Hawke Endurance 30 IR 3-12x56 IR til vildsvin?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
mbrs
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17. mar 2012, 08:46
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordsjæland

Hawke Endurance 30 IR 3-12x56 IR til vildsvin?

Indlæg af mbrs » 29. okt 2016, 23:47

Hej jeg har en Tikka M595 308 W, med nævnte Hawke på, bruger den til Rå, Då og kron i dk, skal siges at jeg ikke er erfaren jæger men det virker fint for mig.
Nu har jeg så købt en brugt Howa model 1500 i en 30-06 men uden kikkert, tænker at jeg vil prøve at bruge den til vildsvin i sverige.
Nu er mit spørgsmål skal jeg sætte Hawke på min Howa, er den god nok til vildsvin?
Tænkte at en mindre kikkert så kunne gøre det til dansk brug på min 308W.
Eller skal jeg ud og købe ny kikkert til vildsvin?
Har ikke uendelig mange penge til kikkert, så er mest til en spare løsning, men ønsker ikke at side i mørket i sverige og ikke kunne se noget.
Så måske nogle der har prøvet jagt i mørke kunne komme med et bud.

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Hawke endurance 30 ir 3-12x56 ir til vildsvin?

Indlæg af Buffalo » 30. okt 2016, 05:56

jeg har sådan en kikkert og til prisen er den en hel ok kikkert også i mørke :biggrin: bare husk at skrue helt ned for forstørelsen :smile:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

MS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12. apr 2005, 17:00
Interesser: Alt vedrørende riffelskydning
Geografisk sted: Tune - Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Hawke endurance 30 ir 3-12x56 ir til vildsvin?

Indlæg af MS » 30. okt 2016, 10:20

Hej mbrs
Jeg har tidligere stået lidt i samme dilemma, som du beskriver - dels med et ønske om en kraftigere kaliber til gris/elg/kronvildt, dels med spekulationerne om, hvilken kikkert jeg skulle købe til riffel nr. 2...
Hvis jeg skulle råde dig, ville jeg i første omgang ikke begynde at ændre på den "opsætning", som du beskriver, fordi:
1. Din Tikka 595 er en super god platform, hvor du får en gennemprøvet våbenkonstruktion, som bare virker - hver gang!
2. Kaliber .308 er ligeledes et fint kaliber med et meget stort udvalg hvad angår ammunition- og kuglevalg og klarer med lethed opgaven med at vælte både gris, elg og kronvildt. Du kan eksempelvis vælge EN god kugle, som fint dækker spekteret fra ræv til elg.
3. Mht kikkertvalg ville jeg beholde Hawk'en - jeg har ikke selv en, men kender 3-4 stykker, som er vældigt godt tilfredse med deres og bruger dem da også til nattejagt efter gris med fint resultat - husk på, at skudafstanden ved grisejagt om natten sjældent bliver særligt lang og ofte foregår jagten ved oplyste foderpladser.

Når det så er sagt, vil jeg blot tilføje, at jeg sagtens kan forstå, at du gerne vil have en kraftigere kaliber til bl.a. elg- og grisejagt og .30-06 er i den henseende et meget fornuftigt valg, da den liiige har lidt mere power og - som .308 - et hav af valgmuligheder mht patron- og kuglevalg og du bliver heller ikke ruineret, når du vil træne på skydebanen. Og hvis du er godt tilfreds med din nuværende Hawk-kikkert og den bare fungerer, som den skal, ja, hvorfor så ikke finde en mage til - alternativt en lidt mindre model i samme mærke? Eller evt kig efter en Meopta-kikkert - der får du også rigtigt meget kikkert for pengene.

En ekstra tilføjelse til det med kalibervalget: Min første riffel var også en .308, som jeg brugte i de første 3-4 år. Da jeg købte en ejendom med en fast bestand af kronvildt i skoven, var jeg også overbevist om, at jeg skulle have noget kraftigere grej til opgaven og købte derfor en 7mm ren mag. Det betød blot, at min .308 i næsten 8 år praktisk taget ikke kom ud af våbenskabet og var meget tæt på at blive solgt, da jeg alligevel aldrig brugte den. Da jeg efterhånden var lidt træt af nogle til tider voldsomme skudskader og blodudtrækninger, når vildtet blev nedlagt med 7mm'eren, fik jeg den ide at hive den gamle .308 ud af skabet igen - i det mindste til råvildtjagten, idet den med en fornuftig kuglekonstruktion ikke tog så "hårdt fat" på det spinkle råvildt.
Det korte af det lange er, at jeg idag primært bruger .308 til al jagt til og med elg. Og den klarer faktisk opgaven til UG. Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige kugletyper, både blødnæsede, homogene og andre smarte kuglekonstruktioner og langt de fleste gør også arbejdet rigtigt fint, men idag bruger jeg udelukkende noget så "kedeligt" som en 12 grams Lapua Mega. Hvorfor? Fordi det bare virker - hver gang :blink:

Hmm... det blev da vist et langt input :oops: Sådan er det, når det løber af med en.

Mvh MS

mbrs
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17. mar 2012, 08:46
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordsjæland

Re: Hawke Endurance 30 IR 3-12x56 IR til vildsvin?

Indlæg af mbrs » 31. okt 2016, 19:20

Tak for svar :-)
Så tror jeg bare jeg lader kikkert sidde på og bruge min 308.(i hvert fald indtil jeg løber ind i et godt tilbud)
Nu mangler jeg bare at vælge en god kugle jeg kan bruge, er helt på bar bund her også.
Prøver lige at studere Lapua Mega.

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Hawke Endurance 30 IR 3-12x56 IR til vildsvin?

Indlæg af Vesterby » 31. okt 2016, 19:46

mbrs skrev:Tak for svar :-)
Så tror jeg bare jeg lader kikkert sidde på og bruge min 308.(i hvert fald indtil jeg løber ind i et godt tilbud)
Nu mangler jeg bare at vælge en god kugle jeg kan bruge, er helt på bar bund her også.
Prøver lige at studere Lapua Mega.


Prøv en sako hammerhead 11,7. 308w.. den virker på gris og alt andet!! :rock:

Men hensyn til kikkert.. jeg har selv brugt vildt meget tid på hvad der nu er det rigtige... og havde jeg brugt den tid på at jage.. vil det ha givet flere grise... :mad: :taser: den næste kikkert der kommer med til Sverige bliver en 1,25-8x32.. og min erfaring er: det er bedre hvis der er lys anden steds fra...

Besvar