Kan Leica Rangemaster 1600R bruges som Kikkert?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Kiel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 18. nov 2014, 18:07
Interesser: Riffeljagt,halgjagt
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Skandrborg
Has thanked: 61 times
Been thanked: 21 times

Kan Leica Rangemaster 1600R bruges som Kikkert?

Indlæg af Kiel » 22. feb 2017, 13:57

Hej
Jeg overvejer at købe en Leica Rangemaster 1600R.
Jeg er udmærket klar over at det på ingen måde kan sammenlignes med en rigtig kikkert.
Men er det det samme som at bruge en monokikkert? Og kunne det fungere evt. ved pursh jagt?
Jeg synes det er besværligt med en stor "tung" kikkert.

Billede
Senest rettet af Refraktorius 27. feb 2017, 18:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: billede indsat

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kan leica rangemaster 1600 r bruges som Kikkert.

Indlæg af LapuaMagnum » 22. feb 2017, 14:32

Kiel skrev:Hej
Jeg overvejer at købe en Leica rangemaster 1600 r.
Jeg er udemærket klar over at det på ingen måde kan sammenlignes med en rigtig kikkert.
Men er det det samme som at bruge en monokikkert? og kunne det fungere evt ved pursh jagt?
jeg synes det er besværligt med en stor "tung" kikkert
Jeg har en Leica 1600 som jeg også bruger som kikkert men skal jeg se om eksempelvis et lam er et han eller hundyr har jeg svært ved at se det i 6x forstørrelse hvis det kommer ud over 80 meter. Jeg er så langsynet at jeg næsten burde kunne se det uden kikkert men det kan jeg ikke. Du skal nok forsøge dig med at gøre brug af den inden du skal på jagt for at finde ud af om det virker for dig. For mig virker det ikke, og jeg har altid en alm. kikkert med i 9x forstørrelse.

På pursch kommer man som regel tættere på ved at man purscher

Alt er smag og behag, og der vil grangiveligt være nogle som sagtens kan bruge den som kikkert :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar