Montage af riffelkikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Montage af riffelkikkert

Indlæg af Sako75 » 19. sep 2016, 21:28

Det er blevet til tid at sætte min nye riffelkikkert oven på riflen og leder efter lidt erfaringer.
Det er en Meopta med 30 mm rør der bliver sat fast i Leopold Qrw baser skal skrues fast i to enkelte Weaver baser.

Det er planen at riflen på sigt skal have en picatinny rail istedet for Weaver baser. Skal jeg forvente at kikkerten får klemmemærker fra ringene så det kommer til at ligne lort når jeg senere flytter ringene når de kommer på rail og hvad er holdningen til at lime div skruer, kan det ikke holde uden eller hvordan? Hvad med moment, hvad skal jeg gå efter der, jeg syntes der er mange meninger om det?

Det er en 308.er så ikke noget der vælter folk hvad rekyl angår.
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af 308 W » 19. sep 2016, 22:43

Min kikkert er monteret i QRW montage uden nogen form for lim og har klaret +1000 skud uden problemer.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af CQB » 20. sep 2016, 14:13

Jeg har lige fået monteret en kikkert af en bøssemager der ikke havde givet skruerne til picatinny railen lim ,så de raslede løs efter 30 skud :evil: så nu får de lim

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af C-X » 20. sep 2016, 14:23

Enten er tilpasningen lort eller også har han ikke spændt skidtet i moment. Burde ikke bare kunne rasle løs.

QRW og PRW er øjensynligt overfladebehandlet så godt, at ridser ikke opstår. Heller ikke på den kikkert der gled for mig, inden jeg fik moment nøgle!

Mine ringe er ikke limet, blot spændt i det moment, som Vortex opgiver for deres rør, da det er mindre end det Leupolds ringe kan holde til. Vær opmærksom på dette - benyt laveste moment af de to.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af 458hunter » 20. sep 2016, 15:14

Jeg har aldrig brugt momentnøgler eller lim fra 22lr til 7mm RM. På min 338LM installerede smeden og brugte en lille smule blå locktite på spidsen af skruerne.

Spænder altid på kryds og ganske lidt ad gangen når der først er modstand - sørg for at der er lige meget luft i hver side af samlingerne. På den måde har jeg aldrig oplevet klemmemærker. Det eneste tidspunkt en QRW har ridset på er når overdelen skal klemmes ned over kikkertrøret. Det løses ved ganske blidt at bukke lidt bagover på overdelen inden man gør det. Bare lige en my.

For at smadre kikkerter, må det være våbensmedens yngste lærling der svinger den store svensknøgle. Forstår simpelthen ikke det kan være så udbredt, men har selv oplevet det for år tilbage, så idag monterer jeg altid selv. Fanme surt at få mærker i en dyr kikkert, når man oveni købet betaler en smed for at montere..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af C-X » 20. sep 2016, 15:53

Nu du skriver krydsspænd, ja, det gør jeg også. Spænder gerne op med en halv Nm mindre, end det jeg spænder med til sidst. Det tager så kort tid at gøre ordentligt, men kan fucke så afsindigt meget op, hvis man sløser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af Dræberpigvinen » 22. sep 2016, 01:59

Chrstn_Olsen skrev:Jeg har aldrig brugt momentnøgler eller lim fra 22LR til 7mm RM. På min 338LM installerede smeden og brugte en lille smule blå locktite på spidsen af skruerne.

Spænder altid på kryds og ganske lidt ad gangen når der først er modstand - sørg for at der er lige meget luft i hver side af samlingerne. På den måde har jeg aldrig oplevet klemmemærker. Det eneste tidspunkt en QRW har ridset på er når overdelen skal klemmes ned over kikkertrøret. Det løses ved ganske blidt at bukke lidt bagover på overdelen inden man gør det. Bare lige en my.

For at smadre kikkerter, må det være våbensmedens yngste lærling der svinger den store svensknøgle. Forstår simpelthen ikke det kan være så udbredt, men har selv oplevet det for år tilbage, så idag monterer jeg altid selv. Fanme surt at få mærker i en dyr kikkert, når man oveni købet betaler en smed for at montere..

Du kan gøre det med overdelen, at du sætter et par bor eller ligenden i hullerne og klemme dem sammen, således at overdelen åbner sig. :thumbup:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af Kalthoff » 22. sep 2016, 02:14

Der er flere der skriver de bruger "lim" til gevindet på boltene. Der menes forhåbentligt "locktite". Ellers kommer det ikke til at fungere efter hensigten.

Jeg monterer sigtekikkerter på samme måde som Chrstn_Olsen beskriver, med to forskelle:

1. Jeg bruger momentnøgle.

2. Jeg bruger locktite på gevindet. Dette pga. de mange vibrationer der kommer i en riffel af skuddene. Husk at rense begge gevind yderst grundigt med korrekt opløsningsmiddel før påførsel af locktite, ellers har det ingen eller ringe effekt.

Min første jagtriffel blev monteret med en ny kikkert hos "en våbensmed", de tog penge for arbejdet. Da jeg senere afmonterede kikkerten, så jeg der var smurt lim (som i lim, ikke locktite) imellem kikkertrøret og ringene og at der var dybe mærker i kikkertrøret efter begge ringene. Det kan jeg gøre bedre selv.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af CQB » 22. sep 2016, 10:47

Kalthoff skrev:Der er flere der skriver de bruger "lim" til gevindet på boltene. Der menes forhåbentligt "locktite". Ellers kommer det ikke til at fungere efter hensigten.

Jeg monterer sigtekikkerter på samme måde som Chrstn_Olsen beskriver, med to forskelle:

1. Jeg bruger momentnøgle.

2. Jeg bruger locktite på gevindet. Dette pga. de mange vibrationer der kommer i en riffel af skuddene. Husk at rense begge gevind yderst grundigt med korrekt opløsningsmiddel før påførsel af locktite, ellers har det ingen eller ringe effekt.

Min første jagtriffel blev monteret med en ny kikkert hos "en våbensmed", de tog penge for arbejdet. Da jeg senere afmonterede kikkerten, så jeg der var smurt lim (som i lim, ikke locktite) imellem kikkertrøret og ringene og at der var dybe mærker i kikkertrøret efter begge ringene. Det kan jeg gøre bedre selv.
ja jeg mener locktite

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Montage af riffelkikkert

Indlæg af Sako75 » 28. sep 2016, 20:46

Jeg må vist bare se at komme igang med at montere, skal lige have handlet en extra moment nøgle der dækker det område:-)
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Besvar