monteret på på to forskellige nyjægeres riffel samme år. I begge tilfælde kunne kikkerten ikke indstilles tilfredsstillende


Sent from my iPhone using Tapatalk

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af TheDarkSide » 28. feb 2016, 18:29

Jeg har også mødt især nyjægere som har købt rifler, hvor piben ikke var fritliggende eller skruer ikke strammet osv hos forhandlere (bl.a. i Viborg). Det er under al kritik.

Sendt fra min GT-S7580 med Tapatalk

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2016, 21:01

Da jeg var på riffelbanen forrige gang, kom der en gut med sin nyindkøbte riffel og derpå monterede kikkert.

Efter et par skud hvor riflen ikke kunne ramme skiven på 100 meter, konstaterede skydeinstuktøren at kikkerten var drejet 90 grader, så op/ned var højre/venstre og omvendt.

Sidste gang jeg var på skydebanen, kom der en anden gut, som ikke kunne samle skuddene indenfor en halv meter på bukkeskiven. Hans kikkert sad så løst "monteret" at det kunne konstateres med det blotte øje/fingrene.

Begge rifler kom direkte fra en våbensmed ...
(Jeg ved ikke hvilke og om det skulle være den samme)

Havde det været biler, var den første kørt i grøften og den anden havde tabt et hjul. :fun:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af C-X » 28. feb 2016, 21:32

Fejl kan ske, men mængden er alarmerende. Især hvis det vitterligt er sager der kommer fra fagfolk. Stor ros til de fantastiske skytter, der afhjælper problemet og får nye skytter i gang, trods de er bagud allerede når de tager riflen ud af foderalet. Man kan virkelig møde nogle fantastiske instruktører på banerne :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Timber » 28. feb 2016, 21:37

Nu er det på ingen måde et forsvar for evt. sjusk fra forhandlernes side af, men har man ikke selv en lille smule medansvar for tingene.. Jeg mener, hvis man eks. køber en bil, kører man da lige en tur i den, hvis muligt. Og man tager da lige en runde rundt.. Jeg ved godt det ikke er helt det samme, men alligevel. Og desuden må man da have lært lidt om våbenbetjening på jagttegnskurset..

Der er da så mange gode råd om både det ene og andet, når man køber våben, så det bør da ikke være helt umuligt at fejlsøge og evt udbedre selv... Og de nævnte ting, i hvert fald nogen af dem, bør da springe i øjnene, inden man forlader butikken..

Jeg ved det ikke, og er måske bare en gammel sær mand. Men man bør da lige kigge tingene igennem inden man køber tingene.. Eller tage en med der har forstand på det.. :???:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2016, 21:42

Timber skrev:Nu er det på ingen måde et forsvar for evt. sjusk fra forhandlernes side af, men har man ikke selv en lille smule medansvar for tingene.. Jeg mener, hvis man eks. køber en bil, kører man da lige en tur i den, hvis muligt. Og man tager da lige en runde rundt.. Jeg ved godt det ikke er helt det samme, men alligevel. Og desuden må man da have lært lidt om våbenbetjening på jagttegnskurset..

Der er da så mange gode råd om både det ene og andet, når man køber våben, så det bør da ikke være helt umuligt at fejlsøge og evt udbedre selv... Og de nævnte ting, i hvert fald nogen af dem, bør da springe i øjnene, inden man forlader butikken..

Jeg ved det ikke, og er måske bare en gammel sær mand. Men man bør da lige kigge tingene igennem inden man køber tingene.. Eller tage en med der har forstand på det.. :???:
Hvis jeg køber en ny bil hos en forhandler, så skal jeg garanterer dig at jeg ikke efterspænder hjulene som det første.

Det tillader jeg mig at tage for giver er i orden ved leveringen!

Peter

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af HappyNanoq » 28. feb 2016, 21:49

Bare se tråden om auktionshuset.... hvor mange gange står der ikke "Gennemgået af våbensmed, uden anmærkninger".
Og kikkerter vender forkert mv.

Kan nu også genkende problemet, og er ikke engang instruktør - bare brugt meget tid på skydebaner.


Nogle af de ting der er observeret, omend ikke nødvendigvis fejlrettet af mig selv:
Skæve kikkerter(ikke nivellerede), løse baser, kikkertringe der ikke passer sammen, kikkertringe der ikke er spændt ordentligt så kikkert kan rotere, forkert bundstykke (headspace forkert), for lave ringe så kikkert sidder i spænd mod bagerste leafsight.
Kikkertringe hvor bagerste ring kan justeres sidelæns der ikke var fæstnet/låst sammen efter grovindstilling, så hver gang riflen blev lagt ned, så skiftede den "indskydning".
Kikkerter der var drejet 90 grader så (Up/Down) nu sidder på siden, hvilket i sig selv måske ikke er en fejl hvis våbnet bare har en sær ejectorvinkel, så kan det bruges som nødløsning - men vil sige det er en fejl, når det ikke behøves.

"Klargjort af våbensmed". Fejlrettet af enthusiaster.

Nogle af våbnene havde været kontrolskudt af jægeren (endda erfarne jægere hvor fejlen er smuttet under radaren), og medført skamskydning, eller total skud forbi (kikkertringe der kunne justeres sidelæns).


Jeg vil sige tak til våbensmedene - tak for at gøre livet lidt spændende og humoristisk, samt give dyrene en chance.
Senest rettet af HappyNanoq 28. feb 2016, 21:51, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Timber » 28. feb 2016, 21:49

PSindrup skrev:
Timber skrev:Nu er det på ingen måde et forsvar for evt. sjusk fra forhandlernes side af, men har man ikke selv en lille smule medansvar for tingene.. Jeg mener, hvis man eks. køber en bil, kører man da lige en tur i den, hvis muligt. Og man tager da lige en runde rundt.. Jeg ved godt det ikke er helt det samme, men alligevel. Og desuden må man da have lært lidt om våbenbetjening på jagttegnskurset..

