Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af KristianKJ » 2. jan 2017, 16:09

Hej alle sammen og godt nytår! :numberone:

Jeg var så heldig at jeg fik 6 gråande lokkere fra avian x i julegave og har siden tænkte på om den ekstra detalje rigdom der er på avian x lokkeænder gør nogen forskel i forhold til andre meget billigere lokkeænder? Det samme gælder for de gåselokkere jeg har. Jeg har selv seeland lokkere som koster det halve af f.eks. DKWAI lokkere og dem er jeg selv fint tilfreds med (dog har jeg aldrig prøvet andre lokkere). Min tvivl går på hvorvidt det gør nogen forskel at bruge dyre lokkere med lidt flere detaljer eller billigere lokkere uden så mange detaljer? Har før hørt om folk der skyder massere af gæs over silhuetter af træ som de selv har malet, men modsat har jeg også hørt folk sige at det næsten ikke kan lade sig gøre uden de dyre lokkere fra f.eks. DKWAI.

Hvad er jeres mening og har i nogen erfaring med ovenstående ?

På forhånd tak! :smile:

- Kristiankj

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af A284win » 2. jan 2017, 16:28

Jo bedre grej jo større chance for succes. Grågæs er de sværeste at lokke. Men selv Canada gæs kan være svære hvis de har været jagtet tidligere.
Jeg gider ikke sidde med Aldi skaller og spilde tiden for at spare lidt penge.
Vi bliver hele tiden flere jægere, og dem med det bedste grej har en fordel fra morgenen af som andre ikke har.

Tænk på jagt som en konkurrence hvor det gælder at narre fuglene tæt på. Kan du narre dem så tæt på at Du kan skyde dem så kan de ikke lære fra sig at dine lokkere er lokkere. Kommer gæssene knapt så tæt på og du kun skræmmer dem så har de måske lært at det der ser ud på en bestemt måde ikke er rigtige gæs.
Gæs bliver jagtet rigtig meget i de her år så grejet vil blive afprøvet og det der ikke virker kommer hurtigt til salg på dba og andre steder.
I forhold tiltalt det andet grej vi køber så er det småpenge at have gode lokkere.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Rulab » 2. jan 2017, 16:30

Min erfaring efter svømmeænder(grå, krik og pibeand) på fjorden er at antallet af lokkere betyder mere end kvaliteten af dem.
Jeg har på nogle ture kun taget 25 lokkere i god stand med og andre gange desuden også taget 25 gamle lokkefugle med. De gamle lokkefugle er falmede og malingen er skallet delvist af, men jeg skudt betydeligt flere ænder i gennemsnit når alle lokkefugle er med.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af A284win » 2. jan 2017, 16:52

Antal betyder alt. Især hvis de placeres korrekt. Ænder skydes generelt i tusmørke så de er nok knapt så kræsne med hensyn til farvespil i fjerdragten.
Jeg har oplevet at billige plasticskaller kan blive våde af morgendug og give et unaturligt genskin i morgensolen. Det undgår man med flok. Ligeledes i regnvejr kan skaller blive skinnende og virke meget unaturlige.

En røvfuld helt nye gåseskaller fra Dkwai som er placeret forkert kan effektivt holde fuglene væk fra et ellers godt træk.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Rulab » 2. jan 2017, 17:32

A284win skrev:Antal betyder alt. Især hvis de placeres korrekt. Ænder skydes generelt i tusmørke så de er nok knapt så kræsne med hensyn til farvespil i fjerdragten.
En stor del af ænderne skydes langt op af formiddagen og ikke kun i tusmørke, men det virker til at lokkeændernes kvalitet ikke betyder særlig meget. Hvis det er lokkeænder, vil jeg anbefale at spare på kvaliteten og så i stedet øge antallet.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Kenned » 3. jan 2017, 10:30

Når kragefugle(som nok er blande de mest intelligente) er 'dumme' nok til at jage en billig plasticugle, så gætter jeg på at kvaliteten ikke gør den store forskel, ligegyldigt hvilken art fugle der er tale om.

Det er vel nogle forholdsvis simple nøglestimuli der afgør om de slåer på lokkerne eller ej.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af A284win » 3. jan 2017, 11:24

Jeg må være uenig. jeg mener ikke at du kan skære alle fugle over en kam. Jo mere de jages jo mere forsigtige bliver fuglene. Krager jager også på instinkt og på en god dag slår de på alt. Andre dage virker kun det bedste grej. Lokkekald inkluderet.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Kenned » 3. jan 2017, 13:29

A284win skrev:Jeg må være uenig. jeg mener ikke at du kan skære alle fugle over en kam. Jo mere de jages jo mere forsigtige bliver fuglene. Krager jager også på instinkt og på en god dag slår de på alt. Andre dage virker kun det bedste grej. Lokkekald inkluderet.

