Er der nogen, som kender til eller selv har en kikkert af mærket "Sightron"?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
NWG76
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. mar 2011, 16:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Er der nogen, som kender til eller selv har en kikkert af mærket "Sightron"?

Indlæg af NWG76 » 29. jan 2017, 10:27

Hej..
Er der nogen, som kender til eller selv har en kikkert af mærket "Sightron", og som kan udtale sig positivt/negativt om det?
Jeg har kig på denne model: https://www.optics-trade.eu/en/riflesco ... 42-sf.html

Ris/ros modtages gerne;-)

Vh René
Senest rettet af Refraktorius 3. feb 2017, 15:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af C-X » 29. jan 2017, 12:25

Nogle features der springer mig i øjnene:

Klikker i 1/4 MOA - trådkors i enten MOA (70 € dyrere) eller plex.
Trådkors i andet billedplan - SFP (ikke medforstørrende modsat FFP).
Variabel øjenafstand - fast er at foretrække.
Kapslede tårne - knap så "taktisk".


Hvad skal du bruge dyret til og hvad er dine forudsætninger?

Sightron har et udemærket ry, men specifikationerne for denne ville få mig til at gå en stor bue udenom.

I går beregnede jeg min afstand, med et stykke MIL/MIL optik i FFP. En europalle der måler 80x120 cm stod opret og var 4 MILs bred og 6 høj. Ergo var jeg 200 meter fra den. Hurtig hovedregning. Prøv det samme med MOA...

Dit sigte vil kun være retvisende i værdier ved 1 indstiling (formentlig max forstørrelse), når det ikke er medforstørende. Nogle foretrækker SFP og andre FFP. Hvis der er hashmarks (aflæselige værdier), så foretrækker jeg klart FFP, men det koster.

Det er langt lettere at regne i 1/10 MILs, da du har 1 cm på 100 meter, 2 på 200 meter og så fremdeles, når du skal korrigere dit sigte, med klik på tårnene.

Skal du ligge ned og skyde, med støtteben, er variabel øjenafstand lidt noget bæ, da du skal ændre din skydestilling lidt, efter hvad din forstørrelse er på.

Kapslede tårne er fint til jagtbrug, hvis du alligevel ikke skal rode og pille. Ellers er de bare noget der bliver væk. Generelt er "taktiske" tårne åbne.

For mig ville dette stykke optik være uinteressant, da det ligger mellem noget varmintskydning, taktisk og jagt, uden rigtig at gøre nogen af delene ret godt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af High Standard » 29. jan 2017, 13:33

Hej

Jeg har selv en Sightron kikkert på en af mine rifler - ikke denne model, men en ganske almindelig kikkert til jagt, model SII. Jeg har haft den i nogle år og den fungerer ganske udemærket. Sightron har et godt ry på den anden side af dammen, og som så mange andre steder får man også der hvad man betaler for. Nej den er ikke som en Nightforce, men den koster heller ikke det samme :smile:

Hilsen

High Standard

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af C-X » 29. jan 2017, 13:51

Richard Utting, på youtube, har en del reviews af optik og er generelt meget positivt indstillet overfor dem.
Manden er britisk og derfor vant til at regne yards og tommer og derfor også MOA. Han har ikke de samme metriske udfordringer som os andre. :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af Tangloppen » 29. jan 2017, 14:35

Al ære og respekt for Richard Uttings, men har endnu ikke set et review fra ham, hvor han ikke roser den kikkert han nu engang har fået udlånt.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af C-X » 29. jan 2017, 14:48

Bemærk dog nuancerne af hans reviews - man er ikke i tvivl. Han er trods alt en gentleman.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af Tangloppen » 29. jan 2017, 15:01

Det ved jeg, man kan godt høre at han ikke roser tingene lige meget, men foretrækker nu stadig rene ord for pengene
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sightron sigtekikkert

Indlæg af C-X » 29. jan 2017, 15:07

Han skal stadig have nogen til, at sende ham nogle produkter, som han kan bedømme. Bemærk også, at hans primære fokus er på middel til high end produkter, så der skal helst ikke være for meget skidt at sige.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 557
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Er der nogen, som kender til eller selv har en kikkert af mærket "Sightron"?

Indlæg af Hammertime » 24. feb 2019, 11:36

En gammel tråd men jeg vil nu alligevel lige bidrage til diskussionen.

Jeg har i et par år nu brugt en kikkert af mærket Sightron SIII. Helt specifikt handler det om en SIIISS624x50LRMD/CM

Kikkerten har 6-24 X 50 mm objektiv
side fokus
Gode justerings tårne
0.1 mrad
Mildot trådkors

Kikkerten fandt jeg på DBA for omkring 7000 kr. Jeg har brugt den til langdistance skydning med mål op til 1000 m.
Optikken står ret klar og tydelig, men stiller du den ved siden af en Zeiss eller S&B kan du tydeligt se forskel. Linserne i kikkerten gør at farvespektret bliver en anelse "mat" grå efter 3-400 m. Men altså målene står stadig tydeligt og den er dejlig nem at betjene.

Til dem der ikke lige ligger inden med 10 - 20 kilo at lægge i en kikkert kan jeg klart anbefale den til nybegyndere eller folk der vil ha en kikkert til langdistance til billige penge.
Legends never die

Besvar