Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 02:53

Hej :smile:

Jeg har et lidt teknisk spørgsmål. Jeg oplever en smule forandring i træfpunkt fra min Tikka CTR 308, og jeg prøver at udelukke ting der kan være galt.
Kikkerten er en Zeiss Terra 3x 4-12 x50. Der er intet ændret siden mit træfpunkt har flyttet sig en smule ned. Samme ammo lot, samme skydestilling osv osv osv.

Mit spørgsmål er om dette rent teknisk og mekanisk kan lade sig gøre: Hvis jeg skyder min riffel ind på 12x zoom. drejer forstørrelses hjulet frem og tilbage nogen gange, og skruer det tilbage til 12x zoom som jeg skød ind på. Vil det så være teknisk og mekanisk muligt at have rykket mit zero? Jeg tænkte ikke over den mulighed da jeg var på skydebane idag, men vil prøve det når den åbner igen næste Tirsdag. Indtil videre vil jeg dog gerne høre om det overhovedet er muligt. Bemærk, jeg spørger ikke om zero kan rykke sig på forskellige zoom indstillinger, det har jeg før læst om at folk har oplevet i en lille grad. Jeg er kun interreseret i at vide om mit zero, på samme zoom, kan rykke sig ved at skrue frem og tilbage på "zoom hjulet". Jeg ved godt at det ikke burde være sådan, men er i tvivl om det er en mulighed :smile:

Håber det giver mening.

Nicolai

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af T-REX » 1. jun 2016, 05:09

På meget gamle zoom kikkerter, og specielt de billige af dem, der kan træfpunktet være forskelligt, afhængigt af forstørrelsen.

Men med selv de billige plejer at have samme træfpunkt, når man skruer op igen.
Man skal dog aldrig sige aldrig.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Krung » 1. jun 2016, 06:29

Flytter træfpunktet sig inden for samme skyde-session eller er det fra en dag til en anden? Hvor stor er ændringen?

Noget ikke som det skal være. En Zeiss burde kunne holde zero. Sidder alt fast?

Er det måske sådan at du har skruet på indstillingerne, men at ændringerne først slår igennem, når du har justeret forstørrelsen?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 11:14

JRexA skrev:På meget gamle zoom kikkerter, og specielt de billige af dem, der kan træfpunktet være forskelligt, afhængigt af forstørrelsen.

Men med selv de billige plejer at have samme træfpunkt, når man skruer op igen.
Man skal dog aldrig sige aldrig.
Tak for svar :smile: Hvis selv de billige plejer at have samme træfpunkt når man skruer tilbage til den forstørrelse man har indskudt på er jeg lidt mere rolig. Dog er det ikke en dyr Zeiss kikkert, jeg gav vidst 4000kr for den. Men rart at vide det ikke er et problem man oplever tit og ofte :thumbup:

Nicolai

Kle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 21. jan 2011, 20:16
Interesser: Våben
Geografisk sted: Mønsted
Has thanked: 41 times
Been thanked: 5 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Kle » 1. jun 2016, 11:33

Det kunne også være din skydestilling.. Hvor meget ændre dit træf punkte sig?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 11:34

Krung skrev:Flytter træfpunktet sig inden for samme skyde-session eller er det fra en dag til en anden? Hvor stor er ændringen?

Noget ikke som det skal være. En Zeiss burde kunne holde zero. Sidder alt fast?

Er det måske sådan at du har skruet på indstillingerne, men at ændringerne først slår igennem, når du har justeret forstørrelsen?
Hej Krung :) Jeg ville jo også mene at en Zeiss burde kunne holde Zero, også selvom det er en af deres billige kikkerter :blink:

Det er ikke i samme skydesession den ændre sig, det er altid næste gang jeg er på skydebanen der er en ændring. Jeg jeg gør det, at når jeg kommer hjem fra skydebanen køre jeg lidt tørre VGF propper igennem løbet for at få det værste skidt ud. Jeg bruger kun børste og solvent hvis mine grupper begynder at åbne op, og riflen skyder fine grupper så har kun brugt tørre VGF propper i lang tid. Jeg giver den også en smule våben olie så pipen ikke står knald tør i våbenskabet. Jeg husker at trække pipen tør for olie hver gang inden jeg skal på skydebane. Det er det eneste der sker med riflen mellem hver gang jeg er på skydebane. Jeg kan måske også en sjælden gang imellem have skudt på en kortere afstand end 100m ( UDEN at justere klik på kikkerten ), og der kan jeg have skruet på forstørrelsen. Så det var lidt det med forstørrelses hjulet jeg mistænkte.

