Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Indlæg af Werecat » 9. maj 2016, 22:33

For næsten to år siden købte jeg sammen med en Weihrauch HW97K et Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 AO. Jeg synes altid at ballistikken har været lidt.... ikke ballistisk. Endvidere bemærkede jeg at træfpunktet flyttede sig sideværts afhængig af afstanden.

Initielt mistænkte jeg vind (min "faste" luftbane har hyppigt en jævn vind skråt forfra fra højre), men fænomenet persisterede i betjentens indendørs indskydninsbane til lufttossekomsammen januar sidste år.

Betjenten kiggede igennem sigte og bemærkede at det ikke var i vater og jeg kunne i stunden ikke gennemskue om det kunne give træfpunkt der flyttede sig fra ve. til hø. afhængig af afstanden.

Denne weekend fik jeg endelig taget mig sammen. I den anerkendte skydestilling "siddende på havestol med albue på armlæn" indskød jeg geværet efter vinteren. Jeg indskyder på 50m fordi... jaeh øh fordi det er den afstand der er udfordrende at ramme på så der er det rart at man blot skal bruge krydset. Indskydningen gik fint:
New Doc 3_3.jpg
Indskydning.
New Doc 3_3.jpg (477.91 KiB) Vist 2602 gange
Jeg begyndte at skyde på mine assorterede dyr (se http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=59755, hvor man faktisk i bagklogskabens lys kan ane problemet). Problemet dukkede op. Jeg ramte til højre på ca. 10 m, til venstre på ca. 25 m og lige på på 50 m (som jeg havde indskudt til).

Fortsat med den anerkendte skydestilling, forsøgte jeg nu at skyde på en skive, på ca. 15m, men men justerede parallaxe afstanden til lavest mulig, 13 m, 21m, 50m og uendelig (afstandene ud fra at der skulle drejes lige meget på sigtet i hvert "hop" op ad). Den fysiske afstand mellem skiven og jeg, sigtepunktet, ammunition, skydestilling, vejr og vind var altså uændret igennem skydningerne. Det eneste der blev justeret var parallaxeafstanden. Det skal endvidere nævnes at jeg gjorde mit ypperste for at få et konsistent sigtebillede med billedet "centralt i røret" (ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det), så jeg vil mene at parallaxe fejl ved at mit hoved ikke var korrekt placeret ikke skulle have betydning.
Resultater var som følger:
New Doc 3_1.jpg
10X
New Doc 3_1.jpg (444.63 KiB) Vist 2602 gange
Træf til højre der trak centralt og derefter til højre igen. Og ganske betragteligt. Højden flytter sig også, dog ikke så udtalt. Jeg gentog succesen men denne gang på x5 i stedet for x 10 (egentlig mest fordi jeg håbede at lave pænere grupper hvis jeg kunne se lidt bedre hvor jeg skulle ramme og dybdeskarpheden aftager som bekendt ved højere zoom) og fik som følger:
New Doc 3_2.jpg
5X
New Doc 3_2.jpg (427.67 KiB) Vist 2602 gange
Samme mønster men mindre udtalt. Jeg tænker at det er pga. at fejlen "forstørres" med forstørrelsen.

Er der nogen der har andre teorier og mere vigtigt:

Er sigtet defekt? Er det en mandagsmodel? Eller er det den kvalitet man kan forvente i den prisklasse? Eller noget helt fjerde?

Alle bud, forslag og meninger (om dette emne :twisted: ) modtages med glæde.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Indlæg af Niels » 9. maj 2016, 23:42

Jeg havde i sidste uge en tilsvarende kikkert, ja faktisk er den magen til, i skydebænken fordi jeg syntes der var et eller andet underligt efter at have tunet lidt på en hw97K den er monteret på.

Den flytter træfpunktet 30 cm opad ( tredive centimeter ! ) på 50 meters afstand, når man justerer fra 4 til 12 x zoom.

Jeg har selv en 3-9, og den virker ikke til at have samme problem. Men jeg tror nok jeg lige skal have den set efter en ekstra gang før den ryger retur til forhandleren.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Indlæg af C-X » 10. maj 2016, 00:14

Jeg har også sådan et stykke optik og vil efterprøve Werecats fremgangsmåde ved lejlighed. Om ikke andet, så for at få skudt nogle hagl afsted. :smile:

I har begge tjekket, at I ikke er kommet til, at overspænde så ringene klemmer for meget på røret? For det kan give nogle meget "spændende" og "udfordrende" resultater.

Jeg frygter lidt, at den lave pris kan have indflydelse på kvaliteten, omend jeg er positivt indstillet overfor min Nikko (til prisen).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Indlæg af Werecat » 10. maj 2016, 23:52

Jeg tror ikke at jeg har strammet skruerne for meget. Jeg har reglen at fine skruer ikke må strammes med den lange "vægtstang" på umbracoen, kun med den korte.

Men det lyder som om nikko stirling har lidt vekslende kvalitet, eller også er de allesammen noget hø? :thumbdown:

Jeg vil meget gerne se/høre resultatet af din skydning C-X.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Indlæg af Werecat » 20. maj 2016, 20:10

Endte med at købe Hawke sidewinder i stedet. Spændt på at se om træfpunktet flytter sig når man justerer parallaxen på det.
SAM_4873-cropped.jpg
SAM_4873-cropped.jpg (207.63 KiB) Vist 2448 gange
Det er kun 2 cm længere, men eyerelief er noget længere, så det sidder og dækker ladeporten på min HW97K fuldstændig, men det går at lade fra siden.

Kan ikke vente på en chance for at indskyde.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Nikko Stirling Gold Crown Air King. Defekt, mandagsmodel eller "du får hvad du betaler for"?

Indlæg af Radis » 20. maj 2016, 22:17

Jeg har oplevet samme problem ligesom dig, med en Hawke Panorama 4-12x40AO, for 4 år siden. Det viste sig at jeg havde fået en mandagsmodel. Jeg fik kikkerten ombyttet til en ny, som var/er fejlfri :thumbup:

Sidewinderen bliver du glad for (du har fået den nye model kan jeg se). Jeg har selv 2 stk. Det er en rigtig fin kikkert til luftvåben. Mine fungerer upåklageligt :smile:

Besvar