Skydestok, hvilken?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Skydestok, hvilken?

Indlæg af Tangloppen » 6. nov 2016, 20:19

Har søgt lidt omkring ang skydestokke, men bliver nu alligevel lidt nødt til at spørge jer.
Var ude med riflen idag. Manglen af skydestok og tid resulterede i jeg ikke fik afgivet skud mod et fint rålam.

Lånte senere en Primos 3 benet, som virker fint, kunne godt lide udløserknappen og benene der fint gled på plads.

Så langt så godt, virker som det fornuftige valg, men, prisen er i den høje ende, så spørgsmålet er så om man bør spytte en smule mere i kassen og købe en Viperflex.
Har skudt med Viperflex'en i Ulfborg, og var dybt imponeret.
Min bekymring er dog, at Viperflex'en var fantastisk, men det har på et fint fladt underlag, i stående stilling.

Idag var min skydestilling i en plovfuge i kanten af marken, meget skævt, med 35-40 cm højdeforskel mellem fugebund og kant.

Primos'en er lynhurtig at justere, men ikke halvt så stabil som Viperflex'ens 4 ben.

Kan i komme med nogle alternativer som er disse overlegne?

Kom frisk med jeres erfaringer.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af TheDarkSide » 6. nov 2016, 20:34

Viperflex er virkelig god. Men den har selvfølgelig begrænsninger når underlaget er meget ujævnt. Dog ikke noget jeg har haft store problemer med.
Men med det sagt så skyder jeg langt det meste vildt fra bipod, enten liggende eller siddende.

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Reloadere » 7. nov 2016, 17:46

+ 1 til viper flex :smile:
købte en for lidt over 2 år siden og har aldrig fortrudt :numberone:

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af JS.Petersen » 7. nov 2016, 18:04

+1 til viper flex. har endnu ikke oplevet problemer heller ikke i ujævn terræn, har haft min 1.5 år.
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af C-X » 7. nov 2016, 18:20

Jeg har ikke prøvet Viperen, men er glad ved Primos 3ben, til mere stationær jagt. Kunne tænke mig at Viperen har en stor fordel ved jagt, hvor man bevæger sig mere rundt. Er der andre der kan underbygge den teori?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Kleth » 7. nov 2016, 18:34

Jeg har en Vanguard med to ben og drejehoved. Ingen tvivl om at Viper er mere stabil, og jeg syntes den er noget uhandy i opsætningen. Det er også gået fint de gange jeg har skudt over min skydestok og hvis jeg skulle skyde noget længere end 100m ville jeg nok også vælge Viper.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Renico12 » 7. nov 2016, 18:41

Havde først Primos 3-benet, men som så mange andres, så gik min også forholdsvis hurtigt i stykker. Og til den pris de vil have for deres skrammel, så er det sidste gang jeg køber udstyr fra det mærke.

Nu har jeg en Vanquard Quest 3-benet skydestok som jeg er fint tilfreds med. Primos havde den fordel at deres var lynhurtig at indstille, og det virkede ret godt indtil benene sad fast på den.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Centurion » 7. nov 2016, 18:45

Viperflex'en synes jeg er rigtig besværlig at højdeindstille, og det har man ofte brug for når terrænet er ujævnt. De små messingknapper er vanskelige at trykke ind, særlig med kolde fingre, men under ideelle forhold på skydebanen, hvor skiven ikke forsvinder mens man justerer benlængden, er den suveræn.
Nu bruger jeg som oftest min gamle tobenede, hvor benene låses ved at dreje dem. Det er nemmere, hurtigere og lydløst.
Måske bruger jeg ikke den dyre Viperflex, sådan som konstruktøren havde tænkt sig? Gode råd?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Fredericianer » 7. nov 2016, 19:02

Jeg købte en Seeland Decoy skydestok for en måned siden. Den er meget stabil (meget mere en almindelig to eller tre benet skydestok) og gør at selv jeg kan skyde stående og ramme på 200m (kun på skiver indtil videre). Prisen er rimelig fornuftig også, ca. 800kr.
Never confuse verbosity with veracity.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Sortseer » 7. nov 2016, 19:55

Centurion skrev:Viperflex'en synes jeg er rigtig besværlig at højdeindstille, og det har man ofte brug for når terrænet er ujævnt. De små messingknapper er vanskelige at trykke ind, særlig med kolde fingre, men under ideelle forhold på skydebanen, hvor skiven ikke forsvinder mens man justerer benlængden, er den suveræn.
Nu bruger jeg som oftest min gamle tobenede, hvor benene låses ved at dreje dem. Det er nemmere, hurtigere og lydløst.
Måske bruger jeg ikke den dyre Viperflex, sådan som konstruktøren havde tænkt sig? Gode råd?
Viper Flex'en kræver træning. Jeg har stillet min lidt til den lave side og går altid med den "åben", altså så den lille låsetap ikke fikserer benene, og på banen er en stor del af træningen hurtig udfoldning og anslag af riflen med efterfølgende skudafgivelse. Når man først har opnået fortrolighed i denne del af anvendelsen, er den lige så hurtig at anvende, som en hvilken som helst anden skydestok.

Glem alt om indstilling på stedet før skudafgivelse - det er alt for bøvlet, og af samme årsag har den muligvis visse begrænsninger i meget ujævnt eller stærkt kuperet terræn. Til dato har jeg imidlertid ikke været ude for terræn, hvor jeg ikke kunne finde en god position, og da Viper Flex'en suverænt overgår alle andre skydestokke jeg har prøvet, lever jeg fint med den lille detalje.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Centurion » 7. nov 2016, 22:40

Sortseer skrev:
Centurion skrev:Viperflex'en synes jeg er rigtig besværlig at højdeindstille, og det har man ofte brug for når terrænet er ujævnt. De små messingknapper er vanskelige at trykke ind, særlig med kolde fingre, men under ideelle forhold på skydebanen, hvor skiven ikke forsvinder mens man justerer benlængden, er den suveræn.
Nu bruger jeg som oftest min gamle tobenede, hvor benene låses ved at dreje dem. Det er nemmere, hurtigere og lydløst.
Måske bruger jeg ikke den dyre Viperflex, sådan som konstruktøren havde tænkt sig? Gode råd?
Viper Flex'en kræver træning. Jeg har stillet min lidt til den lave side og går altid med den "åben", altså så den lille låsetap ikke fikserer benene, og på banen er en stor del af træningen hurtig udfoldning og anslag af riflen med efterfølgende skudafgivelse. Når man først har opnået fortrolighed i denne del af anvendelsen, er den lige så hurtig at anvende, som en hvilken som helst anden skydestok.

Glem alt om indstilling på stedet før skudafgivelse - det er alt for bøvlet, og af samme årsag har den muligvis visse begrænsninger i meget ujævnt eller stærkt kuperet terræn. Til dato har jeg imidlertid ikke været ude for terræn, hvor jeg ikke kunne finde en god position, og da Viper Flex'en suverænt overgår alle andre skydestokke jeg har prøvet, lever jeg fint med den lille detalje.
Tak for svaret, men jeg får en mistanke om, at vi ikke taler om det samme. Viperflexen har jo ikke een , men fire forskellige låsetapper som hver især skal ramme rigtigt for at skydestokken ikke skal blive skæv. "
-så "..hurtig udfoldning.." kan jeg ikke præstere, men jeg mangler nok den lille fidus, der gør det muligt?
Med hensyn til indstilling på stedet kan jeg ikke rigtig se, hvordan man kan undgå det, med mindre man forbliver på samme sted, eller hver gang kan skyde stående uden at blive afsløret.
Jeg er helt enig i, at denne skydestok er suveræn på skydebanen, men ville være taknemmelig for en letfattelig beskrivelse af, hvordan man nemmest bruger den til jagt.
"In case of panic: don't panic"

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Sortseer » 8. nov 2016, 16:04

Den lille låsetap jeg refererer til er plastanordningen, der holder benene sammen.

Ønsker du mulighed for hurtig justering af højden, så du kan skyde både siddende og stående, er det nok ikke en Viper Flex du skal have. Jeg bruger kun min stående og har for eget vedkommende svært ved at se behovet for at kunne afgive skud siddende.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af The Mauer » 8. nov 2016, 19:25

De har netop lanceret et beslag man selv kan eftermontere, så den kan bruges i en siddende skydestilling.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Slettet bruger

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Slettet bruger » 8. nov 2016, 22:30

En Viperflex kræver kun 2 indstillinger : 1 til siddende og 1 til stående. Den stående vil jeg vove at påstå du kan bruge uanset hvor skrå terrænet er
Jeg har skilt min viper ad og drejet benene en halv omgang, boret de to sæt huller jeg skal bruge for siddende og stående igennem, så har jeg kun disse to sæt huller at skulle ramme.
Jeg vil påstå at skydemæssigt kommer INTET i nærheden af Viperflex, indstilling kræver blot lidt øvelse.
Kan kan med lethed skyde 10'er efter 10'er efter 10'erpå 200 meter banen.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Boryx » 9. nov 2016, 08:17

Jeg bruger selv en Viperflex - og jeg er enig i at det er det mest stabile anlæg man kan have.

Jeg synes dog også den har ulemper - den larmer, den er kold for fingrene, den er "klodset", den er grim..... MEN jeg vil ikke bytte den for nogen anden skydestok.
Jeg arbejder dog på at udskifte benene med nogle af træ i stedet som er afkortet til min længde.

//Boryx

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Lars M. L. » 9. nov 2016, 09:11

Viperflex :numberone: .
De billige kopier er ikke pengene værd.

mvh Lars

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af JS.Petersen » 9. nov 2016, 14:43

Min viper flex bruger jeg kun i stående stilling og er derfor indstillet som forskriften siger med anlægsfladerne lige under min næse, jeg har pakket benene ind i camouflage farvet gorillatape hvilket gør dem lydløse og knapt så kolde.
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af C-X » 9. nov 2016, 14:47

Jeg har viklet camouflage bånd fra Biltema om benene på min Primos, for at reducere støj, når jeg bevæger den gennem vegetationen.

Er der ikke kommet en billig kopi af Viperen på markedet også?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Tangloppen » 9. nov 2016, 16:42

I taler jo varmt for en Viperflex.
Som udgangspunkt, så må det blive sådan en, men hvad med denne feks. http://www.iversen-import.dk/decoy-4-be ... flage.html
Ser jo rimlig identiske ud, og prisen er 400,- lavere...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Tikka B93 » 9. nov 2016, 17:22

jeg har en viper flex til salg hvis du kan bruge en brugt se under salg eller på dba det er en tidlige udgave med kun 2 indstillinger sælges fordi jeg fik den opdaterede og ikke kan bruge 2 på en gang :rolf:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Centurion » 9. nov 2016, 17:40

Tangloppen skrev:I taler jo varmt for en Viperflex.
Som udgangspunkt, så må det blive sådan en, men hvad med denne feks. http://www.iversen-import.dk/decoy-4-be ... flage.html
Ser jo rimlig identiske ud, og prisen er 400,- lavere...
En 4-benet skydestok er sagen, men har du ofte brug for at indstille højden, så synes jeg altså Viperflex'ens små messingknapper er noget bøvl, og at prisen er urimeligt høj. Jeg købte godt nok min på nettet for et godt stykke under en tusse, men allerede ugen efter havde den netbutik fået besked på at rette prisen op i nærheden af den anbefalede høje udsalgspris (..."Vi må jo ikke nægte at levere til dig, men leveringstiden bliver nok lang og usikker, så-eh..".)

Jeg har ikke haft en 4-benet Decoy i hånden, men hvis den ikke har de samme små messingknapper, og iøvrigt virker stabil, så ville jeg afgjort vælge den -også p.g.a. prisen. Jeg bryder mig ikke om både at betale og være til grin.
"In case of panic: don't panic"

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Sortseer » 9. nov 2016, 17:55

Min har også fået en gang tape fra Biltema. Mest af alt for at kvæle vindens favntag med orgelet (der vist er løst med et neoprencover i de nyere udgaver).

Slettet bruger

Re: Skydestok, hvilken?

Indlæg af Slettet bruger » 9. nov 2016, 20:03

Centurion skrev:
Tangloppen skrev:I taler jo varmt for en Viperflex.
Som udgangspunkt, så må det blive sådan en, men hvad med denne feks. http://www.iversen-import.dk/decoy-4-be ... flage.html
Ser jo rimlig identiske ud, og prisen er 400,- lavere...
En 4-benet skydestok er sagen, men har du ofte brug for at indstille højden, så synes jeg altså Viperflex'ens små messingknapper er noget bøvl, og at prisen er urimeligt høj. Jeg købte godt nok min på nettet for et godt stykke under en tusse, men allerede ugen efter havde den netbutik fået besked på at rette prisen op i nærheden af den anbefalede høje udsalgspris (..."Vi må jo ikke nægte at levere til dig, men leveringstiden bliver nok lang og usikker, så-eh..".)

Jeg har ikke haft en 4-benet Decoy i hånden, men hvis den ikke har de samme små messingknapper, og iøvrigt virker stabil, så ville jeg afgjort vælge den -også p.g.a. prisen. Jeg bryder mig ikke om både at betale og være til grin.
Du må ikke købe Decoy'en pga prisforskellen - de kan slet slet ikke sammenlignes.
Jeg fik først en Decoy, men byttede den til en Viper.
Prøv at leg med begge slags i en butik der har begge , du vil hurtigt se at der er himmelvid forskel.
Decoy'en tror jeg simpelhen ikke holder til at blive brugt i naturen

Besvar