Ja alt sidder fast. Det med om ændringerne først slår igennem når jeg har justeret forstørrelsen var faktisk et godt bud jeg ikke selv ville have haft tænkt over. Dog er det ikke sådan. Da jeg justerede sidste gang for at få den tilbage til zero rørte jeg slet ikke ved forstørrelsen, og kikkereten reagerede OK på klik. Ændringen er en 3cm ca. Grupperne er tætte nok til jeg kan regne med deres placering.

Mvh Nicolai

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 11:34

Kle skrev:Det kunne også være din skydestilling.. Hvor meget ændre dit træf punkte sig?
Hej Kle ;) Skydestillingen er den samme, liggende fra bipod. Ca 3cm ned.


Mvh Nicolai

Kle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 21. jan 2011, 20:16
Interesser: Våben
Geografisk sted: Mønsted
Has thanked: 41 times
Been thanked: 5 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Kle » 1. jun 2016, 12:15

Og du har ikke ved et uheld kommet til at blande din Ammo med en anden sending?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 13:33

Nej, jeg tænkte det samme, men tjekkede LOT nummer da jeg kom hjem. Jeg har kigget lidt i min log bog fra skydebanen. Jeg havde i lang tid et zero som havde en tendens til engang imellem at skyde en lille bitte smule til højre. Jeg havde ikke ville stille på det i lang tid, men på et tidspunkt da tendensen til at være en lille smule til højre havde vist sig flere gang, så klikkede jeg 1 klik til venstre. Det kan faktisk godt ligne, at det er efter det ene klik til venstre at træfpunktet også er røget en smule ned. Ville det kunne være en realistisk mulighed? Jeg tror jeg har ignoreret at mit zero har været rykket ned fordi jeg jo kun havde klikket til venstre, og ikke rørt ved højden, så har bare tænkt at det nok var mig der skød lidt anderledes de dage hvor zero også var rykket ned. Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende, eller burde det ikke kunne lade sig gøre?

Mvh Nicolai

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Krung » 1. jun 2016, 14:46

Nu kender jeg ikke til dit niveau inden for våbenpilning og skydning, så du må ikke blive sur, men er kikkerten drejet 90 grader, så når du justerer den knap, der hedder Left/Right, så er det faktisk op/ned du justerer?

Hvor små er grupperne? Bare for at vide hvor sikker du er på at zero flytter sig.

Kan udendørs temperaturer forklare det? Er ammunitionen solvarm den ene dag, men ikke den anden? Er der så lidt krudt i hylsteret at der er forskel på om du har tippet krudtet frem mod projektilet eller tilbage mod fænghætten? Er der stor forskel på hvor meget krudtslam du får med ud, når du forbereder geværet til en tur i skabet?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 17:18

Hej Krung :smile:

Jeg bliver slet ikke sur over sådan noget, jeg bliver kun glad for at folk gider svare :blink:

Jeg er ikke så grøn at jeg har skruet på højdejusteringen, det er helt sikkert :smile:

grupperne var på størrelse med en 5er, så det burde være til at regne med.

Jeg havde selv temperatur og eventuel varme patroner med i overvejelserne, men der er ikke ændringer på den kant fra de sidste par gange jeg har skudt.

Hmm, i forhold til krudt i patronen, og om det har nogen betydning i forhold til om det er tippet, det ved jeg ikke. Det er Norma Jaktmatch. Jeg tror ikke det er der den ligger, jeg har ihvertfald ikke rodet med andre ladninger i hjemmerul, eller vendt patronerne på hovedet i skabet eller andet.

Der er ikke nogen ændring i mængden af krudtslam, det tager en 3 filtpropper eller sådan noget, og så er det ude. Der kommer så lidt med ud når jeg trækker den tør for olie igen, men det må være fordi at olien har opløst lidt da den stod til opbevaring.

Jeg hælder lidt til efter jeg har kigget i logbogen, at det ene klik til venstre på en eller anden måde har påvirket mit træfpunkt i højden. Men om det er realistisk, eller muligt ved jeg ikke rigtigt. Det er det eneste jeg har kunne komme frem til jeg har lavet, og så at justere på forstørrelsen. Hvad siger du til den med at et klik til venstre uhensigtsmæssigt kan justere en smule i højden? Kan det lade sig gøre?

Mvh Nicolai

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Lyhne » 1. jun 2016, 18:41

Zoom skal ikke påvirke træfpunkt. Slet ikke på en zeiss, medmindre den er defekt. Selv mine billigste kikkerter holder træfpunkt ved zoom ændring
Sportsskytteklubben Mildot

Kle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 21. jan 2011, 20:16
Interesser: Våben
Geografisk sted: Mønsted
Has thanked: 41 times
Been thanked: 5 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Kle » 1. jun 2016, 19:34

Du må på banen igen, og prøve dig frem...Der er næsten ikke andet for, end at forsøge sig frem, og fejlfinde på den måde. :smile:

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 1. jun 2016, 19:50

Tak for svar begge to :smile:

Ja der er ikke andet for, det er også min plan at prøve på næste Tirsdag. Jeg var bare ikke sikker på det overhovedet kunne lade sig gøre :blink:

Mvh Nicolai

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Halvautomat » 2. jun 2016, 03:34

Hvad med skæfte og kikkerttilspænding. Sidder det hele fast. Husk ikke overspænde :-)

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Krung » 2. jun 2016, 09:20

Nicolai skrev:Jeg er ikke så grøn at jeg har skruet på højdejusteringen, det er helt sikkert :smile:
Altså du drejer på den knap/tårn, som sidder øverst, og ikke ude på siden, ikke?

Det er jo en meget usandsynlig hypotese at din kikkert er installeret uortodokst, men det er set før. Hvis jeg husker ret, så var det vist Bessie, der havde roteret kikkerten, for at få mere plads til at repetere. Det kan man jo sagtens, man skal bare lige huske hvad man skal dreje på.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 2. jun 2016, 14:36

Halvautomat skrev:Hvad med skæfte og kikkerttilspænding. Sidder det hele fast. Husk ikke overspænde :-)
Yes, det er prøvet efter :smile: Der var intet der havde rykket sig. Det kunne ellers snildt have været det, det var en af de første tanker jeg fik.


Mvh Nicolai

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 2. jun 2016, 14:49

Krung skrev:
Nicolai skrev:Jeg er ikke så grøn at jeg har skruet på højdejusteringen, det er helt sikkert :smile:
Altså du drejer på den knap/tårn, som sidder øverst, og ikke ude på siden, ikke?

Det er jo en meget usandsynlig hypotese at din kikkert er installeret uortodokst, men det er set før. Hvis jeg husker ret, så var det vist Bessie, der havde roteret kikkerten, for at få mere plads til at repetere. Det kan man jo sagtens, man skal bare lige huske hvad man skal dreje på.
Kikkerten sidder så windage hjulet sidder på højre side, og elevation sidder i toppen :smile:

Efter jeg gennemgik logbogen, så hælder jeg sgu mest til at mit enkelte klik til venstre på en eller anden måde uhensigtsmæssigt har påvirket min elevation. Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt, det ville jo kræve at erector tuben er blevet påvirket i højden under et windage klik. Det er jo noget fint følende grej, så Indtil en eller anden siger "det er umuligt, det KAN ikke ske", så må det være den forklaring jeg giver mig selv så jeg kan sove om natten igen :blink: Det er kun det ene klik der i så fald har givet problemer, men jeg vil holde øje med om det sker igen :smile:

Mvh Nicolai

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af YoungDane » 6. jun 2016, 08:29

Mojn,

Der vil jeg så byde ind med, at jeg har oplevet det samme på min Zeiss - tror jeg da. Da den var spritny sidste år. (altså at korset måske lige "hang")

Den skød lidt til højre, men så'n en dag hvor der er lidt vind, er jeg ikke meget for at dreje når vi er nede på +-under 2 cm. Så jeg lod den stå, og har så egentligt ikke skudt så meget med den i længere tid. Nå, men var så ude og skyde, perfekt vejr, og der laver den så de der grupper der lige er et, måske næsten 2, klik til højre. Så jeg klikker den på plads med to klik.

Gruppen flytter sig dog ikke sådan rigtigt synlig. Så den fik to klik mere. Stadig intet.

Nå, men så tænker jeg, at den lige kunne få et par jagtammo, bare fordi jeg ikke havde andet at bruge tid og penge på. Måske jeg lige var lettere irriteret over at stykke optik til en million milliard ikke bare lige gjorde som forventet. Så jeg smider jagtammo i, og skruer så seks op - og så gik de til venstre for.

Meget irriterende. Tilbage på træningsammo. De gik også til venstre for. Så fik den to til højre. Og så sad de der. (men jo så for højt) så fik den lige lidt på tårnet ned, og så var de der.

Det er den eneste gang jeg har oplevet det med den kikkert, lige siden har den været yderst pålidelig i klik som den skal, men på min gamle Tasco Titan klikkede jeg altid x eller y som den skulle indskydes til, og så drejede jeg 5 op og ned eller højre og venstre. Der hang trådkorset ALTID indtil den anden akse blev bevæget.

Det burde et kvalitetsprodukt bare ikke.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Unknown » 6. jun 2016, 20:02

Et simpelt råd må være at massere sit kliktårn af og til. Feks når man køber en kikkert. Fra yderposition og til yderposition. Flere gange. Selv nye biler skal køres til. Rifler breakes ind og cykler efterspændes. En kikkert har meget fine tolerancer og måske har den været meget varm/kold og fedt eller andet får trådkors til at hænge. Min Zeiss gjorde det også. Spritny fra første Palle leveret til Korsholm. Efter 5 gange frem og tilbage svarer den nu straks jeg beder korset om at flytte hen på pletten.
Editeret af Mod


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Caspian1911 » 6. jun 2016, 23:45

Unødig plat kommentar fjernet.

Hold tonen sober. :TOS:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Caspian1911 » 6. jun 2016, 23:47

Som instruktør på skydebanen i Grenaa har jeg flere gange set Zeiss kikkerter flytte træffene rundt som beskrevet. Heldigvis har Zeiss en udemærket reklamations-politik.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Unknown » 7. jun 2016, 06:15

@caspian. Mener du derved at kikkerten er i stykker hvis trådkorset hænger første gang man klikker på en Zeiss og den ikke adlyder promte?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Caspian1911 » 7. jun 2016, 06:31

Unknown skrev:@caspian. Mener du derved at kikkerten er i stykker hvis trådkorset hænger første gang man klikker på en Zeiss og den ikke adlyder promte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det gør jeg. Korset sidder vel ikke fast i gammelt fedt.

Jeg har indskudt mange rifler med nymonterede kikkerter, og fænomenet er ikke oplevet på andre end Zeiss.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Unknown » 7. jun 2016, 06:43

Det tror jeg faktisk at det gør. Ifølge PRBlog så kørte han alle de kikkerter igennem både horisontalt og vertikalt som han testede til LR-skydning for at undgå det omtalte fænomen. Det er åbenbart et velkendt fænomen i USA. Min egen Zeiss hang ligeledes første gang jeg skulle dreje på vindage. Jeg havde samme oplevelse 2klik flyttede ikke noget. 2klik mere heller ikke. I mangel af bedre på dagen så tappede jeg let på justeringskassen med pegefingeren og næste skud rykkede 4 cm på 100 meter.
Jeg kunne selvfølgelig være kørt hjem og sendt kikkerten til service. Men omvendt så brugte jeg søndag eftermiddag på at læste artiklen og så fik kikkerten hele justeringsområdet 5 gange frem og tilbage. Den har efterfølgende svaret klik for klik når jeg har drejet på en af knapperne.
Vil overveje om Zeiss er er kvalitetsprodukt fremover. Oplever dog tit at ældre kikkerter som ikke har været justeret i mange år har svært ved at komme i indgreb.
Rent praktisk på skydebanen. Er instruktøren erstatningsansvarlig hvis han justerer på kikkert eller montage og tingene efterfølgende går i stykker?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar