Våbentilladelse til lyddæmper på luftvåben

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
JonasDK12
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. okt 2013, 01:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: danmark

Våbentilladelse til lyddæmper på luftvåben

Indlæg af JonasDK12 » 14. feb 2017, 18:49

Hej NVF

Jeg leder efter ansøgningen til hvordan man ansøger om våbentilladelse til luftvåben på kaliber 4.5mm

Jeg kan simpelthen ikke finde det på politiets side.

Håber i kan hjælpe!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Våbentilladelse til lyddæmper på luftvåben

Indlæg af KKA » 14. feb 2017, 19:05

Min bror købte en 4,5mm luftbøsse med integreret lyddæmper, aht naboerne( ikke egen hørelse!) i et københavnsk villakvarter, fra en vestjysk jagtforretning.
Våbnet blev returneret, da støjen var omtrent uforandret i forhold til et standard luftgevær, UDEN lyddæmper. Han blev informeret om af sælger, at det ikke var muligt at dæmpe en luftbøsse særligt, og slet ikke, mår man kommer på afstand af det affyrede skud, analogt med krudtvåben.
Hvis det er rigtigt, er det måske omsonst at kaste penge efter en lyddæmper?

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Våbentilladelse til lyddæmper på luftvåben

Indlæg af Fredericianer » 14. feb 2017, 19:08

KKA skrev:Min bror købte en 4,5mm luftbøsse med integreret lyddæmper, aht naboerne( ikke egen hørelse!) i et københavnsk villakvarter, fra en vestjysk jagtforretning.
Våbnet blev returneret, da støjen var omtrent uforandret i forhold til et standard luftgevær, UDEN lyddæmper. Han blev informeret om af sælger, at det ikke var muligt at dæmpe en luftbøsse særligt, og slet ikke, mår man kommer på afstand af det affyrede skud, analogt med krudtvåben.
Hvis det er rigtigt, er det måske omsonst at kaste penge efter en lyddæmper?
Det er ikke helt korrekt. Fjederdrevne luftrifler larmer stadig en del, da der er meget mekanisk støj fra stemplen. Sådan er det dog ikke med PCP geværer.
Never confuse verbosity with veracity.

JonasDK12
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. okt 2013, 01:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: danmark

Re: Våbentilladelse til lyddæmper på luftvåben

Indlæg af JonasDK12 » 14. feb 2017, 19:23

hmm det er ret relevant

Jeg har også selv tænkt over netop dette. Da et luftvåben jo larmer mest når stiften trykkes af, og ikke så meget projektilet der larmer. og så sidder lyddæmperen jo forkert så at sige - eller dækker det forkerte område....

Besvar