Der er da så mange gode råd om både det ene og andet, når man køber våben, så det bør da ikke være helt umuligt at fejlsøge og evt udbedre selv... Og de nævnte ting, i hvert fald nogen af dem, bør da springe i øjnene, inden man forlader butikken..

Jeg ved det ikke, og er måske bare en gammel sær mand. Men man bør da lige kigge tingene igennem inden man køber tingene.. Eller tage en med der har forstand på det.. :???:
Hvis jeg køber en ny bil hos en forhandler, så skal jeg garanterer dig at jeg ikke efterspænder hjulene som det første.

Det tillader jeg mig at tage for giver er i orden ved leveringen!

Peter
Jo, selvfølgelig... Men du kan da så forhåbentlig mærke, eller høre hvis de ikke er spændt ordentligt.. Det er det jeg mener.. Eksemplet med den kikkert der var vendt forkert, mener jeg da bestemt man burde have været opmærksom på, inden man gik ud fra butikken..

Men som sagt, det kan godt bare være mig der tænker sådan. Nu har jeg så også nærmest skudt fra barnsben af, så man kigger da altid lige tingene igennem, inden man køber det..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af C-X » 28. feb 2016, 21:50

Timber, du har principielt ret, men desværre heller ikke længere end end til princippet. Mange er så grønne, at de end ikke har fået det ind med moder- (fædre-?) mælken. De har ikke været på skydebanen med en riffel, de har nul erfaring og tror det hele er enormt simpelt, hvad det også kunne være, men sjældent er. Kunderne må selv om hvad de vælger, men sælger bør ikke stikke dem et stykke underlødigt grej i hænderne og fortælle dem, at det er gode sager, bare fordi han kan. Så er han en sjuft, der ikke fortjener nogen ros. Bevarres, kommer køber derfra med noget ringe, fordi han insisterede, så lad ham. Sælger kunne også helt undlade at have underlødige produkter i sin butik - der er nok andet at vælge mellem.

Jeg har også set min del af katastrofer på banerne, både i form af grej og brugere, samt kombinationen af begge dele, og meget har jeg heller ikke været på skydebanen, de sidste par årtier.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Elbæk » 28. feb 2016, 21:55

Hmmmm.... Så mange eksempler på så kort tid kan umuligt have sit ophav i få enkeltstående tilfælde. Jeg må erkende at jeg må justere min hidtidige opfattelse af tingenes tilstand i min egen branche - men trods alt glæde mig over at jeg blev "opdraget" bedre der hvor jeg, for snart ti år siden, lærte (den, alt andet lige, relativt simple kunst) at montere en sigtekikkert. Jeg mener at huske at jeg var oppe på at montere min første sigtekikkert om 8-10 gange, før chefen var nogenlunde tilfreds :asswipe:
Jeg har aldrig modtaget så meget som én klage over en kikkert jeg har monteret (jo én, men den viste sig at have bund i at kundens riffel havde en udskudt pibe). Og så har jeg formået et knuse en billig kikkert (min egen) med en stålmontage og vold i rigelige mål, men det var et bevidst eksperiment, jeg skal hilse at sige at den lyd det giver, når kikkerten giver efter, er ret frygtindgydende.

Mht. ansvar, så ligger ansvaret for servicens kvalitet helt og holdent hos forhandleren/våbensmeden - uanset om køber er nyjæger eller erfaren jæger. Men skal kunne stole på at den service man er blevet lovet, rent faktisk er blevet ydet. Længere er dén ikke.
Jeg har lige stået i samme situation med en bil som jeg var (med tryk på var) ved at købe - og der var jeg tæt på at ende med en bil med et ødelagt (og forsøgt ulovligt repareret) forreste ophæng - som en mekaniker havde "repareret og sagt god for". Der er ingen forskel på biler og rifler i denne forbindelse.

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Kære våbenbutikker, bøssemagere m.m.

Indlæg af Timber » 28. feb 2016, 22:08

C-X skrev:Timber, du har principielt ret, men desværre heller ikke længere end end til princippet. Mange er så grønne, at de end ikke har fået det ind med moder- (fædre-?) mælken. De har ikke været på skydebanen med en riffel, de har nul erfaring og tror det hele er enormt simpelt, hvad det også kunne være, men sjældent er. Kunderne må selv om hvad de vælger, men sælger bør ikke stikke dem et stykke underlødigt grej i hænderne og fortælle dem, at det er gode sager, bare fordi han kan. Så er han en sjuft, der ikke fortjener nogen ros. Bevarres, kommer køber derfra med noget ringe, fordi han insisterede, så lad ham. Sælger kunne også helt undlade at have underlødige produkter i sin butik - der er nok andet at vælge mellem.

Jeg har også set min del af katastrofer på banerne, både i form af grej og brugere, samt kombinationen af begge dele, og meget har jeg heller ikke været på skydebanen, de sidste par årtier.
Jo, jeg giver dig fuldstændigt ret... Som jeg skrev i et indlæg lidt højere oppe, så er det nok bare mig der er en sær gammel mand.. :giggle: Og har som sagt skudt fra barnsben af.. Så det ligger bare i vanen at lige gå tingene igennem inden man forlader butikken...

Og ja, folk er generelt blevet mere grønne inden for faget... Og man skal da kunne stole nogenlunde på en forhandler... Jeg må bare erkende at jeg tilhører en uddøende race efterhånden. Lidt ligesom dinosaurusserne... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar