Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Caspian1911 » 7. jun 2016, 11:17

Unknown skrev:Det tror jeg faktisk at det gør. Ifølge PRBlog så kørte han alle de kikkerter igennem både horisontalt og vertikalt som han testede til LR-skydning for at undgå det omtalte fænomen. Det er åbenbart et velkendt fænomen i USA. Min egen Zeiss hang ligeledes første gang jeg skulle dreje på vindage. Jeg havde samme oplevelse 2klik flyttede ikke noget. 2klik mere heller ikke. I mangel af bedre på dagen så tappede jeg let på justeringskassen med pegefingeren og næste skud rykkede 4 cm på 100 meter.
Jeg kunne selvfølgelig være kørt hjem og sendt kikkerten til service. Men omvendt så brugte jeg søndag eftermiddag på at læste artiklen og så fik kikkerten hele justeringsområdet 5 gange frem og tilbage. Den har efterfølgende svaret klik for klik når jeg har drejet på en af knapperne.
Vil overveje om Zeiss er er kvalitetsprodukt fremover. Oplever dog tit at ældre kikkerter som ikke har været justeret i mange år har svært ved at komme i indgreb.
Jeg har set skytter tappe på deres kikkerter efter justering. Jeg fatter minus.
Hvor meget får rekylen så korset til at hoppe op og ned eller til siderne?
Hvor mange gange skal man så køre frem og tilbage? De 5 som beskrevet eller varierer det fra produkt til produkt?
Hvor hårdt skal man tappe? 0,5 joule med en blød pegefinger eller skal den have et ordentligt dask med hæftet på en skruetrækker.
Skal man slå hårdere eller blødere alt afhængig af hvor stabil montagen er?
Unknown skrev:Rent praktisk på skydebanen. Er instruktøren erstatningsansvarlig hvis han justerer på kikkert eller montage og tingene efterfølgende går i stykker?
Det må jo komme an på et civilt søgsmål. Jeg, eller foreningen for den sags skyld, vil aldrig erstatte noget som helst, hvis det går i stykker af at blive justeret og skytten har spurgt om hjælp.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af YoungDane » 7. jun 2016, 11:25

Men kommentaren om at dreje klik når man tager en ny kikkert ud er yderst fornuftigt - dog ud fra et andet synspunkt.

Hvis justeringsområdet er +- 60 klik, så er det altså yderst fornuftigt, at bare være nogenlunde tæt på mit imellem de to yderpunkter, så er der noget større arbejdsfelt. Så at klikke den helt til fx højre, og så tælle totalt antal klik til den rammer max i venstre, og så gå tilbage til cirka midten, er jo det fornuftige at gøre.

Så burde det hele ligesom også fungere, og ellers tilbage på garantien.

At aflevere en sigtekikkert der ikke har en fejl andet end én gang, og som man efterfølgende ikke kan få til at gentage fejlen, det tror jeg måske ikke jeg gider spilde tid på. Var det sket igen, eller sker det igen, er den jo ikke klikfast, og så kommer den tilbage. Ellers kan jeg jo fx heller ikke have tillid til det ballistiktårn som jeg rent faktisk benytter på jagt.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Unknown » 7. jun 2016, 11:29

Aner det ikke. PRBlog gjorde det 50 gange.

Jeg havde en 2,5-10x50 s&b som opførte sig ligesom beskrevet. Altså flyttede 1-3cm rundt på skiven fra skydning til skydning.

Måske dine spørgsmål hører til i kategorien smalltalk omkring sigtekikkerter? Jeg har blot prøvet at komme med løsningsforslag. Men kan jo godt indse at de ikke gælder for professionelle. Jeg bøjer mig i støvet for erfaring. Intet slår erfaring. Intet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af YoungDane » 7. jun 2016, 11:38

Ps. Nikolai - drejer du af og til på dioptri-justeringen?

Det har jeg faktisk oplevet nogle skytter gøre når de fx kom tættere på skiven og ville benytte stor forstørrelse, ellers stod trådkorset ikke skarpt, lød deres forklaring.

Men dioptrien ændrer din synsvinkel i kikkerten, og det ændrer 100 % sikkert dit træfpunkt.

(Eftersom du skriver det er på samme x forstørrelse, er mit bud at du ikke drejer på det, men det kunne jo være, og så kan det være en årsag)

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af The Yeti » 7. jun 2016, 11:43

Prøv at indkøbe noget JB compound og så rense piben godt igennem med det og efterfølgende trække den helt ren. Hvis du gør det to gange så du to forskellige dage kommer på banen med en riffel der er renset på samme måde vil jeg tro at den skyder ens. Det er i hvert fald den måde jeg bedst kan få ens grupper.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 7. jun 2016, 15:09

YoungDane skrev:Ps. Nikolai - drejer du af og til på dioptri-justeringen?

Det har jeg faktisk oplevet nogle skytter gøre når de fx kom tættere på skiven og ville benytte stor forstørrelse, ellers stod trådkorset ikke skarpt, lød deres forklaring.

Men dioptrien ændrer din synsvinkel i kikkerten, og det ændrer 100 % sikkert dit træfpunkt.

(Eftersom du skriver det er på samme x forstørrelse, er mit bud at du ikke drejer på det, men det kunne jo være, og så kan det være en årsag)

Hvis "dioptri-justeringen" er det jeg kalder fokus justering, så drejer jeg af og til på det :smile: Det er faktisk noget jeg overhovedet ikke havde skænket den mindste tanke. Så bare lige for at skære det ud i pap. Hvis jeg justere på fokus hjulet, så ændre træfpunktet sig fordi jeg kigger anderledes i kikkerten? Det var mega fedt du lige gjorde mig opmærksom på det! Det kommer 100% til at spare mig for en hovedepine eller 2 :thumbup: :NVFrules: ( Det jeg kalder fokus justeringen, er det hjul der som regel sidder på/ved den linse der er tættest på øjet. Er ikke sååå stærk i udtryk omkring kikkert anatomi endnu, håber du ved hvad jeg mener )

Mvh Nicolai
Senest rettet af Randy M 7. jun 2016, 15:29, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 7. jun 2016, 15:14

The Yeti skrev:Prøv at indkøbe noget JB compound og så rense piben godt igennem med det og efterfølgende trække den helt ren. Hvis du gør det to gange så du to forskellige dage kommer på banen med en riffel der er renset på samme måde vil jeg tro at den skyder ens. Det er i hvert fald den måde jeg bedst kan få ens grupper.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg renser den ens hver gang, så den eneste forskel på riflen fra gang til gang er at den har skudt få skud ekstra i sin levetid. Det burde ikke gøre så stor en forskel som jeg har oplevet. Men jeg vil prøve din metode hvis den bliver ved med at give mig hovedepine :thumbup:

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 7. jun 2016, 15:17

Tak til alle jer andre der også har svaret, det er rigtig god viden i er kommet med :thumbup: :NVFrules:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: RE: Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af YoungDane » 7. jun 2016, 17:30

Nicolai skrev:
YoungDane skrev:Ps. Nikolai - drejer du af og til på dioptri-justeringen?

Det har jeg faktisk oplevet nogle skytter gøre når de fx kom tættere på skiven og ville benytte stor forstørrelse, ellers stod trådkorset ikke skarpt, lød deres forklaring.

Men dioptrien ændrer din synsvinkel i kikkerten, og det ændrer 100 % sikkert dit træfpunkt.

(Eftersom du skriver det er på samme x forstørrelse, er mit bud at du ikke drejer på det, men det kunne jo være, og så kan det være en årsag)

Hvis "dioptri-justeringen" er det jeg kalder fokus justering, så drejer jeg af og til på det [emoji2] Det er faktisk noget jeg overhovedet ikke havde skænket den mindste tanke. Så bare lige for at skære det ud i pap. Hvis jeg justere på fokus hjulet, så ændre træfpunktet sig fordi jeg kigger anderledes i kikkerten? Det var mega fedt du lige gjorde mig opmærksom på det! Det kommer 100% til at spare mig for en hovedepine eller 2 [emoji106] :NVFrules: ( Det jeg kalder fokus justeringen, er det hjul der som regel sidder på/ved den linse der er tættest på øjet. Er ikke sååå stærk i udtryk omkring kikkert anatomi endnu, håber du ved hvad jeg mener )

Mvh Nicolai
Yes præcis. Dioptri justeringen er den yderste ring på okularet der er tættest på dit øje.

Når du drejer på den, flytter du et buet stykke glas tættere på eller længere fra øjet.

Sandsynligheden for at du kigger præcis samme sted igennem det lag glas på forskellige afstande, er meget lille. Ændringen bliver nødvendigvis ikke stor, men stor nok til at Zeiss (jeg skrev faktisk til dem og spurgte) helt klart anbefaler at du finder ét sted med dioptrijustering hvor trådkorset er knivskarpt på både laveste og højeste forstørrelse - og så aldrig rører den igen.

Jeg har aldrig selv testet det i praksis skal lige tilføjes, men min onkel har haft glæde af det - men det er nok også mere udtalt for ham, da han bruger briller med forstørrelse og altså får endnu et buet glas foran trådkorset.

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Rykket zero ved at skrue forstørrelse frem og tilbage?

Indlæg af Randy M » 7. jun 2016, 21:57

:goodpost:

Det havde jeg slet ikke tænkt over. Tusind tak for infoen, det vil helt sikkert komme mig til gode fremover :thumbup: Jeg forudser du har sparet mig for et par søvnløse nætter og nogen hovedepiner :smile: Jeg har det med at gruble i en uendelighed hvis noget ikke opføre sig som det "burde". Så den viden er guld værd :razz:

Mvh Nicolai

Besvar