Tak for dit input - mit var mere af teoretisk karakter, så jeg bøjer mig gerne for dine erfaringer fra det virkelige liv :)

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Sierra13 » 5. jan 2017, 16:43

Min erfaring er på gæs, især grågæs, kontra canada, har det har stor betydning med at der er Flock på lokkerne

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af KristianKJ » 5. jan 2017, 20:38

Tak for jeres svar! Fedt at høre så mange meningerne om det. Personligt tror jeg at flok er en smule overvurderet til alle andre vildtarter end gæs for synes aldrig der er nogen forskel på om der bliver brugt lokkere med flok eller ej. :-)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Raptor357 » 5. jan 2017, 22:26

Gæs er skarpe, hvid er ikke bare hvid for gæs, jeg tror de må kunne se et andet farvespectre end vi mennesker. flok eller ej betyder ikke så meget som at ting bevæger sig naturligt. flok giver bare lige lidt mere.
MEN er du på aften træk, så er min erfaring at gæs ikke ser så meget, jeg har skudt lige meget om det har været med eller "uden lokker", bare der ligger et eller andet i vandoverfladen som har ca rette størrelse og det ikke ligger uroligt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Sierra13 » 6. jan 2017, 12:58

KristianKJ skrev:Tak for jeres svar! Fedt at høre så mange meningerne om det. Personligt tror jeg at flok er en smule overvurderet til alle andre vildtarter end gæs for synes aldrig der er nogen forskel på om der bliver brugt lokkere med flok eller ej. :-)
Helt enig, hev lige nogle gamle jagt journaler frem, og kan se dengang man måtte skyde duerne i august, var de squ ligeglade, om det var dyr/billig lokker eller hvad det var.

Sortfugle, samt gæs. Er efter min erfaring ikke helt nemme/dumme.
Men ellers ja, så skal man altid finde et kompromis mellem pris/kvalitet, og hvornår det betaler sig at give det ekstra

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Peter » 6. jan 2017, 14:34

Morten273 skrev: Helt enig, hev lige nogle gamle jagt journaler frem, og kan se dengang man måtte skyde duerne i august, var de squ ligeglade, om det var dyr/billig lokker eller hvad det var.

Sortfugle, samt gæs. Er efter min erfaring ikke helt nemme/dumme.
Men ellers ja, så skal man altid finde et kompromis mellem pris/kvalitet, og hvornår det betaler sig at give det ekstra
Da vi måtte skyde duerne i august, var det tit de uerfarne unger, der slog på lokkerne, og der var de alm. plasticlokkere tilstrækkeligt. Man kunne også få nogle billige paplokkere, der (så længe det ikke var regnvejr) virkede fint.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Sierra13 » 6. jan 2017, 14:58

Peter skrev:
Morten273 skrev: Helt enig, hev lige nogle gamle jagt journaler frem, og kan se dengang man måtte skyde duerne i august, var de squ ligeglade, om det var dyr/billig lokker eller hvad det var.

Sortfugle, samt gæs. Er efter min erfaring ikke helt nemme/dumme.
Men ellers ja, så skal man altid finde et kompromis mellem pris/kvalitet, og hvornår det betaler sig at give det ekstra
Da vi måtte skyde duerne i august, var det tit de uerfarne unger, der slog på lokkerne, og der var de alm. plasticlokkere tilstrækkeligt. Man kunne også få nogle billige paplokkere, der (så længe det ikke var regnvejr) virkede fint.
Det var fantastiske tider, at sidde i shorts, t shirt, og et par lette sko, have ammunitions problemer,, uanset hvor meget man medbragte så var der squ aldrig nok :D og man skulle tænke over at have mere end Rigeligt med vand til hundende, og gerne lidt mad.
Ja, det var faktisk næsten hårdt :biggrin: Jeg savner det HVER august!

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Angus » 6. jan 2017, 16:30

Til gæs bruger jeg de billige skaller fra biltema hvorpå jeg har sat rørisolering så de flyder. Virker fint til mit brug især om vinteren hvor de kan få en hård medfart..
Da jeg var knægt malede jeg gråænder om til hvinænder og de virkede godt, må da indrømme at der er mange flotte lokkeænder/gæs men prisen er også derefter..
Angus
At jage er at leve

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Hvor stor indflydelse har lokkefugles kvalitet på jagtens udbytte?

Indlæg af Peter » 6. jan 2017, 21:53

Morten273 skrev:
Peter skrev:
Morten273 skrev: Helt enig, hev lige nogle gamle jagt journaler frem, og kan se dengang man måtte skyde duerne i august, var de squ ligeglade, om det var dyr/billig lokker eller hvad det var.

Sortfugle, samt gæs. Er efter min erfaring ikke helt nemme/dumme.
Men ellers ja, så skal man altid finde et kompromis mellem pris/kvalitet, og hvornår det betaler sig at give det ekstra
Da vi måtte skyde duerne i august, var det tit de uerfarne unger, der slog på lokkerne, og der var de alm. plasticlokkere tilstrækkeligt. Man kunne også få nogle billige paplokkere, der (så længe det ikke var regnvejr) virkede fint.
Det var fantastiske tider, at sidde i shorts, t shirt, og et par lette sko, have ammunitions problemer,, uanset hvor meget man medbragte så var der squ aldrig nok :D og man skulle tænke over at have mere end Rigeligt med vand til hundende, og gerne lidt mad.
Ja, det var faktisk næsten hårdt :biggrin: Jeg savner det HVER august!
Ja, det var optakten til den "rigtige" sæson begyndte. Kombinationen af solskin og duften af afskudte patronhylstre og nypresset halm - DET er nostalgi!

Besvar